یکشنبه 5 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موسوی: به نام اسلام جلوی فعاليت احزاب را می گيرند، به نام اسلام رسانه ها را توقيف می کنند... نه! اين اسلام نيست، کلمه

کلمه: جمعی از ايثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با نخست وزير امام (ره) ديدار کردند . در اين ديدار مهندس موسوی سخنان مهمی را بيان کرد.

به گزارش خبرنگار “کلمه”، ميرحسين موسوی در ابتدای اين ديدار ضمن تشکّر از ايثارگران گفت: شما افراد ارزشی هستيد و برای حل مشکلات کشور دلی سوخته داريد، نه دنبال پست و مقاميد و نه دنبال نفع شخصی و نه می خواهيد چيزی از اوضاع برای خود برداشت کنيد. به همين دليل سخنان و نظرات شما مهم است خصوصا که ريشه در انقلاب داريد و دلتان برای آن فضای نورانی و معنوی که انقلاب اسلامی بشارت آن را داد تنگ شده است و دنبال آن فضاييد.

انقلاب شد تا به آراءوعقايد مردم اهميت داده شود و فضا باز شود

نخست وزير دوران دفاع مقدس تاکيد کرد: مشکل امروز ايران ما تهديد همين فضای نورانی است. دليل اصلی آن هم روشن است، اگر نظام ما کارآمدی لازم را داشت و متوجه اين مهم بود که انقلاب شده تا به آراء و عقايد مردم اهميت بدهيم و فضا را باز کند، بيشتر آحاد ملت – که حالا ممکن است افراد جامعه عقايد گوناگون به اين سو و آن سو داشته باشند- در جهت مصالح انقلاب و مصالح ملی حرکت می کنند چنانکه در دوران دفاع مقدس چنين سابقه ای را می توان يافت که از دورافتاده ترين روستاهای کشور تا تهران و ساير شهرها همه جبهه ای پيوسته بودند و همه می دانستندکه برای چه حرکت می کنند.

نخست وزير امام ضمن با ذکر خاطره ای گفت: در اوايل جنگ به بشاگرد رفته بوديم؛ منطقه ای که قبل از انقلاب برده فروشی در آن رواج داشت. منطقه ای فقير با فضايی بسته. تنها سرمايه ای که آن مجموعه داشت و ما از درون کپر می ديديم چند بزغاله و مرغ بود. اما از همين بشاگرد افرادی بودند که خودشان را به جبهه رساندند. وقتی از آنها خواستيم که بگويند چه کاری برايتان انجام دهيم، می گفتند يک حسينيه برايمان بسازيد و آن فضا برای بنده فراموش نشدنی است چرا که اين فرهنگی بود که در آن وضعيت کشور، شايع شده بود و به حق سرمايه ای عظيم بود. همين پديده ها بود که در زمان جنگ معجزه ها آفريد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با گذشت زمان ارتباطمان را با مردم از دست داديم

موسوی با ابراز دلتنگی نسبت به زمان نورانی از دست رفته اظهار داشت: ما متأسفانه با گذشت زمان ارتباط خودمان را با اين مردم از دست داديم و فکر کرديم که بيشتر از آنها می دانيم و می توانيم به آنها هر چه خواستيم بگوييم و مردم هم بايد اطاعت کنند . از عقل جمعی استفاده نکرديم. موقعيت ها و مقام ها و ساخت قدرتی که بر پايه ی منافع و فساد در بعضی ها شکل گرفت موجب شد رجوعمان به توده و اکثريت مردم کاهش پيدا کند و کم کم آن را از دست داديم و در اين زمينه متأسفانه ضعيف شديم، و فقط پوسته ی اسلامی را نگه داشتيم.

با اين شيوه ناکارآمدی و هر مشکل را به نام اسلام تمام می کنند

نخست وزير امام تصريح کرد: ای کاش اين تغيير به نام اسلام نبود و اين قدر خسارت نمی داشتيم، چرا بايد امروز هر کاری که انجام می شود و هر ناکارآمدی و هر مشکلی که وجود دارد به نام اسلام تمام شود؟ مخصوصاً که با اغراق از اسلام نام می بريم و مدام در اشارات خود از آيات و روايات دم می زنيم حتی در مورد زلزله تهران که امکان وقوع آن وجود دارد و ما هم قبول داريم اما دولت که نبايد در اين خصوص از اسلام خرج کند. ما هميشه بايد فکر کنيم که تهران در خطر زلزله است و برايش همواره راه حل داشته باشيم.

برداشت های شخصی و فرقه ای را به دين وصل می کنند

وی با اشاره به کتاب قانون ابن سينا که يک کتاب پزشکی است گفت: نکته ای در اين کتاب هست که روی من خيلی اثر گذاشت. بخشی از کتاب راجع به ديوانه ها صحبت می کند و اينکه چگونه بايد علاجشان کرد. ابتدا می گويد که درمانش چنين و چنان است ولی بعد بحث روح را می کند و می گويد: روح اين افراد را جن تسخير کرده و به اينجای بحث که می رسد می گويد جايش در اين کتاب نيست. آنچه مربوط به پزشکی بود و مداوای آن گفته شد و بعد بحث علمی اش را به آخر می برد.

موسوی افزود:دولت برداشت های شخصی و فرقه ای را به دين وصل می کند و اگر به اين موضوع ناکارآمدی هم اضافه شود آن وقت هر نوع مشکلی به اسلام نسبت داده خواهد شد.

وقتی جوان از ما روی برمی گرداند بايد مشکل را در خودمان بيابيم

موسوی با اشاره به خيل عظيم جوانان و دانشجويان کشور گفت :جوانی را ببينيد که در دانشگاه، خودش و يا دوستانش را کتک می زنند، به نام اسلام افراد را بازداشت می کنند ، به نام اسلام جلوی فعاليت احزاب را می گيرند، به نام اسلام رسانه ها را توقيف می کنند ، صنعت کشور هم که در حال متلاشی شدن است و وضع کارگران و کارآفرينان هم تعريفی ندارد. همه اينها به نام اسلام صورت می گيرد بعد هم اگر فسادی مطرح شد همه می گويند اين فساد! و نامه می نويسند، يک دفعه می بينيم که تمام بحث راجع به فساد محدود شد به اسلام. اين موارد روی جوان مملکت چه تاثيری می گذارد؟

وی افزود: وقتی جوان از ما روی برمی گرداند بايد مشکل را در خودمان بيابيم. مگر جوان چقدر تحليل دارد؟ و چقدر می تواند موضوعات را برای خودش توجيه کند؟ بايد اين نکته را به وضوح روشن کنيم که مشکلاتی داريم ولی ربطی به اسلام ندارد.

وی اين سوالات را مطرح کرد که آيا اسلام دنبال فساد است يا دنبال از بين بردن صنعت؟ ما که می گوييم راهی برای تسلط کفار بر خود قرار ندهيد نه به اين معنا که به طور مثال تجارت خارجی را قبول نداشته باشيم و يا نبايد با جهان ارتباط داشته باشيم، اما چرا اجرای ناقص اين کار آن هم به قيمت نابودی محصولات داخلی؟ باز گذاشتن دروازه ها به روی اجناس بنجل خارجی کجايش اسلامی است؟ اين موضوع با آموزه های اسلامی در تضاد است.

موسوی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به وقايع بعد از انتخابات گفت: مردم برادران و خواهران هم هستند. صحنه های زدن، کشتن يا خبرهايی که درباره ی زندان ها هست و توقيف روزنامه ها روی آنان تاثير بد می گذارد. بنده اصلا به اين روزنامه يا آن روزنامه متمايل نيستم ولی مگر چکار کردند که آنها را قيچی کرديد و بستيد؟

به جای جلوگيری از فعاليت احزاب جوانمردانه با آنان رقابت کنيد

وی با اشاره به جلوگيری از فعاليت دو حزب مشارکت و مجاهدين انقلاب اسلامی گفت : شما اگر می گوييد اين حزب ها خوب نيستند يک حزب خوب تشکيل دهيد که با اينها جوانردانه رقابت و مقابله کنند تا اگر توانستند خود به خود زمينه اش را در جامعه از بين ببرند.

وی تاکيد کرد : قرار بود رقابت سياسی داشته باشيم و اين مرّ قانون اساسی در مورد آزادی تشکل های سياسی است و به نفع ماست. اين به آن معنا نيست که همه تشکل ها خيلی خوب باشند. ممکن است حزبی در کشور شکل بگيرد که تشکل بدی باشد ولی راه حل آن حذف شدن در فرآيند رقابت است که ابواب جمعی مردم در يک فضايی بهترين را انتخاب کنند. اين هم متأسفانه به نام اسلام تمام شده است و به همين دليل کسانی که با اين رفتار مخالفند و پايبند ارزش های انقلاب و راه امام هستند بايد به شکل های مختلف نشان بدهند که اين اسلامی که ما می شناسيم اين نيست.

اين اسلام نيست…

موسوی افزود:اسلام، کسی را نمی زند، کسی را نمی گيرد، تهمت نمی زند، کسی را در زندان نگه نمی دارد و محدوديت ايجاد نمی کند، اسلام يقيناً مدافع نيرومند اقتصاد ملی و عظمت و استقلال کشور است، اين وظيفه ی فوق العاده مهمی است که در رفتار و کردارمان نشان بدهيم که اين اسلام مدافع استقلال ماست و حاضر نيست يک ذره از استقلال ما از دست برود. منتها ما که در حکومت نيستيم در کنار حکومتيم.

می گويند از کشتی نظام پياده شده ايد…

وی خاطر نشان کرد : می گويند شما از کشتی(نظام) پياده شده ايد از کشتی مسلمانی که پياده نشده ايم. به عنوان يک مسلمان می خواهيم طوری رفتار کنيم که جوانها را مأيوس نکنيم و حداقل بگوييم اسلامی که می شناسيم اين نيست، اسلامی که می شناسيم رحمت دارد، رئوف است، سعه صدر دارد، همه را می پذيرد. با زبان استدلال با افراد روبه رو می شود. اسلام دينی است که می تواند با پيشرفت های جامعه بشری همسو و پيشتاز شود.

توصيه ای از علی(ع) که برای امروز بسيار آموزنده است

موسوی با اشاره به دهه اول انقلاب گفت : در آن زمان در اين زمينه ها مشکلی نداشتيم ، ما ابداعاتی در سياست خارجی، سياست داخلی، اقتصاد جنگ و … داشتيم و احساس نمی کرديم از قافله بشری در زمينه تلاش برای دستيابی به تکنولوژی، تمدن، سياست و امثالهم عقب ماندگی داريم. لذا من معتقد بودم در هر موقعيتی که هستيم بايد بين همسايه ها، همشهری ها و در سطح ملی اين قضيه را نشان دهيم. فکر می کنم آن وصيتی که حضرت علی(ع) در آخرين لحظات داشتند(کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا) حامی مظلومين و مخالف ستمگران باشيد يک توصيه ی فوق العاده است. يک نيروی مسلمان و دينی بايد شهرت به اين پيدا کند که در کنار مظلومين است هر جا که باشد و مخالف ظلم است هر جا که می خواهد باشد.

استقلال در نزد ايرانيان يک ارزش جا افتاده است

به جنبش سبز تهمت وابستگی می زنند و خود دنبال نامه نگاری و جلب توجه هستند

وی اين موضوع را دارای اهميت بسيار عنوان کرد و افزود: همين موضوع هويت اسلامی ما را نگه می دارد. ما واقعا نيازمند آن هستيم که اسلام را خوب معرفی کنيم تا جوان ها و ملت خودمان را نجات بدهيم وگر نه دليلی ندارد که گرايش ضد دينی گسترده ای را خدای ناکرده در جامعه شاهد باشيم.

موسوی درباره استقلال جنبش سبز گفت: اين حرکت(جنبش سبز) صد در صد يک حرکت مستقل است ولی مخالفان به جنبش سبز نسبت ناروا می دهند و آن را به سلطنت طلبها، منافقين، آمريکا و اسراييل منتسب می کنند. در حالی که آنها خودشان با يک حالت زيگزاگی که بيشتر به سياست خارجی ما لطمه می زند نامه نگاری هايی با سرکرده های قدرت های جهانی دارند. از يک طرف فحش می دهند و از طرف ديگر دنبال جلب نظر چين، روسيه و يا ديگری هستند. آنگاه ما را به رابطه خارجی متهم می کنند. اين به اين دليل است که استقلال يک ارزش جاافتاده ای در ميان ملت ماست. ملت ما نسبت به اين مسئله حساسيت دارد و اگر يک حرکتی را به خارجی ها منتسب کنند طبيعی است که آن حرکت لطمه می خورد و چهره اش مکدر می شود.

آنچه اعتقادات مردم را قربانی می کند

وی افزود: وقتی حکومت می آيد روزنامه ها، سخنرانی ها، هيئت ها و احزاب را می بندد و حتی يک کانال نمی توانيم داشته باشيم و يا يک مناظره نمی توانيم انجام بدهيم و … در چنين حالتی است که صدای بيگانه در کشور بزرگ می شود. از يک طرف دولت و از طرف ديگر آنها، سرانجام اين وسط چيزی که در دو لبه قيچی از بين می رود همان اعتقادات اصيل است که به نظر من در بدنه اصلی جنبش سبز وجود دارد. ما فکر می کنيم چيزی که در اين جنبش مهم است تجربيات خوب سی ساله انقلاب است که بايد تلاش کنيم جمع بشود. سپس يک حرکت جمعی داشته باشيم. اين فضای پيرامونی ماست که ترسيم کردم، فضايی که هر روز با يک مشکلی روبرو هستيم.

آنها می خواهند جمعيت ما متفرق شود و مردم بايد مراقب هم باشند
شمشير نمی کشيم تنها عنصر پيش برنده ما آگاهی است

موسوی گفت: امروز يکی از نشريات سپاه را خواندم که نوشته بايد امتياز فعاليت مجمع روحانيون مبارز را هم لغو کرد. آنها نگاهشان اينطوری ست، می خواهند تمام تشکل ها را از بين ببرند و يقيناً بعد به حساب بقيه ی تشکل ها و گروه ها خواهند رسيد. در چنين حالتی شبکه ها و هيئت ها اهميت فوق العاده ای پيدا می کنند. مواظب خود بودن، مواظب خانواده بودن، مواظب محله بودن، مواظب جامعه و هر چه پيرامون ما هست بودن، اهميت زيادی پيدا می کند. ما در اين مصاف ، نمی خواهيم که شمشير بکشيم و با يک حالت رزمی به ميدان برويم. ما تنها عنصری که داريم و قدرتش از همه اينها بيشتر است ايمان و آگاهی است. بايد اين دو را تقويت کنيم. ايمان به يک دين رئوف و دينی که امام مطرح کرد :پيشتاز و روشن، که بتواند در سطح جهانی و در سطح داخل پاسخگوی مشکلات باشد. از طرف ديگر آگاهی نسبت به حقوق اساسی مردم. مردم بايد بدانند که حقوقی دارند و حقوق آنها دارد ضايع می شود.

در انتخابات حکومکت نبايد برای مردم تصميم بگيرد
اينگونه نمی شود کشور را اداره کرد…

وی يکی از حقوق مردم را برگزاری انتخابات آزاد عنوان کردو گفت: نبايد حکومت برای مردم تصميم بگيرد. وقتی از دور نگاه می کنيم به زشتی اين کار پی می بريم که مثلا چهار پنج نفر که به فرض خيلی آدم های عالی که تمام حسن های جهان در آنها جمع شده باشد، بنشينند يک عده ای را کنار بزنند، عده ای را انتخاب کنند و بعد به يک ملت هفتاد و پنج مليونی بگويند از داخل اينهايی که ما انتخاب کرديم انتخاب کنيد. اين بدترين حالت برخورد با يک ملت است. زشتی اين کار را نمی-فهميم ، چون داخل آن هستيم و لمس نمی کنيم. بله وقتی که يک نماينده ای خائن از آب درآمد با او بايد با شدت و غلظت برخورد کرد و او را بيرون کرد. از گذشته هم برای اين کار راه داشتيم اما حالا انتخابات را به اين شکل انجام می دهيم که مدام گزينش انجام دهيم، تمام دهان ها را ببنديم، تمام مراکز اطلاع رسانی را توقيف کنيم تا آن کسی که ما می خواهيم، رأی بياورد و بعد صندوق ها را هزار جور دستکاری بکنيم و تخلفات عجيب و غريب انجام بدهيم. اينطور که نمی شود کشور را اداره کرد(دراينصورت) کشور به اينجا ميرسد که الان تهديدات خارجی پشت دروازه کشور ماست و از لحاظ سياسی، امنيتی، اقتصادی تهديدات داخلی بيشتر است.

وی در فراز ديگری از سخنان خود با اشاره به مسائل اقتصادی کشور گفت: يکی از مهمترين شاخص های اقتصادی، ميزان سرمايه گذاری است که الان پنج،شش درصد است در حالی که بايد بين دوازده تا چهارده درصد باشد. اين کاهش به معنای ، بيکاری، فقر، فساد، فشار آمدن روی طبقات حقوق بگير و امثالهم است. يا مثلا گفته شد رشد اقتصادی کشور امسال صفر خواهد شد.البته اطلاعات شفاف وجود ندارد، يک دفعه عده ای می نشينند تصميم می گيرند و تمام اطلاعات مربوط به فساد و نيز اطلاعات راجع به لايحه ی هدفمند کردن يارانه ها قطع می شود. افرادی به دنبال آمار و اطلاعات هستند تا برای آينده کشور پيش بينی داشته باشند، عوض اينکه اين افراد فرصت شمرده شوند به عنوان تهديد مطرح می شوند. سعی می شود که تمام اطلاعات قيچی شود و نتيجه اين می شود که شرايط بسيار وخيمی داشته باشيم.

گسترش آگاهی مهمترين زمينه تغيير به نفع اسلام

وی افزود: کار ما آگاهی دادن به مردم نسبت به اين مشکلات و بسط و گسترش آن است. حقوقی که مردم دارند گسترش اين آگاهی ها و اطلاع از حقوق خود يعنی همان اصلی ترين و مهم ترين عنصری است که می تواند زمينه تغيير را به نفع اسلام و انقلاب و آتيه ی کشور ايجاد کند به شرطی که حالت اجماع نسبت به اين مسأله بوجود بيايد. من فکر می کنم بعد از انتخابات در اين زمينه پيشرفت کرده ايم.

ميزانی برای سنجش موفقيت جنبش سبز

وی ميزان حضور مردم در تجمع های خيابانی را معيار درست برای سنجيدن جايگاه جنبش سبز عنوان نکرد و گفت : ما نبايد بگوييم که خيابان ها زمانی از جمعيت زياد و در زمانی کم بود و بر اين اساس بسنجيم که جنبش سبز در کدام نقطه ايستاده است. بايد شاخص و اطلاعاتی داشته باشيم که ببينيم آگاهی از اين حقوق چقدر است تا اينکه بدانيم در آينده چگونه بايد کشور اداره شود؟ آيا اين آگاهی در سطح جامع گسترده تر شده يا کم کم دارد دايره اش تنگ تر می شود. اگر ما نسبت به اين موضوع پيشرفت داشتيم زمينه ی تغيير جدی را در کشور ايجاد کرده ايم.

آنچه جريان حاکم را به رسانه ها حساس کرده است…

موسوی تاکيد کرد دليل حساسيت جريانی که برسر کار است نسبت به رسانه ها همين است و اين موضوع اهميت بسيار زيادی دارد. اگر هيچ بحرانی نداشتيم که روزنامه ای مانند بهاربسته نمی شد و يا يکی دو مناظره ای که بيشتر نگذاشتند پا بگيرد و برنامه قطع يا يکطرفه شد. تمام اين ها نشانگر اهميت اين مطلب است که قديم می گفتند پاشنه آشيل و يا چشم اسفنديار.

دامنه آگاهی را به روستائيان و کارگران و کشاورزان بکشانيم
همه بايد در صدا و سيما تريبون داشته باشند

وی آگاهی را مهمترين مسئله عنوان کرد و گفت: بايد آگاهی را گسترش دهيم، بايد دامنه آگاهی را به روستاييان، کشاورزان، صنعتگران، کارگران و معلمان بکشانيم به آنها بگوييم اين زندگی، شايسته شما نيست. شما حق داريد که يک نماينده بفرستيد.شما حق داريد که صنعت مستقل داشته باشيد، اقتصاد ملی خوبی داشته باشيد. از چنين حقوقی برخورداريد. شما حق داريد در جامعه صحبت و نظر خودتان را اعلام بکنيد و به نظر شما بايد اهميت داده شود اين صدا و سيما از پول جيبی شما اداره می شود. شما بايد پشت اين تريبون ها باشيد.

وی با اشاره به خاطره ای از حضرت امام (ره) گفت: يادم هست که حضرت امام رحمه الله عليه ميگفتند چرا اينقدر عکس من در روزنامه ها چاپ می شود . اصلاً غدغن کردند. در يک جلسه خصوصی به آقای محمد هاشمی رئيس وقت صدا و سيما از بابت زياد نشان دادن تصوير ايشان گلايه و ابراز ناراحتی زياد کردند. خود بنده از ميدان امام مقابل ساختمان مخابرات رد می شدم ديدم شيشه هايش از بالا تا پايين عکس امام را زده اند، ناراحت شدم زيرا آن حالت اغراق آميز، وضعيت آن اداره را به هم می زد و با اعتقادات ما هم ناسازگار بود. نمی دانم نبوی يا غرضی وزير مخابرات بود، تماس گرفتم و گفتم جمع شود و جمع شد. خيلی طول نکشيد حاج احمد آقا با من تماس گرفت و از قول امام از من تشکر کرد و خب اين وضعيت آن موقع امام بود.

با اين انتخابات واتفاقات بعد از آن ، ايده برگشت به حقوق اساسی متولد شد

وی خاطرنشان ساخت: بايد به مردم اينها را انتقال بدهيم و اينکه حکومت دينی و جمهوری اسلامی به معنای باز شدن تمام راه ها برای ابراز نظر و خلاقيت آنها و بودن آنها در صحنه واقعی است نه اينکه آنها نتوانند از اين صدا و سيما و امکانات عادی هم استفاده کنند.برداشت من اين است با اين انتخابات واتفاقات بعد از آن يک ايده ای در داخل کشور مبنی بر برگشت به حقوق اساسی متولد شد که برگشت ناپذير است. کافيست که از اين، مثل يک گياه و گل پاسداری کنيم وبگذاريم تناور وگسترده شود. در قرآن آمده است که خداوند سرنوشت قومی را تغيير نمی دهد مگر آنکه خودشان تغيير دهند. اين آگاهی زمينه تغييرات وسيعی را در جامعه و حکومت ايجاد خواهد کرد.

جرقه آگاهی را به همه اقشار ملت برسانيم

موسوی تاکيد کرد، بايد برای راهمان برنامه داشته باشيم و بيش از هميشه بايد به اين مسئله معطوف شويم که اين جرقه آگاهی را به همه اقشار ملت برسانيم و با گسترش آگاهی ارتباط به روزی با آنها داشته باشيم و به آنها بگوئيم وضعيت کارگری و اقتصادی و… موقعی خوب می شود که نمايندگان واقعی شان در مجلس باشند ونمايندگان مردم هم بتوانند در صدا و سيما نظرات آنها را نقل کنند و مردم هم بتوانند مواظب فساد باشند.

نخست وزير دوران دفاع مقدس با اشاره به دوران ابتدايی پيروزی انقلاب گفت: در ابتدای اين انقلاب اينجور نبود که بگويند شما چرا ريخت و پاش کرديد؟ بلکه همه مراقب يکديگر بودند. آن ايمان و اعتقاد گسترده باعث می شد مراقب خويش باشند. کافی بود در اداره ای کسی کمی پايش را از گليم اش جلوتر بگذارد خود کارمندان بر خورد می کردند و خود جامعه اين حالت را داشت. جدا شدن شما از اين نوع نظارت ها يقينا باعث فساد می شود که البته اين به منشوری نياز دارد که تهيه شود.

سينه به سينه و با خلاقيت انتقال اطلاعات کنيم

وی موضوع مهم ديگر را در ارتباط با فعاليت های رسانه ای برشمرد و گفت: ما بايد روش هايمان را به روزتر کنيم. حالا که روزنامه نداريم بايد راه های تازه ای پيدا کنيم ضمن آنکه دنبال روزنامه هستيم تا از طريق قانونی رسانه داشته باشيم اما از طريق رسانه های مجازی که يقيناً جزء حقوق ماست از طريق هیأت ها از طريق خانواده و سينه به سينه بايد اطلاع رسانی کنيم. اين اطلاع رسانی هم بايد حول مسئله ای که در آن اجماع داريم با روش های جديدی که در حين کار به دست می آوريم انجام دهيم .دائم بايد فکرهای نويی ارائه دهيم که يک جمع خلاق را داشته باشيم و روش های نو برای جامعه مان داشته باشيم.

وی با ذکر مثال از يک تئوری که در هنر مطرح هست گفت : در نظريات فلسفی هنری بحثی است مبنی بر اين که يک طيفی از هنرمندان نگارگر وقتی می خواهند نقاشی کنند اول می نشينند راجع به آن فکر می کنند ،اجزاء، حجم و رنگ را در ذهن می آورند در ذهن که تکميل شد هنرمند در جلوی بوم قرار ميگيرد و شروع به نقاشی کردن می کند. يک طيف ديگر هستند که می گويند، با احساس زيبا شناسی و با تناسب رنگها کار را آغاز می کنيم اما از اول حاصل کار را تعريف نمی کنند .در نظريات سياسی مشابه اين دو را می توانيد پيدا کنيد.قبل از انقلاب مارکسيست ها خيلی فعال بودند. دليل انشقاق آنها اين بود که سعی می کردند يک حکومت بی طبقه ای را با تمام ابعاد و ويژگی هايش ترسيم بکنند و به طرف آن حرکت کنند. برای همين طرح چينی استالينی داشتيم که متمايل به آلبانی انورخوجه و يا حکومت از نوع کاسترو و امثال اينها بود.در گروههای اسلامی هم همينطور بود آنها هم ترسيم کاملی از حکومت داشتند که در نتيجه يک نوع جدايی و انشقاق و يک ديد افراطی در اينها ايجاد کرده بود.

وی تصريح کرد: اگر ده سال قبل از انقلاب به حضرت امام (ره) می گفتند حکومت شاه که سرنگون شد ابعاد حکومت شما چيست؟ ايشان مثل کمونيست ها و مارکسيست ها نظر مشخص نمی دادند مبنی بر اينکه ابعادش، مشخصاتش اين باشد مجلسش اين باشد، بعد براساس آن بايد حرکت بکنيم.

معياری که جنبش سبز بر اساس آن حرکت می کند

موسوی با اشاره به جنبش سبز خاطر نشان کرد: جنبش سبز بر اساس معيارها و الگوهای دوم حرکت می کند، معياری که می گويد حقوق اساسی مردم بايد رعايت شود، عدالت و آزادی بايد باشد. اين کار تحقق نمی پذيرد مگر آنکه همه ملت را دور هم جمع بکنيم. اين ملت و شهروندی که ماليات می دهد محترم است و هر کس که قوانين داخلی کشور را رعايت می کند محترم است.از اول هم اساس بر همين بود. روزهای اوّل پيروزی انقلاب گروههای چپ و راست حتی غير مذهبی ها خدمت امام می رسيدند و دائم با ايشان ملاقات می کردند.برای اينکه تصور بر اين بود نظامی داريم که تمام اقشار را می تواند در بر گيرد. اين هيچ نوع منافاتی با جمهوری اسلامی حکومت اسلامی و حکومت دينی نداشت.

نخست وزير امام افزود: هم اکنون هم تصور و ايده ايی که جنبش سبز بايد ارائه دهد اين است که بتواند بيشترين نيروی ممکن را در خودش جمع کند.همان جوانی که امروز به خاطر بد کار کردن حکومت از دين بيزار شده است وقتی درست عمل کنيم راه بازگشت او را فراهم کرده ايم و اين برای ما اهميت زيادی دارد. يعنی بازگشت وسيع مردم به سمت دين موقعی است که از دين شعارهای خوب و سعه صدر ببينند، کار آمدی ببينند. در آن حالت ما کمترين روی گردانی را از دين و از اسلام و ارزشها و ميراث های فرهنگی و قديمی مان خواهيم داشت.

وی به روشن شدن بيشتر مشخصات جنبش و اين حرکت تاکيد کرد و گفت: با اين مشخصات و اين حرکت را به مردم منتقل کنيم .بايد به مردم بگوييم ما دنبال قدرت و دسترسی به قدرت نيستيم. حکومت مال همان کسانی باشد که الان هست اما اين معيارهايی که مطابق اسلام و فطرت است را رعايت کنند. مردم را کتک نزنند و بگذارند مردم آراء خودشان را راحت در صندوق ها بريزند ، بگذارند مردم حرف بزنند، همان که قانون اسلامی تصريح دارد، بگذارند رسانه ها آزاد باشند. ما نمی خواهيم رسانه ايی باشد که به دين فحاشی کند.

زندانيان گمنام …
به راحتی انگ محارب می زنند

وی با اشاره به زندانيان گمنام گفت: الان در زندان متأسفانه غير از افرادی که شناخته شده اند زندانی های عجيب و غريبی می بينيد که پنج سال – شش سال به دليل اينکه در ۲۵خرداد در راهپيمايی شرکت کرده اند محکوم شده اند. ما می گوييم اين را دين نمی پذيرد، اسلام نمی پذيرد،اين با هيچ مبنای دينی که ما می شناسيم سازگاری ندارد. بياييد ثابت کنيد که دين اسلام چنين است. تا يکی کوچکترين تکانی می خورد زود يک مارک محارب ميزنند. الان زندانيانی هستند که ناشناس هستند، پرونده بعضی شان اصلا گم می شود ،برخی هستند ماهها اصلا کسی سراغشان نمی رود. آنکه مشهور است به او می رسند چون بالاخره اسمش در سايت ها مطرح است. افرادی هستند که تکليفشان واقعاً روشن نيست، ما می گوييم اسلام با اين مسئله سازگاری ندارد.

موسوی افزود: می گوييم مرّ اسلام را بگوييد، آيا مرّ اسلام با اينها سازگار است. ما چنين چيزهايی نداريم.اين حرف ها را مردم می پسندند دليلش اين است که با فطرت آنها و اعتقادات دينی آنها و با تجربه روزانه آنها سازگار است. در خصوص مسائل سياسی اقتصادی هم همين طور است. کجای اسلام گفته شما دائم در تمام دنيا بگرديد و برای خودتان دشمن ايجاد بکنيد. در دنيا در سطح بين الملل تقريباً هيچ کشوری نيست که در داخل يک بلوک رسمی نداشته باشند تا درآن جمع، تصميم گيری جمعی بکنند. درآمريکا که ابرقدرت است و نيروی نظامی، بمب اتم، رسانه و سرمايه وسيعی دارد که در تمام دنيا در گردش است به عنوان يک قدرت بزرگ در رابطه با مسئله هسته ای با ما مشکل دارد ببينيد با اين مشکل چگونه مواجه می شود.يعنی کشوری که يقينا از لحاظ قدرت مادی، استغنايش از ما بيشتر است. او سعی ميکند بين متحدينش وفاق ايجاد کند حتی رقبايش چين و روسيه را راضی کند تا درباره پرونده هسته ای ايران به يک اجماع حداکثری برسد.حال، ما که به اين روش ها توجهی نداريم هيچ، کارمان اين شده است که دشمن گيری کنيم.

از حقوق اساسی ملت نبايد بگذريم

مهندس موسوی تصريح کرد: از حقوق اساسی خودمان نبايد بگذريم اما ضعف و ناتوانی و عدم تدبيرمان را هم نبايد به اسلام نسبت بدهيم. اين اصلاً ربطی به اسلام ندارد ما می توانيم کشوری اسلامی و بهترين موقعيت و دوستان را در جهان داشته باشيم و از طرق سياسی در جاهايی که لازم است از خودمان دفاع کنيم .چنانچه ملت ما در دفاع مقدس نشان دادند بر سر ارزش ها حاضرند تا آخرين قطره خون بايستند. با اين که به طور قطع بهترين فرصت های توسعه کشور را با افزايش قيمت نفت از دست داديم و درآمدهای عظيمی که در چهار پنج سال اخير به دست آورديم همه را به باد فنا داديم و متأسفانه برعکس موقعيت کشور را به سمت بدتر شدن با بد استفاده کردن از درآمدها برديم. من ميگويم اينها بايد شناخته شود و دوستان، آنهايی که در زمينه اقتصاد نظريه پردازند به يک شکل، آنهايی که از نظر فرهنگی صاحب نظرند به شکل ديگر، اين آيتم ها را به اطلاع مردم برسانند تا زمينه دگرگونی در اين وضع ايجاد شود.

مشفقانه حاکمان را نصيحت کنيم
کم هزينه ترين راه برای نجات کشور از مشکلات…
راه حلها را با قيد اينکه دنبال قدرت و منفعت نيستيم دائم بايد اعلام بکنيم

موسوی خاطرنشان کرد :از طرف هم بايد دلسوز باشيم و مشفقانه حاکمان را نصيحت کنيم و بگوييم راهی که شما می رويد بيراهه است. در اطلاعيه شمارۀ هفده يک موضوع اساسی را طرح کرديم که خيلی توجه نشد، گفتيم شما فکر نکنيد وقتی با کسی قرارداد می بنديد اصلاً جنبش سبز وجود ندارد. شما همين چهار پنج تا کار را بکنيد خواهيد ديد اين آب گل آلود کشور و اين وضعيت بحرانی کشور به سمت بهبود خواهد رفت. ما راه حل ها را با قيد اينکه دنبال قدرت و منفعت ديگری نيستيم دائم بايد اعلام بکنيم. بگوييم که کم هزينه ترين راه برای اينکه کشور از اين مشکلات نجات پيدا کند اين است که شما در رويه تان تغييراتی ايجاد کنيد.

هر کس که بر خلافشان حرف بزند را صهيونيست و منافق می نامند

وی اين موضوع را مطرح کرد که در سياست خارجی وقتی يک رويه مهم در يک کشور می خواهد اتفاق بيفتد و می خواهند تصميم بگيرند حتی درآن کشورها سعی ميکنند نظر اپوزسيون را هم جلب کنند. لااقل از دشمنان تان درس بگيريد که هيات دولتش در کنار حزب رقيب می نشينند و در مورد يک موضوع بزرگ بحث می کنند . اين جلسات هر سال بک بار دو بار در سال پيش می آيد و در همه دنيا اين وجود دارد.

مرده هايی سياسی که توسط حکومت زنده شدند

به اعتقاد موسوی، اين روشی که هر کس بر خلاف شما صحبت کند و راه حلی ارائه دهد را صهيونيست يا منافق می ناميد و او دلبسته به آمريکا، برانداز و محارب می شود اين به نفع شما و به نفع کشور نيست ،اين تقويت محارب و منافق است. منافقين با اين جنايت هايی که در داخل کشور داشته اند ، با اين همکاری هايی که با صدام داشتند مرده ای شده بودند که ننگ ابدی بر پيشانی انها مانده است. شما وقتی فرزندان اين ملت که دو سه ميليونشان در يک روز يک خيابان را پر می کنند به منافقين نسبت می دهيد ، آيا شما منافقين را تضعيف می کنيد؟ يا نفاق را تقويت می کنيد؟از آنطرف جريان سالمی که در کشور جامعه را متمايل به اسلام می کند، شما پيشانی بند جبهه آنها را که به عنوان يادگاری حفظ کرده ايد پنهان می کنيد که به آنها نگويند بسيجی و طرفدار امام.

بايد به حضرات گفت ببينيد فضای جامعه را به چه سمتی برده ايد؟

وی با اشاره به خاطره ای از ديدار با خانواده يکی از شهدای سبز گفت : آنجا موضوع جالبی را ديدم . عکس های قبل و بعد از انتخابات اين شهيد برای من خيلی تکان دهنده بود، زيرا نشان می داد که يک جوان دانشجوی آنچنانی ، با آن طبع جوانی در جريان بحث های انتخاباتی و راه پيمايی ها چنان تغيير کرده بود که با ته ريش و پيشانی بند ياحسين(ع) يعنی همان چهره ی بسيجيان در طول دوران دفاع مقدّس که مادران آنها را می بوسيدند و روانه ی جبهه می کردند عکس گرفته بود. خب وقتی يک جريان سالمی در کشور وجود دارد به اين حضرات بايد گفت: ببينيد فضای جامعه را به چه سمتی برده ايد؟

برخی اشکالات به دليل محدوديت هاست

موسوی همچين در تبين خطوط و چارچوب جنبش سبز گفت: در عين حال من قبول دارم که کمی با عدم تعيين ها روبرو هستيم با توجه به اينکه ما تشکيلات نداريم چون هر تشکيلاتی را بر می چينند، روزنامه نداريم و… می تواند خطر ساز باشد. لکن بايد يک خطوط کلی انشاا… تبيين شود.الان هم در جامعه مخصوصا در فضای دانشگاه وضعيت بهتری ايجاد شده و جامعه دانشجويی به سمت عقلانيت بيشتری رفته است. طبيعی هم هست ، در يک دانشگاه پنجاه دانشجو را ممنوع التحصيل کرده و ده نفر را گرفته اند . بچه ها محتاطتر شده،اين به معنای بازگشت نيست به معنای بيشتر فکر کردن است و به دنبال راه حل های تازه تر رفتن است.

خشونت هرگز؛ راه حل ها فقط مسالمت آميز باشد

موسوی اظهار اميدواری کرد تا راه حل های اسلامی مسالمت آميز خدای نکرده در اين جريانات فراموش نشود و جوانان هرگز به راه حل های خشن روی نياورند. چون با اين همه دستگيری و سرکوب و زدن و گرفتن به جامعه نمی توان مطمئن بود. در آينده حرکت های خشن و تند يقيناً به ضرر ملت ماست و به ضرر جنبش سبز است که بايد مراقب باشيم اين اتفاق نيفتد .

وی در پايان با ياد دوباره روزهای جبهه و جنگ گفت: ملت کم قربانی نداده است و بنده در انتها باز هم برمی گردم به صحنه های جبهه ها. من هميشه غبطه می خوردم به آن فضاهای نورانی، طوری نشود که از آن فضاهای روحانی نتوانيم به راحتی در جامعه صحبت کنيم. زيرا الان چنين حالتی بوجود آمده که کم کم اين ارزش ها هم دارد زير سؤال می رود.

ميرحسين موسوی دعا کرد تا انشاالله خداوند اين بحران را در نهايت به نفع ملت و انقلاب ختم کند تا ما شرمنده ی خون شهدا نباشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016