سه شنبه 22 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گسترش مخالفت با اصلاحات اردوغان، دیپلماسی ایرانی

یک نظر سنجی جدید نشان می‌دهد که مردم ترکیه بر سر اصلاح قانون اساسی دچار دودستگی هستند. ۴۰ درصد اهالی با طرح حکومت برای ایجاد تغییراتی در قانون اساسی موافق‌اند، ۳۹ درصد مخالف این تغییرات هستند، بقیه دچار شک‌اند.

بر اساس آخرین نتایج نظرسنجی ۳۹ درصد مخالف، ۴۰ درصد موافق و بقیه مردد، نشان‌دهنده‌ی آن است که مردم ترکیه نسبت به پیامدهای نبرد قدرت بیم دارند. این نبرد به صورت کشاکش بر سر قانون اساسی درآمده است.

حکومت که در دست اسلام‌گرایان اصلاح‌طلب است، می‌خواهد با تغییراتی در قانون اساسی قدرت بیشتری برای خود کسب کند. مخالفان، تلاش حکومت را حیله‌ای برای محدود کردن توان سکولار قانون اساسی، یعنی جدایی‌ای می‌دانند که در آن میان دین و دولت برقرار است. حکومت به ویژه می‌خواهد کنترل خود را بر قوه‌ قضائیه بیشتر کند که در آن به طور سنتی حقوق‌دانان و قاضیان سکولار حرف اول را می‌زنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حکومت انتقاد مخالفان طرح خود را رد می‌کند و مدعی است که اصلاحاتی را که در نظر دارد دموکراتیک هستند و انجام آنها برای تقویت امکان ورود ترکیه به اتحادیه اروپا ضروری است.

نظرسنجی‌ای که روز شنبه نتایج آن منتشر شد، در مورد طرح دولت اردوغان برای انجام ۲۰ تغییر در قانون اساسی انجام شده است. دادگاه عالی با نفس اصلاح قانون اساسی موافقت کرده است. تشکیل جلسه‌ دادگاه عالی به درخواست مخالفان صورت گرفت. آنها امیدوار بودند که شکایتشان باعث شود که طرح دولت به اجرا در نیاید.

در طرح اصلاحی دولت، در مورد قوه‌ قضاییه پیشنهاد شده که تعداد قاضیان در دادگاه قانون اساسی و همچنان در شورایی که ناظر بر کار دادستان‌ها و قاضیان است، کاسته شود. در این طرح همچنین حق گزینش بخشی از دادستان‌ها و قاضیان به پارلمان و رئیس جمهور داده شده است.

دادگاه عالی ترکیه با انجام این تغییرات مخالفت کرده است. ولی با آنچه به نظامیان مربوط می‌شود، از طرف دادگاه عالی مخالفتی صورت نگرفته است. مطابق با طرح دولت، قوه‌ قضاییه دادگاه‌های نظامی را محدود خواهد کرد. در همین راستا، دادگاه‌های غیرنظامی حق خواهند داشت که در وضعیت صلح، در مواردی به پرونده‌ نظامیان رسیدگی کنند، از جمله در حالتی که پرونده به تلاش برای براندازی و امنیت ملی مربوط شود.

همه‌پرسی در مورد تغییر در قانون اساسی ترکیه در روز ۱۲ سپتامبر صورت خواهد گرفت. مهمترین حزب مخالف دولت، حزب جمهوری‌خواه خلق، اعلام کرده که با طرح دولت مقابله خواهد کرد. حرکت‌های تبلیغی این حزب علیه طرح دولت آغاز شده است.

قانون اساسی فعلی ترکیه پس از کودتای ۱۹۸۰ تصویب شد. اپوزیسیون می‌گوید که با مدرن‌سازی قانون اساسی موافق است، اما با طرح حزب عدالت و توسعه (AKP)، که از سال ۲۰۰۲ قدرت را در دست دارد، مخالف است، زیرا مضمون آن اعمال کنترل قوه‌ مجریه بر قوه‌ قضائیه است.

حزب عدالت و توسعه به پیشبرد خط خود امیدوار است. رجب طیب اردوغان، همه‌پرسی ۱۲ سپتامبر را نوعی گرفتن رأی اعتماد از مردم می‌داند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016