جمعه 28 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پدر سلمان سيما اعتصاب غذای او را تاييد کرد: اينجا غزه نيست که برای ورود و خروج از خانه بايد اجازه بگيريم، کمپين بين المللی حقوق بشر

سلمان سيما، از فعالان دانشجويی و عضو سازمان ادوار تحکيم وحدت که روز ۲۲ خرداد برای دومين بار بعد از انتخابات رياست جمهوری بازداشت و به بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوين منتقل شده است، در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است. پدر سلمان در گفتگويی با کمپين بين المللی حقوق بشر، ضمن تاييد اعتصاب غذای خشک پسرش گفت: “ايشان اعتصاب غذای خشک کرده اند، چرا که بدون دليل بازداشت شده اند. ايشان در مسيری با خواهر خود در حرکت بوده و اين بازداشت با طراحی قبلی انجام شده است. ماموران امنيتی به او تلفن زدند که برای گرفتن وسايل خود که در بازداشت قبلی توقيف شده بود، به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات مراجعه کند. اما اين تماس درست در روز ۲۲ خرداد بود که ما بنا داشتيم به همراه خانواده به جايی برويم. سلمان به همراه خواهرش در راه اداره پيگيری بود که در خيابان وصال شيرازی يکی از لباس شخصی ها از پست سر او را صدا می کند و می گويد شما عليه همکار ما شکايت کرده ايد. سلمان انکار می کند و اين فرد به زور دست سلمان را می گيرد و او را به سمت موتور کشانده و دستبند می زند. اعتراض سلمان و ساعده خواهر او به اين برخورد نتيجه ای نداشته و ساعده را هم تهديد به بازداشت می کنند.”



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای سيما در ادامه با تاکيد بر اين که پرونده بازداشت جديد سلمان ارتباطی به پرونده قبلی وی که منجر به صدور ۶ سال حبس تعزيری شده است ندارد گفت: “اين برخورد مربوط به بازداشت آبان ماه سلمان بوده است و در اين خصوص برای پرونده قرار منع تعقيب صادر شده است. او در آبان ماه بازداشت و اول اسفندماه گذشته آزاد شده بود و اين سومين بار است که بازداشت می شود.”

پدر اين فعال دانشجويی تاکيد کرد که پيگيريهايش برای يافتن ردی از سلمان هيچ نتيجه ای در پی نداشته و پس از تماس تلفنی پسرش که از اعتصاب غذای خود خبر داده از محل نگهداری او مطلع شده اند. او با ابراز نگرانی از وضعيت جسمی سلمان به کمپين گفت: “چون از وضعيت سلمان خبری نبود، او دست به اعتصاب غذای خشک می زند تا حداقل بتواند موقعيت خود را به ما اطلاع دهد که ناچار می شوند که به او تلفن بدهند و بعد از اين تماس تلفنی در ظاهر اعلام می کند که اعتصاب غذای خود را شکسته است اما اين طور نيست و همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد. من به او اصرار کردم که نگران سلامتی اش هستيم و… اما قبول نکرد که اعتصاب خود را بشکند.”

پدر سلمان سيما با اشاره به اين که در مراجعه حضوری موفق به ملاقات با دادستان تهران نشده است، گفت: “متاسفانه دادستان محترم ديواری را دور خود کشيده و خود را از ملاقات معذور می داند. راه ورود به شعبه دادسرای انقلاب که در زندان اوين تشکيل شده است برای هيچ کسی وجود ندارد و نه تنها من دسترسی به پسرم ندارم، بلکه هيچ کسی اعم از خانواده و وکلا به بازپرس دسترسی ندارند. درعين حال به من گفته شد که پرونده سلمان در شعبه ۵ بازپرسی دادسرای ويژه زندان اوين است. ….بازداشت بدون هيچ گونه دليلی انجام گرفته است. حضور کسی در خيابان دليل موجهی برای بازداشت، آن هم بدون حکم دادستانی نيست. اگر قرار باشد که برای ورود و خروج مردم از خانه هم حکم بدهند اعلام کنند که کل ايران زندان است. مقامات قضايی و مقامات مسئول بايد بدانند که اينجا زندان نيست، اينجا غزه نيست که تحت محاصره اسراييل باشد و بخواهند به ما اجازه ورود و خروج بدهند.”

او ادامه داد: “برای پيگيری وضعيت پسرم تا به حال حدود سی نامه نوشته ام . حتا خود دادستان و همينطور آقای بيگی بازپرس شعبه سوم دادسرای امنيت نامه نوشته اند اما متاسفانه آقايانی که با عنوان کارشناس خود را فراتر از قانون و مافوق همه چيز می دانند هيچ توجهی به اين مکاتبات نمی کنند. من تمام اين موارد را به صورت مکتوب هم اطلاع دادم که به نامه دادستان که مقام مافوق قضايی است هم توجهی نکرده و هر کاری که دلشان می خواهد را انجام می دهند. بازداشت پسرم طراحی شده بود. ما از کربلا برگشته بوديم و قرار بود که برای ديدار با بستگان به منزل آنها برويم. به سلمان تلفن شد و گفت که می روم وسايلم را می گيرم و می آيم. او به همراه خواهرش رفته بود در حالی که اگر بنا داشت در تجمعی شرکت کند تنها می رفت. متاسفانه اين گرفتاری را برای همه مردم درست کرده اند و بالاخص ما از اين مساله آسيب می بينيم.”

زمينه خبر:
سلمان سيما از فعالان دانشجويی و عضو سازمان ادوار تحکيم وحدت سال گذشته نزديک به ۱۰۰ روز را در شرايط دشوار که با ضرب و شتم شديد ماموران امنيتی همراه بود در زندان اوين بند ۲۰۹ و ۳۵۰ زندان اوين به سر برده است. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی وی را به شش سال حبس تعزيری محکوم کرده است. او روز شنبه گذشته در جريان ناآرامی های سالروز انتخابات رياست جمهوری توسط نيروهای لباس شخصی بازداشت و به زندان منتقل شد. وی در آبان‌ماه سال پيش نيز در هنگام خروج از منزل، بازداشت شده بود. سلمان سيما در تيرماه ۸۷ نيز از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده و بيش از ۴۰ روز در بند ۲۰۹ به سر برده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016