چهارشنبه 29 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست اعمال فشار بيشتر به دولت ايران در ديدار با وزارت امورخارجه سوئد و بيانيه‌ اتحاديه‌ اروپا ‌در اعتراض به اعدام ها

دوشنبه بيست و هفتم ارديبهشت جمعيت پشتيبانی از مبارزات مردم ايران در سوئد با مسئولان وزارت خارجه اين کشور ديدار داشتند. هيئت نمايندگی ايرانی در اين ديدار مطالبات کسانی را که چهارشنبه گذشته و در اعتراض به اعدام‌های اخير در ايران در يکی از ميادين اصلی استکهلم تجمع کرده بودند، به وزارت خارجه کشور سوئد منتقل کردند.
در اين نشست مهرداد درويش پور و اريسا گلخار به‌ نمايندگی از جمعيت پشتيبانی از مبارزات مردم ايران و گلاله‌ شرفکندی از طرف اتحاديه‌ زنان دمکرات کردستان با خانم غفران النه‌داف رئيس بخش خاورميانه ‌و آقای کارل ميکائيل گرنس مشاور سياسی در امور ايران و يکی ديگر از کارمندان وزارت خارجه ديدار کردند. هدف از اين ملاقات برجسته کردن خطر ادامه اعدام‌ها در ايران و در خواست اعمال فشار بيشتر دولت سوئد و اتحاديه‌ اروپا به ايران بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين نشست هيئت نمايندگی ايرانی با اعلام اين‌که واکنش دولت ايران به اعتراض‌های صورت گرفته در برابر اعدام‌ها نشان از جدی بودن خطر وقوع اعدام‌های ديگر در اين کشور دارد، بر ضرورت عکس العمل فوری از جانب دولت سوئد و اتحاديه‌ اروپا در راستای متوقف کردن روند اعدامها تاکيد ويژه‌ای کرد.
در اين ديدار ليستی که دادستان تهران خود تا‌ئيد کرده که در معرض اعدام قريب‌الوقوع هستند و ليست ۱۶ نفره‌ای از اسامی افرادی که از فعالان کرد هستند و آن‌ها هم با خطر اعدام روبه‌رويند، در اختيار مسئولان وزارت امور خارجه قرار داده شد. اسامی اين شش نفر‌ از اين قرار است ۱ احمد دانشپور مقدم ۲ محسن دانشپور مقدم ۳ عبدالرضا قنبری ۴ محمد علی صارمی ۵ جعفر کاظمی ۶ محمد علی حاجی آقايی. اسامی ۱۶ فعال سياسی کرد که‌ هم اکنون درمعرض اعدام قرار دارند ۱. زينب جلاليان ۲ شيرکو معارفی ۳ حبيب الله‌ لطيفی ۴ سامی حسينی ۵ جمال محمدی ۶ رستم ارکيا ۷ رشيد آخکندی ۸ حسين خضری ۹ مصطفی سليمی ۱۰ انور رستمی ۱۱ ايرج محمدی ۱۲ محمدامين آگوشی ۱۳ احمد پولادخانی ۱۴ حسن طالعی ۱۵ عزيز محمدزاده‌ ۱۶ حبيب الله‌ گلپری پور. در مورد حبيب لطيفی تاکيد شد که‌ اجرای حکم اعدام او به‌ تاريخ ۱۳ خرداد ماه موکول شده‌است
در اين ملاقات هيئت نمايندگی ايرانی تاکيد کرد که اگر سو‌‌‌ئد و دولت‌های اتحاديه اروپا واکنش قدرتمندی به ايران نشان ندهند احتمال خطر اعدام ديگرافرادی که اکنون حکم مرگ در پرونده‌شان است، بسيار زياد خواهد بود و با توجه به فرارسيدن سالگرد کودتای انتخاباتی و نگرانی حکومت از اعتراضات احتمالی، همچنان اين تمايل به چشم می‌خورد که دولت ايران با اعدام‌های پی‌درپی جامعه را مرعوب کند.
نمايندگان هيئت ايرانی در اين نشست سه خواسته اصلی را مطرح کردند:
- فراخواندن سفير ايران در سوئد و اعتراض رسمی دولت سوئد.
- ارسال بلادرنگ هيئت تحقيق مستقل بين المللی برای بازنگری پرونده‌ها و تفحص در مورد وضعيت زندانها به ايران برای بررسی وضعيت زندان‌ها.
- علاوه‌ بر محکوم کردن رسمی اعدام‌های صورت گرفته از سو ی اتحاديه اروپا، اتحاديه اروپا درباره اعدام‌های احتمالی آتی اخطار دهد و در صورت ادامه اعدام‌ها، تحريمهای سياسی هماهنگ در سطح اروپا عليه ايران اعمال نمايد و سفرای خود را از ايران فرا خواند.
سوئدی‌ها در اين نشست فراخواندن سفيراز ايران را يک گام سنگين ديپلماتيک ارزيابی کردند که مطمئن نيستند همه اعضای اتحاديه اروپا با آن موافق باشند. اما آن‌ها متعهد شدند که با استفاده از روش‌های ديپلماتيک ديگر تلاش خواهند کرد که اعمال فشار به جمهوری‌اسلامی بر سر نقض حقوق بشر را افزايش دهند.
دويچه وله درباره پاسخ مسئولان وزارت امور خارجه سوئد به خواسته‌های نمايندگان به نقل از هيئت نمايندگی ايرانی نوشت: «وقتی انتقاد کرديم که حضور دولت سوئد در جشن رياست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد يا حضور نماينده سوئد هنگام سخنرانی ايشان در سازمان ملل، تاثيرات منفی روی ايرانيان گذاشته پاسخ‌شان اين بود که دولت سوئد در زمينه محکوم کردن نقض حقوق بشر در ايران فعالانه تلاش می‌کند. آن‌ها به بيانيه‌ای که به تازگی اتحاديه اروپا صادر و در آن اعدام‌ها را محکوم کرده و نسبت به وقوع اقدامات مشابه در آينده هشدار داده، عنوان کردند دولت سوئد نقش مهمی در تشويق اتحاديه اروپا به صدور اين بيانيه داشته است.»
اين بيانيه‌ توسط کاترين آشتون نماينده‌ بلند پايه‌ اتحاديه‌ اروپا به‌ نيابت از طرف اتحاديه‌ صادر شده‌ است


بيانيه اتحاديه‌ اروپا ‌در رابطه‌ با اعدام ۵ نفر در ايران

اتحاديه‌ اروپا اعدام شيرين علم‌هولی، فرزاد کمانگر، علی حيدريان، فرهاد وکيلی و مهدی اسلاميان در تاريخ ۹ ماه مه‌‌ی ۲۰۱۰ در زندان اوين در ايران را شديدا محکوم ميکند.
اتحاديه‌ اروپا نگرانی عميق خود را از بابت صدور پی در پی حکم اعدام در ايران برای افراد وابسته‌ به‌ اقليتها و افرادی که‌ در اعتراضات بعد از انتخابات شرکت داشته‌اند، ابراز ميدارد. اتحاديه‌ اروپا تحت هر شرايطی با اعدام مخالف بوده‌ مصرانه‌ خواستار پايبندی کامل ايران به تعهدات بين‌المللی در رابطه‌ با حق برخورداری از دادگاه عادلانه‌ و احترام به‌ حداقل استانداردها در مورد حکم اعدام ميباشد و از ايران ميخواهد از اجرای اعدام های قريب‌الوقوع اجتناب ورزد.‌
اتحاديه‌ اروپا مضافا از ايران ميخواهد ‌در مجازات خانم زينب جلاليان و آقای حسين خضری که‌ هر دو به‌ اتهام محاربه‌ (دشمنی با خدا) به‌ اعدام محکوم شده‌اند و در حال حاضر در زندان بسر می‌برند، تجديد نظربعمل آورد.
اتحاديه‌ اروپا ايران را به‌ استفاده‌ از مهلت قانونی‌ در به‌ تعويق انداختن اعدامها بر طبق قطعنامه‌ مصوبه‌ مجمع عمومی سازمان ملل در تاريخ ۱۸ دسامبر ۲۰۰۷ و ۲۰ دسامبر ۲۰۰۸ فرا ميخواند.

دفتر مرکزی اتحاديه‌ اروپا
بروکسل ۱۲ ماه مه‌ی ۲۰۱۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016