پنجشنبه 7 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار ديده‌بان حقوق بشر درباره وضع محمدصديق کبودوند، بی‌بی‌سی

محمد صديق کبودوند در سال ۱۳۸۴ سازمان حقوق بشر کردستان را تاسيس کرد
سازمان ديده بان حقوق بشر با صدور بيانيه ای، معالجه فوری محمد صديق کبودوند، فعال مدنی و روزنامه نگار کرد و نيز آزادی او را خواهان شده است.

آقای کبودوند در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد. او يک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران به جرم نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی از طريق تشکيل "سازمان حقوق بشر کردستان" و فعاليت در آن به ۱۱ سال حبس محکوم شد و هم اکنون در زندان اوين تهران محبوس است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ديده بان حقوق بشر که دفتر اصلی اش در شهر نيويورک آمريکاست، چهارشنبه، ۶ مرداد (۲۸ ژوئيه) از احتمال سکته مغزی آقای کبودوند خبر داد.

اين سازمان اعلام کرد: "به نظر می رسد که کبودوند در تاريخ ۱۵ ژوئيه در زندان دچار سکته مغزی شده و بنا به اظهارات خانواده وی تا کنون از دسترسی به معالجات پزشکی مورد نياز محروم مانده است."

ديده بان حقوق بشر با استناد به نامه ای که می گويد آقای کبودوند از زندان منتشر کرده می نويسد که او دچار "سرگيجه های شديد و اختلال بخشی از مغز و اعصاب و اختلالات حسی، حرکتی و بينايی" شده، اما در درمانگاه زندان اوين بطور مناسب معالجه نشده است.

آن طور که اين گروه مدافع حقوق بشر اعلام کرده، نسرين ستوده، وکيل آقای کبودوند، ۱۵ ژوئيه در اين رابطه به مقام های قضايی شکايت کرد و خواهان معالجه فوری موکلش شد، ولی جوابی دريافت نکرده است.

جو استورک، معاون بخش خاورميانه در ديده بان حقوق بشر، چهارشنبه گفت: "مقامات ايران پاسخگوی سلامت وی بوده و موظف هستند که امکان معالجات پزشکی مورد نياز را برای او فراهم آورند."

آقای کبودوند از زمستان سال ۱۳۸۲ نشريه "پيام مردم" را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان های کردنشين ايران منتشر می کرد.

او در فروردين ماه سال ۱۳۸۴ "سازمان حقوق بشر کردستان" را تشکيل داد.

پرناز باغبان حسنی، همسر آقای کبودوند، سال گذشته در گفتگو با بی بی سی فارسی از دو بار سکته همسرش در دوران بازداشت و زندان خبر داده بود.

پرناز باغبان حسنی گفته بود: "آقای کبودوند روز ۲۸ دی ماه ۱۳۸۷، هجده روز پس از سکته دومش، با دستبند و به شکلی تحقيرآميز به بيمارستان دولتی قلب در تهران منتقل شد".

محمد صديق کبودوند طی سال های گذشته برنده چند جايزه بين المللی در زمينه حقوق بشر و روزنامه نگاری شده است.

او در مراسم سال ۲۰۰۹ "جوايز مطبوعات بريتانيا" به عنوان "روزنامه نگار بين المللی سال" برگزيده شد.

آقای کبودوند در زمستان سال ۱۳۸۷ نيز جايزه "هلمن – همت" سازمان ديدبان حقوق بشر را نيز به خود اختصاص داد.

ديده بان حقوق بشر همچنين در بيانيه روز چهارشنبه خود هشدار می دهد که ۱۶ "دگرانديش" کرد در ايران به اتهام مبارزه مسلحانه جدايی طلبانه در معرض خطر اعدام هستند.

اسامی فعالان يادشده به اين قرار اعلام شده است: "زينب جلاليان، رستم ارکيا، حسين خضری، انور رستمی، محمد امين عبداللهی، قادر محمد زاده، حبيب الله لطيفی، شيرکو معارفی، مصطفی سليمی، حسن طلعی، ايرج محمدی، رشيد اخکندی، محمد امين اگوشی، احمد پولاد خانی، سيد سمی حسينی و سيد جمال محمدی."

ايران ارديبهشت امسال پنج نفر از جمله چهار کرد را به جرم "مبارزه مسلحانه" در زندان اوين تهران اعدام کرد.

اين اقدام به شدت از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر محکوم شد و تجمع های اعتراض آميزی در خارج از ايران و نيز در شهرهای کردنشين ايران را در پی داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016