سه شنبه 8 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: فتنه‌ سال ۸۸ در راستای فتنه سال ۵۹ بود، جريان فتنه در پوشش خط امام در مقابل نظام ايستادند، ايسنا

يک عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: حوادثی که منجر به شهادت آيت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از يارانش و همچنين ترور نافرجام مقام معظم رهبری شد، حوادثی عبرت‌آموز برای امروز ماست.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله سيداحمد خاتمی دوشنبه‌شب در دومين شب از مراسم بزرگداشت هفتم تير؛ سالروز شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن از يارانش افزود: هفتم تير نهايت جريان فتنه سال ۵۹ بود؛ جريانی که با ترور شخصيت بهشتی شروع شد و در نهايت به ترور فيزيکی ايشان انجاميد. فتنه‌ ۵۹ را بايد تحليل کرد تا روشن شود که فتنه‌ سال ۸۸ در همين راستا بود. وقتی مقام معظم رهبری طی يکسال گذشته مکرر واژه‌ فتنه را به کار می‌برند اشاره به همين مساله است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: فتنه به اين مفهوم است که جريانی باطل لباس حق بر تن می‌کند چون مردم فطرتا حق‌جو هستند، جريان فتنه می‌کوشد با اين کار مردم را فريب دهد. ما در سال ۵۹ شاهد چنين جريانی بوديم. در سال ۸۸ هم همين‌طور.

وی با اشاره به برخی حوادث تاريخی، نمونه‌هايی از فتنه‌های تاريخ را اين‌گونه بيان کرد: يک نمونه از اين فتنه‌ها آن وقت است که پيامبر(ص) با وجود اين‌که قدم به قدم از علی(ع) نام برده بود و مشخص کرده بود که پس از او مردم بايد به سراغ علی بروند جريان فتنه با اين مساله مقابله کرد و برای اين‌که بتواند کارش را پيش ببرد با عنوان "حسبنا کتاب‌الله" (کتاب قرآن برای ما کافيست) جلوی انتشار روايات پيامبر(ص) که سرشار از تجليل از علی(ع) بود را گرفت و نقل حديث را ممنوع کرد.

اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان ادامه داد: نمونه ديگر وقتی است که در خلافت حضرت علی(ع) وقتی ديدند نمی‌توانند در مقابل عدل علی(ع) بايستند، جنگ ناکثين و قاسطين را به راه انداختند. آن هم به بهانه حمايت از خليفه‌ مقتول و انتقام از قاتلانی که به جنگ با علی(ع) رفتند. اين در حالی بود که طبق مستندات تاريخی طلحه که يکی از مدعيان انتقام خون خليفه بود، خود به عثمان خنجر زده بود.

وی افزود: يک نمونه‌ ديگر خوارج هستند که ولايت‌ستيز بودند. مشخصه‌ خوارج پيشانی پينه‌بسته نيست؛ بلکه ولايت‌ستيزی آنان است. آن‌جا که به بهانه شعار "لا حکم الا لله" (هيچکس جز خدا نمی‌تواند حکم دهد) به ستيز با حضرت علی(ع) رفتند. نمونه ديگر در تاريخ بنی‌عباس است. اين تشنگان قدرت با شعار "الرضا من آل محمد" (ما راضی هستيم به يکی از نوادگان پيامبر) به قدرت رسيدند.

وی با بيان اين‌که " حوادث سال ۵۹ برای فتنه ۸۸ يک عبرت است" يادآور شد: يکی از اعضای دولت موقت که من نمی‌خواهم اسمش را ببرم در سخنانی آن زمان اعلام کرده بود که حکومت اسلامی نه معقول است، نه قابل اجراست و نه مفيد است. اين‌ها کسانی بودند که مسلمان و نمازخوان بودند. چه بسا نماز شب هم می‌خواندند، اما حکومت اسلامی را باور نداشتند. در فتنه ۸۸ عليه حاکميت اسلام خيز برداشتند، در فتنه‌ ۵۹ هم همين‌طور بود. در جريان فتنه ۵۹ يک جريان سکولار زمينه‌ساز ترور بود، پشت پرده‌ فتنه ۸۸ هم همين جريان را می‌بينيم که حضور دين در حکومت را برنمی‌تابد. حتی ما خبر داريم که در نشريات داخلی‌شان می‌گويند بايد به مردم بفهمانيم که سکولاريسم چيز بدی نيست.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: جريان فتنه‌ ۵۹ نيز از ولايت‌ستيزی شروع شد، در فتنه‌ ۸۸ هم هر چه توانستند عليه ولايت انجام دادند. فقط کارشان مثل سال ۵۹ به ترور و جنگ مسلحانه نکشيد. بيانيه‌ها و مصاحبه‌های آن‌ها ضد ولايت بود و می‌خواستند مردم را از ولايت جدا کنند اما اوج مقابله با فتنه در حماسه‌ ۹ دی ۸۸ بود؛ به خصوص در تهران که مردم از تمام نقاط شهر آمدند تا تولی و تبری خود را نشان دهند.

وی تصريح کرد: در فتنه‌ ۵۹ جريان فتنه در پوشش حمايت از مردم فعاليت می‌کرد. به نام خدا و خلق قهرمان بدترين خيانت‌ها را کرد و بهترين سرمايه‌ها را از ما گرفت که يکی از آن‌ها حادثه‌ هفتم تير بود. آن‌ها ۱۳ هزار نفر بی‌گناه را ترور کردند. آن وقت در سال ۸۸ فتنه‌گران در کشوری که بالاترين و بيشترين آبرو را در جهان داشت با دروغ و تهمت می‌خواستند با آبروی اين کشور بازی کنند. شعار تقلب که رمز آشوب بود به معنای واقعی يعنی غارت رای مردم. آيا چنين کاری طرفداری از مردم بود که اين‌چنين با حق مردم و نظام اسلامی که آبروی مردم است بازی کنند؟ اينان شعار حمايت از مردم می‌دادند اما به مردم ضربه می‌زدند.

وی گفت: در فتنه‌ ۵۹ آرم جريان فتنه "فضل الله المجاهدين علی القاعدين" (خداوند مجاهدين را بر قاعدين برتر می‌داند) بود. اين يعنی سوءاستفاده از قرآن. در فتنه ۸۸ هم از نام امام(ره) سوءاستفاده کردند. مانند منافقين صدر اسلام که مسجد ضرار را ساخته بودند و پيامبر آن را تخريب کرد. نام و ياد حضرت امام (ره) محبوب دل ماست اما بايد بدانيم که حاصل عمر امام(ره) اين نظام اسلامی است. اما آن‌ها در پوشش خط امام در مقابل نظام ايستادند، آيا اين سوءاستفاده نبود.

خاتمی تاکيد کرد: ما خط امام را با تفسير مقام معظم رهبری می‌شناسيم؛ آن‌جا که امام (ره) می‌گويد اگر روزی دشمن از شما تعريف کرد به خود شک کنيد يا آن‌جا که گفت ميزان حال فعلی افراد است. ما امام(ره) را در شعار استکبارستيزی و عدالت‌محوری‌اش می‌شناسيم. اين خط امام(ره) است و به فضل خدا نظام آن فتنه سياه را پشت سر گذاشت.

وی رمز ماندگاری نظام در مقابله با فتنه‌ها را ولايت‌پذيری مردم و حضور به موقع آن‌ها در صحنه دانست و گفت: اين دو عنصر تضمين‌کننده آينده انقلاب است. مردم ما مانند شهيد بهشتی يک ولايت‌مدارند. وقتی من به شهرهای مختلف می‌روم، آن‌ها اعلام می‌کنند که تا پای جان در مسير ولايت هستند. مردم ما شاخص خود را پيدا کرده‌اند. از سوی ديگر اين هوشياری و حضور به موقع مردم بود که توانست انقلاب را از بسياری از فتنه‌ها برهاند.

پيش از سخنان سيد احمد خاتمی، حجت‌الاسلام باغانی يکی از بازماندگان حوادث هفتم تير به ذکر خاطراتی از آن روز پرداخت.

همچنين فرزند يکی از شهدای هفتم تير نيز به بيان مسائلی راجع به اين حادثه پرداخت.

در اين مراسم برخی از شخصيت‌های سياسی نظير آيت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، حبيب عسگراولادی دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری، محمدی نماينده مجلس شورای اسلامی و جمعی ديگر از شخصيت‌ها حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016