شنبه 8 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله صانعی: يک نهاد همه قدرت‌ها را به دست گرفته است، تلاش می‌کنند خشونت های خود را به نام امام جلوه دهند، پارلمان‌نيوز

پارلمان‌نيوز: در آستانه بيست و يکمين سالگرد ارتحال امام خمينی و حادثه ۱۵ خرداد مسؤلان مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (س) - نمايند گی قم - به ديدار آيت الله العظمی صانعی رفتند.

به گزارش پايگاه خبری فراکسيون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نيوز»، در اين ديدار آيت الله العظمی صانعی خطاب به مسوولان موسسه گفت: شما علاقه مرا به امام امت(سلام‌الله‌عليه) می دانيد و از اينکه مرا مشمول لطف خود قرار داده و در ارتباط با امام مورد تفقد قرار می‌دهيد، سپاسگزارم. يک روز در رأس مرکز نشر آثار، يک انسان مبارز، آگاه و مجتهد -يعنی مرحوم حاج احمد آقا بود و امروز هم فرزند بزرگوارش مسئوليت آن جا را به عهده دارد. خود شما آقايان هم دارای فضل هستيد. وقتی موسسه ای با اين عظمت را چنين شخصيت هايی اداره کرده باشند، خوب اداره شده و اميدوارم که از اين به بعد نيز چون گذشته عمل کند.

وی به هجمه ها و فشارهايی که به مؤسسه وارد می شود، اشاره کرد و اظهار داشت: بايد بدانيد که «وأمّا الزبد فيذهب جفاء» اين تحريف‌ها، تهمت ها، افتراها و بی انصافی ها تمام می شود و روزی آن ها که اين اعمال را انجام داده اند، پشيمان خواهند شد و قبل از آخرت، در همين دنيا و در مقابل شما زانو زده و از شما تقاضای عفو خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت الله صانعی خاطرنشان ساخت: تاريخ به گونه ای است که بی‌انصافی بی‌نتيجه نمی ماند، نمی‌شود ظلم کيفرش را نبيند، به هر حال، نتيجه اش را خواهد ديد، اما بايد صبر کرد و اميد داشت. به ياد می آورم وقتی به فيضيه حمله کردند و شهيد هم داده شد، امام همان روز پس از اين واقعه فرمود: «هنيئاً لکم» و بعد فرمود: اينها نفسهای آخرشان را دارند می‌کشند.

به گزارش جماران، وی افزود: اين سخنان در چه زمانی گفته شد؟ هنگامی که هنوز پانزده سال به انقلاب مانده بود. صدها نفر در زندان‌ها زير شکنجه از بين رفتند، صدها نفر اسير و زندانی شدند، سرمايه‌ها از دست رفت، تعطيلی بازارها پيش آمد و نيروها گرفتار شدند. ايشان می‌فرمود که: «هنيئاً لکم» و گوارا باد بر شما! اينها نفس‌های آخرشان را می‌کشند.

اين مرجع عظام تقليد در ادامه به ذکر خاطره ای از امام پرداخت و تشريح کرد: مرحوم آيت‌الله ربانی شيرازی (قدس‌سره‌الشريف) از افراد بسيار قوی‌ای بود که تحمل و استقامتش معروف بود، زمانی من از شهيد قدوسی که در زندان بود، پرسيدم: در زندان، فلانی استقامتش بيشتر بود يا فلان آقا؟ گفت: نه، مرحوم ربانی شيرازی بسيار بيش از او استقامت داشت و معروف است که محاسنش را دانه‌دانه می‌کندند و او حرف خودش را می‌زد. پس از آن که از زندان آزاد شده بود، در تظاهراتی بعد از فوت حاج آقا مصطفی که می‌زدند و می‌کشتند، دوستان خدمت مرحوم ربانی رفته و گفتندکه آقا، زدند، کشتند. فرمود: نه اينها تهديد است. گفتند: آقا، جنازه را برداشته، برديم و دفن کرديم. فرمود: تهديد است.

وی ادامه داد: مبارزه راهش اين است که هميشه بايد از موضع اميد صحبت کرد و خداوند هم اميد را در انسانها آفريده؛ اصلاً تشيع بر پايه اميد زنده است، اميد به آمدن مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشريف).به هرحال همه به انتظار آمدن مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشريف) و به اميد ديدن حاکميت عدل فرزند پيامبر هستند تا شيعيان، عدالت، انسانيت و احترام به کرامت انسانی را ببينند.

آيت الله صانعی گفت: بايد سختی ها را تحمل کرد، البته ممکن است عده ای بخواهند مقام علمی آقاسيدحسن را پايين بياورند؛ کاری که با امام کرده و می گفتند: امام فقه بلد نيست و فقط فلسفه می داند.

وی ادامه داد: زمانی که امام در زندان بود، يک منبری را آورده بودند تا جوّ موجود را بشکند و درباره او می گفتند اين آقا منبری خوبی است، و تبليغات بسياری برای او به راه می انداختند. او نيز مأموريت داشت امام را تضعيف کند و با اين هدف می گفت؛ درس اخلاق ايشان خوب است؛ يعنی فقه امام خوب نيست، اما خدا به او قدرت و عظمت داد تا بر تمامی دشمنانش پيروز شود.

آيت الله صانعی در بخش ديگری از سخنان خود خطاب به دست اندرکاران موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی(س) گفت: بدانيد تنها موسسه نشر آثار و آثار امام مورد هجمه و تهمت نيست، ياران امام هم مورد حمله و هجمه همه جانبه قرار دارند. بازار تهمت و افترا هم فراوان است.

وی تاکيد کرد: من امروز با صراحت به شما عرض می‌کنم که دشمنی با امام يک دشمنی ريشه‌دار است و پايان نمی پذيرد، اما تا می توانيد، روی جنبه های مثبت امام تکيه کنيد. مأيوس هم نباشيد که در اين هجوم، تنها هستيد، خير، بلکه حمله به همه هست، تنها نشر آثار نيست. هرکسی را که می توانند مورد هجوم قرار می دهند و اين، دليل بر ضعف آنان است.

وی با بيان اينکه بايد از زحماتی که موسسه نشر آثار برای تحريرالوسيله متحمل شد، تشکر کنم،‌گفت: با اين کار، اين کتاب وزين علمی ماندگار شد و ما نظرياتی را که از خود امام الهام گرفته بوديم، نوشتيم. در باره بحث ترجمه کتب امام نيز بايد توجه داشته باشيد که ترجمه هيچگاه حکم کتاب را ندارد. اين يک بحث فقهی است. ترجمه قرآن هيچ وقت حکم قرآن را ندارد، چرا که مترجم نمی‌تواند تمام هدف و مقصد گوينده و نويسنده را بيان کند.اين که بيان داشتيد، قصد داريد کتاب اخلاق امام را ترجمه کنيد، کار خوبی انجام می دهيد، ولی سعی کنيد ابتدا متن کلمات امام باشد و سپس ترجمه آن در پايين آن قرار گيرد.

آيت الله صانعی در بخش ديگری با بيان اينکه اگر می خواهيد مباحث اخلاقی و عرفانی امام را در جامعه بسط و گسترش دهيد، بايد تدريس کتاب‌های امام را مردمی و حوزوی کنيد،‌اظهار داشت: بايد کتابهای امام تدريس بشود. بايد تلاش کنيد وقتی که درس‌ها شروع می شود، کتاب‌های امام هم تدريس بشود. من ۱۰ سال قبل، اين مطلب را گفتم که بگذاريد شاگردانی از متن حوزه بيايند و در متن حوزه، حرف‌های امام را تدريس کنند. خود دوستان بنشينند و درس امام را بيان کنند -همانگونه که بنده در درسم روزی نمی‌گذرد که مطلبی را از امام عنوان نکنم- به دوستان سفارش کنيد مطلبی از امام عنوان کرده و به تدريس کتاب‌ها بپردازند، اگر چنين شد، هم کتاب حفظ شده و هم هدف شما برآورده می شود.

وی افزود: مبادا به عقب بازگرديم و خودمان مرتجع شويم. بايد به خواسته‌های امام عمل کنيم. خواسته امام عبارت بود از عمق دادن به فقه، تحقيق و آزادی مردم از قيد اسارت‌ها و بندهای فکری و استعماری. خواسته امام اين بود که همه چيز مال مردم است و ما هم مرهون مردم هستيم. همه چيز از مردم است و هيچ کس هيچ چيز از خود ندارد. اگر مردم به من احترام نگذارند، من و شما نيستيم، کسی نيست. ما نبايد مردم را تحقير کنيم و به آنان بی‌احترامی روا داريم . نترسيم، چون ترس بسيار بد است. به ديگران هم بگوييد که نترسيد، خيال نکنيد که می توانند هر کاری بکنند. چند روزی بيش نيست و تمام می‌شود. «للحق دولة و للباطل جولة» دوران عذاب، تهمت و دروغ به پايان می رسد و به نصرت و توفيق الهی ايمان داشته باشيد.

آيت الله صانعی تاکيد کرد: هيچ چيزی نبايد از حوزه کنار برود. اگر از حوزه جدا شد، نابود شده و باب افتراء و تهمت فراوان می‌شود، اما حوزه را نمی توانند به اين سادگی نابود کنند، البته دشمنان با آگاهی به دنبال اين هستند که حوزه را نيز از هويت و واقعيت اصلی اش جدا ساخته و حوزه‌ای بسازند که هر چه خودشان می‌گويند، تکرار کند، ولی طول می کشد و به نظر ما امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشريف) آن را حفظ کرده و می کند.

وی با اين گفته که بايد هوشيار بود و نقشه های دشمنان را از بين برد، گفت: يکی از اهداف دشمنان،‌ اين است که می خواهند دشمنان امام را روی کار بياورند و در زبان دوستی، امام و بيت امام را تضعيف کنند. شاهد اين مدعی نيز اين است که حسينيه جماران را خراب کردند و هيچ خبری نشد، آب از آب هم تکان نخورد. به سيدحسن آقا توهين کردند، کسی دم بر نياورد. برخی رسانه‌ها نيز هماهنگ حرکت کردند که چهره خشنی از امام نشان داده تا خشونت های خود را به نام او و پيروی از خط او جلوه دهند.

وی در ادامه به رفتار امام در مورد کودتای نوژه اشاره کرد و گفت: چرا اين جمله را نمی‌گوييد که وقتی کودتای نوژه کشف شد، امام فرمود؛ به خانواده‌های اينها رسيدگی کنيد تا مبادا در مشکل و فشار قرار بگيرند. چرا اينهمه عاطفه و مهربانی‌های امام را نمی‌گوييد؟ چرا نمی‌گوييد که امام در طول حاکميتش اگر افرادی به جهاتی استعفا می‌دادند يا کنار می‌رفتند و يا مردم اينها را نمی‌خواستند، امام به آن ها مسئوليت ديگری می داد تا آبرويشان حفظ شود، چراکه به هر حال در انقلاب و نهضت نقش داشتند؟

آيت الله صانعی اضافه کرد: چرا نمی گوييد که در زمان امام دروغ نبوده و الان اين همه دروغ گفته می شود؟ چرا نمی گوييد که دو نفر خواستند از امام تعريف کنند، امام جلوی آن ها را گرفت و فرمود؛ از من تعريف نکنيد؟ اما امروز باب تملق باز شده و خيلی ها با تملق و دروغ به همه چيز می رسند.

وی به مشکلات اخلاقی جامعه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ۵ سال قبل گفتم که دروغ دارد شايع می شود، ولی نمی دانستم که دروغ اصلاً فرهنگ می شود. «کيف بکم اذا رأيتم المعروف منکراً و المنکر معروفاً». چرا نمی گويند که امام افراد را حفظ می کرد؟ چرا همه متخصصان و افرادی را که در اين دولت ها خدمت کردند، کنار زدند؟ اگر همه اينها ضد انقلاب هستند پس چه کسی انقلابی است؟

گفتنی است، در ابتدای اين ديدار، حجت الاسلام والمسلمين موسوی ضمن ارائه گزارشی از روند فعاليت های مؤسسه در قم، به بيان چگونگی انجام تحريفات در سخنان و کتاب های حضرت امام(سلام الله عليه) پرداخته و نگرانی از هجمه هايی که افکار و انديشه های حضرت امام را نشانه رفته است، ابراز کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016