دوشنبه 24 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش تظاهرات با شکوه ۲۲ خرداد در استکهلم (با عکس)، جمعيت پشتيبانی از مبارزات مردم ايران


Solidaritetsrörelsen med det iranska folket arrangerade en demonstration på Sergels torg. Foto: Anders Wiklund /Scanpix.

در سالگرد ۲۲ خرداد در شهر استکهلم با وجود بدی هوا در سراسرکشورکه با وزش بادشديد و بارش باران همراه بود، جمعيتی بين ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر به تظاهرات پرداختند. اين تظاهرات با سرود ملی ايران آغاز شد و در پی آن لارش اولی رهبر حزب چپ، برگيتا اولسون وزير اتحاديه اروپا در دولت سوئد، منصور کوشان عضو کانون نويسندگان ايران، اردلان شکرابی رهبر سابق سازمان جوانان حزب سوسيال دمکرات سوئد، حسن ربوار از کانديدهای پارلمانی حزب سبز، ميکائيل ورانل نماينده تئاتر سراسری سوئد و مهرداد درويش پور ازسوی جمعيت پشتيبانی از مبارزات مردم ايران در حمايت از جنبش مردم ايران سخن گفتند.
لارش اولی سخنران نخست تظاهرات در سخنان خود از جمهوری اسلامی به دليل سرکوب مردم آزادی خواه ايران به شدت انتقادکرد و از مردم خواست تا به مبارزه ی خود تا کسب آزادی ادامه دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم بيرگيتا اولسون نيز در سخنان خود ضمن انتقاد به جمهوری اسلامی برای زيرپا گذاشتن موازين حقوق بشر، از مردم ايران خواست تا خسته و دلسرد نشوند و به مبارزه ی خود ادامه دهند. سخنان اين دو سياستمدار برجسته سوئدی به نقل از خبرگزاری رسمی کشور " ت- ت" بازتاب بسيار گسترده ای در روزنامه های کشور يافت. ازجمله روزنامه مترو با چاپ عکس لارش اولی در هنگام تظاهرات به نقل گفته های اين دو سخنران پرداخت.


Foto: Scanpix

سن اين تظاهرات با عکس های زندانيان سياسی از جمله منصور اسانلو، مجيد توکلی و زندانيان کردی همچون حبيب الله لطيفی و زينب جلالی و تصاويری از ۵ اعدامی چند هفته گذشته و ندا و همچنين پوسترهای بزرگ تظاهرات ميليونی سال گذشته تزئين شده بود. گروه موسيقی و آواز رستم ميرلاشايی و جوانانی نظيرغوغا، اريسا، بابک و گروه موسيقی سوئدی به هنرنمايی پرداختند و با موسيقی های رپ و يار دبستانی جمعيت را به شور و هيجان درآوردند. در قسمتی ديگر از اين برنامه دو فيلم از اعتراضات يکساله اخير مردم که يکی توسط اتحاديه زنان دمکرات کردستان و ديگری توسط گروه دمکراسی سبز تهيه شده بود در پرده بزرگ تلويزيونی در مرکز شهر استکلهم به نمايش در آمد که مورد استقبال گسترده جمعيت قرار گرفت. در اين فيلم ها به ويژه مبارزات زنان، جوانان، دانشجويان، کارگران و همچنين مردم کردستان و جنبش سبز در سال گذشته و سرکوب آن ها توسط حکومت به نمايش گذاشته شد. در قسمت پايانی برنامه، جوانان گروه دمکراسی سبز با حمل نمادين صندوق بزرگ رای نه به احمدی نژاد آن را به ميان جمعيت برده و جمعيت رای اعتراضی خود را به صندوق ريختند. در پايان، قطعنامه اين اين تظاهرات و گروه های پشتيبان تظاهرات قرائت شد. اين تظاهرات با برنامه های فرهنگی، هنری و سياسی گوناگون و همچنين حضور وزير سوئد و رهبر حزب چپ سوئد، نه تنها سخت مورد توجه جمعيت قرار گرفت، بلکه به گونه ای بسيار وسيع در بيش از چهل روزنامه سراسری و محلی سوئد ازجمله بزرگترين روزنامه های صبح و عصر کشور همچون داگنز نی هتر؛ افتون بلادت، مترو، يوتبوری پستن، سونسکا داگ بولادت و سايت های تلويزيونی بازتاب يافت. روزنامه سونسکاداگ بولادت روزنامه صبح کشور نيز ضمن چاپ اختصاصی مشروح تظاهرات ايرانيان استکهلم در پاسخ به پرسش ارزيابی يک ساله اخير به نقل از مهرداد درويش پور از مسئولان برنامه و استاد دانشگاه نوشت: "اين حکومت به ديکتاتوری نظامی بدل شده است که مشروعيت خود را از دست داده است و در يکسال گذشته شکاف ملت و دولت افزون تر شده است. در عين حال در اين يک سال گروه های مخالف ناهمگون آموخته اندبه گونه ای متحدترعمل کنند." همين روزنامه به نقل از يکی از شرکت کنندگان در تظاهرات نوشت که برغم اعتراضات گسترده و پی در پی جهان به گونه ای درخور واکنش نشان نداده است و ميبايست فشارها افزايش يابد.


عکس از پژواک راديوی سراسری سوئد


قطع نامه تظاهرات همبستگی با مردم ايران در سالگرد ۲۲ خرداد در استکهلم

۲۲ خرداد سالروز اراده ملی برای نفی استبداد دينی، سالروز کودتای انتخاباتی نظام برای تحقير اراده ملت و سالروز خيزش ميليونی مردم برای پايان بخشيدن به قدرت جبارانی است که ايران را بيش از ۳ دهه است که ويران ساختند. ۲۲ خرداد سالگرد انفجار بغض فرو خفته ايرانيان و زايش جنبش کسب حقوق شهروندی سبز و رنگين کمانی است که در پی ۳ دهه ايستادگی مردم ايران، با شعار" رای من کجا است" پا به ميدان گذاشت و به سرعت با بانگ نه به ولايت فقيه همراه شد.

مبارزات چند صدايی جنبش سبز ايران که از نيروهای اصلاح طلب گرفته تا هواداران جدايی دين و دولت و استقرار نظامی دمکراتيک در ايران مبتنی بر موازين بين المللی حقوق بشر با آن همره اند در حيات يک ساله خود توانست افکار عمومی جهان را به سوی خود جلب کند و نشان دهد اين حکومت نماينده ملت خود نبوده بلکه ايرانيان شايسته نظامی بهتراز آنند که اين حکومت تا کنون به آنان تحميل کرده است.

جنبش سبز در يک ساله اخير به رغم سرکوب وحشيانه مردم از سوی حاکمان ، دستگيری، زندان، شکنجه و اعدام دگرانديشان و حتی تهديد و ارعاب سران اصلاح طلب به اعدام، نه تنها گامی از خواست های خود عقب ننشست، بلکه به رغم فراز و نشيب های آن، مردم در فاصله گيری از حکومت و نفی کل استبداد دينی حاکم مصصم تر شدند.

اعتصاب عمومی يک پارچه و قدرتمند مردم کردستان ايران که در پی اعدام ۵ تن از زندانيان سياسی به راه افتاد، گواه آن است که دامنه اين جنبش اکنون از تهران و شهرهای بزرگ فراتر رفته و نيروهای هرچه بيشتری به آن پيوسته اند. بی شک حضور هرچه گسترده تر مردم و به ويژه چهار جنبش اجتماعی زنان، کارگران، دانشجويان و خلق های تحت ستم ايران در رشد کمی و کيفی اين جنبش تاثير به سزايی داشته و آن را در نبرد با استبداد حاکم قدرتمند تر می سازد.

اين واقعيت که سردمداران حاکم حتی از صدور اجازه تظاهرات همراه با سکوت در سالگرد ۲۲ خرداد سرباز زدند، نشانگرعمق بی پايه گی و وحشت حکومت از اراده مصصم ايرانيان برای تغيير است.

ما شرکت کنندگان در تظاهرات ضمن همبستگی با مردم ايران در سالگرد ۲۲ خرداد، از دولت سوئد، اتحاديه اروپا و مراجع بين المللی می خواهيم برای توقف اعدام ها وصدور احکام زندان، شکنجه، اعدام و سرکوب مردم فشار سياسی به حکومت ايران را شدت بخشند.

ما خواهان برچيدن استبداد دينی حاکم در ايران و هرنوع تبعيض (دينی، جنسيتی، اتنيکی و...) و تامين حقوق برابر برای همه شهروندان ايران هستيم.

ايران سرزمين مشترک همه ايرانيان با هر تعلق و پيشينه ای است که در يک انتخابات آزاد و عادلانه زير نظر مراجع بين المللی، می توانند سرنوشت و حکومت مورد نظر خويش را تعيين کرده و برای تامين صلح، عدالت و امنيت در منطقه با جهان همراه شوند.

جمعيت پشتيبانی از مبارزات مردم ايران
۱۲ يونی ۲۰۱۰ ، استکهلم


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016