شنبه 25 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی کوتاه از تجمع اعتراضی سکوت در بروکسل، علی صمد

[برای مشاهده‌ی عکس‌های اين تجمع، اين‌جا را کليک کنيد]

اعدام پنج تن از آزادی خواهان ايرانی بسياری از شهروندان کشورمان را در داخل و خارج از ايران بسيار متاثر کرد. واکنش ايرانيان به اعدام پنج تن از مبارزين کشورمان، بسيار اميدوارکننده و در خور توجه بوده است. برگزاری تعداد بيشماری تجمع و آکسيون در مناطق مختلف جهان نشانگر همراهی و همبستگی ايرانيان در اعتراض به حکم اعدام و محکوم کردن قاطعانه اعدام های اخير بوده است. ايرانيان با همبستگی با زندانيان سياسی و خانواده اعدامی ها نشان دادند که ديگر اجرای هر حکم اعدامی در ايران توسط دولت جمهوری اسلامی ايران بدون هزينه نخواهد بود و ايرانيان از هر حزب و جريان دمکراتی قاطعانه در برابر اجرای حکم غير انسانی اعدام خواهند ايستاد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اعتراضات اخير همبستگی ميان احزاب چپ دمکرات، ملی و قومی ايرانی بسيار قابل توجه بوده است. اعلاميه ۹ حزب و سازمان سياسی ايرانی برای برگزاری آکسيون و عمل مشترک، فراخوان ۲۳ تشکل و سازمان سياسی در کلن و آکسيون های مشترک ديگر نشان از حساسيت بالا و انسانی همه ی احزاب، گروه ها، انجمن ها، شبکه ها و نهادهای دموکراتيک نسبت به اين اعدام ها دارد. تمام آکسيون ها و موضع گيری نيروهای دمکرات در داخل و خارج از کشور نشان از اين دارد که ديگر مردم و نيروهای سياسی آن نمی خواهند شاهد قربانی شدن بی سر و صدای فرزندان خود در پای چوبه های دار استبداد مذهبی حاکم در ايران باشد. چنين تلاشی اميد آفرين است و بايد آنرا به فال نيک گرفت.
تشکل "اتحاد برای ايران-بلژيک" که يک تشکل دمکراتيک ايرانيان در بلژيک می باشد برای اعتراض به اعدام های اخير، برای لغو حکم غير انسانی اعدام، برای توقف اعدام ها در ايران، برای آزادی تمام زندانيان سياسی، تجمعی اعتراضی را تحت نام " تجمع سکوت" در يکی از خيابان های اصلی و پر رفت و آمد بروکسل در کنار «مجسمه های سکوت» که توسط هنرمندان مکزيکی تهيه شده بود، برگزار کرد. بيش از ۱۲۰ نفر از ايرانيان مقيم بلژيک در اين آکسيون سمبوليک شرکت کردند. اينبار در اين تجمع بسياری از هموطنان کرد ايرانی در" آکسيون سکوت" شرکت کرده بودند. بخشی از شرکت کنندگان در آکسيون بعنوان اعتراض در مخالفت با ترور، اختناق و سرکوب، دهان های خود را با نوار چسب بسته بودند. و برخی ديگر با گرفتن عکس های پنج زندانی اعدام شده و جمعی ديگر با گرفتن آفيش ها، پوسترها و پلاکارد های مختلف به سرکوب و اعدام در ايران معترض بودند. روحيه همبستگی در بحث ها و گفتگوها در ميان شرکت کنندگان در آکسيون بسيار صميمانه بود. بسياری از شرکت کنندگان ابتکار همکاری ۹ سازمان سياسی را شنيده و آنرا بسيار مثبت و اميد آفرين تلقی می کردند و تاکيد می کردند که بايد چنين حرکاتی هر چه بيشتر ميان جريانات دمکرات و آزاديخواه ايرانی ادامه يابد. در آکسيون "اتحاد برای ايران" صدها اعلاميه بزبان فرانسوی در ميان مردم بلژيکی پخش گرديد. در پايان مراسم مسئولين اتحاد برای ايران و بعضی از شرکت کنندگان بزبان فارسی و فرانسه متونی را برای حاضرين خواندند و در نوشته های آنها مخالفت با حکم اعدام، همبستگی با مردم و خانواده زندانيان سياسی و خانواده های زندانيان اعدام شده برجسته بود. تظاهرات پس از دو ساعت به پايان رسيد و در ميان سازماندهندگان آکسيون و ايرانيان شرکت کننده بسياری قول و قرارها برای برگزاری هر چه بهتر آکسيون ها گذاشته شد. در اين آکسيون روحيه همبستگی و همکاری با يکديگر بسيار پر قوت بود.

گزارش دهنده: علی صمد از بروکسل
۱۵ ماه مه ۲۰۱۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016