پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگو با خانواده زندانيان سياسی زيدآبادی، هدايت، مؤمنی، باستانی و... در باره انکار زندانيان سياسی توسط احمدی‌نژاد، جرس

مسيح علی نژاد - جرس:محمود احمدی نژاد رييس دولت مستقر ايران، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلوزيونی «آر.تی. ال» آلمان برای چندمين بار وجود زندانيان سياسی در زندان های ايران را انکار کرد و در عين حال گفت: ندا آقاسلطان در هيچ تظاهراتی حضور نداشته است و در ايران نيز هيچ کس به دليل مخالفت در زندان نيست. پيش از اين مادر ندا آقاسلطان و بسياری ديگر از کشته شدگان، به همراه خانواده های برخی از زندانيان سياسی به کرات با رسانه ها مصاحبه کرده و تاکيد کرده اند که عزيزانشان به دليل شرکت در راهپيمايی های اعتراضی به شهادت رسيده و يا زندانی شده اند.

احمدی نژاد نيز مکرر و با خونسردی به رسانه های خارجی می گويد در ايران هيچ کسی به دليل مخالفت و يا اعتراض به انتخابات در زندان نيست، همه مخالفان او آزاد هستند و به راحتی حرف خودشان را در ايران بيان می کنند.

هيچ يک از خانواده های شهدا و زندانيان ديگر حرف های احمدی نژاد را به تعبير خودشان جدی نمی گيرند. در تماس امروز جرس با خانواده های شهدا و زندانيان نخستين واکنش به سخنان احمدی نژاد همين بود که اساسا صحبت های احمدی نژاد را ديگر دنيا جدی نمی گيرد .

در همين رابطه با خانواده چند تن از زندانيان سياسی گفتگويی کوتاه انجام شده است تا ارزيابی مصاحبه اخير احمدی نژاد با شبکه تلوزيونی «آر.تی. ال» آلمان را از زبان کسانی بخوانيم که زندانی بودن اعضای خانواده آنها توسط رييس دولت ايران يا انکار می شود و يا غيرسياسی عنوان می شود:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همسر زيدآبادی: احمدی نژاد نه از قانون چيزی می فهمد و نه از عدالت

مهديه محمدی، همسر احمد زيد آبادی از رنجی که فرزندان اين زندانی سياسی در اين دوره ده ماهه حبس پدر تحمل می کنند ياد می کند و معتقد است مشکل اصلی فهم احمدی نژاد از قانون و عدالت است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار جرس مبنی بر اينکه آيا اتهاماتی که عليه زيد آبادی مطرح شده است با توجه به گفته های اخير احمدی نژاد غير سياسی به شمار می رود، می گويد: تمامی مواردی که به عنوان اتهام عليه زيد آبادی مطرح کرده اند، سياسی است و همين نشان می دهد که ايشان را به عنوان يک منتقد سياسی دستگير کرده اند . بنابراين شيوه ای که خودشان در پيش گرفته اند و تمامی معترضان را دستگير کرده اند نشان می دهد که آقايان هر گونه اعتراضی را براندازی نظام تلقی کرده و حاضر نيستند کوچکترين صدای اعتراضی را تحمل کنند.

وی ادامه می دهد: به عنوان مثال دعوت زيد آبادی به عنوان يک فعال رسانه ای از عبدالله نوری برای کانديداتوری در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری يکی ديگر از موارد اتهامی وی محسوب می شود که تحت عنوان «تبانی جهت ايجاد اغتشاشات» از آن ياد شده است. وقتی آقای زيد آبادی در دفاع از خود يادآور می شود که اساسا در جريان انتخابات و آنچه آنها به عنوان اعتشاشات از آن ياد می کنند ايشان هيچ نقشی نداشته و در زندان بوده است ، قاضی پيرعباسی با صراحت به ايشان می گويد: آنچه در ذهن شما می گذرد مهم است نه آنچه که شما در مقاله هايتان نوشته ايد و سعی کرده ايد سرقانون را کلاه بگذاريد، شما در ذهن تان تبانی کرده ايد برای ايجاد اغتشاش در جريان انتخابات و برای ما همين مهم است.

مهديه محمدی با برشمردن مثال های متعدد سعی می کند به احمدی نژاد ياد آور شود که حتی موارد اتهامی مطرح شده در پرونده زيدآبادی نيز مشخصا مواردی بوده که آقای زيد آبادی را به عنوان مخالفت با سياست های احمدی نژاد به عنوان مجرم شناخته دستگير کرده اند.

وی اشاره می کند: به احمد زيد آبادی گفته اند شما در يکی از مقالات خود نوشته ايد « آن روزنامه مجيز گوی دولت» و اين تبليغ عليه نظام محسوب می شود، زيد آبادی به آنها گفته است چه ربطی دارد، مگر کيهان يا چند روزنامه هوادار دولت ،همه نظام محسوب می شوند که شما يک نقد ساده به روزنامه هوادار دولت را به عنوان جرم عليه بنده مطرح کرده ايد.

همسر زيد آبادی در پاسخ به پرسش ديگری پيرامون وضعيت خانواده های زندانيان و نقش دولت ايران برای بهبود اين وضعيت ، تاکيد می کند: برای دولت ايران نه تنها بخش های منتقد جامعه ايرانی از هيچ حق و حقوقی برخوردار نيستند بلکه خانواده های اين زندانيان نيز جزو فراموش شدگان اين کشور به حساب می آيند. به عنوان مثال در هر جامعه معمولا به خانواده های زندانيان توجه ويژه می شود و دولت احساس مسوليت می کند تا در يک نگاه کلی نسبت به بهبود وضعيت جامعه کمک شود، در اينجا بحث من حتی خانواده های زندانيان سياسی هم نيست، احمدی نژاد به جای انکار زندانيان سياسی بهتر است به داد خانواده های همان زندانيان معمولی در ايران برسد.

وی ادامه می دهد: بی توجهی نسبت به خانواده های زندانيان معمولی تا اندازه ای است که گاهی نان آور يک خانواده سالها در زندان است و خانواده او با فقر و بدبختی وحشتناکی روبرو هستند. دزد ها و قاتل ها را به زندان می اندازند بعد با خانواده ها و بچه های آنها به گونه ای رفتار می کنند که از دل همان خانواده ها دوباره قتل و فساد و دزدی در جامعه شکل می گيرد. حالا که مدام زندانيان سياسی را انکار می کنند ، خب حداقل به جای مصاحبه های آنچنانی به داد خانواده های زندانيان معمولی برسند .

وی با اشاره به اينکه موهبتی نصيب خانواده های زنداينان سياسی شده است که حداقل مردم به خانواده های زندانيان سياسی محبت می کنند، تاکيد می کند: مردم به مصاحبه های آقای احمدی نژاد کاری ندارند، آنها اين روزها همه چيز را با چشم های خودشان دارند نگاه می کنند و به خانواده های زندانيان سياسی لطف دارند، مردم ما را دوست دارند و اين دولت است که هيچ اهميتی برايش ندارد که بر سر ما چه می آيد.

همسر زيدآبادی ادامه می دهد: وقتی تنها نان آور خانه مرا ده ماه زندانی کرده اند من چه کار بايد بکنم، چگونه بايد شکم سه بچه ام را سير کنم. نه تنها به اين فکر نمی کنند تازه بر مشکلات ما اضافه هم می کنند. يعنی برای وثيقه پانصد ميليون تومانی، ما بايد يک ميليون تومان پول کارشناسی سند می داديم که بعد از اضافه کردن اين هزينه باز هم آقای زيد آبادی را آزاد نکرده اند و اصلا برايشان مهم نيست که جوابگو باشند و اصلا برايشان اهميتی ندارد که مردم گرسنه باشند.

وی در پايان با اشاره به نحوه مصاحبه احمدی نژاد با رسانه های دنيا گفت: دلم می خواست فهم احمدی نژاد را از عدالت بدانم، اما حالا فکر می کنم ايشان حتی قانون را هم نمی فهمد تا چه برسد به عدالت . فکر می کنم ايشان اصلا رياست جمهوری کردن بلد نيست و خيلی نمی فهمد که چه کار دارد می کند .


امين احمديان: همسرم بهاره هدايت به دليل انتقاد از احمدی نژاد در زندان است

بهاره هدايت فعال دانشجويی و عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت است که اين روزها در زندان به سر می برد.

امين احمديان همسر بهاره هدايت به خبرنگار جرس می گويد: مانده ام بگويم خنده دار است که احمدی نژاد می گويدهيچ کس به دليل مخالفت و انتقاد در زندان نيست يا تلخ است وقتی کسی اين همه زندانيان سياسی را می بيند اما به راحتی می گويد مخافان در ايران آزاد هستند و آزادانه دارند حرف هايشان را می زنند در حالی که همسر من نيز همانند بسياری ديگر از زندانيان تنها به جرم حرف زدن در زندان است.

وی تاکيد می کند: از شانزده مورد اتهامی که بهاره هدايت به خاطر آنها در زندان است، يکی از آنها مشخصا مصاحبه با رسانه های خارجی و انتقاد از رييس جمهور(احمدی نژاد) عنوان شده است. در حالی که صحبت های بهاره هميشه شفاف بوده و من نمی دانم اينکه کسی به رييس يک دولت نقد کند آيا بايد آن را مصداق توهين بر شمرد و با انتقاد کننده به عنوان مجرم برخورد کرد.

مصاحبه جرس با احمديان به دليل قطع تلفن نيمه تمام باقی ماند.


ساجده عرب سرخی : احمدی نژاد به جای رسانه های خارجی با خانواده های زندانيان سياسی گفتگو کند

ساجده، دختر عرب سرخی از زاويه ديگری به اين پرسش که چرا احمدی نژاد وجود هر گونه مخالف سياسی در زندان را انکار می کند پاسخ می دهد: پدرم در بازجويی های خودش گفته است، در راهپيمايی های پس از انتخابات، شرکت کرده است، و حتی در بازجويی ها هم تاکيد کرده بود که بيانيه های سازمان مجاهيدن انقلاب اسلامی در خصوص اعتراض به انتخابات را هم پذيرفته است بنا براين، شيوه ای که پدرم در پيش گرفته بود مصداق بارز انتقاد است و حتی مخالفت هم تعبير نمی شود که ظاهرا همين انتقاد را هم تاب نياورده اند.

وی ادامه می دهد: مدنی ترين شيوه اعتراض به يک انتخابات، انتقاد است و پدرم نيز همين مشی را برگزيده بود که الان به هيمن دليل در زندان است، با اين توصيف اگر احمدی نژاد همچنان معتقد است که هيچ منتقد يا مخالفی در زندان های ايران نيست، پس بهتر بود به جای گفتگو با رسانه های خارجی به جمع خانواده های زندانيان سياسی می آمد و با آنها گفتگو می کرد.

ساجده عرب سرخی که پدر خود را پس از ده ماه زندان تنها در يک دوره کوتاه مرخصی پنج روزه ملاقات کرده است می گويد: احمدی نژاد به خوبی خبر دارد که در زندان های ايران چه می گذرد ولی به جای آنکه اين همه بحران را نديده بگيرد شايد بهترين شيوه هيمن است که بيايد در جمع خانواده های زندانيان سياسی و اگر باز اعتقادی به حرفش داد همان را تکرار کند نه آنکه در مقابل خبرنگاران خارجی مصاحبه هايی را انجام دهد که تنها مصرف خارجی دارد و در داخل ايران هيچ توجهی به آن نمی شود .

وی تاکيد می کند: پدرم سی سال به عنوان مدير در همان نظام کار کرده است و حالا بيش از ده ماه است که در زندان است ولی همچنان معتقد است راهی که انتخاب کرده درست بوده است.


فاطمه آينه وند: احمدی نژاد عادت دارد گرانی را انکار کند، زندانی سياسی را انکار کند، بدبختی را انکار کند

فاطمه آينه وند،همسر عبدالله مومنی با طرح اين پرسش که چرا احمدی نژاد معتقد است در ايران هيچ کسی به جرم مخالفت در زندان نيست، می خندد و با همان خنده تلخ ادامه می دهد: احمدی نژاد که عادت دارد همه چيز را انکار کند، وقتی می گويد در کشور گرانی نداريم، در حالی که مردم با تمام وجودشان با گرانی دست و پنجه نرم می کنند، چه انتظاری داريم که زندانی بودن عزيزان ما را انکار نکند. حالا اگر هيچ مخالفی در زندان نيست احمدی نژاد لطف کند بگويد پس ما و خانواده های بسياری از زندانيان سياسی که حتی خيلی از آنها ناشناس هستند و اسمی از آنها به گوش احمدی نژاد نرسيده است در تمام اين ده ماه ، در راهروهای زندان و دستگاه قضايی کشور دنبال چه می گرديم؟ عبدالله مومنی و احمد زيد آبادی و ديگرانی که ماهها در زندان هستند جرم شان چيست؟

وی با اشاره به دشواری هايی که اين روزها خانواده های زندانيان سياسی تحمل می کنند، ياد آور می شود : ما به عنوان خانواده همان زندانی سياسی که اين روزها در زندان از طبيعی ترين حق و حقوق خود محروم است، اتفاقا خوشحال هم می شويم که حرف احمدی نژاد راست باشد ولی متاسفانه واقعيت چيز ديگری است که ايشان چشم هايشان را به روی واقعيت ها می بندد و می نشنيد جلوی دوربين ها و هرچه دلشان می خواهد را به عنوان مصاحبه به دنيا می گويد . ظاهرا نمی داند که در جهان ديگر کسی حرف ايشان را جدی نمی گيرد، همه دارند می بينند در ايران چه خبر است و اينکه يک نفر همه چيز را انکار کند به نظر من خودش را بيشتر زير سوال می برد.


پرستو سرمدی: همسر من به جرم مخالفت با احمدی نژاد هشت ماه در زندان است

حسين نورانی نژاد رييس شاخه اطلاع رسانی حزب مشارکت نيز هشت ماه در زندان است و تاکنون از حق مرخصی هم محروم بوده است.

پرستو سرمدی همسر اين زندانی سياسی به خبرنگار جرس می گويد:

بهتر است احمدی نژاد توضيح دهند که چرا اکثر کسانی که در يک سال گذشته به زندان ها افتاده اند و تحت فشار قرار گرفته اند از مخالفان ايشان و از حاميان آقايان موسوی و کروبی و نامزد های رقيب ايشان هستند، روزنامه نگاران و فعالان سياسی اصلاح طلب ، فعالان جنبش زنان و تشکل های مدنی و جوانانی که مخالفان دولت احمدی نژاد را تشکيل می دهند، آيا حتی يک نفر از زندانيان سياسی را می توانند نام ببرند که از مخالفان ايشان نباشند؟ منظورشان از اينکه مخالفان من آزاد هستند يعنی چه کسانی؟ شايد اگر زندان های ايران جا برای همه مخالفان داشت همه کسانی که منتقد ايشان بودند را هم دستگير می کردند؟

اين روزنامه نگار ادامه می دهد: حسين نورانی نژاد هشت ماه است که در اوين به سر می برد از مجموع اين مدت، نزديک به سه ماه در سلول انفرادی و تحت فشار بوده است تنها به اين دليل که رييس کميته اطلاع رسانی حزب مشارکت از احزاب اصلاح طلب مخالف آقای احمدی نژاد است. به او اجازه ندادند که حتی تعطيلات نوروز را در کنار خانواده بگذراند. جرم همسرم تبليغ عليه نظام از طريق مشارکت در سايت نوروز( سايت حزب مشارکت) و برپايی اجتماع عليه نظام از طريق تشکيل مراسم های دعا خوانی در حسينيه دارالزهرا که نزديک به اصلاح طلبان و مخالفان آقای احمدی نژاد است عنوان شده است، يعنی مخالفان آقای احمدی نژاد حتی حق ندارند مراسم مذهبی برگزار کنند.


مهسا امرآبادی: بازداشت اکثر زندانيان سياسی انتقام جويی شخصی احمدی نژاد از منتقدان است

مهسا امربادی که به همراه همسرش مسعود باستانی پس از انتخابات دستگير و سپس آزاد شد، معتقد است بسياری از دستگيری های پس از انتخابات انتقام گيری شخصی احمدی نژاد از منتقدان بوده است.

اين روزنامه نگار که به تازگی روزنامه ای که در آن مشغول به کار بوده است( بهار) توسط وزارت ارشاد تحت نظارت دولت احمدی نژاد توقيف شده است، به خبرنگار جرس می گويد: شايد از يک منظر حرف احمدی نژاد درست باشد. چون اکثر افرادی که در اين ده ماه در زندان بوده و يا به قيد وثيقه آزاد شده اند به دليل مخالفت نبوده، دليل بازداشت افرادی مانند ما تنها انتقاد از شيوه حکومت کردن و اداره کشور از سوی احمدی نژاد بوده است و هيچ وقت قصد و حتی ادعای مخالفت نداشته ايم. بسياری معتقدند که اين بازداشت ها انتقام شخصی خود ايشان است به اين معنا که هرکه در چهار سال دولت نهم انتقاد کرده ، در اين دوره با مشکلاتی مواجه شده است.

وی ادامه می دهد: همسرم مسعود باستانی اکنون ده ماه است که در زندان است و از بهمن تا کنون نيز بدون ارائه دليلی از سوی مراجع قضايی به زندان رجايی شهر منتقل شد و اکنون در ميان زندانيانی با جرايم خطرناک مانند قتل نگه داری می شود.اتهام همسرم تبانی برای ايجاد اغتشاش و اقدام تبليغی عليه نظام عنوان شده است.

اين روزنامه نگار در پاسخ به اين پرسش که آيا پاسخی نسبت به اظهارات اخير احمدی نژاد در مورد زندانيان داريد، می گويد: واقعيت اين است که چند ماه پيش دوست داشتم حرف هايم را به احمدی نژاد بزنم الان اصلا دلم نمی خواهد با ايشان صحبت کنم حتی از راه دور و از طريق رسانه ها.

وی با بای بيان اينکه زندگی شخصی من و بسياری از نزديکان و دوستانم و از سوی ديگر وضعيت کشورم آنقدر تحت تاثير سياست های ايشان قرار گرفته که ديگر دلم نمی خواهد حتی از راه دور هم با ايشان حرفی بزنم، تا کيد می کند: اما دلم می خواهد به مخاطبانی که سخنان احمدی نژاد را می شنوند بگويم: ما تنها برای پيشرفت کشورمان در روزنامه ها می نوشتيم و فعاليت می کرديم اما چنين برخوردهايی که با ما صورت گرفت به هيچ وجه قابل تصور نبود.

مهسا امرآبادی که تاکنون موفق به ديدار همسرش حتی در يک مرخصی چند روزه هم نشده است، می گويد: اکنون بسياری از ما و دوستانمان دچار مشکلاتی شده ايم که آقای احمدی نژاد سعی دارد با خونسردی از کنار آن بگذرد و اصلا توجه نمی کند که ما بچه های همين نظام هستيم، در همين نظام درس خوانديم و بزرگ شديم و دانشگاه رفتيم و کار کرديم.

اين روزنامه نگار تاکيد می کند: شايد آقای احمدی نژاد بخواهد چشمش را بر روی ما بندد و ما را نبيند اما ما هستيم و وجود داريم. ايشان اگر هم بخواهد و اگر هم با همه رسانه های دنيا مصاحبه کند و بگويد که هيچ زندانی سياسی در زندان نداريم، اما واقعيت بيش از آن چيزی است که ايشان می گويد و من مطمئنم ايشان قدرت پوشاندن حقيقت را ندارد. هيچ کس همچين قدرتی ندارد. قدرت حقيقت و واقعيت بيش از تصور احمدی نژاد است و به نظر من اصلا نيازی نيست که برای اثبات خلاف واقع گويی احمدی نژاد ما خودمان را به زحمت بياندازيم و برايش مثال بياوريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016