سه شنبه 28 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قاتل شاپور بختيار عازم ايران شد، دويچه وله

دادگاهی در فرانسه علی وکيلی راد را در ترور شاپور بختيار مجرم شناخت و به حبس ابد محکوم کرد علی وکيلی‌راد دومين ايرانی نزديک به جمهوری اسلامی است که در دو هفته‌ی اخير از زندان فرانسه آزاد می‌شود. اقدام فرانسه جزيی از معامله با ايران برای صدور اجازه‌ی خروج کلوتيد ريس، تبعه‌ی فرانسوی از تهران تلقی می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نزديک به دو دهه پس از ترور شاپور بختيار در پاريس، بعد از ظهر روز سه شنبه، ۲۸ ارديبهشت سرانجام يکی از قاتلان او از زندان آزاد و روانه تهران شد. علی وکيلی‌راد در سال ۱۹۹۴ در دادگاهی در فرانسه به دليل دست‌داشتن در ترور آخرين نخست‌وزير دوران شاه به حبس ابد محکوم شده بود.

وکيلی راد به همراه دو همدست ديگرش، فريدون بوير احمدی و محمد آزادی، که بنا به تصريح دادگاه از فرستادگان جمهوری اسلامی بودند، در تاريخ ششم اوت ۱۹۹۱، شاپور بختيار و سروش کتيبه دستيار جوان او را در خانه بختيار در نزديکی پاريس به قتل رساندند. چند روز پس از اين جنايت، علی وکيلی‌راد با يک گذرنامه ترک بنام "موسی کوچر" در کنار درياچه شهر ژنو در سويس دستگير شد، ولی همدستانش توانستند به ايران بازگردند.

در دو هفته‌ی اخير دستگاه قضايی فرانسه علاوه بر علی وکيلی راد، يک شهروند ديگر ايرانی به نام مجيد کاکاوند را نيز از زندان آزاد کرده و به او اجازه داد که به ايران بازگردد. کاکاوند در مارس سال ۲۰۰۹ به اتهام خريد تجهيزات نظامی از شرکتهای امريکائی و صدور غير قانونی آن‌ها به ايران از طريق مالزی، دستگير شد. آمريکا خواهان استرداد او به اين کشور بود.

در تهران هم از کاکاوند و هم وکيلی‌راد به عنوان شهروندانی وفادار و خدمتگزار به جمهوری اسلامی ياد می‌شود. سايت خبرآنلاين با درج خبر آزادی وکيلی راد، نوشته است: «امضا شدن حکم ازادی وکيلی راد پس از آزادی کلوتيد ريس تبعه فرانسه که در انتخابات سال قبل بازداشت شده بود اين گمان را تقويت می‌کند که ايران در قبال آزادی ريس توانسته حکم آزادی وکيلی‌راد را بگيرد.» قبلاَ نيز محمود احمدی‌نژاد آزادی کلوتيد ريس را مشروط به "اقداماتی" از سوی فرانسه کرده بود.

در همين حال، نيکلا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه، همزمان با آزادی وکيلی راد، بيانيه توافق هسته‌ای در تهران ميان ايران و برزيل و ترکيه را گامی مثبت ارزيابی کرد و گفت که بايد منتظر دريافت جزئيات اين توافق به صورت کتبی ماند. سارکوزی که مشغول ديدار از اسپانياست، افزود: «فرانسه همراه با ساير اعضای گروه ۵+۱ توافق يادشده را بررسی خواهد کرد و حاضر است بدون هر گونه پيش‌شرطی به بحث در باره‌‌ی پرونده‌ی هسته‌ای ايران بپردازد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016