شنبه 1 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کانون مدافعان حقوق بشر از وضعيت حقوق بشر در ايران در پاييز و زمستان ۱۳۸۸ (بخش نخست)

« کانون مدافعان حقوق بشر» گزارش دو فصل پاييز و زمستان ۱۳۸۸ خود را از وضعيت حقوق بشر در ايران در قالب يک گزارش، منتشر کرد. به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، اين سازمان مردم نهاد در گزارش دو فصل پاييز و زمستان خود با اشاره به وضعيت حقوق بشر در ايران، از برخوردهای صورت گرفته با کنشگران مدنی و شهروندان انتقاد کرد. بر اين اساس کانون مدافعان حقوق بشر از مسئولان مربوطه خواسته است تا به حقوق سياسی و مدنی شهروندان ايرانی احترام بگذارند. الزام مقام های قضايی، انتظامی و امنيتی به رعايت دقيق موازين دادرسی عادلانه خواسته کانون مدافعان حقوق بشر در اين گزارش است. متن گزارش دو فصل پاييز و زمستان کانون مدافعان حقوق بشر که در ارديبهشت ماه ۱۳۸۹ منتشر شده، به شرح زير است:

گزارش کانون مدافعان حقوق بشر از وضعيت حقوق بشر در ايران در پاييز و زمستان ۱۳۸۸

مقدمه
« کانون مدافعان حقوق بشر» همچون گذشته براساس يکی از وظايف سه گانه خود که همان «گزارش دهی منظم و مستمر در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران» است، گزارش دو فصل پاييز و زمستان سال ۱۳۸۸خود را از وضعيت حقوق بشر در ايران در پايان نيمه دوم سال ۱۳۸۸ منتشر می کند.

گزارش اين سازمان مردم نهاد در حالی منتشر می شود که در ماه های پايانی سال ۱۳۸۸ نه تنها فشار بر کنشگران سياسی و مدنی کم نشده است بلکه جمع گسترده ای از شهروندان که به روند مديريتی موجود معترض بوده اند، زير شديدترين فشارها قرار گرفه اند. در کنار اين برخوردها، فشارها بر نهادهای مستقل مدنی از جمله «کانون مدافعان حقوق بشر» در جهت محدود کردن فعاليت های آن بيشتر شده است. اخراج نرگس محمدی، نائب رييس کانون مدافعان حقوق بشر از محل کار و احضار های مکرر او، بازداشت مجدد عبدالرضا تاجيک، همکار مطبوعاتی « کانون مدافعان حقوق بشر» در هشتم دی ماه ۱۳۸۸- که نامبرده در اين سال دو بار دستگير شد- از جمله محدوديت هايی است که پس از پلمپ دفتر اين نهاد مدنی در دی ماه سال ۱۳۸۷ اعمال شده است. در کنار اين برخوردها با کانون مدافعان حقوق بشر، بازداشت نوشين عبادی، خواهر شيرين عبادی، رييس اين کانون قابل تأمل بود. بنابراين بازداشت فردی که هيچگونه فعاليت سياسی و حتی اجتماعی نداشته، اينگونه ارزيابی می شود که اين بازداشت تنها برای تحت فشار گذاشتن شيرين عبادی، رييس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل و توقف فعاليت های حقوق بشری او است.

از سوی ديگر کانون مدافعان حقوق بشر در حالی گزارش خود را منتشر می کند که در ماه های اخير اتهام زنی به فعالان حقوق بشر و گروه های حقوق بشر، آغاز شده است. از همين رو کانون مدافعان حقوق بشر با اعتراض نسبت به اين اتهامات بی‌دليل و غير مستند، اين اقدام را دليلی برای پرونده‌سازی عليه فعالان حقوق بشر و نهادهای مدنی دانسته و اعلام می کند که اين کانون، نهادی « مستقل و مدنی» است که هيچ کمک مالی از مراجع داخلی و بين‌المللی دريافت نکرده و مخالف دريافت هرگونه کمک مالی از سوی حکومت داخلی و حکومت‌های خارجی است.

« کانون مدفعان حقوق بشر» به عنوان سازمانی مردم نهاد با اين اعتقاد که ترويج و ارتقاء حقوق بشر در گرو رشد و آگاهی افکار عمومی است، تلاش می کند تا با وجود موانعی که در پيش رويش قرار داشته و دارد، گزارش خود را از وضعيت حقوق بشر در ايران در اختيار افکار عمومی قرار دهد. وضعيتی که با توجه به حوادث پيش آمده در نيمه دوم سال ۱۳۸۸ و تشديد برخورد ها با شهروندان معترض نياز به تامل بيشتری دارد.

رخدادهای روزهای ۱۳ آبان، ۱۶ آذر، تاسوعا و عاشورا مهم ترين حوادثی است که به درگيری ميان جمعی از شهروندان معترض به برخی سياست های حاکم و نفراتی از نيروی انتظامی و افراد موسوم به لباس شخصی منجر شد. درگيری هايی که براساس گزارش های خبری و تصويری انتشار يافته، اوج آن روز عاشورا بود. روزی که شديد ترين و خشونت آميز ترين درگيری ها در طول سال ۱۳۸۸ در آن رخ داد، به گونه ای که در اين روز تعدادی از شهروندان مجروح و کشته شدند. همچنين در اين روز و روزهای بعد، تعداد نامعلومی از تظاهرکنندگان و شهروندان توسط نيروهای انتظامی، شبه نظامی و امنيتی بازداشت و زندانی شدند. پايگاه اطلاع‌رسانی پليس نيز به نقل از يک منبع آگاه اعلام کرد: « به‌دنبال انتشار تصاوير آشوبگران روز عاشورای حسينی در پايگاه اطلاع‌رسانی پليس و ويژه‌نامه نشريه امين جامعه، بيش از ۴۰ نفر از عناصر فتنه‌گر با همکاری مردم شريف و بيدار ايران اسلامی شناسايی و دستگير شدند.» به اين ترتيب ۳۶ نماينده حامی دولت محمود احمدی نژاد با ارائه طرح دوفوريتی، خواستار تقليل زمان اجرای حکم محارب از بيست روز به پنج روز شدند. بنابراين علی اصغر زارعی، نماينده حامی محمود احمدی‌نژاد در مجلس با دفاع از کاهش زمان اجرای حکم محاربه گفت: « در برخی مواقع سرعت عمل قوه قضائيه و اجرای سريع تر حکم، خود عامل بازدارندگی برای حوادث بعد دارد و اين موضوع اهميت دارد.» امری که با واکنش برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی واقع شد. علی مطهری، عضو شاخص فراکسيون اصولگرايان در واکنش به اين طرح گفت: « اين طرح ناشی از روحيات افراطی و تند برخی از طراحان مخصوصا آقای حسينيان است.»

از سوی ديگر در پی حادثه روز عاشورا طرفداران دولت نيز در راهپيمايی خود خواستار برخورد شديد با معترضان شدند. محسن حبيبی توليت مدرسه علميه آيت الله مجتهدی که از مراکز علمی نزديک به آيت الله محمد تقی مصباح يزدی است گفت که مخالفان حکم محاربه دارند و اگر دستگاه قضايی کوتاهی کند مردم برخورد با سران فتنه را واجب می دانند. همچنين آيت الله مصباح يزدی که از روحانيون حامی دولت محمود احمدی نژاد محسوب می شود، شعار ها و حرکات و پوشش های معترضان را فساد در زمين خواند و آيت الله علم الهدی در راهپيمايی سازمان دهی شده از سوی نهاد های وابسته به حکومت، سران اعتراضات را به جرم محاربه متهم کرد.

وضعيت حقوق بشر در نيمه دوم سال ۱۳۸۸
بخش اول – حقوق مدنی و سياسی

دولت ايران از آنجا که ميثاق بين المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۹۶۶) را امضا کرده و بر اساس تضمين های حقوق داخلی خود از جمله ماده ۹ قانون مدنی بايد به مفاد الزام آور ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی (۱۹۶۶ ) متعهد و ملتزم باشد اما وضع موجود چنين ميزان التزامی را نشان نمی دهد. گزارش وضعيت پاييز و زمستان ۱۳۸۸ در اين خصوص به شرح زير است :

۱- وضعيت فعالان سياسی – اجتماعی دگر انديش
به دنبال دور تازه از چگونگی برخورد با کنشگران سياسی و مدنی، احکام تازه ای از سوی قوه قضاييه ايران صادر شده است که گروهی از معترضان به زندان محکوم شده اند. در کنار صدور احکام زندان برای برخی از فعالان سياسی و مدنی، اعلام اين خبر که برخی از متهمان به اتهام محاربه در دادگاه حاضر شده اند، بر نگرانی ناظران مسايل ايران افزوده است.

مواردی که کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص وضعيت فعالان سياسی – اجتماعی از سايت ها و رسانه های همگانی اقدام به جمع آوری آن کرده ، به شرح زير است:

الف - بازداشت ها:
۱) عليرضا حسينی بهشتی، محمدرضا تاجيک، قربان بهزاديان نژاد، محمد باقريان، علی عرب مازار، حسن عابدی جعفری از نزديکان و مشاوران نزديک ميرحسين موسوی، ياسر طهرانی و فروزنده اعضای دفتر ميرحسين موسوی، مرتضی گلی زاده از اعضای ستاد ميرحسين موسوی در اراک، رضا مجاوری و فرشاد مومنی بازداشت و يا بازجويی شدند.

۲) مرتضی حاجی (مديرعامل بنياد باران، وزير تعاون و آموزش پرورش دولت سيد محمد خاتمی) و حسن رسولی (قائم‌مقام مديرعامل بنياد باران) بازداشت شدند.

۳) حسين شيخ عطار از زندانيان سياسی قبل از انقلاب و معاون فنی صدا و سيما در زمان مديريت محمد هاشمی، هنگام بازگشت از يک کنفرانس تخصصی در فرودگاه مهر آباد تهران بازداشت و با وثيقه پنجاه ميليون تومانی آزاد شد.

۴) ابوالفضل قديانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران، مرتضی صارمی و مهرداد بال‌افکن و محمد کيقبادی، علی قلی تبار از اعضای اين سازمان بازداشت شدند.

۵) محمدتقی خلجی از روحانيون نزديک به آيت الله منتظری و آيت الله صانعی، مصطفی مير احمدی‌زاده، استاد حقوق عمومی دانشگاه مفيد قم و از شاگردان مرحوم آيت‌الله منتظری، احمد قابل، اسلام پژوه و از شاگردان آيت الله منتظری، محمود دردکشان، مرتضی اميری جرقويه و مصطفی ايزدی از نزديکان آيت الله منتظری بازداشت شدند.

۶) ابراهيم يزدی، دبير کل نهضت آزادی ايران، محسن محققی، امير خرم، مهدی معتمدی مهر، محمد طاهری قزوينی، عماد بهاور، سولماز عليمرادی، امير حسين کاظمی، خسرو قشقايی، غفار فرزدی و محمود نعيم پور از اعضای نهضت آزادی ايران بازداشت شدند. همچنين ليلا و سارا توسلی فرزندان محمد توسلی رييس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران و مهدی قلی زاده از علاقه مندان به اين تشکل و مازيار شکوهی بازداشت شدند.

۷) ابراهيم شريفپور، عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی در بانه، اروجعلی محمدی، سعيد نورمحمدی و برادرش مسعود نورمحمدی، زويا حسنی، محمد رفعتی و احسان علايی فر دو عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت در گرگان، مهدی گيلانی، عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت خراسان رضوی و فرشاد عزيزی عضو ستاد ۸۸ خراسان رضوی، علی سميع زاده و احمد احمدپور، عضو مجمع مدرسين حوزه قم و شورای مرکزی جبهه مشارکت منطقه قم بازداشت شدند. مهدی شيرزاد، حسين نعيمی پور، علی پيرحسين لو، فاطمه ستوده، داوود روشنی، مهدی اقبال، علی سميع زاده و حسين حاجبيان نيز بازداشت شدند.

۸) امير خسرو دليرثانی و عباس پوراظهری اعضای شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز بازداشت شدند.

۹) صدری نيا از فعالان ملی- مذهبی در تبريز، مسعود لدنی و همسرش پروين کهزادی از فعالان ملی - مذهبی در خوزستان و احسان هوشمند، پژوهشگر کرد و فعال ملی – مذهبی در غرب ايران بازداشت شدند.

۱۰) محمد طاهری فرزند آيت‌الله طاهری امام جمعه سابق اصفهان و شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد بازداشت شدند.

۱۱) عيسی خان‌حاتمی، حسين موسويان و حميدرضا خادم از اعضای جبهه ملی ايران بازداشت شدند. ساسان بهمن‌آبادی فعال سياسی نزديک به جبهه ملی بازداشت شدند.

۱۲) فروغ ميرزايی، مريم قنبری، محمد رضا رزاقی و فرزاد سلطانی از وکلای دادگستری بازداشت شدند.

۱۳) مولوی حبيب حکيم زاده از کاريز تايباد، مولوی صديق رشيدی از تربت جام، مولوی عبدالستار حيدری از قادر آباد تربت جام، مولوی نور احمد لقايی از نشتيفان خواف، مولوی عبدالکريم گل از مهر آباد خواف که از علمای اهل سنت هستند، بازداشت شدند. همچنين سه تن از علمای اهل سنت استان سيستان و بلوچستان به نام های مولوی سعيد کردی، مولوی عبدالجليل ميربلوچ زهی و مولوی جابر يار محمد زهی بازداشت شدند. محمد برايی از روحانيون اهل سنت بازداشت شد.

۱۴) ويلسون عيسوی کشيش کليسای آشوری «پنطيکاستی» در کرمانشاه بازداشت شد.

۱۵) شيوا نظرآهاری، پريسا کاکايی، سعيد جلالی‌فر، سعيد کلانکی، کوهيار گودرزی، مهرداد رحيمی، نويد خانجانی اعضای کميته گزارشگران حقوق بشر بازداشت شدند.

۱۶) حسن اسدی زيدآبادی، محمد صادقی، علی مليحی از اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی( ادوار تحکيم وحدت)، سيد کوهزاد اسماعيلی، مسوول شعبه گيلان اين سازمان، علی انجم‌روز، عضو شعبه گيلان سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)، کاوه قاسمی کرمانشاهی، موسی ساکت، سيروس بنه گزی و آصف حاجی زاده بازداشت شدند.

۱۷) مختار زارعی، عضو شورای مرکزی جبهه‏ متحد کرد، مهدی دعاگو، دبير اتحاديه‏ دمکراتيک دانشجويان کرد، آزاده‏ لطف‏اللهی پور، خليل شهبازی، لقمان احمدی، دارا حسينی، سيوان اداک، اميد شيخی در مراسم سالگرد ابراهيم لطف اللهی بازداشت شدند.

۱۸) نغمه و ترانه قانونی، شيدا يوسفی، آريا شادمهر، رياض فيروزمندی، هوتن سيستانی، اشکان بصاری، ماريا جعفری(احسانی)، بشير احسانی، منا هويدايی(ميثاقی)، رومينا ذبيحيان، پيام سنايی، سيمين مختاری، ژينوس سبحانی، آرتين غضنفری و نيکی(علاالدين) خانجانی، لوائ خانجانی به همراه همسرش، بابک مبشر، پيام فناييان، نيکاو هويدايی، فريد روحانی، احمد روحانی، نگار ثابت، ابراهيم شادمهر و زاوش شادمهر بازداشت شدند.

۱۹) حشمت‌الله طبرزدی، حجت شريفی، بهزاد مهرانی، ابوالفضل عابدينی، حسام فيروزی، احسان خرسندی، احمد کريمی، ناصر عبدالحسينی و حسام ترمسی، وحيد لعلی‌پور، حجت منتظری، مهدی اژدری، بابک ميامی، حسن کريمی، شهروز تختی، مسعود آقايی، محمد غزنويان، ابوالفضل قاسمی، محمد عليمرادی، علی قادرمرزی، وحيد شيخ بيگلو، هادی حکيم شفايی، علی قادر مرزی، محمد معين، اصغر خندان، سعيد چلبيانی، سيد ظهور نبوی، مهری نبوی، بابک نظری، مهدی آميزش، رضا اکوانيان، محب حسينی، دادور و علی شاهينی، مرتضی ايزدی، حميد بارچيان، شاهين زينعلی، محمد امين سالجاری، علی حسين نژاد، اميرعلی سلطان و اکبر کرمی از جمله بازداشت شدگان نيمه دوم سال ۱۳۸۸ هستند.

۲۰) سيامک نادعلی، کاوه آزادی و مسعود نصيری از حاميان مهدی کروبی در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری و اردوان قرائتی رئيس ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی در استان کهگيلويه و بويراحمد بازداشت شدند.

۲۱) هفت عضو خانواده دارالشفايی به نام های جميله، بنفشه، ابوالحسن، کاوه و ياشار دارالشفايی، صفورا تفنگچی مادر خانواده و توران کبيری بازداشت شدند.

۲۲) علی‌ اشرف فتحی، نويسنده وبلاگ تورجان، محمدمهدی ربانی، نوه مرحوم آيت الله ربانی املشی و مجتبی بيگی، برادر عروس محمد منتظری و فاطمه دردکشان در مقابل منزل آيت الله منتظری بازداشت شدند.

۲۳) محمد صادق ربانی، عضو شورای ملی صلح بازداشت شد.

۲۴) ميثم وره چهر، محمدحسن خوربک و اسماعيل صحابه، اعضای شاخه دانشجويی جبهه مشارکت، تقی رمضان زاده، ابراهيم شيرکوند، سعيد نورمحمدی، داور مير، رئيس کميته روستايی ستاد مهندس موسوی و نائب رئيس جبهه مشارکت کرج، عطا تهرانچی، سعيد قريشی، ايمان ميراب زاده، اميد ميراب زاده، اشکان مجللی، محمد کيانوش راد، محمد شکوهی، هادی حيدری، امين شيرزاد، مهديه مينوی، محبوبه حقيقی، محمدجواد مظفری از جمله افرادی هستند که در مراسم دعای کميل برای آزادی زندانيان سياسی، بازداشت شدند. هادی حوری، شاعر که اشعار او در دارالزهرای تهران و پس از قرائت دعای کميل خوانده می شد، بازداشت شد. همچنين محمد کنگرلو، زواره، محمدتقی اسفندياری، احمد ايزدی و حسين طرقی جعفری از فعالان سياسی شهر ورامين بازداشت شدند.

۲۵) عبادت مددی برای اجرای حکم، به زندان تبريز منتقل شد. همچنين جمشيد زارعی بازداشت و جهت اجرای حکم حبس شش ماهه به زندان تبريز منتقل شد.

۲۶) محمد نادری و فاتح احمدی با پايان دوران محکوميت يک ساله‌ خود آزاد شدند. هادی قابل، روحانی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی نيز پس از تحمل ۲۲ ماه حبس از زندان آزاد شد.

ب- محاکمه های سياسی و عقيدتی:
۱) محاکمۀ هفت رهبر جامعۀ بهائی در تهران در تاريخ بيست و دوم دی ماه ۱۳۸۸ آغاز شد. در اين جلسه وکلا نسبت به چگونگی برگزاری جلسه دادگاه اعتراض کردند.

۲) جلسه رسيدگی به اتهامات چند تن از متهمان حوادث عاشورا در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به رياست قاضی صلواتی برگزار شد. برخی از اين افراد با اتهام محاربه در دادگه حاضر شده بودند.

۳) اسفندماه جلسه رسيدگی به اتهامات ۲۲ تن از دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی در شعبه ۱۰۱ جزايی دادگستری شهرستان گناباد برگزار شد.

۴) محمد شريف وکيل مدافع محمد ملکی می‌گويد که موکلش به استناد ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی به «محاربه» متهم شده است.

۵) جلسه رسيدگی به پرونده عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت سيد محمد خاتمی با شکايت نماينده دولت محمود احمدی نژاد به اتهام نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومی در قم برگزار شد.

۶) علی صارمی زندانی سياسی، که به اعدام محکوم شده است، بدليل گشايش پرونده‌ا‌ی‌ جديد، مورد محاکمه قرار گرفت.

۷) دادگاه رسيدگی به پرونده سيد محمد علی دادخواه، وکيل پايه يک دادگستری و عضو هیأت مؤسس و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تشکيل شد.

۸) جلسه رسيدگی به اتهامات حسن عبداللهی، محبوب بوداقی، فراز زهتاب، حبيب آوريده، حسن آسيابی و محمدرضا هاشمی در شعبه دو دادگاه انقلاب تبريز برگزار شد.

ج- صدور احکام قضايی:
۱) حکم محکوميت کامبيز نوروزی، حقوقدان به يک سال حبس در شعبه ۵۴ دادگاه تجديدنظر استان تهران تأييد شد و ۷۴ ضربه شلاق آن به حالت تعليق در آمد. محمد اوليايی‌فرد، وکيل دادگستری به يک سال حبس تعزيری و عبدالله‌ نژاد، وکيل دادگستری و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق، به ۲۸ ماه حبس محکوم شدند.

۲) حسين مرعشی، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی ايران پس از قطعی شدن حکم محکوميتش، بازداشت و روانه‌ی زندان اوين شد. او به تحمل يک سال حبس و محروميت دائم از شرکت در هرگونه حزب و موسسه که به کارهای سياسی و فرهنگی و اجتماعی بپردازد، محکوميت يافته است. جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی ايران به ۶ سال حبس تعزيری و هدايت آقايی به پنج سال حبس قطعی محکوم شدند.

۳) حسين نورانی نژاد، رييس کميته اطلاع رسانی جبهه مشارکت در دادگاه تجديد نظر به يک سال زندان، محسن صفايی فراهانی، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت ايران اسلامی به شش سال حبس تعزيری، آذر منصوری، معاون سياسی دبيرکل حزب مشارکت در دادگاه بدوی به سه سال حبس تعزيری، عبدالله رمضان‌زاده به ۶ سال حبس تعزيری، علی تاجرنيا به ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، شهاب طباطبايی به ۵ سال حبس تعزيری و سعيد حجاريان به ۵ سال حبس تعليقی محکوم شدند.

۴) محسن امين زاده، معاون وزيرخارجه دولت اصلاحات به ۶ سال حبس تعزيری محکوم شد. محمد علی ابطحی به ۶ سال زندان محکوم شد.

۵) فيض الله عرب سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزيری و بهزاد نبوی در دادگاه تجديد نظر به ۵ سال حبس تعزيری محکوم شدند.

۶) مولوی عبدالعلی خيرشاهی عالم سر شناس اهل سنت ايران پس از دو سال بازداشت به ۹ سال زندان و تبعيد محکوم شد. حکم ۱۰ سال حبس ماموستا ايوب گنجی توسط دادگاه تجديد نظر تأييد شد.

۷) امير اصلانی به اتهام اخلال در نظم و آسايش عمومی و مقابله با نظام از طريق تبليغ عليه نظام، شرکت در اجتماعات غير قانونی و طراحی توطئه اختلال در سيستم برق و روشنايی کشور در زمان پيک مصرف با هدف ايجاد آسيب به ژنراتورهای برق و ايجاد نارضايتی عمومی به ۵ سال حبس تعزيری محکوم شد. علی بهزاديان فرزند علی اصغر به اتهام تبليغ عليه نظام و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور از طريق ايجاد سايت های مختلف اينترنتی و نشر اخبار و مطالب اهانت آميز در آنها با هدف هدايت و ايجاد اغتشاشات در ايام پس از انتخابات به ۶ سال حبس محکوم شد. حسام ترمسی فرزند حميد به اتهام اخلال در نظم عمومی از طريق شرکت در آشوب های خيابانی به يک سال حبس تعزيری محکوم شد. اميد لواسانی فرزند محمد حسين به اتهام تبليغ عليه نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت داخلی به ۶ سال حبس محکوم شد. محمد عزيزی در دادگاه تجديد نظر به ۶ سال حبس محکوم شدند. مرتضی مرادپور، فردين مرادپور، رسول بدلی، علی بدلی، امين پاشا قره باغی و آرش عشقی مولان در دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان شرقی به شش سال تا شش ماه زندان محکوم شدند. ياشار حکاک پور از سوی شعبه ۱۰۶ دادگاه جزائی زنجان به شش ماه حبس تعزيری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. هوشيار احمدی، بهمن سعيدی، جهانبخش احمدی، سيروان محمودی و سيوان رحيمی از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب سنندج هر کدام به ۶ سال زندان محکوم شدند. همچنين حکم اعدام حامد روحی نژاد در ديوان عالی کشور به ده سال حبس تعزيری کاهش يافت. ابراهيم فرج زاده، حسين نصيری، نوراله حسينيان، جواد سلمانی و ابوالفضل نصيری به مجازات حبس و جريمه نقدی محکوم شدند. همچنين ناصر سعيدی در شعبه‌ اول دادگاه انقلاب سقز به ۴ سال حبس تعزيری محکوم شد. علی بيکس از اعضای فعال حزب اراده ملت ايران بر اساس حکم صادره به تحمل ۷ سال حبس تعريزی و به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. عليرضا فرشی و همسرش سيما ديدار به يک سال حبس تعزيری و ناصر برزگر به دو سال حبس محکوم شدند.

۸) حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران درباره اتهامات ۶ نفر از افرادی که به عنوان هتاکان به آرمان‌های انقلاب اسلامی، معرفی شده اند، صادر شد. اين ۶ نفر در احکام صادره جداگانه به اتهام « اجتماع و تبانی عليه امنيت» و « اهانت به مسئولين ارشد نظام» و « اخلال در نظم عمومی» حسب مورد به حبس و جزای نقدی محکوم شده‌اند.

۹) آرش ترابی، کارمند سابق دفتر رياست جمهوری به اتهام جاسوسی به نفع بيگانگان به ده سال زندان محکوم شد.

۱۰) منيزه منزويان شهروند بهايی ساکن سمنان که به ۳ سال زندان محکوم شده بود، به دادگاه انقلاب سمنان احضار و بازداشت شد.

۱۱) در پی پذيرفته شدن درخواست اعاده دادرسی بر پرونده عدنان حسن پور از سوی ديوان عالی کشور، حکم اعدام اين روزنامه نگار کرد به ۱۳ سال حبس تقليل يافت.

۱۲) دومين ‫جلسه دادگاه سيد مصطفی تاج زاده، عضو ارشد جبهه مشارکت ايران اسلامی و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران درحالی برگزار شد که وی باز هم حاضر به دفاع از خود نشد.

د- ساير موارد:
۱) اولين جلسه دادگاه رسيدگی به پرونده متهمان زندان کهريزک با قرائت کيفرخواست صادره عليه ۱۲ متهم پرونده آغاز شد. اين دادگاه در حالی برگزار شده است که محمد دهقان، عضو هيئت رئيسه مجلس با اشاره به صدور کيفرخواست‌ متهمان کهريزک، گفت که متهمان نيروی انتظامی ۱۲ نفر بودند که اتهامات آنان در دادسرای سازمان قضايی نيروهای مسلح مورد رسيدگی قرار می گيرد. دهقان ضمن بيان اينکه در خصوص قضيه کهريزک، کميته ويژه مجلس تحقيقات گسترده‌ای را انجام داد، اظهار داشت: در اين حادثه متهمان دو گروه بودند، گروهی از عوامل نيروی انتظامی و گروه ديگر از قوه قضائيه بودند. وی ادامه داد: اما بخش ديگری از اين پرونده هنوز ناقص است و آن مربوط به متهمان قوه قضائيه است. اين نماينده به اين نکته هم اشاره کرد که حداقل پرونده سه نفر از قضات در خصوص کهريزک بايد مورد بررسی قرار گيرد. از سوی ديگر در حالی که سعيد مرتضوی، دادستان سابق تهران در واکنش به گزارش کميته ويژه مجلس شورای اسلامی برای رسيدگی به رويدادهای پس از انتخابات با سلب مسئوليت کردن از خود گفته است، هنگام اعزام بازداشت‌شدگان به کهريزک در مرخصی بوده است، چند تن از نمايندگان مجلس با دفاع از گزارش اين کميته خواستار پاسخگويی مرتضوی در مراجع قضايی شدند. اين جدل ها در حالی صورت گرفته است که رامين پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهريزک، درگذشت. برخی مرگ او را با توجه به موضوع در دست بررسی زندان کهريزک مشکوک عنوان کردند اما فرمانده نيروی انتظامی اعلام کرد که پزشک کهريزک از ترس خودکشی کرده است. سردار اسماعيل احمدی‌مقدم ، فرمانده نيروی انتظامی در اين رابطه گفت: اتهام پزشک کهريزک که چندی پيش جان خود را از دست داده، اين بوده که در رسيدگی به بيمار خوب عمل نکرده‌است. مسعود پزشکيان، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، نيز اعلام کرد که پزشکی قانونی به طور شفاهی علت مرگ رامين پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهريزک، را مسموميت دارويی اعلام کرده است.

۲) پرونده ۱۷ نفر از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات بدون شناسايی متهمان، برای رسيدگی به دادگاه ارسال شد. قاضی حسن تردست، رئيس شعبه ۷۴ دادگاه کيفری تهران، با تائيد ارسال اين پرونده ها گفته: با توجه به اينکه دادسرا هنوز نتوانسته مقصران را شناسايی کند پرونده برای پرداخت ديه به دادگاه ارجاع شده است، اما از آنجايی که عمل متهمان از مصاديق قتل عمد بوده دادگاه کيفری استان تهران مسئول رسيدگی به آن شده است. روزنامه اعتماد نيز خبر داد که پرونده اين ۱۷ نفر طی دو پرونده جداگانه به دادگاه کيفری استان تهران ارسال شده که در پرونده نخست قتل ۹ نفر از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات به شعبه ۷۴ دادگاه کيفری تهران به رياست قاضی حسن تردست و در پرونده ديگر نيز رسيدگی به قتل ۸ نفر از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات به شعبه ۱۱۳ دادگاه کيفری تهران به رياست قاضی محمد سلطان همتيار سپرده شده است.

۳) يک عضو کميسيون ماده ۱۰ احزاب از تشکيل پرونده قضايی برای حزب مشارکت ايران اسلامی و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران خبر داد.

۴) در برگزاری مراسم چهلم آيت الله منتظری در شهرهای مختلف از جمله قم و اصفهان مشکلاتی بوجود آمد.

۵) از برگزاری مراسم چهل و دومين سالگرد دکتر مصدق ممانعت به عمل آمد.

۶) از برگزاری مراسم آخرين جمعه سال ۱۳۸۸ در گورستان خاوران جلوگيری به عمل آمد.

۷) محمد تقی کروبی، مدرس دانشگاه ممنوع الخروج شد. پرستو فروهر نيز که قصد بازگشت به خانه اش در آلمان را داشت، ممنوع الخروج و گذرنامه اش ضبط شد. امير خرم نيز ممنوع الخروج شد. عبدالفتاح سلطانی و محمد سيف زاده ممنوع الخروج شدند.

۸) جمعی در مخالفت با ديدگاه ها و عملکرد مهدی کروبی، کانديدای معترض دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، به مقابل منزل مسکونی وی رفته و با سر دادن شعار اقدام به شعارنويسی بر روی در و ديوار منزل مهدی کروبی کردند.

۹) الهه کولايی، احمد شيرزاد، علی شکوری راد و علی محمد حاضری احضار و بازجويی شدند. همچنين نسرين ستوده، وکيل دادگستری، احضار و بازجويی شد.

۱۰) حبيب الله رنجبر، مسئول کلاس های آموزش زبان کردی در شهرستان های دهگلان و قروه و همچنين مسئول انجمن فرهنگی ـ ادبی ليلاخ برای انجام فعاليت با مانع روبرو شده است.

۱۱) دادگاه عالی انتظامی قضات صلاحيت ۲۱ نفر از وکلای نامزد برای شرکت در انتخابات بيست و ششمين دوره هيات مديره کانون وکلای دادگستری مرکز را تاييد نکرد. در ميان ردصلاحيت شدگان چهره‌هايی ازجمله سيدمحمد جندقی کرمانی‌پور، رييس فعلی هيات مديره کانون، محمدعلی دادخواه، نعمت احمدی، رمضان حاجی مشهدی، ناصر زرافشان، عبدالفتاح سلطانی، فريده غيرت، رضا نوربها، محمدحسين آقاسی و جهانگير مستوفی مشاهده می‌شود.

۱۲) صالح نيکبخت، وکيل ابراهيم لطف اللهی، دانشجوی حقوق دانشگاه پيام نور سنندج که در تاريخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و ۱۰ روز بعد خبر مرگ وی به خانواده‌اش اعلام شد، با اشاره به بايگانی شدن پرونده موکلش گفت: « عليرغم درخواست های مکرر اينجانب داير بر اينکه فيلم و عکس صحنه حلق آويز شدن به خانواده لطف اللهی داده شود، بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب سنندج از تحويل آن خودداری کرده و با وجود اعتراض اينجانب به منع پيگرد صادره دادگاه کيفری استان کردستان نيز، قرار صادره را عينا تاييد و پرونده را بايگانی نموده اند.»

۱۳) مهدی کروبی در جريان راهپيمايی روز ۲۲ بهمن در فلکه صادقيه مورد حمله قرار گرفت. در همين حال مهدی کروبی، فرزند مهدی کروبی بازداشت شد. محمدرضا خاتمی و همسرش زهرا اشراقی، نوه آيت الله خمينی در جريان اين راهپيمايی بازداشت شدند. در جريان راهپيمايی روز ۲۲ بهمن، افرادی که هوادار جريان سبز هستند با برخورد مأموران مواجه شدند و جمعی از آنان بازداشت شدند. همانگونه که اشرف بروجردی، معاون وزير کشور دولت سيد محمد خاتمی و همسر و خواهر شهيد از ضرب و شتم خود و دو پسرش در راهپيمايی ۲۲ بهمن خبر داد و گفت:« دستمزد ما از نظام و انقلابی که برای آن همه چيز خود از جمله همسر و برادر خود را تقديم آن کرديم و سختی‌های فراوان کشيديم، ضرب و شتم در راهپيمايی ۲۲ بهمن نبود.» وی با بيان اينکه ما را به داخل اتوبوسی بردند که جمعيت زيادی مثل ما را داخل آن در بازداشت نگه داشته بودند، گفت:« هيچ يک از افرادی که داخل اتوبوس بازداشت بودند علت دستگيری خود را نمی‌دانستند و اين درحالی بود که با بدترين الفاظ و با بی‌نزاکتی تمام به آن جمع توهين و هتاکی می‌شد.» بروجردی يادآور شد:«زمانی که کسی در داخل اتوبوس اعتراض می‌کرد که چرا توهين می کنيد در مقابل همين يک جمله اهانت‌های بيشتری را روا می‌داشتند و می‌گفتند ما حق داريم و آزاديم هرگونه برخوردی انجام دهيم.»

۱۴) آيت الله احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران گفت: آيت‌الله لاريجانی ( رييس قوه قضاييه) روحيه ضد ظلم، انقلابی و ولايی دارد و برای رضای خدا همانطور که دستور اعدام دو نفر از اغتشاشگران را صادر کردند بايد قاطعانه در برخورد با اغتشاشگران عمل کنند و نبايد به مفسدين‌فی‌الارض ترحم کرد.

۱۵) مقام های قضايی اقدام به تأسيس يک دادسرا در زندان اوين کرده اند که اين اقدام امکان دسترسی به قضات آن جهت پيگيری امور بازداشت شدگان برای خانواده های دستگيرشدگان و وکلای آنان بسيار مشکل و گاه غيرممکن است.

۱۶) آيت الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه، محمدباقر ذوالقدر، قائم مقام سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سمت مشاور خود برگزيد.

۱۷) داريوش قنبری سخنگوی فراکسيون خط امام(ره)مجلس از بررسی حوادثی که برای برخی شخصيت‌های مذهبی از جمله بيت آيت‌الله صدوقی، حمله به مسجد قبا در شيراز و مسائلی که برای خانواده آيت‌الله دستغيب به وجود آمده و همچنين در مورد حادثه قزوين و سوء قصد صورت گرفته به جان مهدی کروبی در جمع همکارانش خبر داد.

۱۸) دفتر نصرالله ترابی، نماينده شهر کرد آتش زده شد.

۱۹) گروهی با زنجير و باتوم و گاز فلفل به حسينيه جماران حمله ور شدند و مانع از انجام سخنرانی سيد محمد خاتمی در حسينيه جماران شدند.

۲۰) محمد توسلی، هاشم صباغيان، ابوالفضل بازرگان، سيد امير خرم و علی اکرمی پنج عضو دفتر سياسی نهضت آزادی ايران، با احضار به ساختمانی که عنوان شده زير مجموعه وزارت اطلاعات است نسبت به تبعات برگزاری هرگونه مراسمی برای مرحوم آيت الله منتظری پيشاپيش اخطار گرفتند.

۲۱) اتوبوس حامل جمعی از خانواده های زندانيان سياسی، فعالان جنبش زنان و اعضای کميته گزارشگران حقوق بشر که برای شرکت در مراسم تششيع پيکر آيت الله منتظری عازم قم بود، متوقف و چندين نفر از آنها بازداشت و از سفر بقيه افراد جلوگيری به عمل آمد. همچنين اتوبوس فعالان سياسی تبريز که عازم قم بود، متوقف شد.

۲۲) جمعی موتور سوار روز ۱۳ آبان ۱۳۸۸ در اطراف فرهنگستان هنر در زمان رياست ميرحسين موسوی حضور يافته و مانع از خروج او از فرهنگستان شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲۳) برخی از دراويش و پيروان سلسله نعمت اللهی گنابادی در خصوص شغل خود با مشکل مواجه شده اند.بی‍ژن بيدآباد، عمادالدين مردانی، نصيراحمدی، ليدا و ويدا تابان، فائزه واحدی، محمد اسماعيل صلاحی،مهدی مردانی راد، غلامرضا شيرزادی، امين کرمپور، محمد صادق مرادی سروستانی با مشکل مواجه شده اند.

۲۴) از برگزاری مراسم ختم احسان فتاحيان در کرمانشاه ممانعت به عمل آمد.

۲۵) حبيب الله پيمان، دبير کل جنبش مسلمانان مبارز و همسرش، مرضيه مرتاضی لنگرودی روز ۱۳ آبان بر اثر حمله ای که به آنها شد، مجروح شدند. همچنين در اين روز بسوی مهدی کروبی گاز اشک آور شليک شد.

۲۶) اسماعيل (محمد) کوثری، نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس و جانشين سابق فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در گفت و گويی در پاسخ به اين سوال که قرارگاه ثارالله در بازجويی ها و گرفتن اعترافات از بازداشت شدگان نقشی داشته است، گفت: « بله، البته اين کار مشخصاً در قرارگاه انجام نمی شد. در زندان اوين جايگاهی برايشان مشخص کرده بودند که بازجويی ها و گرفتن اعترافات در آنجا صورت می گرفت.»

۲۷) استاندار تهران گفت؛ مالکان خودروهايی که در اغتشاشات اخير با سوءاستفاده از فضا و بوق زدن های ممتد و ايجاد راهبندان های غيراصولی مردم را اذيت کرده اند، احضار می شوند.

۲۸) مسوولان دفتر آيت الله العظمی منتظری برای بستن اين دفتر تحت فشار قرار گرفته اند.

۲۹) بر اساس اعلام اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان در سال ۲۰۰۹ ميلادی ۱۱۷۰ نفر از شهروندان ايرانی از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند که اين ميزان در مقايسه با سال پيش از آن حدود ۴۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

۳۰) عضو سابق هيات مديره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران سهل‌ انگاری وزارت مسکن و ناتوانی مديريت اين وزارت‌خانه در برابر فشارهای بيرونی خارج از سازمان را عامل اصلی بلاتکليفی پنجمين دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان ذکر کرد.

۳۱) علی باقری مسئول روابط عمومی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی اعلام کرد: به علت ممانعت های بوجود آمده کنگره اين سازمان به تعويق افتاد.

۳۲) نيروهای انتظامی و امنيتی از تجمع مردم به مناسبت روز جهانی کورش در منطقه پاسارگاد جلوگيری کردند.

۳۳) از برگزاری مراسم سالگرد قتل پروانه و داريوش فروهر جلوگيری شد.

۲- وضعيت کتاب و مطبوعات ، نويسندگان و روزنامه نگاران
در اين خصوص آنچه از گزارش های منتشر شده بر روی سايت ها و رسانه ها بدست می آيد، عبارت است از بازداشت و برگزاری جلسات محاکمه های قضايی دست اندرکاران اين حوزه که به شرح زير است:

الف- بازداشت ها:
۱) علی معظمی(روزنامه نگار در حوزه انديشه)، اکو کردنسب ( روزنامه نگار نشريه توقيف شده کرافتو)، مزدک علی نظری( مدير سايت خبرنگاران صلح)، رحيم غلامی ( همکار روزنامه‌های محلی اردبيل)، مصطفی دهقان، اکبر منتجبی، وحيد پور استاد، احسان مهرابی، مهسا حکمت، نوشين جعفری، مسعود لواسانی، ساسان آقايی، نصور نقی‌پور، حميد مافی، کيوان فرزين، عمادالدين باقی، عليرضا بهشتی شيرازی،عبدالرضا تاجيک، بهرنگ تنکابنی، مهدی حسين زاده، محمد صادق جواد حصاری، آروين صداقت‌کيش، روزبه کريمی، سيد مسعود لواسانی، جواد ماهزاده، محمدرضا مقيسه، کيوان مهرگان، محمد نوری زاد، ليلی فرهادپور، آروين صداقت‌کيش، احمد جلايی فراهانی، حسن ظهوری ( خبرنگار حوزه ميراث فرهنگی)، نيلوفر لاری، زينب کاظم خواه، امير صادقی، اميد مهرگان، نعيمه دوستدار، سميه مومنی، مهسا جزينی، علی محمد اسلام پور، علی‌اشرف‌ فتحی‌زنجانی، عليمحمد اسلامپور( سردبير نشريه نوای وقت کرمانشاه)، نفيسه زارع کهن، نگار سايه، نسرين وزيری، کيوان مهرگان، نقی احمدی آذر ( از اعضای هيئت تحريريه نشريه توقيف شده «شمس تبريز»)، طاهره رياحی، ببيراز بازوبندی ( سردبير هفته نامه های مرودشت)، احسان بداغی، مهدی جليل خانی، يدالله صدوقی، نگين درخشان، سام محمودی روزنامه نگاران کشوری و محلی بازداشت شده در نيمه دوم سال ۱۳۸۸ هستند.

۲) بدرالسادات مفيدی ( دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران)، ماشاء الله شمس الواعظين ( محمود شمس)، علی حکمت، مرتضی کاظميان، محمدرضا زهدی، محمد جواد مظفر اعضای انجمن دفاع از آزادی مطبوعات بازداشت شدند.

۳) فرهاد پولادی، خبرنگار «خبرگزاری فرانسه» و رضا الباشا بازداشت شدند. همچنين عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اعلام کرد که دو خبرنگار آلمانی و يک کانادائی به نام گيلز کاداسکار که در روز ۱۳ آبان توسط ماموران امنيتی بازداشت شده بودند، پس از احراز هويت آنها از زندان آزاد شدند.

۴) فواد صادقی، مؤسس سايت‌های «بازتاب» و «آينده‌نيوز» بازداشت شد.

۵) ياسر معصومی از همکاران مطبوعات بازداشت شد.

۶) جعفر پناهی، طاهره سعيدی (همسر جعفر پناهی)، سولماز پناهی (فرزند جعفر پناهی)، محمد رسول‌اف (فيلم‌ساز)، ابراهيم غفور (فيلم‌بردار)، ايمان غفوری (دستيار فيلم‌بردار)، بامداد موجانی، آريان رحمانی، مهرداد ميرکيانی، کوروش اصغری، مرتضی دهنوی، وحيد وکيلی‌فر، مهدی پورموسی(مدير توليد)، جلال وفايی، سيمين نوروزی، کاظم روزی‌طلب، شمسی صادقی، طاهره مهدوی، علی واحدی و علی سرآهنگ افرادی بودند که در منزل جعفر پناهی کارگردان مشهور ايرانی بازداشت شدند.

۷) رضا خندان، عضو کانون نويسندگان ايران، رضا نجفی، نويسنده و مترجم و خليل درمنکی،منتقد ادبی و علی محمودی، فعال اجتماعی و نويسنده و عضو انجمن ادبی مريوان بازداشت شدند.

۸) ملودی محمودی زنگنه، آهنگساز و شمس الله رحمانی، خواننده کرد بازداشت شدند.

۹) علی عافيت مدير چاپ عافيت و نگار بازداشت شد.

۱۰) حسنعلی مهدوی چشمه گچی ، مدير مسئول روزنامه غرب بازداشت شد.

۱۱) عباس جليليان، نويسنده و پژوهشگر کُرد اوايل هفته جاری برای گذراندن حکم ۱۵ ماه حبس خود راهی زندان ديزل آباد کرمانشاه شد.

۱۲) کاوه جوانمرد همکار هفته نامه توقيف شده کرفتو پس از طی کردن دوران محکوميت سه ساله اش از زندان آزاد شد.

ب- محاکمه های قضايی:
۱) دادگاه مديران مسوول روزنامه های همشهری، صدای عدالت، خبر، اقبال، ياس نو، اعتماد ملی، آزاد برگزار شد. دادگاه رسيدگی به اتهام نشريه علم و نيرو برگزار شد.

۲) ژيلا بنی‌يعقوب، به دادگاه احضار شد. همچنين برای محمدرضا نسب عبداللهی، کيفرخواست صادر شد.

۳) بازپرس شعبه‌ چهارم دادسرای انقلاب زنجان، قرار کفالت مهدی جليل‌خانی، منقد ادبی را به قرار تأمين وثيقه‌ ۴۰۰ ميليون ريالی تغيير و از صدور کيفرخواست از سوی دادستانی زنجان عليه وی خبر داده است.

۴) مازيار خسروی سردبير سايت «هم ميهن»، محمد داوری سردبير سايت سهام نيوز محاکمه شدند.

۵) صديق مينائی همکار هفته نامه توقيف شده ئاسو محاکمه شد.

ج- صدور احکام قضايی:
۱) محمدرضا نوربخش، سردبير روزنامه فرهيختگان و عضو ارشد شورای سردبيری سايت جمهوريت در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزيری محکوم شد که اين حکم در دادگاه تجديدنظر به سه سال حبس قطعی تغيير يافت. نادر کريمی جونی به تحمل ده سال حبس تعزيری، بهمن احمدی امويی در دادگاه تجديد نظر به ۵ سال زندان، سعيد ليلاز در دادگاه تجديد نظر به سه سال حبس، هنگامه شهيدی به شش سال حبس تعزيری، مسعود باستانی به ۶ سال حبس تعزيری محکوم شدند. احمد زيدآبادی، روزنامه‌نگار و تحليل‌گر سياسی اصلاح طلب و دبيرکل سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی به پنج سال زندان در تبعيد در گناباد محکوم شد. احمد زيدآبادی و مسعود باستانی از زندان اوين به زندان رجايی شهر منتقل شده اند. حمزه کرمی در حکم بدوی به ۱۶ سال حبس و پرداخت ۶ ميليارد تومان جزای نقدی، کيوان صميمی به شش سال حبس‌ و محروميت مادام العمر از فعاليت های سياسی محکوم شدند. رضا رفيعی فروشانی به ۷ سال حبس تعزيری و ۵ سال تعليقی محکوم شده است. مسعود لواسانی به ۸ سال و نيم حبس محکوم شد.

۲) کيان تاج‌بخش به پنج سال حبس محکوم شد.

۳) عليرضا ثقفی، عضو کانون نويسندگان ايران به تحمل ۳ سال حبس تعزيری محکوم شد.

۴) هيات منصفه مطبوعات، مديران مسوول روزنامه «مردمسالاری» و نشريه «دال» را مجرم تشخيص داد و هيچ کدام را مستحق تخفيف در مجازات ندانست.

۵) کامران احمدپور، مدير مسئول روزنامه ورزشی «نود» به پرداخت جريمه نقدی، نصراله کاوه مهر، مدير مسئول وقت روزنامه‎ «دنيای فوتبال» به ۴ ماه حبس تعزيری محکوم شدند. علی بدری زاده، مدير مسئول نشريه «موج» به پرداخت يک ميليون ريال جزای نقدی محکوم شد. اين نشريه از اتهام نشرمطالب خلاف واقع تبرئه شد. نشريه «دال» به حکم دادگاه يک سال تعطيل شد.

۶) شکراله عطارزاده، مدير مسئول هفته نامه‏ «ليان»، محمدجواد حق شناس، مدير مسئول روزنامه‎ «اعتماد ملی» از اتهام مطرح شده تبرئه شدند.

۷) سجاد خاکساری، خبرنگار نشريه «قلم معلم» از سوی دادگاه تجديد نظر از اتهامات وارده تبرئه شد.

د- ساير موارد:
۱) روزنامه اعتماد با مدير مسوولی الياس حضرتی با حکم هيات نظارت بر مطبوعات توقيف و مراتب به مرجع صلاحيت‌دار يعنی معاونت دادستانی عمومی تهران ارجاع شد. روزنامه همشهری، آرمان روابط عمومی و فرهنگ آشتی توقيف موقت شدند. روزنامه های حيات نو، انديشه نو و هفته نامه بهار بروجرد به مدير مسوولی مصطفی فرهاد توقيف موقت شدند.

۲) روزنامه خبر از انتشار باز ماند.

۳) امتياز روزنامه «تحليل روز» به مدير مسئولی بهمن حاجات نيا به دستور هيات نظارت بر مطبوعات استان فارس لغو شد.

۴)روزنامه سرمايه و هفته نامه های ايراندخت، همت و موج انديشه توسط هيات نظارت بر مطبوعات لغو امتياز شدند.

۵) هيات نظارت بر مطبوعات به روزنامه های آفتاب يزد، اعتماد و بهار تذکر کتبی داد. هيات نظارت بر مطبوعات به نشريات نسل امروز، بانوی شرقی، آينه زندگی، پيام آور، چلچراغ، آيين، پنجره، آهنگ زندگی، و فوتبال تذکر داد. توسعه، روزان، جهان اقتصاد، اطلاعات، اسرار، جهان صنعت، مردم‌سالاری، آرمان روابط عمومی، جمهوری اسلامی، پول، فرهيختگان، تهران امروز، کارون و آفرينش نيز تذکر دريافت کردند. خبرگزاری ايلنا نيز تذکر دريافت کرد.

۶) در پی موج فيلترينگ سايت های خبری مدرسه فمينيستی، سحام نيوز، نوانديش امروز، نوروز، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران (هرانا)، اميرکبير و تا آزادی زندانيان سبز فيلتر شدند. سايت های جامعه بهايی ايران به ‌نام‌های نقطه نظر، ولوله ‌در شهر، شناخت بها’‌الله، دستخط‌های بيت‌العدل، سايت معرفی سايت‌های بهايی، سرويس خبری جامعه بهايی و نگاه نيز فيلتر شدند.

۷) وبلاگ سهيل محمودی، شاعر و کارشناس ادبی فيلتر شد.

۸) سرويس پيام کوتاه در مواقع خاص از جمله ۱۳ آبان، ۱۶ آذر، روز عاشورا و ۲۲ بهمن با اختلالات گسترده‌ای روبه‌رو شد.

۹) وب‌سايت راديو زمانه مورد حمله‌ قرار گرفت.

۱۰) جواد مليحی، پدر علی مليحی روزنامه نگار و عضو شورای سياستگذاری سازمان دانش آموختگان ايران در نامه ای به دادستان تهران از تحت فشار بودن، ضرب و شتم فرزندش در روزهای نخست بازجويی خبر داده است.

۱۱) محمد علی رامين، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: « روزنامه‌هايی که تذکر می‌گيرند يا توقيف می‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌ای هستند که همه فضای مطبوعات را آشفته می‌کنند و ما با توقيف آنها سعی در تلطيف اين فضای آشفته را داريم.» اين در حالی است که سيروس سازدار، نماينده مرند و جلفا می گويد: «نمايندگان تاکنون چندين ‌بار با تذکر و همچنين تهيه سئوال از وزير ارشاد در خصوص برخورد معاون مطبوعاتی وی با رسانه‌ها به وزير ارشاد در مورد اين اقدامات هشدار داده‌اند، اما گويا تاثيری نداشته است.»

۱۲) در حاشيه دهمين نمايشگاه تله‌کامپ، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که مورد اعتراض خبرنگاران خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف به دليل ناهماهنگی‌های موجود قرار گرفت، به آنها توهين کرد که مدير ارتباط با رسانه‌های اين روابط عمومی به جای پاسخگويی به خبرنگار ايلنا، در مورد اين اعتراض تنها به اين جمله اکتفا کرد، « دهنت را ببند.»

۱۳) دادستان تهران تاکيد کرد: « اصحاب رسانه‌ حق ندارند اخبار قضايی را تنها با يک منبع آگاه انتشار دهند، مطبوعات مکلف هستند منبع اخبار را قيد کنند تا ما به سوی آن شخص رفته و از اطلاعات جزئی‌تر آگاه شويم.»

۱۴) فرمانده نيروی انتظامی در رابطه با نظارت پليس به فضای مجازی گفت:‌ پليس بايد در فضای مجازی نظارت بيشتری داشته باشد اما هر بار که در اين زمينه ورود کرديم رسانه‌ها و افرادی که پز روشن‌فکری دارند به ما حمله کردند و ما هم عقب‌نشينی کرديم.

۱۵) معاون مبارزه با جرائم رايانه ای پليس آگاهی ناجا با بيان اينکه پس از هشت سال قانون جرائم رايانه ای تصويب شد، گفت که طبق قانون دادستان کل کشور موظف شده است ليست هايی را تهيه کند.

۱۶) آيت‌الله صادق لارِيجانی، رييس قوه قضاييه در دومِين جشنواره علامه حلی، با اشاره به افزاِيش ترجمه کتاب‌های فلسفی به فارسی گفت: باِيد موج ترجمه کتاب‌هاِی غربِی در کشور مهار شود.

۱۷) مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربايجان شرقی درباره علل مخالفت و لغو کنسرت همايون شجريان در گفتگو با خبرگزاری ايسنا، گفت:‌ حضور نوازندگان زن در گروه موسيقی و ظرفيت بالای سالن که بيش از دو هزار نفر بود و ضريب امنيت و مديريت سالن را پايين می‌آورد از عواملی لغو اين کنسرت بود.

۱۸) ۴۶ تن از سينماگران ايران طی بيانيه ای خطاب به مردم ايران نسبت به حذف سينمای مستقل اعتراض کردند.

۱۹) جعفر پناهی، فاطمه معتمد آريا و مجتبی ميرتهماسب، سه سينماگر ايرانی ممنوع الخروج شدند.

۲۰) نايب رئيس کميسيون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی درباره تاثير مخرب پارازيت های ماهواره ای و مخابراتی بر وضعيت سلامت شهروندان تهرانی هشدار داده است.

۲۱) پنج شبکه بزرگ بين‌المللی جهان، صدای آمريکا، بی‌بی‌سی، دويچه وله، راديو بين‌المللی فرانسه و راديو بين‌المللی هلند پس از نشست خود در برلين بيانيه‌ای در مورد محدوديت‌های کنونی بر سر راه تبادل آزاد اطلاعات و اخبار در برخی کشورها از جمله ايران منتشر کردند.

۲۲) علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی مجلس به خطر اطلاع رسانی توسط سايت های اينترنتی اشاره کرده و از لزوم رسمی شدن فيلترينگ سايت ها سخن گفته است.

۲۳) جهانگير هدايت برادر صادق هدايت اعلام کرد، تمام کتاب هايی که در ۲۵ سال اخير با اجازه وزارت ارشاد چاپ شده اند در چهار سال گذشته اجازه تجديد چاپ نگرفته اند. وی افزود : آثار هدايت در کنار خيابان مثل مواد مخدر غيرقانونی به فروش می رسد. وی گفت: افرادی هستند که پنهانی تمام آثار را چاپ و تکثير می‎کنند و ما هرگز از آن با خبر نمی شويم.

۲۴) انتشارات «باران» به مديريت حسين قليزاده، «اختر» به مديريت صمد آسيابانی از استان آذربايجان شرقی و انتشارات «پيناز» از استان زنجان که سابقه طولانی در نشر کتاب های ترکی آذری دارند، به دستور هيئت ناظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور در نمايشگاه سراسری کتاب ايران که در شهر اروميه برگزار شد، منع شدند.

۲۵) جمعی از خانواده های روزنامه نگاران زندانی در ديدار با سيد محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران ضمن بيان نگرانی های خود در باره تعداد زياد روزنامه نگاران زندانی و صدور احکام سنگين برای آنها، به طور مشترک به گفته های محمدجواد لاريجانی، رييس ستاد حقوق بشر قوه قضاييه که گفته بود هيچ روزنامه نگاری در جمهوری اسلامی به دليل اعتراض و يا حضور در تجمع در زندان به سر نمی برد ،اعتراض کردند.

۲۶) محمدرضا حکيمی، استاد و نويسنده برجسته و صاحب الحياة با انتشار پيامی عدم حضور خود در جشنواره فارابی را اعلام کرد.

۲۷) از انتشار دوباره کتاب عکس های انقلاب مريم زندی جلوگيری به عمل آمد. کتاب بازرگان تا خاتمی نوشته داوود علی بابائی از انتشار دوباره باز ماند.همچنين از نمايش فيلم پاداش، ساخته کمال تبريزی ممانعت به عمل آمد.

۲۸) به مطبوعات ايران گفته شد که حق ندارند در صفحه اول خود عکسی از آيت‌الله منتظری را به هنگام درگذشتش منتشر کنند و پيام‌های تسليت به شرطی که تحريک‌کننده نباشد به استثنای پيام رهبر انقلاب بايد در صفحات داخلی منتشر شود.

۲۹) پيش از شروع مراسم سالگرد محمد مختاری و محمدجعفر پوينده، مقام های مسوول، محل برگزاری مراسم در امام زاده طاهر کرج را بستند و مانع از برگزاری مراسم شدند.

۳۰) با اينکه سليمی، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی گفته بود: « با حذف پادشاهان از کتب تاريخی درسی موافق نيستيم و موضوع حذف پادشاهان از کتاب های تاريخ در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی پيگيری می شود» اما در ادامه سياست های دولت احمدی نژاد، معاون پژوهشی وزير آموزش و پرورش بر صحت شايعه ای که از چندی پيش مطرح بود، مهر تاييد زد و با صراحت از تصميم اين وزارتخانه بر حذف سلسله های پادشاهی تاريخ ۲۵۰۰ ساله ايران، خبر داد: « شاه را حذف نکرده ايم، بلکه سلسله شاهنشاهی را از تاريخ کشور حذف کرده ايم.»

۳۱) فاطمه معتمدآريا، بازيگر سينما و تئاتر اعلام کرد: در پی تماسی که حراست وزارت ارشاد با مرکز هنرهای نمايشی داشته به من اعلام شد که اجازه فعاليت برون مرزی ندارم به همين دليل از حضور در نمايش شاهنامه فردوسی بر اساس طرحی از محمد چرمشير و کارگردانی استفان ويلد که قرار بود در آلمان و ايران اجرا شود، انصراف دادم.

۳۲) ميترا حجار بدستور حراست وزارت ارشاد ممنوع التصوير اعلام شد. ممنوع التصوير شدن هنرمندان به صورت شفاهی به آنها و تهيه کنندگان اطلاع داده می شود.

۳- وضعيت دانشگاه ها و دانشجويان
درحالی که در نيمه دوم سال ۱۳۸۸ ده‌ها دانشجو در تهران، مشهد، شيراز، سيستان و بلوچستان، کرمانشاه و ديگر شهرهای ايران در بازداشت به سر می‌برند، محاکمه‌های غيرعلنی دانشجويان همراه با احکام سنگين زندان اوج گرفته است. « بازداشت گروهی»، « احضار و اخراج از سوی کميته انضباطی » و « تعليق تشکل‌های دانشجويی» سه موضوعی است که دانشجويان منتقد در اين مدت با آن مواجه بوده اند. برخودها با دانشجويان منتقد در حالی صورت می گيرد که تاکنون عاملان حمله شبانه به کوی دانشگاه تهران در ۲۵ خرداد ماه ۱۳۸۸ و خوابگاه دانشجويان دانشگاه شيراز و برخی ديگر از خوابگاه‌های دانشجويی از سوی مسوولان مربوطه معرفی نشده‌اند. اين در حالی بود که آيت الله خامنه ای، مقام رهبری هم در شهريور ماه ۱۳۸۸ طی سخنانی از حمله شامگاه ۲۵ خرداد به کوی دانشگاه تهران در کنار وقايع بازداشتگاه کهريزک به عنوان «جنايت‌» نام برد. از همين رو گفته شد که در حادثه کوی دانشگاه تخلفات بزرگی انجام شده که پرونده ويژه ای برای آن تشکيل شده تا مجرمان بدون توجه به وابستگی سازمانی آنان، به مجازات برسند.

عدم برخورد مناسب با عاملان اين جنايت ها، حمله نيروهای لباس شخصی به دانشجويان دانشگاه آزاد مشهد را به دنبال داشت. امری که محمود ذوقی دادستان مشهد هم در واکنش به حمله نيروهای لباس شخصی به دانشجويان، اقدام آنان را غير قانونی اعلام کرد و گفت که نگهبانی اين دانشگاه به خاطر ورود افراد غير دانشجو مقصر است. وی در عين حال مراسم عزاداری محرم دانشجويان در داخل محوطه دانشگاه را هم « غير قانونی » اعلام کرد و گفت که ۶۱ تن از دانشجويان دانشگاه آزاد مشهد و ۹ دانشجوی دانشگاه غير دولتی سجاد نيز بازداشت شده‌اند.

بنابراين آنچه در خصوص وضعيت دانشجويان در نيمه دوم سال ۱۳۸۸ قابل اعلام است، به شرح زير به اطلاع می رسد:

الف – بازداشت ها:
۱) مهدی عربشاهی، ميلاد اسدی، بهاره هدايت، مرتضی سمياری و عباس حکيم زاده چهار عضو شورای مرکزی اتحاديه انجمن های اسلامی دانشجويان دانشگاه های سراسر کشور( دفتر تحکيم وحدت)، بازداشت شدند.

۲) کاظم رضايی، سعيد خسروآبادی، سعيد لطفی، سعيد آگنجی، مسعود مهدوی فر، سيدمحمد حسينی، سيدمحمدمحسن موسوی، سبحان حيدری، نجمه رنجبران، بنايی، علی جلالی، سعيد رضايی، زاهدی، ظهوريان، احمد عارف، طاهری، صفرپور، احسان پورسلطان، کاظم رضايی، يحيی طاووسی، ندا اسکندری، خديجه قهرمانی، نظری، شيروانی، باقری، بنايی، جلالی، علی صالح پور، کاظم رضايی، يحيی طاووسی، مسيح الله حقيقت، راضيه جعفری، ايوب پورفتحی، علی صالح پور، راضيه جعفری، سبحانه حيدری، مسعود مهدوی فر، ابوالاحراری از دانشجويان دانشگاه شيراز بازداشت شدند.

۳) تارا سپهری‌فر، ميترا عالی و امين وطانی دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف هستند که بازداشت شده اند. حميد عظيمی، محمد اسعدی، سعيد قاسمی، امين عربی، علی مطلبی، کورش يکان و محسن ادبی پور، محسن پريزاد، سياوش بيگ مديان، ايزد جابری و مسعود مرادی دانشجويان پلی تکنيک، واحد تفرش و نيز پويا شريفی دانشجوی کارشناسی ارشد پلی تکنيک بازداشت شدند.

۴) مهدی ابراهيمی ذاکر، امين مرزبان، نويد نجار، پدرام ياوری و بشير سرهنگی پنج دانشجوی دانشگاه جندی شاپور اهواز بازداشت شدند.

۵) عليرضا و سجاد مرادی، مجتبی‌ هاشمی، حميده قاسمی، علی اکبر اعجمی، امين نظری، محمدعلی رفيعی، حميد يحيوی، اسماعيل ايزدی خواه، علی رفيعی، صادق انسانی، سجاد ساده، محمد حسين مشاعی، اردشير بانگيان، امين بنی هاشم، زهرا توسلی، عليرضا خالصيان، حميد سوزنده، سينا ولايی، خسرو مقصودی، آرش احسان زاده، فرزاد کلبعلی، نويد سلطانپور، عباس غلام حسينی، نيلوفر اثباتی، برديا نجاری، سجاد معافی، محسن مريزاد و جعفر طهماسبی، رضا ياری، رضا رحيمی، علی تسنيمی، مهدی بلخاری، طاهر دهخوارقارنيان، غلام محمدی، محمدجعفر طهماسبی، طاهر دهخوارقارنيان، محمدجعفر طهماسبی، امجد کردنژاد، ناصراحمدی و عباس کاکايی، هژير کرد نژاد، سهراب کريمی- دانشجويان دانشگاه تهران- بازداشت شدند.

۶) جاويد حاج همتی، عباس قادری و ميثم حسنی، دانشجويان دانشگاه صنعتی خواجه نصيرالدين طوسی بازداشت شدند.

۷) امير مقدم، علی خجسته، معين مين باشی، توحيد تمدنی، محسن بيات، علی معموری، رضا خجسته، علی لطيفی، حسين قابل، عارف ناظر مقدم، ميترا فرهنگ، عادل طائی نيا، فرشاد عزيزی، ايمان ابراهيمی، محمد تقی جهانبخش، محمد رضا لطفی، امير شيبانی، توحيد تمدنی، محسن بيات، حميد تمدنی، مهدی گيلانی، مهران هدشی، آرشام دامغانی و امير ثابت مقدم و افتخار برزگريان دانشجويان دانشگاه های مشهد هستند که بازداشت شده اند.

۸) نيما عمرانی، مجيد عسگری، مصطفی ريسمان باف، طهمورث صفری، شهاب محمّدی، ابراهيم نوحی، علی صدّيقی، پويا حمداللهی، پويا دريايی،‌ هادی نجفی، عليرضا ابوفاضلی، ياسر خسروی زاده، روح‌الله صحرايی و عليرضا ابوفاضلی از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت بازداشت شدند.

۹)علی سپندار، بهزاد پروين، امين استادی و ميلاد گاراژيان دانشجويان دانشگاه بيرجند، بازداشت شدند.

۱۰) جهانگير عبداللهی، سروه ويسی، آمانج حيدری، پخشان عزيزی، ليلا محمدی، احمد اسماعيلی، هژار يوسفی، عبدالله عارفی، ادريس مولودی، عليرضا مرادی، امجد کردنژاد، ميلاد ويسی، رشيد اسماعيلی، فواد شمس، محسن عبدی، حسين رونقی، امير احسان تهرانی سخاوت، نيما گلزاری، نادر احسنی و خواهرش الهام احسنی، ليلا محمدی، سيد منصور موسوی، مازيار سميعی، اردوان تراکمه، نازنين فرزانجو، البرز محبوب خواه، احسان مير سعيدی، گلناز توسلی، مريم کريمی، ابوالفضل کريمی، شاهين فضلی، محمد مختاری، سجاد پيرفلک، البرز زاهدی، فرزان رئوفی، مرتضی اسدی، حسين رحيمی، نيک زاده، سجاد طاهر زاده، مصطفی منفرد، حسن کريمی، سهند بختيار پور، پيام پيکری، موسی وند، حميد قهوه چيان، عليرضاموسوی، احمد ميرطاهری، عليرضا زرگر، اميرکاظم پور، احمد اسماعيلی، آمانج رحيمی، ليلا محمدی، رضا بنی طبا، حسين مطلوبی، تقی جعفری، سامان بزرگی، مبين عرب، مونا شايان، فرزام معينی، ميلاد فدايی، بابک غياثی، اشکان ذهابيان، سياوش رضاييان، بهنام فرازمند، زاوش گرايلی، مهدی داوديان، علی مشمولی، فرزاد اسلامی، اميرحسين چيت ساززاده، امين حيدری، مجيد شهرابی، احمد ميرطاهری، عليرضا زرگر، اميرکاظم پور، ياسر معصومی، رسول عالی نژاد، بهروز فريدی، آرش خاندل، مراد باصره، پيام حيدر قزوينی، فرهاد فتحی، سعيد سکاکيان، عطا عليزاده، بهنام نيک زاد، مصطفی شفيعی، عامر گلی و کاوه اولاد دانشجويانی هستند که بازداشت شده و يا تحت تعقيب قرار گرفته اند.

۱۱) احسان عبده تبريزی، دانشجوی دکترای علوم سياسی دانشگاه دورهام انگلستان زمانی که برای استفاده از فرصت تعطيلات کريسمس و ديدار با خانواده به ايران بازگشته بود در فرودگاه بين المللی امام خمينی پاسپورتش توقيف و سپس بازداشت شد.

۱۲) افشين کرميان نسب، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سياسی و فعال فرهنگی در کرمانشاه با وثيقه‌ ۱۰۰ ميليون تومانی آزاد شد.

۱۳) ايمان صديقی و محسن برزگر دو دانشجوی محکوم به حبس تعزيری دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل آماده گذراندن حبس شدند.

[ادامه گزارش را با کليک اينجا بخوانيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016