چهارشنبه 12 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گرانی روی دست بازار مانده است، قيمت ها در روز مادر افزايش يافت، ايلنا

تمام سکه بهار آزادی طرح قديم ۳۰۵ هزار تومان و طرح جديد آن نيز تا ۳۰۱ هزار و ۵۰۰ تومان قيمت دارد. در بازار روز مادر، نيم سکه ۱۵۳ هزار تومان فروخته می‌شود و ربع سکه نيز ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان قيمت خورده است.


ايلنا: ميان اين همه خبرهای جورواجور، وسط دعوای آدم‌ها، تقويم بار ديگر يک روز به ياد ماندنی را نشان می‌دهد؛ روزی که آدم‌ها آنقدر در گيرودار روزگار گرفتار می‌شوند که آن را به سادگی فراموش می‌کنند.
شکيبايی و مهربانی نشانه‌های ويژه توست مادر من اما اين روزها که می‌گذرد مثل بادام تلخ طعم شيرينی روزت با تلخ کامی عوض شده است.
فردا روز مادر است اما طعم گرانی همچنان سايه شوم خود را بر بازار گسترانيده است که ديگر همين مادران به جای فرزندان می‌گويند دل خوش سيری چند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسوولان نيز هی دم از تنظيم بازار می‌زنند و حتی انتقاد را نيز بر نمی‌تابند و لابد شايد نمی‌خواهند تب بازار را باور کنند؛ تبی که آنچنان بالاست که آمارها نيز نتوانسته‌اند از گرمای آن دوری کنند. چون ارقامی را به تصوير می‌کشند که سايه‌هايی سخت گزنده دارند.
اين روزها صدای مادران صداهای خش داری است اما همچنان قشنگ است لابد گرانی مجالی را برای صافی صدايشان نگذاشته است.
حتی فلز زرد آنچنان اين روزها افزايش يافته که ديگر کسی جرات ندارد به بازار زرد نزديک شود. ولی مادران همچنان دعا می‌کنند و فرزندان همچنان در باتلاق اقتصاد فرو می‌روند.
فردا روز مادر است يا بعضی‌ها می‌گويند روز زن است، اما افزايش بيش از ۲۰ درصدی قيمت وسايل و لوازمی که در اين روز می‌تواند به مادران اين سرزمين هديه داد شود نشان می‌دهد که تراژدی طعم گرانی همچنان گريبان اين روزها را گرفته و اين روز را نوستالژيک کرده است.
پيراهن گرانی بازار اين روزها آنچنان بزرگ است که روزهای قشنگ زيادی را در تقويم در خود فرو برده است.
شايد اين جمله بهترين باشد که کاش روز مادر هرگز نمی‌آمد. يعنی همان چيزی که يکی از فعالان بازار گل و گياه هم می‌گويد و از فضای نامطلوب بازار به شدت گله می‌کند. اين فعال اقتصادی می‌گويد: بازار گل اکنون بيش از هر زمان ديگری آشفته است و هيچ حمايتی نيز از توليد کنندگان گل نمی‌شود. او به ايلنا می‌گويد: ما هم از مصرف‌کنندگان شرمنده هستيم. وی اضافه می‌کند: به دليل شرايط نامطلوب بازار قيمت‌ها افزايش شديدی را تجربه کرده ولی بايد توجه داشت که اين وضع فقط مربوط به روز مادر نيست بلکه تمام روزهای سال اوضاع بازار اين گونه است. در حال حاضر هر شاخه رز هلندی، مريم و ليليوم که مورد استقبال مشتريان قرار می‌گيرند با افزايش بالای ۳ هزار تومانی روبرو شده‌‌اند.
رييس اتحاديه کشوری طلا و سکه هم اين سخنان را تاييد می‌کند. محمد کشتی آزای به ايلنا می‌گويد: قيمت طلا در آستانه روز مادر تا حدی افزايش داشته است. به گفته وی در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عيار ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عيار ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان دست به دست می‌شود. هر مثقال طلای ۱۸ عيار هم ۱۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان قيمت خورده است.
کشتی آرای می‌گويد اين قيمت‌ها نسبت به چند روز گذشته افزايش ملايمی را مزمزه کرده است. همين وضعيت برای سکه‌ها نيز وجود دارد. در آستانه روز مادر، تمام سکه بهار آزادی طرح قديم ۳۰۵ هزار تومان و طرح جديد آن نيز تا ۳۰۱ هزار و ۵۰۰ تومان قيمت دارد. در بازار روز مادر، نيم سکه ۱۵۳ هزار تومان فروخته می‌شود و ربع سکه نيز ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان قيمت خورده است.
شيرينی هم در بازار روز مادر از گرانی بی‌نصيب نبوده است. گزارش خبرنگار ايلنا نشان می‌دهد که شيرينی دسری و لوکس يا تشريفاتی با افزايش قيمت روبرو است. رييس اتحاديه قنادان نيز در گفت‌وگو با ايلنا نيز تلويحا اين گرانی را تاييد کرد و گفت با گران‌فروشان برخورد می‌کنند.

در حال حاضر هر کيلو شيرينی تر درجه يک ۴ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. هر کيلو شيرنی گل‌محمدی نيز تا ۲۸۰۰ تومان پشت ويترين نشسته است. هر کيلو شيرينی کره‌ای درجه يک هم با قيمت ۳ هزار تومان در اختيار مشتريان قرار می‌گيرد. در حال حاضر کيک يزدی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کيلو شيرينی برنجی معمولی نيز ۲ هزار و ۹۰۰ تومان قيمت دارد.

گزارش : علی پيرولی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016