دوشنبه 31 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۴۰ نفر در خرداد ماه اعدام شدند، رهانا

در خرداد ماه دست کم ۴۰ نفر در شهرهای مختلف ايران و با اتهام‌های گوناگون اعدام شدند که از جمله‌ی آن‌ها، عبدالحميد و عبدالمالک ريگی بودند.

خبرگزاری حقوق بشر ايران
رهانا: در خرداد ماه نيز طبق روال ماه‌های گذشته که جمهوری اسلامی به اعدام شهروندان ايرانی می‌پرداخت، شاهد دست کم ۴۰ اعدام در شهرهای مختلف ايران بوديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار رهانا، روزهای آغازين خرداد ماه عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد که تصوير آن نيز در سطح اينترنت پخش شد. وی بهار سال ۱۳۸۷ توسط مقامات پاکستان به ايران تحويل داده شده بود و از آن زمان در زندان مرکزی زاهدان به سر می‌برد.

در روزهای پايانی ماه نيز شاهد اعدام عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله در زندان اوين بوديم. وی اسفند ماه سال پيش بازداشت شده بود و فيلم اعتراف‌های وی نيز در صدا و سيمای جمهوری اسلامی پخش شد.

هم‌چنين، اعدام ۱۳ نفر در روز ۱۷ خرداد ماه در زندان قزل‌حصار کرج، يکی ديگر از رويدادهای اين ماه بود. يک روز پيش از اين اعدام‌ها، خبر از انتقال ۲۶ نفر از محکومان به اعدام به قرنطينه‌ی زندان قزل‌حصار کرج منتشر شده بود که از ميان آن‌ها ۱۳ نفر به اتهام حمل و قاچاق مواد مخدر به دار آويخته شدند.

در اين ميان ۱۳ نفر در زندان قزل‌حصار کرج، پنج شهروند در زندان زاهدان، پنج نفر در زندان رشت که يکی از آن‌ها يک زن بوده و البته تا کنون به تاييد منابع رسمی نرسيده است، پنج نفر در زندان مرکزی قم، ۳ نفر در زندان يزد، سه نفر در زندان مرکزی اصفهان، دو نفر در استان خراسان شمالی، يک نفر در زندان اهواز، يک نفر در زندان ميانه، يک نفر در زندان سراب، يک نفر در زندان اوين اعدام شده‌اند که حمل و نگه‌داری و قاچاق مواد مخدر دلايل عمده‌ی اين اعدام‌ها را تشکيل داده است.

آمار دقيق اعدام‌ها در ايران، هيچ‌گاه منتشر نشده است، آمارهايی که در طول ماه‌ و يا سال منتشر می‌شود، تنها آن دسته از اعدام‌هايی است که اخبار آن توسط برخی زندانيان و يا منابع وابسته به دولت منتشر می‌کنند.

اجرای حکم‌های اعدام در ايران، در حالی صورت می‌گيرد که سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشر داخلی و بين‌المللی همواره به دولت ايران برای اجرای احکام اعدام اعتراض داشته‌اند.

ايران با توجه به جمعيت‌اش بعد از چين بيش‌ترين تعداد اعدام‌ها را در ميان کشورهای جهان دارا است.

تهيه و تنظيم: شيدا جهان‌بين


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016