سه شنبه 15 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نرخ بيکاری در ۲۲ استان دو رقمی شد! مهر

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: در حالی که نرخ بيکاری کشور در سال گذشته از ۱۱.۱ تا ۱۴.۱ درصد طی فصول مختلف در نوسان بود، استانهای لرستان و همدان با نرخ بيکاری ۱۹ و ۱۸ درصدی به رقابت با يکديگر در بالای جدول از نظر دارا بودن بيشترين نرخ بيکاری در بين ۳۰ استان کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی وضعيت نرخ بيکاری در فصول مختلف سال گذشته در ۳۰ استان کشور نشان می دهد که طی سال گذشته کل کشور نرخ بيکاری دو رقمی ۱۱.۹ درصدی را تجربه کرده است در حالی که اين نرخ در بهار ۸۸ معادل ۱۱.۱ درصد، تابستان معادل ۱۱.۳ درصد، پاييز ۸۸ معادل ۱۱.۳ درصد و زمستان سال گذشته نيز برابر با ۱۴.۱ درصد بوده است.

نرخ بيکاری آذربايجان شرقی و غربی

به گزارش مهر، استان آذربايجان شرقی در سال گذشته نرخ بيکاری ۱۰ درصدی را تجربه کرد ولی نرخ بيکاری آن در فصول سال به ترتيب ۶٫۵، ۸٫۳، ۱۰٫۴و ۱۵٫۷ درصد بوده است. اين مسئله در مورد آذربايجان غربی به نحوی بود که نرخ بيکاری کل سال گذشته آن ۱۰٫۷ درصد بود. نرخ بيکاری فصول سال نيز در اين استان ۹٫۲، ۷٫۴، ۹٫۶ و ۱۷٫۱ درصد بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اردبيل / اصفهان

بررسی وضعيت نرخ بيکاری در استان اردبيل نيز حاکی از نرخ بيکاری ۱۲ درصدی سال گذشته است. نرخ بيکاری فصول اين استان نيز بين ۸٫۶ تا ۱۷٫۷ درصد در نوسان بوده است. استان اصفهان نيز نرخ بيکاری ۱۲ درصدی را در کل سال ۸۸ تجربه کرد. نرخ بيکاری فصول مختلف سال در اين استان بين ۸٫۶ تا ۱۴٫۱ درصد نوسان داشته است.

ايلام / بوشهر

با وجودی که ايلام از نرخ بيکاری ۱۲٫۶ درصدی سال گذشته برخوردار بود، نرخ بيکاری فصول آن نيز بين ۱۱٫۹ تا ۱۴٫۵ درصد در نوسان بوده است. بوشهر در اين بخش نرخ بيکاری ۱۱٫۷ درصدی را طی سال گذشته تجربه کرد که طی فصول مختلف سال نيز نرخ بيکاری آن بين درصدهای ۹٫۲ تا ۱۳٫۴ در نوسان بود.

تهران / چهارمحال و بختياری

تهران نيز طی سال گذشته ۱۱٫۹ درصد نرخ بيکاری را تجربه کرد که اين درصد در فصول مختلف آن بين ۱۰٫۶ تا ۱۳٫۴ درصد نوسان داشت. در کنار تهران استان چهارمحال و بختياری دارای نرخ بيکاری کلی ۱۶٫۴ درصدی بوده است که اين روند در فصول مختلف آن بين ۱۳٫۶ تا ۲۱٫۷ درصد نوسان داشته است.

خراسان جنوبی/رضوی

وضعيت خراسان جنوبی طی سال گذشته نشان دهنده نرخ بيکاری ۷ درصدی است ولی در فصول سال نرخ بيکاری آن بين ۵٫۸ تا ۸٫۳ درصد بود، همچنين خراسان رضوی که نرخ بيکاری کل سال گذشته آن ۱۱٫۲ درصد بود در فصول مختلف از نرخهای ۹٫۷ تا ۱۴٫۳ برخوردار شد.

خراسان شمالی/خوزستان

در خراسان شمالی طی سال گذشته ۶٫۴ درصد نرخ بيکاری به ثبت رسيده است که نرخ بيکاری فصول آن نيز از ۴٫۲ تا ۹٫۱ درصد نوسان داشته است. استان خوزستان در کل سال ۸۸ نرخ بيکاری ۱۳٫۱ درصدی را تجربه کرد که نرخ ۴ فصل آن نيز حداقل ۱۱ و حداکثر ۱۴٫۹ درصد بوده است.

زنجان/سمنان

بررسی وضعيت نرخ بيکاری استان زنجان در سال گذشته نيز نشان دهنده وجود ۸٫۴ درصد بيکاری بود که وضعيت فصول آن نيز ۶٫۱ تا ۱۱٫۹ درصد را نشان می دهد. همچنين استان سمنان طی سال ۸۸ از نرخ بيکار ۹٫۱ درصدی برخوردار بود که اين ميزان در فصول مختلف آن نيز بين ۷ تا ۱۰٫۲ درصد بوده است.

سيستان و بلوچستان/فارس

سيستان و بلوچستان در سال گذشته نرخ بيکاری ۱۳٫۳ درصدی را تجربه کرد که در اين بخش نيز فصول مختلف سال در اين استان بين ۱۲٫۴ تا ۱۳٫۹ درصد بيکاری داشته اند. استان فارس نيز طی ۸۸ دارای ۱۴٫۴ درصد نرخ بيکاری بود که اين روند در فصول مختلف سال در اين استان بين ۷٫۱ تا ۲۲ درصد نوسان دشته است.

قزوين/قم

قزوين نيز در سال گذشته ۱۲٫۲ درصد نرخ بيکاری داشت که در فصول سال نيز از ۹٫۶ تا ۱۶٫۸ درصد در نوسان بوده است. استان قم نرخ بيکاری ۱۰٫۸ درصدی را در سال گذشته تجربه کرد که بررسی وضعيت نرخ بيکاری فصول سال در اين استان نيز درصدهای ۹٫۴ تا ۱۲٫۸ درصد را نشان می دهد.

کردستان/کرمان

وضعيت بيکاری در استان کردستان در سال گذشته نشان دهنده نرخ ۱۰٫۸ درصدی بود ولی بين فصول مختلف سال درصدها در اعداد ۷٫۵ تا ۱۵٫۶ درصد نوسان داشته است. کرمان نيز در مرکز کشور ۱۱٫۹ درصد بيکاری تجربه کرده است ولی فصول مختلف آن ۹٫۱ تا ۱۶٫۵ درصد بوده است.

کرمانشاه/کهکيلويه و بوير احمد

کرمانشاه طی سال ۸۸ دارای ۱۳٫۸ درصد بيکاری بود که اين وضعيت در فصول مختلف در اين استان بين اعداد ۱۰٫۲ تا ۱۹٫۷بوده است. همچنين استان کهکيلويه و بوير احمد نيز ۱۴٫۸ درصد بيکاری داشت که نرخ فصول مختلف آن از حداقل ۱۲٫۶ پايين تر نيامده و از حداکثر ۱۵٫۹ درصد نيز فراتر نرفته است.

گلستان/گيلان

وضعيت در استان گلستان در شمال شرق کشور کمی بهتر بوده است به نحوی که نرخ بيکاری اين استان در سال گذشته تک رقمی و معادل ۷٫۱ درصد بوده است. وضعيت فصول مختلف در اين استان نيز ۴٫۴ و ۹٫۵ درصد را نشان می دهد. استان گيلان در شمال کشور نيز ۱۵٫۳ درصد بيکاری را تجربه کرد که در اين استان نرخ بيکاری فصول مختلف از ۱۲٫۶ تا ۱۷ درصد نوسان داشته است.

لرستان/مازندران

متاسفانه وضعيت بيکاری در استان لرستان همچنان در وضعيت نامناسبی به سر می برد به نحوی که در اين استان بالاترين نرخ بيکاری کشور در سال ۸۸ معادل ۱۹ درصد اتفاق افتاده است و در فصول مختلف نيز اعداد ۱۶٫۵ تا ۲۰٫۲ درصد را نشان داده است ولی استان مازندران ديگر استان شمالی کشور در سال گذشته وضعيت مناسبی را سپری کرد به نحوی که نرخ بيکاری کلی ۸٫۱ درصدی آن در فصول مختلف از ۵٫۸ تا ۹٫۹ درصد نوسان داشته است.

مرکزی/هرمزگان

استان مرکزی با ۱۱٫۲ درصد نرخ بيکاری در گروه استانهای دورقمی بيکاری قرار می گيرد در اين استان نرخ بيکاری ۴ فصل از حداقل ۹٫۳ درصد پايين تر نيامد و از ۱۴٫۳ درصد نيز بالاتر نرفته است. همچنين استان هرمزگان نيز ۶٫۹ درصد نرخ بيکاری تجربه کرد که اين استان نيز فصول مختلف سال را با نرخهای حداقل ۳٫۶ و حداکثر ۹٫۸ درصد سپری کرده است.

همدان/يزد

استان همدان در گروه استانهای با نرخ بيکاری بالا قرار می گيرد به نحوی که علاوه بر تجربه کردن نرخ ۱۸ درصدی در کل ۸۸ که از بيکارترين استان کشور (لرستان)، فقط ۱ درصد کمتر است، طی فصول مختلف نيز درصدهای ۱۰٫۴ تا ۲۳ درصد را تجربه کرد. يزد نيز در منطقه کويری کشور در سال ۸۸ دارای ۹ درصد بيکاری بود که نرخ فصول مختلف در اين استان نيز بين ۸٫۱ تا ۱۰ درصد بوده است.

۸ استان تک رقمی / ۲۲ استان دو رقمی

به صورت کلی در سال ۸۸ فقط ۸ استان کشور از نرخ بيکاری تک رقمی و زير ۱۰ درصد برخوردار بوده است که البته استان يزد و سمنان نيز در همين گروه قرار می گيرد. همچنين ۲۲ استان ديگر دارای نرخ بيکاری دو رقمی و بالای ۱۰ درصد بوده اند.

گزارش مهر می افزايد: ۴ استان کشور نيز دارای نرخ بيکاری بين ۱۰ تا ۱۰٫۸ درصد بوده اند که با کمی تلاش و برنامه ريزی جهت اشتغالزايی می توان اين استانها و ۶ استان تا ۱۱٫۹ درصدی را ارتقا داد و ضمن ايجاد اشتغال برای بيکاران آن، تعداد استانهای با نرخ بيکاری تک رقمی را به جای ۸ استان به ۱۸ استان افزايش داد.

افزايش بيکاری در زمستان

همچنين بررسی وضعيت نرخ بيکاری کشور در فصل زمستان نيز نشان می دهد که ضمن افزايش محسوس نرخ بيکاری استانها در اين فصل، فقط ۷ استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، مازندران، هرمزگان و يزد در اين فصل نرخ بيکاری تک رقمی را تجربه کرده اند. ۲۳ استان ديگر کشور طی زمستان ۸۸ از ۱۱٫۱ تا ۲۲ درصد نرخ بيکاری را پشت سر گذاشتند.

در برنامه پنجم توسعه کاهش نرخ بيکاری به ۷ درصد هدفگذاری شده است که به نظر می رسد تحقق اين هدف، همت و تلاش مضاعف مسئولان را می طلبد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016