شنبه 4 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا باهنر: جريان‌ اصلاح‌ طلب‌ با ‌زنداني ‌شدن ‌اعضايش ‌از‌ بين‌ نمي‌رود، ايلنا

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين با تاکيد بر اينکه معتقديم از نظر سياسي و تصميم‌گيري، فتنه تمام شده است؛ تاکيد کرد :اينکه عده‌اي بخواهند که مجلس، دولت و قوه قضاييه، فضاي فتنه‌انگيزي را در فضاي عمومي کشور ادامه دهد، تلقي درستي نيست

محمدرضا باهنر در نشست خبري پيش از ظهر امروز که در جامعه اسلامي مهندسين برگزار شد، در پاسخ به سوالي در خصوص اينکه مردم 9 دي و 22 بهمن پيام واضح خود را اعلام کردند، ولي قوه قضاييه به آن توجه نکرد، گفت: فتنه سال گذشته را عده‌اي يا به دليل ساده‌لوحي يا عدم شناخت از مردم راه انداختند. شايد هم فکر مي‌کردند بايد از نظام انتقام بگيرند. اين کار خسارات و منافعي هم داشت و در واقع يک جنگ تمام عيار در بعد سياسي، اجتماعي و حمله به کيان نظام اتفاق افتاد.وي با بيان اينکه مانور نهايي را مردم در 9دي و 22 بهمن انجام دادند، ادامه داد: البته درباره اينکه قوه قضاييه آيا به وظيفه خود عمل کرده است يا خير؟، تحليل‌ها کاملاً متفاوت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نايب رئيس مجلس خاطرنشان کرد: مردم در اين دو روز حرف خود را زدند و حجت را تمام کردند. ما از نظر سياسي و تصميم‌گيري فتنه را تمام شده تلقي مي‌کنيم. حالا اينکه عده‌اي بخواهند مجلس، دولت و قوه قضاييه به فضاي فتنه‌‌انگيزي در فضاي عمومي کشور ادامه دهد، تلقي درستي نيست.


به گفته وي معتقدم يکي از دلايل نامگذاري سال 89 به نام کار و همت مضاعف، پاسخ دادن به مطالبات بحق مردم و تلاش براي توسعه فضاي کار است. در حال حاضر مسائل مهمي را پيش رو داريم که بايد حل کنيم.


* بايد جلوي فضاي اتهام‌زني گرفته شود


باهنر در پاسخ به سوالي مبني بر فضاي اتهام زني در جامعه گفت: اتهام زني جزو ناهنجاري‌هاي اجتماعي است و براساس قوانين موضوعه هر کس از کسي شکايت دارد، بايد از طريق قوه قضاييه پيگيري کند. مسير قانوني اين‌کار مشخص است. البته کسي که متهم است مجرم نيست و جرم متهمين بايد در دادگاه اثبات شود و افشاي نام متهمين بدون اثبات در دادگاه از نظر ما محکوم است.


وي ادامه داد: به خصوص اگر قرار باشد اين اتهام علاوه بر شخصيت حقيقي افراد به شخصيت حقوقي آنها نيز وارد شود. البته ما در مورد اتهاماتي که به آقاي رحيمي زده شده شنيده‌ايم که شکايت‌هايي مطرح شده و بايد جلوي فضاي اتهام‌زني گرفته شود.


*هاشمي در نامه به قوه قضاييه خواستار رسيدگي به اتهامات به فرزندانش شده است


دبير کل جامعه اسلامي مهندسين در خصوص صدور حکم جلب مهدي هاشمي از سوي وزارت اطلاعات و اينکه انتظار شما از آقاي هاشمي براي رسيدگي به پرونده فرزندش چيست؟،گفت: تا آنجايي که بنده اطلاع دارم آقاي هاشمي بارها به صورت رسمي و غير رسمي در نامه‌هايي به قوه قضاييه خواستار رسيدگي به اتهامات مطروحه شده است که در رسانه‌ها بر عليه خانواده ايشان عنوان مي‌شود. يعني درخواست رسيدگي را ارائه دادند. ما هم طرفدار اين مساله هستيم تا براي هميشه حل شود.


*جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين در قوه قضاييه از خود دفاع کنند


دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوالي در خصوص ممنوعيت فعاليت حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي از سوي کميسيون ماده 10 احزاب، گفت: فعاليت‌هايي که در کشور ما انجام مي‌شود، بايد در چارچوب قوانين موضوعه باشد و اگر کسي فکر مي‌کند به بهانه لزوم وجود آزادي، مي‌تواند از آزادي مطلق بهره ببرد به مسائل حقوقي دنيا آگاهي ندارد. چرا که قانون يعني تفاهمي بين مسوولين و مردم براي نظم و انضباط سياسي و اجتماعي.


وي تاکيد کرد: فعاليت احزاب نبايد بگونه‌اي باشد که منافع و امنيت‌ملي را به خطر بياندازد.و اگر حزبي از خط قرمز اين مساله عبور کند، کميسيون ماده 10 مي‌تواند به صورت موقت با آن برخورد کند. مسوولين اين احزاب نيز مي‌توانند دفاع از عملکرد خود را در حضور قوه قضاييه ارائه دهند و هر حکمي که قاضي مربوطه داد مبناي کار خواهد بود.


به گفته وي جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين نيز از اين قاعده مستثني نيستند و مسوولين آن مي‌توانند اگر احساس کنند که حقي از آنها ضايع شده، به قوه قضاييه پاسخگو باشد.


*فضاي عمومي کشور، فضاي رقابت احزاب نيست


دبير کل جامعه اسلامي مهندسين در خصوص محدود کردن فعاليت احزاب اصلاح‌طلب و اينکه انتخابات شوراها به بازي يک طرفه براي اصولگرايان تبديل خواهد شد، گفت: بنده به‌عنوان يک نيروي تشکيلاتي معتقدم هنوز فضاي عمومي کشور فضاي رقابت احزاب نيست و رقابت جناح‌هاست. يعني در کشور ما جناح‌ها هستندکه يا مي‌برند يا مي‌بازند. البته من اين رويه را نمي‌پسندم. بايد در کشور چند حزب قدرتمند باشد که هم مردم تکليف خود را بدانند و نظام بداند که با چه کسي طرف است.


*جريان اصلاح‌طلب با زندان رفتن يک‌نفر از بين نمي‌رود


وي ادامه داد: تعطيل شدن دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدين به معناي تعطيلي فعاليت اصلاح‌طلبان نيست. اگر کسي تصور کند جريان اصلاح‌طلبي با زندان رفتن يک نفر از بين مي‌رود، اين گونه نيست.


باهنر ادامه داد: جناح‌هاي کشور بايد حواس خود راجمع کنند تا در چارچوب نظام و قانون اساسي فعاليت داشته باشند و منافع و مصالح ملي را بر منافع شخصي خود ترجيح دهند.


*درباره انتقادات غيرمنصفانه نيز سعه صدر داشته باشيم


باهنر در پاسخ به سوالي که مي‌پرسيد برخي نمايندگان از چه موضعي اعلام کرده‌اند که نمايندگان اقليت مجلس به دليل ديدار با سران اصلاحات، بايد رد صلاحيت شوند، گفت: کساني که اين حرف‌ها را در مجلس گفته‌اند، نماينده مجلس هستند و حق اظهار نظر دارند. البته درست است که نبايد تهمت به فرد حقيقي زد اما اگر حرفي در جايگاه نمايندگي زده شده باشد، اشکالي
ندارد. بايد اجازه دهيم سخنان گفته شود و سعه صدر خود را افزايش دهيم حتي اگر نقدي غير منصفانه مي‌شنويم.


*هيات نظارت بر مطبوعات کار قانوني خود را انجام مي‌دهد


نايب رئيس مجلس در پاسخ به سوالي که به توقيف روزنامه بهار و عدم واکنش نمايندگان مردم در مجلس به اين مساله اشاره داشت، گفت: نظرات مطروحه گاهي نظرات شخصي است، گاهي نظرات نهادي و حقوقي است و زماني نيز نظرات قانوني است. از نظر قانوني، هيات نظارت بر مطبوعات وظيفه رسيدگي به عملکرد مطبوعات و صدور
يا لغو مجوز آنها را برعهده دارد که براساس اختيارات قانوني تصميم‌گيري مي‌کند.


وي ادامه داد: ممکن است در يک هفته يک روزنامه توقيف شود و چهار تاي ديگر مجوز انتشار بگيرد. بنابراين هيات نظارت کار قانوني خود را انجام
مي‌دهد. البته ما بايد پيگيري کنيم که حقي ناحق نشود و ناحقي حق نشود.


باهنر خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد هر مرجع قانوني مورد هجمه بقيه نهادهاي قانوني قرار بگيرد، کار را سخت مي‌کند. از سوي ديگر، نشريات بايد در چارچوب قانون اظهار نظر کنند و اگر شاکي خصوصي و يا مدعي‌العموم داشتند، بايد بتوانند از عملکرد خود دفاع کنند.

*هيچ اجباري براي حمايت از احمدي‌نژاد احساس نمي‌کنيم


نايب رئيس مجلس در پاسخ به سوالي در خصوص انشقاق بين اصولگرايان و اينکه منشا اجبار حمايت اصولگرايان از احمدي نژاد چيست؟، گفت: ما هيچ اجباري و فشاري را احساس نمي‌کنيم و آقاي احمدي‌نژاد را در اردوگاه اصولگرايان مي‌دانيم. انجام وظيفه شرعي ما نبايد تحت تاثير دوستي‌ها و خصومت‌ها باشد. اگر مساله قابل نقدي را از رئيس‌جمهوري مي‌بينيم، نقد خواهيم کرد. ايشان نيز اگر نقدي به عملکردمان دارند مطرح مي‌کنند و اين به معناي جدا کردن ايشان از جناح اصولگرا نيست.


*برگزاري هرسال يک انتخابات، پس‌لرزه‌ها و پيش لرزه‌هايي دارد


باهنر در پاسخ به سوال در مورد تجميع انتخابات نيز گفت: اين مساله چند سال است که در محافل تصميم‌سازي و تصميم گيري بحث شده است. به دليل حساسيت مردم در مورد انتخابات‌ها معمولاً چون هر سال يک انتخابات داريم، پيش لرزه‌ها و پس لرزه‌هاي آن در طول يک سال ادامه دارد. اين مساله در امور اجرايي تاثير مي‌گذارد که هزينه سنگيني براي کشور دارد.


وي ادامه داد: براساس قانون اساسي عمر مجلس و رياست‌جمهوري مشخص است و نمي‌توان آنها را کم يا زياد کرد. ولي انتخابات خبرگان و شوراها چون در قوانين موضوعه زمان آنها مشخص شده است، مي‌توان در مورد تجميع آنها با دو انتخابات فوق تصميم گرفت.


به گفته باهنر براين اساس مجمع تشيخص قانوني را تصويب کرد که مجلس خبرگان براي 9 سال و چند ماه باشد و شوراها نيز در يک دوره 22 ماه باشد. اگر اين اتفاق بيفتد مي توان انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري و انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري را در يک روز برگزار کند.


* زرادخانه ‌خانه‌هاي هسته‌اي دنيا مي‌تواند چند بار کره زمين رانابود کند


وي در پاسخ به سوالي که به ارزيابي وي از اظهارات رئيس‌جمهور دراجلاس تهران اشاره داشت، گفت: مقوله مبارزه با سلاح‌هاي کشتار جمعي از نظر تئوري و حقوقي، تاريخ طولاني دارد و سخنراني‌ها و برنامه‌هاي زيادي ظرف 60 سال گذشته در اين زمينه وجود داشته است.


باهنر با بيان اينکه يکي از محورهاي شعارهاي نهادهاي بين‌المللي خصوصا کساني که مدعي حمايت از حقوق بشر هستند، مساله مبارزه با سلاح‌هاي کشتار جمعي است؛ ادامه داد: اين سلاح‌ها شيميايي، ميکروبي و هسته‌اي هستند و مساله محدودکردن آنها در بسياري از قطعنامه به امضا رسيده است. ولي افکار عمومي ملت‌ها به عملکرد واقعي سردمداران دارنده اين سلاح نگاه مي‌کند.


نايب رئيس مجلس با بيان اينکه آمريکا اولين دستاوردهاي خود در زمينه بمب‌هاي هسته‌اي خود را بر سرمردم ناکازاکي وهيروشيما خالي کرد، آن را فاجعه بزرگ تاريخي خواند و گفت: امروز پس از 60 سال، عليرغم وجود شعارها، روشن شده که صاحبان اين سلاح‌ها نه تنها به دنبال جمع‌آوري آنها نيستند، بلکه بدنبال فناوري‌هاي جديد براي کشتار و تخريب وسيع‌تر مي‌باشند. امروز همه مي‌دانند که ذرات‌خانه‌هاي هسته‌اي دنيا مي‌تواند چند بار کره زمين رانابود کند.


*حرف‌هاي اخير اوباما، ديوانگي محض بود


باهنر با اشاره به اظهارات اخير رئيس‌جمهورآمريکا گفت: رئيس‌جمهور آمريکا حرف‌هاي بي‌بديلي در هفته گذشته مطرح کرد. اين حرف‌ها بي‌نظير بود و تعبيري که در اين زمينه مي‌توان کرد ديوانگي محض، جاه طلبي محض و يا عدم تشخيص افکار عمومي دنياست. فکر مي‌کنيم مجامع بين‌المللي و نهادهاي حقوقي دنيا نبايد از اين خبط رئيس‌جمهور آمريکا دست بردارند، تا زماني که تکليف صاحبان سلاح‌هاي هسته‌اي روشن شود.


نايب رئيس مجلس با قدرتمندانه ارزيابي کردن نشست هسته‌اي تهران گفت: اين نشست گامي بسيار مثبت در جهت محدود کردن سلاح هسته‌اي است و به تحليل خود اروپاييان موفق‌تر از نشست آمريکا بود. ما امروز ماموريت جهاني خود را تا خلع سلاح کامل جهان تشخيص مي‌دهيم و به آن ادامه خواهيم داد.


*هدفمندکردن يارانه‌ها قانون يک شبه نيست


دبير کل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوال پاياني مبني بر اينکه قانون هدفمند کردن يارانه‌ها از چه زماني اجرا خواهد شد؟، تصريح کرد: اين قانون يک روزه يا يک شبه نيست. مجلس به دولت تکليف کرده است که در سال 89 اين قانون را اجرا کند. اينکه چه کاري در چه زماني افزايش پيدا کند در اختيار دولت است اما فضاي کلي را در قانون پيش‌بيني کرديم که مجموع فشارهاي قيمتي چگونه بايد باشد.


باهنر تاکيد کرد: فکر مي‌کنم در سه ماهه دوم سال 89 قانون به صورت کامل اجرايي شود


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016