شنبه 1 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کانون مدافعان حقوق بشر از وضعيت حقوق بشر در ايران در پاييز و زمستان ۱۳۸۸ (بخش دوم و پايانی)

[بخش نخست گزارش]

ب- محاکمه های قضايی:
۱) رييس کل دادگستری اصفهان گفت که پرونده بيست نفر از بازداشت شدگان حوادث دانشگاه اصفهان به دادگاه تجديد نظر فرستاده شده و پرونده بيست نفر ديگر هم در دادگاه انقلاب در حال رسيدگی است.

۲) دادستان مشهد به روزنامه خراسان گفت که ۱۹ نفر از دانشجويان بازداشت شده در اين شهر به دليل «خط دهندگی جريانات تشنج زا در دانشگاه‌ها» و به اتهام «اقدام عليه امنيت داخلی» محاکمه خواهند شد.

۳) خضر رسول مروت دانشجوی کُرد دانشگاه اروميه تفهيم اتهام شد.

ج – صدور احکام قضايی:
۱) محمد امين وليان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پايه دامغان بازداشت و در دادگاه بدوی با اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.

۲) مجيد توکلی، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به هشت سال و شش ماه حبس تعزيری، ۵ سال محروميت از فعاليت سياسی و نيز ۵ سال ممنوعيت از خروج از کشور محکوم شد. مرتضی سيمياری به شش سال حبس، اميد منتظری به شش سال حبس تعزيری، علی پرويز به سه سال حبس تعزيری، سلمان سيما به شش سال حبس تعزيری، ناصح فريدی به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، محمد يوسف رشيدی به ۴ سال حبس تعزيری، شبنم و فرزاد مددزاده به پنج سال حبس و تبعيد، سهيل محمدی به ۴ سال حبس تعزيری، محمد تابع محمدی به چهار سال زندان تعزيری، حامد کاووسی به سه سال حبس تعزيری، مهدی کلاری به دو سال و نيم حبس تعزيری، مهدی خدايی در دادگاه بدوی به ۴ سال حبس تعزيری محکوم شدند. سياوش حاتم، سيدرضا جعفريان، پوريا شريفيان و مهدی مسافر هرکدام از اين دانشجويان دانشگاه همدان به يک سال حبس تعزيری صادره از طرف شعبه يک دادگاه انقلاب همدان محکوم شدند. همچنين حسن سلامت دانش‌جوی رشته‌ جامعه‌شناسی دانشگاه تهران به ۴ سال حبس تعزيری محکوم شد. سيد مسعود علوی دانشجوی دانشگاه آزاد اروميه نيز به دو ترم تعليق و دويست هزار تومان جزای نقدی و سی ضربه شلاق توسط دادگاه انقلاب شهر اروميه محکوم شد.

۳) مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه، دو عضو دانشجويان و دانش‌آموختگان ليبرال دانشگاه‌های ايران به يک سال حبس محکوم شدند.

۴) کاظم رضايی به ۵ سال و ۸ ماه حبس تعزيری، نظری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی به ۴ سال حبس تعزيری، يحيی طاووسی دانشجوی دانشگاه شيراز به ۳ سال حبس تعزيری، احسان کاووسی دانشجويی دانشگاه علوم پزشکی به ۳ سال حبس تعزيری، علی جلالی دانشجويی دانشگاه پيام نور به ۶ ماه حبس تعليقی و پرداخت ۱ ميليون تومان جريمه نقدی، مجتبی حسينی دانشجوی دانشگاه شيراز به ۶ ماه حبس تعليقی، سعيد رضايی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی به ۶ ماه حبس تعليقی و خيبر حسن پور دانشجوی دانشگاه شيراز به ۶ ماه حبس تعليقی محکوم شدند. همچنين شعبه تجديد نظر دادگاه انقلاب اسلامی شيراز، حکم چهار ماه حبس مسعود خيراتی سخنگوی سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شيراز و علوم پزشکی را تاييد کرد.

۵) مسيح الله حقيقت جو، استاد علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شيراز به ۵ سال حبس تعليقی محکوم شد.

د- احضار به کميته های انضباطی و احکام صادره توسط اين کميته ها:
۱) ده نفر از دانشجويان دانشگاه بين المللی امام خمينی قزوين به نام های فرزام معينی، دانشجوی کارشناسی فقه و حقوق اسلامی با حکم اخراج از دانشگاه و محروميت از شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه ها به مدت ۵ سال- حامد هنرخواه، دانشجوی کارشناسی روانشناسی عمومی با حکم اخراج از دانشگاه - سيد روح الله ترابی، دانشجوی کارشناسی ارشد معدن با حکم اخراج از دانشگاه - فرشيد آذرنيوش، دانشجوی کارشناسی فقه و حقوق اسلامی با حکم اخراج از دانشگاه- سعيد سکاکيان، دانشجوی کارشناسی حسابداری با حکم چهار ترم تعليق با احتساب در سنوات- فرهاد کياشمشکی، دانشجوی کارشناسی حقوق با حکم چهار ترم تعليق با احتساب در سنوات - سيد دانيال کرانيان، دانشجوی کارشناسی حقوق با حکم سه ترم تعليق با احتساب در سنوات - محمدرضا آقاياری، دانشجوی کارشناسی ادبيات فارسی با حکم سه ترم تعليق با احتساب در سنوات – کاظمی، دانشجوی کارشناسی ارشد معدن با حکم دو ترم تعليق با احتساب در سنوات - پيام حيدرقزوينی، دانشجوی کارشناسی فقه و حقوق اسلامی با حکم دو ترم تعليق با احتساب در سنوات مواجه شدند.

۲) ۱۴ نفر از دانشجويان دانشگاه آزاد واحد دزفول از جمله اميد آزادی با حکم تبعيد به واحدی خارج از منطقه- حسين رحيمی با حکم محروميت از تحصيل به مدت دو نيمسال- جمشيد جمشيدی با حکم محروميت از تحصيل به مدت يک نيمسال- رضا پريدار با حکم تبعيد به واحدی در داخل منطقه- ميترا پريدار با حکم محروميت از تحصيل به مدت يک نيمسال- غفور فرخيان با حکم تبعيد به واحدی در داخل منطقه- حسين ناهيدی با حکم محروميت از تحصيل به مدت يک نيمسال- حسين بياتی با حکم محروميت از تحصيل به مدت دو نيمسال- دارا صباحی با حکم تبعيد به واحدی در داخل منطقه- حسن بقايی با حکم محروميت از تحصيل به مدت يک نيمسال- رضا ديناروند با حکم تبعيد به واحدی خارج از منطقه- نگين عليزاده شيرازی با حکم محروميت از تحصيل به مدت يک نيمسال- سعيده محقق با حکم محروميت از تحصيل به مدت دو نيمسال- محمدرضا جعفری با حکم تبعيد به واحدی در داخل منطقه، مواجه شدند.

۳) فرشاد عزيزی دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد و کوهيار گودرزی دانشجوی دانشگاه صنعتی شريف از دانشگاه های محل تحصيل خود اخراج شدند.

۴) سروش شکارچيان، دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پی حکم کميته انضباطی به دانشگاه يزد تبعيد شد. در همين حال تايماز اميراصلانی، يکی ديگر از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی زنجان نيز به علت تجمع اسفند ماه در اين دانشگاه که در اعتراض به حکم صادره برای دبير انجمن اسلامی دانشجويان اين دانشگاه بود به شش ماه تعليق از تحصيل محکوم شد. مسعود حيدری فر و آرش راييجی به يک ترم و سيامک ياقوتی به دو ترم تعليق ازتحصيل محکوم شده اند و احکام قطعی دريافت کرده اند.

۵) مسعود اينانلو و آرش موسوی دو دانشجوی دانشگاه سمنان از ادامه تحصيل به مدت دو ترم محروم شدند.

۶) محمد شوراب (دبير تشکل آسا) به دوترم تعليق و تبعيد به واحد بندر انزلی، حسين معصومی (از اعضای تشکل آسا) به دوترم تعليق و تبعيد به واحد شهر مجلسی، امير منشاری (مديرمسئول نشريه دانشجويی پندار و عضو تشکل آسا ) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد مراغه، فرزاد اسلامی (مدير مسئول نشريه دانشجويی بينش و دبير اسبق کانون دانشجويان مسلمان ) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد اليگودرز، آرمين شريفی (دبير صنفی تشکل آسا و مدير مسئول نشريه سکوت) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد علوم تحقيقات فارس، رضا علی زمانی (دبيرفرهنگی تشکل آسا و مدير مسئول نشريه فرصت) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد گرمسار، ميلاد پور عيسی ( سخنگوی تشکل آسا) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد تنکابن، حسام نصيری (مدير مسئول نشريه آرمان) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد آمل و علی مظلوم الحق از اعضای تشکل آسا به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد شهريار محکوم شدند.

۷) عماد بهاور، دانشجويی کارشناسی ارشد علوم سياسی دانشگاه بابل به دليل فشار برخی نهادها بر دانشگاه از ادامه تحصيل باز ماند. محسن برزگر با حکم يک ترم تعليق با احتساب سنوات و يک ترم تعليق بدون احتساب سنوات که از قبل معلق شده بود و اکنون اجرايی شده، نيما نحوی با حکم يک ترم تعليق بدون احتساب سنوات و دو ترم محروميت از امکانات رفاهی نظير خوابگاه و وام ، محمد علمی (دبير اجرايی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه بابل) با حکم يک ترم تعليق بدون احتساب سنوات و دو ترم محروميت از امکانات رفاهی نظير خوابگاه و وام ، حسام الدين باقری (دبير سياسی انجمن اسلامی) با حکم يک ترم تعليق با احتساب سنوات، ايمان صديقی با حکم يک ترم تعليق با احتساب سنوات، کاوه دانشور با حکم يک ترم تعليق بدون احتساب سنوات، سياوش سليمی نژاد با حکم توبيخ کتبی با درج در پرونده، اميرکسری کيانی (سرپرست سابق شورای صنفی) با حکم توبيخ کتبی با درج در پرونده، راضيه ديلم صالحی (دبير زنان انجمن اسلامی) با حکم توبيخ کتبی با درج در پرونده، معين اسلامی جم (دبير تشکيلات انجمن اسلامی) با حکم توبيخ کتبی بدون درج در پرونده مواجه شدند.

۸) اميد اخواص به ۲ ترم منع موقت از تحصيل با احتساب سنوات، امير معدنچی به ۲ ترم منع موقت از تحصيل با احتساب سنوات، مريم عباسی به ۲ ترم منع موقت از تحصيل با احتساب سنوات، امير ناظمی به ۱ ترم منع موقت از تحصيل با احتساب سنوات، امير خيرخواهان به ۱ ترم منع موقت از تحصيل با احتساب سنوات محکوم شدند. اين پنج نفر دانشجوی دانشگاه های اراک هستند.

۹) مسعود صالحی دانشجوی دانشگاه سيستان و بلوچستان با حکم کميته انضباطی به ۲ ترم محروميت از تحصيل و پس از آن تبعيد محکوم شد. شهريار حسين بر عضو انجمن اسلامی ادبيات به حذف دو ترم با احتساب سنوات و پيشنهاد اخراج به کميته انضباطی مرکزی، امين صالحی عضو انجمن اسلامی مهندسی به حذف دو ترم با احتساب سنوات و پيشنهاد اخراج به کميته انضباطی مرکزی، ستار محمودی دبير انجمن اسلامی اقتصاد به حذف دو ترم با احتساب سنوات، سينا قاسمی دبير انجمن اسلامی مهندسی به حذف دو ترم با احتساب سنوات، سجاد بريمانی عضو انجمن اسلامی مهندسی به حذف دو ترم با احتساب سنوات، محسن خوش نيت عضو انجمن اسلامی اقتصاد به حذف دو ترم با احتساب سنوات، علی لطفی عضو انجمن اسلامی مهندسی به حذف دو ترم با احتساب سنوات، ميثم شمسی عضو انجمن اسلامی ادبيات به حذف دوترم، حسين رستگار به حذف دو ترم، آرمين قرا گزلو به حذف دو ترم توسط کميته انضباطی دانشجويان دانشگاه سيستان و بلوچستان محکوم شدند. همچنين حراست اين دانشگاه، علی پارسا دبير سابق انجمن اسلامی ادبيات و مرتضی سيمياری دبير سابق انجمن اسلامی اقتصاد و عضو کنونی شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت را به دانشگاه ممنوع الورود اعلام کرد. سکينه فرسنگی، دانشجوی ترم آخر رشته شيمی و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده علوم پايه و مهندسی دانشگاه سيستان و بلوچستان به يک ترم محروميت از تحصيل به صورت قطعی و يک ترم محروميت از تحصيل به صورت تعليقی، مسعود صالحی دانشجوی ترم اول رشته شيمی اين دانشگاه نيز به دو ترم محروميت از تحصيل و پيشنهاد انتقال به دانشگاهی ديگر محکوم شدند.

۱۰) پريسا رهنما بر اساس احضاريه ای به کميته انضباطی دانشکده خبر فراخوانده شد

۱۱) ميلاد عيسی پور، دانشجوی ترم آخر روان شناسی بالينی دانشگاه آزاد تهران جنوب .به تنکابن تبعيد تحصيلی شد.

۱۲) مصطفی آهوخوش با حکم يک ترم تعليق و محروم از استفاده از امکانات دانشگاه برای تمام دوران تحصيل، پيام پيکری با حکم اخراج از دانشگاه، خسرو موسی وند با حکم ممنوع از گرفتن مدرک تحصيلی، حجت عربی با حکم يک ترم تعليق از تحصيل، سهند بختيار پور با حکم يک ترم تعليق (حکم بدوی)، امين نيکزاده با حکم ۲ ترم تعليق (حکم بدوی) مواجه شدند. اين افراد دانشجوی دانشگاه صنعت نفت آبادان هستند.

۱۳) علی صالح پور، احسان هاشمی، پويا مهرگان، اشکان قندی و پرنيان تقی زادگان هر کدام به ۲ ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند و سجاد فتاحی و امير يلدايی با حکم توبيخ کتبی و درج در پرونده روبرو شدند. سعيد خسرو آبادی به ۱ ترم و ممنوع الورودی به دانشگاه، شهاب بهرامی نژاد به ۲ ترم و مسعود مهدوی فر و محدثه محوی شيرازی هرکدام به ۱ ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند. همچنين خديجه قهرمانی و سيد محمد حسينی به اخراج از خوابگاه محکوم شدند. پرنيان تقی زادگان و امير يلدايی دو دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شيراز نيز از سوی کميته انظباطی به ترتيب به دو ترم محروميت از تحصيل و توبيخ کتبی محکوم شدند. با احکام کميته انضباطی دانشگاه شيراز، سيدمحمد حسينی و خديجه قهرمانی به اخراج از خوابگاه و ندا اسکندری به ۲ ترم محروميت از تحصيل محکوم شده اند.

۱۴) ميلاد اسدی، مهناز ربانی و رها لک هر کدام به دو ترم با احتساب سنوات و بهنام صفری و پويان کرمی هر کدام به يک ترم محروميت از تحصيل با احتساب سنوات محکوم شده اند.

۱۵) دانشگاه علامه طباطبايی طی حکمی به سليمان محمدی، امير يعقوبعلی و پوريا پشتاره اعلام کرد به مدت يک ترم از تحصيل محروم هستند و حق ورود به دانشگاه را ندارند.

۱۶) سيامن غياثی دانشجوی رشته رياضيات محض، اشکان مسيبيان دانشجوی مهندسی مکانيک، بابک غياثی دانشجوی رشته زراعت و محمدحسين فرجی دانشجوی دانشکده دامپزشکی، چهار دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه، هرکدام به دوترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات و محروميت از کليه تسهيلات رفاهی محکوم شده و به دانشگاه نيز ممنوع الورود شده اند. همچنين محمدحسين فرجی از خوابگاه اخراج و اشکان مسيبيان مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جريمه شد.

۱۷) مهران عباسی زاده، فاروق معروفی، محمد قدس، هادی بينش، حسن افشاری، سامان جوادی نژاد، امين شجاع، سعدی سپانتا، محمد شريفی، صدرا بلوکی، امجد صالحی" هر کدام به يک يا دو ترم منع موقت از تحصيل با احتساب در سنوات از سوی کميته انضباطی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم محکوم شدند. همچنين حکم دبيری حسن افشاری، سامان جوادی نژاد، سعدی سپانتا نيز لغو شده و اين دانشجويان ملزم به پرداخت خسارت دوره ی دبيری خود شده اند.

۱۸) نشريه «انديشه آزاد» نشريه دانشجويی در سطح دانشگاه های استان مرکزی با دريافت حکم توقيف موقت، درحالی که آماده انتشار ويژه نامه ۱۶ آذر خود بود، از ادامه انتشار باز ماند. همچنين نشريه دانشجويی« گلاوژ» دانشگاه خواجه نصير توقيف شد.

ه- ساير موارد:
۱) محمد شريف وکيل پايه يک دادگستری و عضو مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر طی حکمی از طرف جمشيد صالحی صدقيانی، مدير تحصيلات تکميلی دانشگاه علامه طباطبايی، از ادامه تحصيل در مقطع دکترا محروم شد.

۲) عبدالله رمضانزاده از تدريس در دانشگاه تهران محروم شده است و هيچ واحد درسی برای تدريس به او ارائه نشده است. همچنين گفته می شود حقوق دانشگاهی محسن ميردامادی نيز قطع شده است.

۳) مرتضی مرديها، حميدرضا برادران شرکا، محمد ستاری فر، علی صادق تهرانی، بهروز هادی زنوز، محمود ختايی، صادق بختياری، رضا عاصی و دکتر جهرمی از اعضای هيات علمی دانشگاه علامه طباطبايی بازنشسته شدند. گفتنی است به جز ستاری فر بقيه اين استادان علاوه بر بازنشستگی، ممنوع التدريس نيز شده اند. همچنين بنا بر اخبار واصله حقوق دکتر طائی و دکتر شريف آزاده، رئيس گروه کشاورزی دانشگاه علامه نيز قطع شده است. سيدعلی آزمايش، حسين شريفی طراز کوهی و محمدرضا ضيايی بيگدلی سه استاد مطرح حقوق در دانشگاه علامه طباطبايی نيز بازنشسته و يا مستعفی شدند.

۴) عباس کاظمی، استاد دانشگاه تهران به دليل شرکت در تشييع پيکر آيت الله منتظری اخراج شد.

۵) بر تشکل‌های دانشجويی همچنين فعاليت « مجمع اسلامی دانشگاه سمنان » را در اقدامی مشابه با شکايت بسيج دانشجويی برای سه ماه متوقف کرد. خبرگزاری مهر به نقل از غلامحسين نوروزی، دبير هيات نظارت بر تشکل‌های دانشجويی دانشگاه تهران خبر داد که مجوز فعاليت انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران لغو شده است.

۶) سينا شکوهی عضو دانشجويان و دانش‌ آموختگان ليبرال و محمدرضا احمدی از فعالان سابق انجمن اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز بازداشت شدند. سورنا هاشمی، عليرضا فيروزی و اميرحسين فتوحی ( دانشجوی محروم از تحصيل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان)، وحيد عابدينی، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و و برادرش نويد عابدينی بازداشت شدند.

۷) دادگاه انقلاب شهر سقز حکم يک سال و دو ماه زندان و دو سال تبعيد به کرمان (سيرجان) را برای بختيار خوشنام، دانشجوی اخراجی رشته علوم سياسی دانشگاه زنجان صادر کرده است. مجيد دری، عضو شورای دفاع از حق تحصيل دانشجويی به ۱۱ سال حبس تعزيری، ضيا نبوی عضو شورای دفاع از حق تحصيل دانشجويی به ۱۵ سال زندان، سروش ثابت دانشجوی ستاره دار توسط شعه ۳۶ دادگاه تجديد نظر به دو سال حبس تعزيری، ياشار قاجار دبير سابق انجمن اسلامی پلی تکنيک به دو سال حبس تعزيری با تعليق ۵ ساله، ۱۴۸ ضربه شلاق ، ۱۰۰هزار تومان جريمه، پيمان عارف به يک سال حبس تعزيزی و ۷۴ ضربه شلاق، عاطفه نبوی، فعال سابق دانشجويی به ۴ سال زندان محکوم شدند.

۸) راضيه جعفری، دانشجوی محروم از تحصيل رشته جامعه شناسی دانشگاه شيراز که پيشتر از سوی دادگاه انقلاب شيراز به يکسال حبس تعزيری محکوم شده بود پس از تائيد حکم در دادگاه تجديد نظر استان به بخش اجرای احکام دادگاه انقلاب ارجاع شد.

۹) جواد عليزاده، دانشجوی محروم از تحصيل و فعال حقوق پس از تحمل يک سال حبس از زندان ديزل آباد کرمانشاه آزاد شد.

۱۰) در جريان بررسی صلاحيت های کانديداهای شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شيراز تعداد زيادی از دانشجويان فعال اين دانشگاه رد صلاحيت شدند.

۱۱) جمعی از دانشجويان کاردانی فنی و حرفه‌ای در اعتراض به حذف مقطع کارشناسی ناپيوسته برای فارغ‌التحصيلان سازمان فنی و حرفه‌ای در دانشگاه‌های دولتی در مقابل مجلس تجمع کردند.

۱۲) غلامرضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقيقات و فناوری با اعلام خبر آماده اجرا شدن « سند تحول فرهنگی آموزش عالی کشور » که دارای يک مانيفست برای مشخص کردن زيربناهای اين برنامه است، گفت که حاکم کردن بينش توحيدی در همه عرصه‌های زندگی دانشجويان، اعتلا و تعميق معرفت و بصيرت دينی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و معارف اهل بيت (ع) اعتلای هويت ارزشی و منزلت دانشگاهيان و احيای جايگاه علم و صيانت از کرامت دانشگاه و همچنين حفظ و ترويچ ارزش‌های انقلاب اسلامی با تکيه بر انديشه‌های دينی و سياسی امام خمينی (ره) و مقام معظم رهبری و ... از مهم‌ترين محورهای اين مانيفست هستند.

۱۳) احسان اعتبار دانشجوی ورودی ۸۷ رشته فيزيک هسته ای دانشگاه اروميه روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه بر اثر انفجار ناشی از نشت گاز از پنجره طبقه چهارم خوابگاه به بيرون پرت شد و متاسفانه به دليل جراحات وارده دو روز بعد در بيمارستان امام خمينی اروميه فوت کرد.

۱۴) کامران دانشجو؛ وزير علوم تحقيقات و فن آوری، خواستار نظارت بر اساتيد دانشگاه‌ها شد. به گزارش خبرگزاری دولتی « ايرنا»، کامران دانشجو روز پنجشنبه در يک سخنرانی گفت: « اساتيد بايد بر اساس جهان‌بينی اسلامی و منافع نظام سخن بگويند.»

۱۵) رئيس دانشگاه صنعتی اصفهان در نامه هايی به خانواده های ۵۰ دانشجوی اين دانشگاه به آنها در مورد فرزندانشان که «دانشجويان خاطی» توصيف شده اند، اخطار داده است. عليرضا قربانی، رئيس اين دانشگاه به خبرگزاری مهر گفته است که در اين نامه ها، «به خانواده های دانشجويان خاطی، در مورد روند و چگونگی ايجاد اغتشاش توسط فرزندانشان در حوادث پس از انتخابات، اطلاع رسانی شده است.

۱۶) محمد پورعبدالله به شش سال حبس و علی کانطوری به ۳۲ ماه حبس تعزيری محکوم شدند.

۱۷) کامران آسا برادر دانشجوی جان‌باخته کيانوش آسا به همراه يکی از بستگان خانوادگی و دوست کيانوش به نام بيژن رضايی در تهران بازداشت شدند.

۴- وضعيت زنان
اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در کمپين يک ميليون امضا يکی از موارد اتهامی فعالان زن است.

۱) منصوره شجاعی از فعالان اوليه کمپين يک ميليون امضا، سميه رشيدی، فرزانه قاسمی، مريم ضياء و مهديه گلرو به همراه همسرش وحيد لعلی پور، بهار تراکمه، مهين فهيمی، زهره تنکابنی، محبوبه کرمی، مرجان صفری، پروين جواد زاده، آسو کلاه قوچی، نازنين حسن نيا، سحر قاسمی نژاد، سعيده ميرزايی، سما بهمنی، شميم زين العابدين، ماه‌فريد منصوريان، آتيه يوسفی، طاهره رياحی، زهرا جباری، پروانه راد، منيره ربيعی عذراسادات قاضی ميرسعيد،نازنين فرزان جو، ملودی محمودی زنگنه، نيلوفر هاشمی آذر، نفيسه اصغری، زويا حسنی، نگين درخشان، سولماز عليمرادی، مهرانه آتشی، سميه عالمی، فرزانه زينالی، ناهيد کوه شکاف بازداشت شدند.

۲) مهرنوش اعتمادی و هايده تابش از فعالان حوزه زنان در اصفهان بازداشت شدند. راحله عسگری زاده و وحيده مولوی بازداشت شدند.

۳) جلوه جواهری و کاوه مظفری، از فعالان کمپين يک ميليون امضاء، به دادگاه انقلاب احضار شدند.همچنين خديجه مقدم، جلوه جواهری، کاوه مظفری، مريم مالک و آيدا سعادت جهت ارائه توضيحات احضار شده اند.

۴) سميه فريد، فعال حقوق زنان درحالی که پيگير امور مربوط به بازداشت همسرش، حجت ( سياوش) منتظری بود، بازداشت شد.

۵) نيروهای امنيتی و انتظامی مانع از شکل گيری تجمع مادران عزادار در پارک لاله تهران شدند. در همين حال فاطمه رستگار زاده، بهناز حضرتی، صديقه شکری، طيبه خنج منش، معصومه حيدری مقدم، ليلا حسينی، فرزانه حسينی، معصومه صداقت، نجمه افروزه، مينا قلی زاده، آذر کوه گيلانی، منصوره بهکيش، يلدا حسينی، فاطمه موذن زاده، طيبه عاطف راد، ياسمن بهمن، ژيلا کرم زاده مکوندی، شکوفه ضيايی مقدس، زيبا کريمی، اعظم سقايی، ليلا سيف الهی، مستانه ضيايی و افسانه نوروزی از مادران عزادار بازداشت شدند. عمده‌ترين خواسته مادران عزادار پاسخگويی مقام‌های جمهوری اسلامی در باره کشته شدن، ناپديد شدن و يا مجروح شدن معترضان است.

۶) آيدا سعادت تبرئه شد.

۷) سيمين بهبهانی، شاعر معاصر و ژينا مدرس گرجی، فعال کمپين يک ميليون امضا ممنوع الخروج شدند.

۸) در آذر ماه سال ۱۳۸۸ تعداد ۳۴ هزار و ۵۴۹ تماس با خط ملی مشاوره اعتياد برقرار شده که ۷۰ درصد تماس گيرندگان را زنان تشکيل می‌دادند. اکثر سوالات مربوط به درخواست معرفی مراکز درمانی، تمايل به کسب آگاهی در مورد شيوه کمک به فرد معتاد، نحوه‌ درمان، نشانه‌ها و عوارض مواد مصرفی بوده است. بيشترين تماس‌ها از استان تهران و سپس به ترتيب از استان‌های کرمان، فارس، يزد، اصفهان و مرکزی و کمترين تماس‌ها از استان‌های گلستان، ايلام، آذربايجان، کردستان و کهگيلويه و بويراحمد بوده است.

۹) غلامعلی نادری، مدير کل دفتر آموزش های آزاد و غيرانتفاعی وزارت علوم از بررسی راه اندازی چهار دانشگاه تک جنسيتی در تهران و شهرستان ها خبر داد. از سوی ديگر کامران دانشجو، وزير علوم درباره‌ تفکيک جنسيتی دانشگاه‌ها گفت: ما به دنبال ترغيب دانشگاه‌های غيرانتفاعی به سمت راه‌اندازی دانشگاه‌های پسرانه يا دخترانه هستيم. به اين ترتيب حجت‌الاسلام فضل‌علی، نماينده ولی‌فقيه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدين طوسی با اعلام موافقت با طرح تک‌جنسيتی کردن دانشگاه‌ها معتقد است که تحصيل دانشجويان دختر و پسر به صورت مختلط در دانشگاه‌ها باعث به وجود آمدن دوستی‌هايی می‌شود که عوارض خطرناکی به دنبال دارد و البته اين عوارض اجتناب‌ناپذير است زيرا اگر گوشت را جلوی گربه بيندازی غيرممکن است که گربه گوشت را نخورد.

۱۰) مجيد نامجو، وزير نيرو در دهمين گردهمايی مشاوران امور زنان وزارت نيرو، با استقبال از طرح « اشتغال در خانه بانوان کارمند» تاکيد کرد: بايد به جای « وقت – مزدی» به سمت « کار- مزدی» برويم و طرح پيشنهادی ستاد امور زنان و خانواده وزارت نيرو به وزارت کار و امور اجتماعی در اين زمينه، در هيات دولت مطرح شد و مورد تاکيد رييس دولت هم قرار گرفت.

۱۱) محمود اسلاميان، رئيس اتاق بازرگانی و صنايع و معادن، تاکيد کرد: « ما معتقد به مرزبندی ميان زنان و مردان هستيم.»

۱۲) استاندار سمنان خواستار زنانه – مردانه شدن اتاق ادارات شد.

۱۳) ) رئيس پليس فرودگاه‌های کشور تصريح کرد: با دخترانی که در فرودگاه‌های کشور حجاب خود را رعايت نکنند يا لباس مرانه بپوشند، برخورد می‌شود.

۱۴) صبا واصفی، پژوهشگر که از سال ۱۳۸۵ در دانشگاه شهيد بهشتی مشغول به تدريس بود، از تدريس منع شد. سميرا صدری، عضو شورای سياستگذاری سازمان دانش آموختگان ايران نيز پس از هفت سال حضور بر سر کلاس های درس از تدريس محروم شد.

۱۵) ۲۵ ميليون زن خانه دار از بيمه تأمين اجتماعی محرومند و با اجرای طرح تحت پوشش قرار دادن زنان خانه دار، به خاطر وجود مشکلات قانونی و نبود بودجه لازم، تنها حدود ۵ ميليون زن تحت پوشش قرار گرفته اند.

۱۶) به گفته ناصر نجاران، رئيس پليس امنيت عمومی خراسان رضوی، سن دختران فراری در اين استان کاهش يافته و به ۱۷ تا ۲۰ سال می رسد.

۵- اعدام و قطع عضو
در اين ارتباط گزارش پاييز و زمستان ۱۳۸۸ به شرح زير است:

الف- نوجوانان:
۱) مهدی اسماعيلی، ۲۶ ساله که به جرم قتل در سن ۱۹ سالگی به مدت ۷ سال در اندرزگاه ۵ زندان رجايی شهر کرج بسر می برد از سوی اجرای احکام، حکم اعدام در موردش اجرا شد. بهنود شجاعی اعدام شد.

۲) نوجوان ۱۷ساله ای که مدعی است به خاطر خنديدن يک جوان به خواهرش او را با چاقو کور کرده است پس از محاکمه در دادگاه به قصاص چشم محکوم شد.

ب- ساير موارد:
۱) عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران تعداد محکوم به اعدام‌شدگان در حوادث روز عاشورا را شش نفر اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون احکام اين شش نفر در دادگاه تجديد نظر است و طبيعتا بعد از قطعيت درباره آنها تصميم‌گيری می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲) محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌ پور اعدام شدند. فسيح ياسمنی، زندانی عضو حزب دمکرات کردستان ايران اعدام شد.

۳) شيرين علم هولی به اتهام محاربه از طريق همکاری با «پژاک» به اعدام و به اتهام خروج غيرقانونی از مرز به تحمل دو سال حبس تعزيری محکوم شد. دادگاه وی در تاريخ ۲۸ آذر ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی برگزار و حکم در ۱۳ دی ماه به وکيل وی، ابلاغ شد. تاريخ تولد شيرين علم هولی سال ۱۳۶۰ است.

۴) عبدالرضا قنبری يکی از بازداشت شدگان روز عاشورا به اعدام محکوم شد. امير رضا عارفی در دادگاه بدوی به اتهام عضويت و فعاليت در انجمن پادشاهی به اعدام محکوم شد. دو زندانی کرد به نام های محمد امين عبدالهی و قادر محمد زاده اهل ميرواباد شهر بوکان در دادگاه تجديد نظر شهر اروميه به اعدام محکوم شدند. حکم قطعی اعدام محبت محمودی، پس از تحمل ۹ سال حبس، توسط ديوان عالی کشور تاييد شد. محمد امين آگوشی ساکن پيرانشهر به اعدام محکوم شد.

۵) شعبه ۱۲ دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربی حکم سنگسار برای دو متهم به زنای محصنه به نام های «س. ع» و «ب. ج» را تاييد کرد.

۶) فردی به نام « س.م» به اتهام قاچاق مواد مخدر در کوی رمضان اهواز در ملاء عام بدار آويخته شد. دو زندانی در شهر قم به نام های « حميد. خ» و « زين العابدين. ق» به اتهام قاچاق مواد مخدر با حضور مقامات قضايی اعدام شدند. دادگستری کرمان از اعدام «روح‌الله.خ»، «سعيد.م»، «شکرالله.ن»، «فريدون.ن» و «ذبيح‌الله.خ» به اتهام «قاچاق مواد مخدر و شرارت» خبر داد. حاج داد الله مرادزهی و خدايار رحمت زهی اعدام شدند. معاون دادستان تهران از اجرای حکم اعدام دو متهم جنايت لواسان خبر داد.

۷) هياتی از مجلس نمايندگان افغانستان که سفری به ايران داشته، گزارش داده است که بيش از سه هزار افغان در اين کشور منتظر اعدام هستند.

۸) دادگستری خوزستان با اعلام خبر قطع عضو يک مجرم به سرقت تصريح کرد: حکم قطع عضو "شوقی – ز" پس از طی مراحل قانونی و شرعی در محل زندان "کارون" اهواز به اجرا درآمد. وی با توجه به مدرک های موجود ، محارب بود و حکم سنگين بر اساس مبارزه قاطع با مجرمان خطرناک اجرا شد.

۹) دو متهم ۲۱ ساله به اسامی حبيب و محمد به اتهام تجاوز به عنف و قتل دختر ۹ ساله‌ای در يکی از روستاهای حوالی کبودرآهنگ در استان همدان به دار آويخته شدند.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
دولت ايران به موجب مجموعه تعهداتی که دارد، در مقابل ايرانيان و جهانيان مسئوليت داخلی و بين المللی دارد؛ بنابراين بايد درتأمين برابری واقعی افراد و فراهم ساختن رفاه همگانی تلاش کند. با اين حال در طول شش ماه دوم سال ۱۳۸۸ کمتر حوزه ای از زندگی ايرانيان اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شاخص اميدوار کننده ای را ترسيم می کند. اين در حالی است که کارشناسان خط فقر شهری را بيش از ۷۸۰ هزار تومان برآورد کرده‌اند. مرکز آمار ۴۷ ميليون نفر را در قالب خانوار ۶ نفره دارای درآمد کمتر از ۷۸۰ هزار تومان اعلام کرد. اين در حالی است که پيشنهاد شد تا در اصلاحيه بودجه سال ۱۳۸۸، برای حدود دو ماهی که به پايان سال باقی مانده است ۱۰۰ ميليارد تومان ديگر به بودجه بسيج افزوده شود. بگفته فرمانده بسيج و نشريه «صبح صادق»، بودجه اين نهاد در سال ۱۳۶۷، ۲۰۰ درصد افزايش پيدا کرده و بصورت جداگانه از اين بودجه، ۵۰ ميليارد تومان نيز برای کمک به بسيجيان بيکار در نظر گرفته شده‌است. در سال ۱۳۸۸ هم بر اساس اعلام نشريه برنامه ارگان معاونت برنامه ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهوری، بودجه بسيج ۴۵ ميليارد و ۲۳۸ ميليون تومان افزايش يافت.

گزارش کانون مدافعان حقوق بشر در حوزه های اقتصادی و اجتماعی در فاصله زمانی پاييز و زمستان ۱۳۸۸ به شرح زير است:

۱- وضعيت معلمان
وضعيت معلمان در نيمه دوم سال ۱۳۸۸ حکايت از اعمال فشار بر فعالان حقوق معلمان در شهرهای مختلف ايران دارد.

الف- بازداشت:
علی اکبر باغانی، عليرضا جوادی، محمود بهشتی لنگرودی، محمود دهقان آزاد، اسماعيل عبدی، مهديه بهلولی، خاتون بادپر، مجتبی قريشيان، عباس معارفی، محمد نوری و جوادپور و نيک نژاد اعضای بازداشت شده کانون صنفی معلمان ايران هستند که آزاد شده اند. محمد داوری و رسول بداغی هنوز در حبس بسر می برند.

ب- صدور احکام قضايی:
علی پورسليمان، دبير منطقه ۹ تهران، به يک سال تبعيد به شهرستان اسلام‌شهر و ۳۵ ضربه شلاق محکوم شد.

ج- ساير موارد:
۱) جشن روز جهانی معلم که قرار بود توسط انجمن صنفی معلمان استان کردستان برگزار شود از سوی مديريت سياسی استان لغو شد.

۲) يکصد و ده تن از فرهنگيان استان تهران با امضاء نامه ای که برای رياست قوه قضائيه ارسال شده است خواستار آزادی جعفر ابراهيمی شدند.

۳) معاون پشتيبانی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران درباره علت عدم پرداخت حقوق ماهيانه فرهنگيان بازنشسته گفت: سازمان بازنشستگی با برخی از بندهای بازنشستگی پيش از موعد با وزارت آموزش و پرورش اختلاف دارد و به همين دليل حقوق فرهنگيان بازنشسته پرداخت نمی شود.

۲- وضعيت کارگران و کشاورزان
وضعيت اشتغال و امنيت شغلی در سال ۱۳۸۸ يکی از مهم ترين مشکل های جامعه کارگری در ايران بود. از سوی ديگر تعدادی از کارخانه ها به دليل رکود اقتصادی و حجم بی رويه واردات، ناچار شدند تا کارخانه خود را تعطيل و کارگران خود را اخراج کنند. نبود امنيت شغلی، آينده نيمه روشن، نازل بودن استانداردهای بهداشتی و امنيتی محيط‌های کار و بی‌تفاوتی برخی مسوولان در برابر مشکلات، محورهای اصلی مشکلات کارگران است. بحران های کارگری، به ويژه پس از سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد در ايران شدت گرفته به گونه ای که ورشکستگی کارخانه ها را به دنبال داشته است. اين موضوع به نوبه خود، موجب عقب افتادگی در پرداخت حقوق کارگران بسياری از کارخانه ها برای چند ماه شده است. اين در حاليست که نرخ بيکاری، به گفته اکثر کارشناسان اقتصادی، دو رقمی بوده و بيش از ۱۱ درصد است. اين وضعيت که نارضايتی کارگران را به همراه داشته، اغلب به شکل اعتصاب و يا تجمع در داخل کارخانه ها و يا در مقابل ساختمان های دولتی و يا مجلس بروز يافته است. در اين ارتباط، می توان به اعتراض های کارگران شاغل در ايستگاه در دست احداث متروی پل ‌صدر، رانندگان کاميون های حمل ونقل کارخانه ذوب آهن اصفهان، لاستيک البرز تهران، کارخانه فرنخ ومه نخ قزوين، شهرک صنعتی فولاد و مجتمع فولاد آلياژی ملاير و کندلوس تنکابن اشاره کرد. پيش از اين نيز گزارش هايی در مورد اعتصاب يا اعتراض کارگران کارخانه لوله سازی اهواز، صنايع مخابراتی راه دور شيراز، فاز سه پالايشگاه بزرگ آبادان و طرح توسعه پالايشگاه قديمی بندرعباس انتشار يافته بود. در کنار کارگران، کشاورزان نيز با مشکل هايی مواجه بوده اند. بر اين اساس بخشی از مسايل کارگران و کشاورزان که کانون مدافعان حقوق بشر اخبار منتشر شده مربوطه را جمع آوری کرده، به شرح زير است:

الف- بازداشت:
۱) عمر مينايی، هادی تنومند و کريم فاتحی سه فعال کارگری بوکان بازداشت شدند. همچنين در جريان تجمعی در حمايت از کارگران دربند، وفا قادری، دياکو قادری (فرزند ۱۰ ساله وفا قادری)، صديق سبحانی و همسرش، يدالله حمدی، کيومرث قادری، حبيب الله کله کانی، عرفان نادری، کاوه بهرامی، جمال خانی، واحد خانی، فايق سبحانی، کيو مرث سبحانی و ظهير رضوی، ۱۴ نفر از فعالان کارگری و اعضای کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل های کارگری در حومه شهر سنندج دستگير شدند. رضا رخشان مسوول روابط عمومی سنديکای کارگران شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه نيز بازداشت شد.

۲) قربان عليپور، محمد حيدری، فريدون نيکوفرد و جليل احمدی چهار تن از اعضای سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه آزاد شدند.

ب- احکام قضايی:
۱) محمد اشرفی، فعال کارگری جهت اجرای حکم يک سال زندان دستگير شد. علی نجاتی رئيس هيئت مديره سنديکای کارگران نيشکرهفت تپه بعد از اين‌که خود را به شعبه اجرای احکام دادگاه شوش معرفی کرد،بازداشت و روانه زندان فجر دزفول شد. پژمان رحيمی از فعالان کارگری خوزستان به پنج سال حبس محکوم شده است که سه سال از آن به مدت پنج سال تعليق شده است.

۲) بيست تن از کارگران شرکت احياگستران اسپادان در ذوب آهن اصفهان به دادگاه احضار شدند.

ج- ساير موارد:
۱) کارگران کارخانه ريسندگی- بافندگی سيمين اصفهان با برگزاری تجمعی مقابل استانداری اصفهان خواستار توجه استانداری اصفهان به وضعيت و حل مشکلات خود شدند. جمعی از کارگران تونل توحيد به دليل عدم پرداخت حقوق معوق خود تجمع کردند. جمعی از کارگران شرکت متک از توابع مجتمع صنايع قائم رضا در دفتر اين مجتمع دست به تجمع زدند.

۲) محمد پارسا رئيس هيات مديره سنديکای صنعت برق گفت که به دليل بدهی دولت ۹۰۰ هزار کارگر در آستانه بی کاری قرار دارند. همچنين پارسا، از بيکار شدن بيش از هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان کارخانه‌های عضو سنديکای صنعت برق ايران به دليل تعطيلی واحد توليدی خبر داد.

۳) شرکت‌های مهندسی سازه و ناموران، بعنوان دو شرکت بزرگ طراحی و مهندسی و باسابقه در ايران، بدليل عدم پرداخت بدهی‌شان از طرف کارفرماهای دولتی و عدم وجود پروژه فعال جديد در صنعت نفت و گاز کشور، جهت عقد قرارداد، در آستانه زيان مالی و ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

۴) شرکت سندان ايران، سپهر الکتريک، بسته بندی البرز، ايران زاک، ماشين فلزات و گودال فلزات از جمله شرکت هايی هستند که تعديل نيرو داشته‌اند.

۵) دبير اجرايی خانه کارگر استان قزوين درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت که در يک ماه گذشته بيش از ۵۰۰ کارگر در واحدهای صنعتی استان قزوين اخراج شده اند.

۶) در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و سنوات معوقه و به دنبال نهمين تجمع در طول سال جاری کارگران شرکت واگن پارس اراک دست به اعتصاب غذا زدند.

۷) جمعی از کارکنان شرکت تايدواتر در نامه‌ای به مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردی و مديرعامل سازمان خصوصی‌سازی از به خطر افتن امنيت شغلی ۲ هزار نفر ازکارکنان اين شرکت ابراز نگرانی کردند.

۸) جمعی از کارگران کارخانه چينی البرز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان برای ساعاتی جاده اصلی شهرک صنعتی البرز را بستند.

۹) دبير اجرايی خانه کارگر استان قزوين گفت که مديريت شرکت اشکان چينی از کارگران به عنوان سپر انسانی برای اجرای خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

۱۰) نمايندگان مجلس در بررسی جزييات لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها با در اولويت قرار گرفتن روستانشينان و کارگران در تامين هزينه مسکن مخالفت کردند.

۱۱) دبيراجرايی خانه کارگر يزد با تاکيد بر اينکه اکثر واحدهای نساجی استان يزد مشکل‌دارند،گفت که نساجی‌هايی‌که تا چند سال گذشته فعال بودند اکنون کم‌کاريا تعطيل شده‌اند.

۱۲) مدير سازمان تعاون روستايی استان يزد گفت که کارخانجات فرآوری شير بيش از ۴۰ ميليارد ريال به دامداران استان يزد بدهکارند.

۱۳) در پی پرداخت نشدن حقوق و مزايای کارگران پالايشگاه نفت آبادان، جمعی از کارگران اين پالايشگاه روز گذشته دست به تجمع اعتراضی زدند.

۱۴) رئيس اتحاديه خشکبار و آجيل تهران با بيان اينکه بازار اين محصولات به دليل نابسامانی اقتصادی در رکود به سر می‌برد، از ورود انواع گردو وارداتی به صورت قاچاق و از طريق مرز‌های غربی به بازار خبر داد.

۱۵) کارکنان دفتر مرکزی کارخانه صنايع مخابراتی راه در ايران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود، برای چند ساعت از ورود سهامدار عمده و اعضای هيات‌مديره به داخل ساختمان دفتر مرکزی ممانعت به عمل آوردند.

۱۶) جمعی از کارگران فصلی شرکت نيشکر هفت تپه به دليل پرداخت نشدن مطالبات معوقعه خود تجمع کردند.

۱۷) رفتگران شهرداری خرمشهر بار ديگر اعتصاب کردند.

۱۸) دبير اجرايی خانه کارگر شهرری با تاکيد بر اينکه در حال حاضر بسياری از واحدهای توليدی با بحران روبه‌رو هستند، گفت که مسوولان نمی‌خواهند برای آن فکری کنند.

۱۹) مرتضی عراقچی، عضو کميسيون صادرات اتاق ايران و عضو هيات مديره اتحاديه توليد و صادرکنندگان فرش ايران در بيست و هفتمين جلسه کميسيون تخصصی صادرات اتاق ايران با بيان اينکه « صادرات ايران مانند بيمار در حال فوت است»، گفت که دولت و مجلس به هيچ وجه با افزايش نرخ ارز موافقت نخواهند کرد. وی تصريح کرد که صادرات و کالاهای سنتی ايران در حال حذف شدن از بازارهای جهانی هستند و بايد فکر جدی برای صادرات ايران شود.

۲۰) نماينده استان گيلان در شورای عالی استان‌ها گفت که ‌چطور می‌شود برنج کشاورزانی که با آب‌باران و يا آب پشت سد‌سفيدرود آبياری می‌شود به برنج مسموم معروف شوند، اما به برنج وارداتی و خارجی مهر سلامت می‌زنند؟ مودب‌پور در بيست‌وششمين اجلاس شورای عالی استان‌ها با اشاره به مهاجرت‌هايی که از روستا به شهرها به دليل يافتن شغل مناسب صورت می‌گيرد تاکيد کرد که اگر اين رويه ادامه داشته باشد ديگر کمر کشاورزان راست نمی‌شود چرا که تنها دو محصول چای و برنج در روستا مانده و اگر آماری از مدارس ابتدايی در روستاها گرفته شود مشاهده می‌شود که تنها ۱۵ تا ۳۰ نفر در مدارس روستايی درس می‌خوانند.

۲۱) منصور بشمه، يکی از کارگران شرکت نيشکر هفت‌تپه به دليل فقدان واحد ايمنی ماهر در اين کارخانه بر اثر يک سانحه در حين کار کشته شد.

۲۲) فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل خواستار آزادی منصور اسالو و ابراهيم مددی دو عضو سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی شد.

۲۳) رهبر مژدهی آذر، رئيس انجمن داروسازان ايران اعلام کرد؛ «اگر تا ۱۵ اسفندماه مطالبات شرکت های داروساز داده نشود، تهديد انجمن به قوت خود باقی است و در يک روز و در يک شرايط معين داروخانه ها با بيماران نقدی حساب می کنند و بيماران را برای دريافت مطالبات به سازمان های بيمه گر ارجاع می دهند.»

۲۴) نورعلی اسدی از کارکنان شهرداری انديمشک در مقابل فرمانداری اين شهرستان اقدام به خودسوزی نمود. همچنين مردی که به همراه يک و نيم ليتر بنزين قصد خودسوزی در مقابل مجلس را داشت از سوی گشت پليس دستگير شد. اين مرد ۵۵ساله گنبدی علت اين اقدامش را مشکلات مالی و معيشتی عنوان کرده است.

۲۵) کارگران شرکت صنايع اراک بيش از ۵ ماه است که حقوق نگرفته‌اند. جمعی از همسران کارگران که نزديک به ۵۰ نفر بودند برای اعتراض به اين امر در مقابل استانداری مرکزی تجمع کرده و دست به اعتراض زدند.

۲۶) تعدادی از رانندگان نيسان T۳۰۰ سايپا ديزل در مقابل مجلس تجمع کردند. اين تجمع‌کنندگان به ارائه بی‌کيفيت محصولات سايپا ديزل اعتراض داشته و معتقد بودند اين محصولات ناقص از ميان رانندگان کاميون و نيسان قربانی می‌گيرد.

۲۷) رييس سازمان نظام پرستاری کشور گفت که روح قانون تعرفه‌گذاری فرياد در درون خفته چندين ساله پرستاری است اما هم اکنون در بيمارستان‌ها به لحاظ پرداخت کارانه تبعيض غوغا می‌کند.

۲۸) رئيس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان شرقی از بيکار بودن ۳ هزار و ۲۰۰ عضو اين سازمان در اين استان خبر داد.

۲۹) جمعی از کارکنان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در اعتراض به لغو اجباری قرارداد کاری خود در مقابل مجلس تجمع کردند.

۳۰) آقايار حسينی دبير اجرائی خانه کارگر آبادان اعلام کرد: کارگران لوله سازی خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۳ ماه حقوق و مزايا خود در چهارراه نادری اهواز تجمع کردند. تعدادی از کارگران قسمت توزيع و پخش شرکت آرم نوش در اعتراض به روزمزد شدن، کارکنان اين شرکت در محوطه وزارت کار تجمع کردند. آنها اين امر را منجر به کاهش شديد حقوق و مزايای شان با وجود سابقه کاری چند ساله خود عنوان کردند. شرکت مذکور تمام پاداش و بن های اين کارگران را حذف و به دليل شکايت آنها به وزارت کار از ورود آنها به محيط کارخانه جلوگيری بعمل آورد.

۳۱) محمد.ر ۳۰ ساله کارگر چاپخانه واقع در چهارباغ اصفهان به دليل کمبود امکان ايمنی در محيط کار، انگشتان دست چپ خود را از دست داد.

۳۲) کارخانه فيبر بابلسر ۴۵ کارگر قراردادی خود را از کار اخراج کرد.

۳۳) عيد علی کريمی دبير اجرائی خانه کارگر استان قزوين گفت: کارگران شرکت گوشت زياران مدت ۶ ماه حقوق را از کارفرما طلبکارند.

۳۴) تعدادی از بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در اعتراض به تاخير در دريافت حقوق‌ خود مقابل کانون بازنشستگان تجمع کردند.

۳- ميراث فرهنگی و محيط زيست
برخی اقدام های انجام شده به عنوان عوامل تخريب ميراث فرهنگی و محيط زيست در نيمه دوم سال ۱۳۸۸ به شرح زير است:

۱) در حالی که مسئولان محيط زيست استان چهارمحال و بخيتاری از مهار آتش سوزی تالاب گندمان خبر دادند، اما شاهدان عينی گفتند که به دليل وزش باد، آتش به قسمت های ديگر تالاب سرايت کرده است. به گزارش ميراث خبر تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی از تالاب گندمان در آتش سوخته است. به اين ترتيب آتش، اکولوژی گندمان را به هم زد.

۲) انباشت ۷۰ ميليون تن رسوب که ۴۰ ميليون آن مربوط به پسماندهای صنعتی و خدماتی است و موجب کاهش ۵/۸ متری عمق تالاب انزلی شده و آن را کمتر از دو متر کاهش داده، افزايش بی رويه رشد گياه آزولا و از ميان رفتن تبادل اکسيژن و از ميان رفتن موجودات درون آب و ايجاد جاده کنارگذر تالاب و در درازمدت سبب ساز مرگ تالاب می شود.

۳) معاون سازمان محيط زيست همزمان با هفته دريانوردی اعلام کرده که بخش اعظمی از لوله های خطوط انتقال نفت در دريا در ايران با پوسيدگی مواجه است. او همچنين ورود فاضلاب شهری به داخل خزر و تردد کشتی ها و تخليه آب توازن کشتی در خليج فارس و دريان عمان را از عمده ترين دلايل آلودگی دريا در ايران عنوان کرد. معاون سازمان محيط زيست همچنين اعلام کرده که به دليل ورود فاضلاب شهری به خزر حدود ۱۰ شناگاه اين منطقه تا هزار برابر حد مجاز آلودگی ميکروبی دارند.

۴) خشکسالی، نبود آب کافی و عوامل انسانی سبب مهاجرت پرندگان از درياچه اروميه شده است.

۵) آثار تاريخی به جا مانده از شهر تاريخی هرمز اردشير که در دوران ساسانی يکی از پر رونق ترين شهرهای کشور محسوب می شد در زير کانال ها و گودال های حفر شده برای قطار شهری اهواز از بين رفت.

۶) در پی تخريب بخشی از ديوار شکارگاه خسرو در منطقه تاريخی تاق بستان کرمانشاه، سرپرست هيئت کاوش اين شکارگاه در پاسخ به خبرگزاری مهر در خصوص علت اين حادثه گفت: نگهداری از آثار کار من نيست و پژوهشکده ميراث فرهنگی بايد پاسخگو باشد.

۷) به دليل اجرا نشدن پروژه انتقال آب شرب شهرستان خوانسار از توابع استان اصفهان، مردم اين شهر با مشکل کم‌‌ آبی و در بسياری از اوقات، بی‌آبی روبه‌رو هستند.

۸) عضو مجمع نمايندگان گيلان در مجلس شورای اسلامی تاخير ۱۵ ساله در احداث ۳ سد مهم و استراتژيک اين استان را غيرقابل توجيه دانست. علی ميرزايی فلاح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در گيلان، اظهار داشت: ۱۵ سال قبل کار احداث ۳ سد شناور شهرستان تالش، شهر بيجار شهرستان رودبار و پل رود شرق گيلان آغاز شد ولی متاسفانه به رغم گذشت اين مدت از پيشرفت فيزيکی خوبی برخوردار نيستند.

۹) حميد بقايی رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری در حاشيه مراسم بازگشايی موزه قرآن در جمع خبرنگاران با بيان اينکه گردشگران خارجی بايد فرهنگ مردم ايران را رعايت کنند گفت: ‌در مناطق آزادی مانند کيش، گشت ارشاد فعال است و گردشگر به هر صورتی که بخواهد نمی‌تواند تردد کند زيرا فرهنگ ما اجازه نمی‌دهد که گردشگردان به هر صورتی که می‌خواهند تردد کنند. فرهنگ ما محدوديت‌هايی دارد که حتی اگر منطقه آزاد باشد بايد اجرا شود.

۱۰) سخنگوی انجمن دوستداران ميراث فرهنگی خوزستان گفت: تپه های باستانی « حر» برای چندمين بار از زمان تبديل روستای حر به شهر مورد تعرض قرار گرفتند.

۱۱) ماشين آلات راهسازی به سراغ جنگل های دشت موک فارس رفتند تا جاده ای را بسازند که به نابودی هرچه بيشتر منابع طبيعی فارس منتهی می شود.

۱۲) رئيس ستاد محيط زيست شهرداری تهران با اشاره به اهميت به خطر افتادن سلامتی جانبازان شيمايی در تهران به دليل شدت آلودگی هوا نسبت به سلامت هفت ميليون شهروند در معرض خطر هشدار داد.

۱۳) مطالعات اکولوژيست ها بر تغييرات اکوسيستم تالاب پريشان در کازرون نشان می دهد، تخريب تالاب پريشان بر اثر راهسازی و حفر چاه ها منجر به رسوب گذاری و تبخير شديد و در نتيجه کاهش ميزان رطوبت و در نهايت کاهش بارندگی در سال های اخير در اين منطقه شده است.

۱۴) آب انبار ۲۰۰ ساله بازار اراک که در داخل بافت مرکزی بازار واقع شده در زير ضربات لودر تخريب شد.

۱۵) ادامه فوران چاه نفت مخزن « رامشير»، احتمال بروز يک فاجعه‌ زيست محيطی را شدت بخشيده است.

۱۶) در صورت احداث جاده علی آباد کتول به شاهرود که ۱۹ کيلومتر آن از جنگل ابر گذر می کند، بايد حداقل يک ميليون اصله درخت که در ميان آن ها درختانی با قدمت چند هزار سال مشاهده می شوند، قطع شود. در همين بين در حادثه ای مشکوک ۱۱ هکتار از اين جنگل دچار حريق شد. در پی اين آتش‌سوزی حداقل ۵۸۵ اصله درخت، درختچه و نهال از انواع بلوط، ممرز و ساير گونه‌ها با درصد متفاوت دچار خسارت شد.

۱۷) شن برداری از حريم تالاب بوجاق در حد فاصل رودخانه سفيد رود تا اسکله بندر کياشهر و در دو طرف دهانه تالاب ۲۲ بهمن و در حريم پارک ملی بوجاق صورت گرفت.

۱۸) شهر اهواز برغم تجربه حيات در سلسله های مختلف به دلايل متعدد آثار و بناهای قديمی اين دوران ها را از دست داده است و هم اکنون نيز معدود آثار به جا مانده در حال نابودی است.

۱۹) مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايی در گفت‌وگو با خبرگزاری ايلنا می‌گويد از سال ۱۳۸۰ تاکنون ۲۰ قلاده يوزپلنگ هلاک شده‌اند. او اين احتمال را می‌دهد که يوزپلنگ‌های ديگری هم در اين مدت از بين رفته باشند ولی لاشه آنها مشاهده نشده باشد.

۲۰) ۴۰۰ اصله درخت دست کاشت پارک تهليجان شهرکرد برای ايجاد موزه، بدون مجوز مراجع رسمی قطع شد.

۲۱) ميزان درختان قطع شده در منطقه سيه نمک ۲۵ هکتار است که نزديک به ۲۵ هزار اصله درخت بلوط در اين منطقه قطع شده است. برخی از درختان قطع شده بيش از ۵۰۰ سال قدمت داشته اند. ولی مسئولين قضائی استان فارس اعلام کرده اند که تنها ۳ هزار و پانصد اصله درخت قطع شده است.

۲۲) يکی از کولبران مرزی بنام «رسول ابوبکری» اهل روستای «شيناوی» به علت انفجار مين در منطقه مرزی پيرانشهر يکی از پاهايش را از دست داد.

۲۳) رئيس اداره کنترل ايدز وزارت بهداشت با اشاره به اينکه تا کنون ۳۲ ميليون نفر از مردم دنيا مبتلا به اچ آی وی هستند گفت: بررسيها نشان می دهد که ۸۳ هزار نفر در کشور به اين بيماری مبتلا شده باشند. دکتر عباس صداقت روز يکشنبه در مراسم افتتاحيه سومين سمينار ساليانه ايدز در ايران در دفتر مطالعات وزارت خارجه اظهارداشت: برآورد آمار مبتلايان به بيماری ايدز در کشور براساس الگوی مطالعاتی ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی و دفتر هماهنگ کننده برنامه های ايدز سازمان ملل در ايران ارائه شده است.

۲۴) دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل يک ماه پيش در گزارشی ايران را اصلی ترين مصرف‌کننده مواد مخدر دنيا معرفی کرد و از آن زمان تاکنون هيچيک از مقام‌های ايرانی نسبت به رد اين گزارش واکنشی از خود نشان نداده‌اند. از سوی ديگر قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، در حالی از سرعت افزايش مصرف کنندگان شيشه در کشور ابراز نگرانی می کند که دکتر بهرام يگانه مديرعامل انجمن مبارزه با آسيب های رفتاری، «شيشه» را سردمدار اعتيادآورهای جديد در کشور می خواند و می گويد که در حال حاضر در مورد مصرف مواد اعتيادآور صنعتی، شيشه در اوج قرار دارد و سرعت افزايش مصرف آن بسيار نگران کننده است.

خاتمه
کانون مدافعان حقوق بشر اگر چه همچنان تحت شديدترين فشارها برای جلوگيری از فعاليتش قرار دارد، اما باز هم با اعلام ايمان خود به حقوق بنيادين بشر، حيثيت و کرامت انسانی، مجموعه قانونگذاران، مجريان و ناظران را بر حسن اجرای قوانين و انجام تکاليف قانونی خود، طبق قانون اساسی ايران و اسناد لازم الاجرای حقوق بشری فرا می خواند و ياد آور می شود که منافع ملی و پيشرفت کشور در گرو اجرای قوانين و رعايت حقوق و آزادی های بنيادين افراد است. کانون مدافعان حقوق بشر با تأکيد مجدد بر اين نکته که نهادی «مستقل و مدنی» است و نه‌تنها هيچ کمک مالی از مراجع داخلی و بين‌المللی دريافت نکرده، بلکه مخالف دريافت هرگونه کمک مالی از سوی حکومت‌های خارجی است، از برخورد‌های سياسی برخی دولتمردان داخلی و خارجی با مقوله حقوق بشر اظهار تأسف می کند.

بر اين اساس کانون مدافعان حقوق بشر با اعتراض نسبت به برخوردهای صورت گرفته با شهروندان و کنشگران سياسی و مدنی به خصوص فعالان حقوق بشر، خواستار انجام اقدام های مؤثر برای جلوگيری از نقض حقوق شهروندان و رفع تنش موجود ميان شهروندان و دولت و به ويژه فعالان سياسی، فرهنگی و اجتماعی و مسئولان دولتی است.

کانون مدافعان حقوق بشر تضييق حقوق ملت به ويژه حقوق تصريح شده در فصل سوم قانون اساسی از جمله اصل ۲۷ قانون اساسی را نه تنها نقض آشکار حقوق بشر بلکه ناديده گرفتن قوانين داخلی اعلام می کند. بنابراين از مسئولان می خواهد تا به حقوق سياسی و مدنی شهروندان ايرانی از جمله آزادی بيان و آزادی تجمع و تشکيل نهادهای سياسی و اجتماعی احترام بگذارند.

الزام مقام های قضايی، انتظامی و امنيتی به رعايت دقيق موازين دادرسی عادلانه، آزادی سريع همه بازداشت شدگان عقيدتی و سياسی، خواست کانون مدافعان حقوق بشر است.

توضيح: برخی از بازداشت شدگانی که نامشان در گزارش نيمه دوم سال ۱۳۸۸ آمده است، از زندان آزاد شده اند.

کانون مدافعان حقوق بشر
ارديبهشت ۱۳۸۹

[بازگشت به بخش نخست گزارش]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016