سه شنبه 31 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالله نوری در ديدار خانواده مجيد توکلی: کاش خود را به جای خانواده زندانيان می گذاشتند، روز

آرش بهمنی
arashbahmani(at)gmail.com

علی توکلی، برادر مجيد توکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنيک، در ديدار با عبدالله نوری خبر از وضعيت نامناسب جسمانی برادرش داد. وی با اعلام اينکه خانواده وی "شرايط بسيار سختی را تجربه می کنند"، از عدم امکان تماس مجيد با خانواده گلايه و با اين حال، روحيه مجيد توکلی را همچنان بالا توصيف کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجيد توکلی عضو انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير که پس از سخنرانی روز ۱۶ آذر در اين دانشگاه بازداشت شده بود، از آن زمان تا کنون در سلول انفرادی به سر می برد. چندی پيش اعلام شد که وی به ۸ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده است. اين حکم شامل ۲ سال حبس به علت توهين به رهبری و ۶ ماه حبس به دليل توهين به رييس جمهوری است.

توکلی در اين مدت تنها يک بار موفق به ملاقات با خانواده اش شده و اجازه هيچ گونه تماس تلفنی نداشته است.

برادر توکلی همچنين با اشاره به بيماری مادرش، از شرايط سخت خانواده خود برای پيگيری وضع برادرش خبر داد و اينکه مجبورند هر بار از شيراز به تهران مسافرت کنند.

در اين ديدار که عبدالله نوری، وزير کشور دوران اصلاحات ميزبان خانواده مجيد توکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنيک و تعدادی از اعضای انجمن اسلامی اين دانشگاه بود، پدر و برادر مجيد توکلی با اشاره به محدوديت ها و اعمال فشار های غير قانونی بر اين فعال دانشجويی، از جمله مانع تراشی در دادن وقت ملاقات، نگهداری در سلول انفرادی در حين بازجويی و حتی پس از تشکيل دادگاه، ممانعت از رفتن به هواخوری (از زمان بازداشت تا مدتی قبل)، ممانعت از ورود خانواده و وکيل به دادگاه انقلاب و حتی ممانعت از تماس تلفنی، شجاعت و صراحت مجيد توکلی در سخنرانی ۱۶ آذر را عامل اصلی اين غرض ورزی ها خواندند. آنها در ادامه فشار های غير قانونی بر مجيد توکلی و خانواده اش را موجب تشديد بيماری پدر و مادر اين دانشجوی زندانی دانستند.

خانواده توکلی با اشاره به بازداشت های قبلی مجيد توکلی در سال های ۸۶ و ۸۷ دليل اصلی بازداشت های پياپی فرزندشان را فعاليت های نقادانه و آزاديخواهانه ی وی به عنوان يک فعال دانشجويی دانستند.

عبدالله نوری در اين ديدار با اشاره به خاطرات خود از زندان، خطاب به خانواده توکلی گفت: "شرايط سختی که بر شما و ديگر خانواده زندانيان می گذرد برای من کم و بيش قابل درک است. ای کاش مسئولين خود و خانواده هايشان را برای دقايقی به جای خانواده زندانيان قرار می دادند و آنچه را در آن شرايط برای خودشان انتظار داشتند برای ديگران هم همان گونه عمل می کردند."

نوری با اشاره به راهکارهای برون رفت از بحران فعلی گفت: "حکومت با دلجويی از خانواده زندانيان شايد بتواند راه نفوذ و تأثيری بر زندانيان بيابد و بالعکس با سختگيری نسبت به خانواده زندانيان که در بسياری از موارد هيچ نقشی در موضع گيری های زندانی هم ندارند زندانی و خانواده را نسبت به حکومت به شدت بدبين می کنند."

نوری همچنين صبر و تحمل در مقابل شدايد و سختی ها را تنها راه موجود در وضعيت کنونی دانست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016