پنجشنبه 3 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تظاهرات کراچی در اعتراض به اعدام عبدالمالک ريگی، بی بی سی

- تظاهرکنندگان پاکستانی اتهام جدايی طلبی عليه گروه ريگی را نادرست خواندند

در پاکستان تظاهراتی عليه اعدام عبدالمالک ريگی برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار بی بی سی در شهر کراچی، پاکستان، بعد از ظهر چهارشنبه تظاهراتی در اعتراض به محکوميت و اجرای حکم اعدام عبدالمالک ريگی، رهبر سابق گروه جندالله، برگزار شد و تظاهرکنندگان ضمن حمايت از ديدگاههای وی، عليه حکومت جمهوری اسلامی شعار دادند.

روز يکشنبه اين هفته مقامات قضايی جمهوری اسلامی اعلام کردند که حکم اعدام عبدالمالک ريگی را که محاکمه و در ارتباط با چندين فقره قتل، آدم ربايی، بمب گذاری و سرقت مسلحانه محاکمه و محکوم شناخته شده بود، به اجرا گذاشته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اوايل اسفند ماه سال گذشته، مقامات امنيتی جمهوری اسلامی اعلام کردند که رهبر جندالله را در يک رشته عمليات اطلاعاتی پيچيده، هنگام عبور از حريم هوايی ايران به عنوان مسافر يک هواپيمای مسافربری قرقيز دستگير کرده اند و تصاويری را هم از اين ماجرا انتشار دادند.

اظهارات متفاوت برخی مقامات ايرانی هنگام اعلام خبر بازداشت رهبر جندالله و سخنان منابع پاکستانی و قرقيز در مورد اين ماجرا باعث بروز ابهاماتی در مورد چگونگی دستگيری عبدالمالک ريگی و به خصوص نقش احتمالی سازمان های امنيتی پاکستان در آن شد.

پس از بازداشت عبدالمالک ريگی، گروه جندالله انتخاب رهبر جديدی را اعلام کرد و شبکه های تلويزيونی دولتی ايران نيز در چند مورد آنچه را که اعترافات آقای ريگی خوانده می شد پخش کردند.

در اين برنامه های تلويزيونی، رهبر جندالله، ضمن پذيرش تمامی اتهاماتی که به او وارد شده بود، از ارتباط گروه تحت رهبری خود با نهادهای اطلاعاتی غربی سخن گفت.

پيش از دستگيری عبدالمالک ريگی، مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند که وی در پاکستان پناه گرفته و به تلاش های گسترده ای برای تحويل گرفتن او از پاکستان دست زدند.

'مليگرايی نه جدايی طلبی'

تظاهرات روز چهارشنبه در کراچی توسط "جبهه ملی بلوچ" که يک سازمان مدافع حقوق اقليت بلوچ در پاکستان است سازمان داده شده بود.

تظاهرکنندگان که تصوير بزرگی از عبدالمالک ريگی را به همراه داشتند با دادن شعارهايی، آنچه را که اقدامات ضد بلوچ حکومت ايران می خواندند محکوم کردند و عبدالمالک ريگی را "قهرمانان خلق بلوچ" خواندند.

عبدالوهاب بلوچ، رهبر جبهه ملی بلوچ، جندالله را يک سازمان مليگرای حامی حقوق اقليت بلوچ در ايران توصيف کرد که حکومت ايران به دروغ آن را به تجزيه طلبی متهم می کند.

رهبر جبهه بلوچ گفت که جمهوری اسلامی به سرکوب وسيع مردم بلوچستان دست زده و مقامات قضايی ايران را متهم کرد که تنها طی دو سال گذشته، دست کم هفتصد نفر را اعدام کرده اند.

به گفته وی، تعدادی از رهبران دينی، فعالان سياسی و روشنفکران بلوچ در ميان اعدام شدگان بوده اند.

عبدالوهاب بلوچ گفت که جبهه ملی بلوچ با گروه جندالله در تماس است و اين دو سازمان در نظر دارند جبهه متحدی را برای حمايت از حقوق اقليت بلوچ در ايران و پاکستان تشکيل دهند.

خبرنگار بی بی سی در کراچی می نويسد که گروه های مليگرا همواره برای دولت مرکزی پاکستان دردسر ساز بوده اند اما اين نخستين باری است که يکی از آنها با يک گروه خارجی اعلام همبستگی می کند.

پس از انتشار خبر اعدام عبدالمالک بلوچ در روز يکشنبه، سايت اينترنتی اين گروه از اين واقعه به عنوان "شهادت" رهبر سابق خود نام برد و هشدار داد که به اقدامات تلافی جويانه دست خواهد زد.

در روزهای اخير، منابع خبری داخلی ايران به نقل از مقامات قضايی و امنيتی جمهوری اسلامی از محاکمه هشت تن از اعضای جندالله به اتهام هايی مشابه اتهامات عبدالمالک ريگی و همچنين مراجعه چند صد نفر به "کميسيون اعطای امان نامه در سيستان و بلوچستان" خبر داده اند.

به گفته آنان، با اعدام رهبر جندالله، بازداشت و محاکمه اعضای ارشد گروه و ابراز ندامت شمار قابل توجهی از اعضای آن، اين سازمان از ميان رفته و ديگر توان اجرای عمليات ديگری را ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016