شنبه 26 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راديوی آلمان: با صدا و سيمای ايران همکاری نداريم، بی‌بی‌سی

به دنبال اعتراض برخی از گروه‌ های ايرانی، رسانه‌های آلمانی و محافل بين ‌المللی به بازديد عزت‌الله ضرغامی، سرپرست صدا و سيمای جمهوری‌اسلامی از شبکه‌های اول و دوم تلويزيون آلمان، کانال راديويی جنوب غرب آلمان خبر داده که اين بازديد به درخواست هيات ايرانی انجام شد و فقط جنبه اطلاع رسانی داشته است.

عزت‌الله ضرغامی به همراه هياتی در روزهای ششم و هفتم ژوئيه از مراکز دو شبکه دولتی تلويزيونی در اشتوتگارت و ماينس ديدار کرد. رؤسای دو شبکه، قبل از گفت‌وگو درباره هرگونه همکاری، از آقای ضرغامی خواستند که به گشايش دفتری برای کار خبری مستقل در تهران کمک کند.

روز جمعه (۱۶ ژوئيه) دکتر داويد بيزينگر، سخنگوی ايستگاه راديويی جنوب غربی آلمان، که مبتکر اصلی اين ديدار بوده، طی اطلاعيه‌ای به پرسش ‌ها و اعتراض ها پاسخ داد.

آقای بيزينگر نوشت: "همه می‌خواهند بدانند که ميان راديوی ما و تلويزيون دولتی ايران چه همکاری وجود دارد. پاسخ روشن است: هيچ نوع همکاری وجود ندارد و هيچ توافقی برای همکاری در ميان نيست. هفته پيش تنها ديداری برای تبادل اطلاعات انجام شد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای بيزينگر در توضيح انگيزه ديدار می‌گويد: "در تماس‌هايی که ما با قصد فعاليت مستقل خبری در ايران داشتيم، مقامات تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی، اظهار تمايل کرده بودند که از امکانات فنی و دستاوردهای تکنيکی ما آگاه شوند. ما اين امکان را برای آنها فراهم کرديم و در اين ملاقات به آنها گفتيم که هدف ما اين است که از ايران امکان خبررسانی مستقيم و مستقل داشته باشيم، و برای اين امر به دفتری در تهران نياز داريم."

ديداری "حيرت‌انگيز"

ديدار آقای ضرغامی نخست با اعتراض ايرانيان مقيم آلمان روبرو شد. آنها در نامه‌ها و فراخوان‌ های بيشمار از شبکه‌های تلويزيون اول و دوم آلمان درباره اين ديدار توضيح خواستند.

سپس برخی از گروه‌های سياسی و شخصيت‌های فرهنگی آلمان به ملاقات آقای ضرغامی با رؤسای شبکه‌های تلويزيونی آلمان اعتراض کردند.

روزنامه "زوددويچه تسايتونگ" از پرتيراژترين روزنامه‌های سراسری آلمان در مقاله ‌ای با عنوان "حرکت غلط"، از رؤسای دو شبکه تلويزيونی آلمان انتقاد کرد و عمل آن‌ها را در دعوت از ضرغامی "حيرت‌آور" خواند.

اين روزنامه در مقاله‌ای نوشت: "ضرغامی فردی عادی نيست، بلکه عضو بلندپايه سپاه پاسداران است. او در ايران تبليغات حکومتی را در چنگ دارد و راه‌های زيادی برای فشار بر انتقال اطلاعات می‌شناسد تا تصويری مناسب از حکومت ايران ارائه دهد."

"زوددويچه تسايتونگ" در بخشی از اين مقاله به نقل از کريستيان ريکرتز، از مسئولان سازمان "خبرنگاران بدون مرز" نوشته است: "ما از تلاش برای فراهم ساختن پيش‌شرط‌های گزارش ‌رسانی مستقل از ايران استقبال می‌کنيم. اما استقبال از مهم‌ترين نمايندگان تلويزيون دولتی ايران علامتی نادرست است."

آقای ريکرز تلويزيون دولتی ايران را "مهم‌ترين ابزار پخش تبليغات دروغين، تحريف واقعيات و سرکوب مخالفان" دانسته است.

توهم "همکاری"

نشريه اشپيگل نيز در دو مقاله مفصل از بازديد سرپرست صدا و سيمای جمهوری اسلامی از شبکه‌های اصلی تلويزيون آلمان انتقاد کرد. اشپيگل گفته است که تلويزيون ايران يکی از افزارهای مهم حکومت ايران برای فشار بر ناراضيان است.

اشپيگل می‌نويسد که تلاش رسانه‌های آلمان برای گزارش‌دهی مستقل از ايران قابل فهم است، اما نبايد به حکومت ايران فرصت داد که از اين گونه تماس‌ها بهره‌برداری کند.

به گفته اشپيگل هيات ايرانی از اين ديدار برای اهداف خود استفاده کرده است. تلويزيون دولتی ايران جريان بازديد آقای ضرغامی را فيلمبرداری کرده و به عنوان "همکاری‌های گسترده و سازنده" با رسانه‌های آلمانی نشان داده است. به نظر اشپيگل رسانه‌های آلمان با اين گونه ديدارها اعتبار و حيثيت خود را به باد می‌دهند.

اشپيگل می‌نويسد که در شرايط کنونی خبررسانی آزاد از ايران برای رسانه‌های خارجی توهمی بيش نيست.

حکومت ايران از زمان نا آرامی‌های پس از انتخابات، توليد و پخش اخبار را به طور انحصاری در دست گرفته و حاضر نيست اين نظارت را از دست بدهد.

اشپيگل اشاره می‌کند که تمام تلاش‌های بنگاه‌های خبری خارجی مانند بی‌بی‌سی برای گشايش دفتر در تهران و گزارش مستقل از ايران ناکام مانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016