گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
10 اردیبهشت» احمد خاتمی: امت حزبالله در برابر برنامه بیحجابی قاطعانه خواهند ايستاد، فارس10 اردیبهشت» فارس: عضويت ايران در کميسيون مقام زن سازمان ملل به تصويب رسيد 10 اردیبهشت» جزئيات طرح عفاف و حجاب وارد کتابهای درسی میشود، ايلنا 8 اردیبهشت» نامه فعالان حقوق زن در ايران و حاميان بينالمللی آنها به شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل درباره عضويت ايران در کميسيون مقام زن 7 اردیبهشت» بيانيه اتحاديه سراسری زنان کارگر: حقوق زنان کارگر را اداء کنيد، ايلنا
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! قوانينی که جامعه را فرادست و فرودست میکنند باعث تعميق خشونت میشوند، گفتوگوی کمپين بينالمللی حقوق بشر با شيوا دولتآبادیشيوا دولت آبادی عضو هيات علمی دانشگاه علامه طباطبايی و مديرن عامل انجمن حمايت از حقوق کودک درگفت وگويی با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که وقتی فرادستی و فرودستی ها از طريق قوانين، حمايت شوند، هيچ برآيندی جز تعميق خشونت های فروخورده و تلخی های روزگاران به بار نمی آورند. او با اشاره به قوانين حوزه زنان گفت که در اين نگاه، زن يا مرد بودن، سياه و سفيد بودن قربانيان، مد نظر نيست: « اگر قوانين، همه به نفع زن ها بودند هم، همين عقيده را داشتم؛ مثلا در بعضی کشورها حق حضانت، به صورت بديهی به مادر داده می شود که در آن جا نيز بايد به صلاحيت مادر توجه شود و نه صرفا به جنسيت او.» اين روانشناس وپژوهشگر اجتماعی در اين گفت وگو به قانونمند کردن تعدد زوجات که به اعتقاد وی بهداشت روانی خانواده ها را تهديد می کند پرداخته است. لايحه يادشده مخالفت بسياری را درميان فعالان سازمان های مرتبط با زنان وديگر گروه های اجتماعی در ايران ايجاد کرده است. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با توجه به طرح مبحث يادشده درحوزه عمومی و درميان فعالان حقوق زنان به انتشار اين مصاحبه می پردازد. اين گفت وگو که توسط صبا واصفی انجام شده است درزير می آيد: قوانينی که در آن نوع بشر به دو گروه فرادست و فرودست تقسيم می شوند، چه تاثيراتی بر بهداشت روانی جامعه و مردم آن جامعه می گذارد؟ دولت آبادی – به عنوان يک شهروند، مايلم بگويم که هر گاه قوانين به نابرابری ها دامن می زنند، با تاسفی عميق به اين پديده می نگرم. مهم نيست که اين نابرابری شامل زنان يا مردان شود. قوانين هر جامعه؛ مانند چتری فرهنگی به صورتی نامحسوس و زيرکانه، خودآگاهی انسان ها و روابط انسانی آن ها را سخت، تحت تاثير قرار می دهند. اين نکته را صميمانه می گويم که وقتی فرادستی و فرودستی ها از طريق قوانين، حمايت شوند، هيچ برآيندی جز تعميق خشونت های فروخورده و تلخی های روزگاران به بار نمی آورند و باز هم می گويم که در اين نگاه، زن يا مرد بودن، سياه و سفيد بودن قربانيان، مد نظرم نيست؛ اگر قوانين، همه به نفع زن ها بودند هم، همين عقيده را داشتم؛ مثلا در بعضی کشورها حق حضانت، به صورت بديهی به مادر داده می شود که در آن جا نيز بايد به صلاحيت مادر توجه شود و نه صرفا به جنسيت او. چه عاملی معيارهای همسر گزينی ميان مرد و زن را متفاوت می کند ؟ داشتن تعدد شرکای جنسی مرد، از چه راهی آثار مخربی بر بهداشت روانی زن می گذارد؟ کودکان در خانواده هايی که زن رفتاری پرخاش گر يا مسخ شده پيدا می کند و يا با تمکين اجباری دست و پنجه نرم ميکند در معرض چه نوع خطرها يا بحران هايی هستند؟ چگونه شخصيتهايی نسبت به ورود فرد ديگری به رابطه ی خصوصی و عاطفی شان می توانند، بی تفاوت باشند؟ قوانين مربوط به حوزه ی خانوداه در چه شرايطی به طور واقعی می توانند، مدافع بنياد خانواده و سبب استحکام روابط بين فردی در آن باشند؟ در يک رابطه عاطفی، عشق چه جايگاهی دارد، آيا ايجاد رابطه، فارغ از عشق، رابطه ای انسانی و مطلوب به شمار می آيد؟ با توجه به اين که اين روزها عمل کرد لايحه نويسان در ارتباط با تدوين لايحه ی حمايت از خانواده، سبب اعتراض طيف گستردهای از فعالان مدنی شده، چه راه کاری برای ايجاد روابط انسانی در خانواده به آن ها توصيه میکنيد؟ Copyright: gooya.com 2016
|