جمعه 22 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله جنتی در نماز جمعه: نمی‌دانم چرا برخی وقتی به آمريکا می‌رسند، خيلی شل می‌شوند، ايسنا

دبير شورای نگهبان گفت: مردم ما هر جا ببينند آمريکا بر کاری اصرار دارد، می‌فهمند که آن کار به ضررشان است و برعکس هرجا که آمريکا نمی‌خواهد کاری انجام شود، می‌فهمند آن کار به نفع‌شان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله احمد جنتی در خطبه نماز جمعه تهران با گراميداشت ۲۶ مرداد سالروز آزادی اسرای ايرانی اظهار کرد: من اين روز را به آزادگان به دليل مقاومت‌ها و ايستادگی‌های‌شان تبريک می‌گويم و واقعا اين نعمتی بود که خدا داد و اين افراد آزاد شدند.

وی افزود: اين آزادگان قدر خود را بدانند؛ در اين زندان‌ها با خدا مناجات می‌کردند، آثار اين‌ها را حفظ کنند و مراقب باشند که مسايل دنيايی باعث نشود که گذشته‌ شان باطل شود. از مردم عزيز هم می‌خواهم که قدر اين‌ها را بدانند و از خاطرات آن‌ها استفاده کنند. از اولادشان هم می‌خواهم که بدانند پدران‌شان چه تلاش‌هايی کردند تا تماميت ارضی ما حفظ شود و دشمن ذليلانه از کشور خارج شود. آزادگان افتخاری برای ملت و اسلام و انقلاب و مملکت ما هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی هم‌چنين يادآور شد: ۲۸ مرداد سالروز کودتای ننگين آمريکايی‌ها به کمک انگليسی‌هاست که خيانت بسيار بزرگی به اين مملکت و کشور شد. شاهی که فرار کرده بود و مردم از فرارش خوشحال بودند که اين شر از سرشان باز شده بود، با يک کودتای نظامی ننگين، اين انسان نالايق و بی لياقت و با فسادهای گوناگون، به کشور برگردانده شد و مردم را نااميد و عزادار کردند و مردم غصه خوردند که چرا اين سايه‌ شوم برگشت.

امام جمعه موقت تهران تصريح کرد: قبل از کودتای ۲۸ مرداد پای آمريکايی‌ها باز نبود، اما از آن روز پای اين‌ها باز شد و آن بلاها را بر سر مردم آوردند، قبل از پيروزی انقلاب هرچه خواستند کشتند، شکنجه و زندانی کردند و بعد از پيروزی انقلاب هم همين کارها را دنبال می‌کردند.

وی با انتقاد از کسانی که طرفدار مذاکره با آمريکا هستند، گفت: نمی‌دانم چرا برخی وقتی به آمريکا می‌رسند، خيلی شل می‌شوند. يکی از مشکلات فتنه هم اين بود که اين فتنه‌گران می‌خواستند هر طور شده راه را برای مذاکره با آمريکا باز کنند و ملت ما اين دشمنی‌ها با آمريکا را کنار بگذارد. شما جنايات آمريکا را فراموش کرده‌ايد؟ خيال می‌کنيد اين‌ها آدم شده‌اند؟ اين‌ها همان هستند، هرچه هم بتوانند دست از دشمنی با ما برنمی‌دارند. اگر جايی حرفی زده‌اند و چراغ سبزی نشان داده‌اند، حقه‌بازی و تقلب است. اين‌قدر خيانت و جنايت کرده‌اند که اگر عده‌ای شروع کنند و جنايت‌های آمريکا در طول اين مدت به مردم ايران را بنويسند، چند جلد کتاب ارزنده می‌شود، البته پراکنده اين‌ها را نوشته‌اند اما اگر جمع شوند و با عنوان جنايات آمريکا منتشر شود، کار خوبی است.

وی تصريح کرد: تحريم‌های آمريکا ادامه دارد، آن‌ها دست برنمی‌دارند و مشکلات جدی ايجاد و خيال می‌کنند که مردم با اين مشکلات از پای در می‌آيند و تسليم می‌شوند، نمی‌دانند با چه مردمی طرف هستند. آن‌ها مردم ايران را نمی‌شناسند مردم ما هر جا ببينند آمريکا بر کاری اصرار دارد، می‌فهمند که آن کار به ضررشان است و برعکس هرجا که آمريکا نمی‌خواهد کاری انجام شود می‌فهمند آن کار به نفع‌شان است.

جنتی گفت: در اين تحريم‌ها مسوولين و مردم هوشيارانه و آگاهانه ببينند آن‌چه که باعث می‌شود اين تحريم‌ها اثر خود را بگذارد آن را از بين ببرند از جمله اختلاف. اگر اختلافی در مملکت و چه در مقامات بالا و سران و قشرهای پايين و ميانه آمد، زمينه‌ساز اثرگذاشتن تحريم‌ها می‌شود، ما بايد با همه وجود از وحدت کلمه حمايت کنيم و وحدت کلمه در جامعه اسلامی از خواسته‌های ما و از نداهای امام(ره) بود که تا به حال موفقيت خوبی داشته‌ايم.

وی با تاکيد بر « کسب رضايت مردم توسط مسوولين» گفت: اگر شما واقعا خدمتگزار هستيد و به حقيقت اين مردم را ذی حق می‌دانيد رضايت اين مردم را بايد فراهم کنيد امام فرمودند رضايت مردم رضايت خداست. ببينيد کار مردم کجا گره خورده آن را باز و مردم را در گره‌گشايی راهنمايی کنيد، مشکلاتی هم هست که مردم نمی‌توانند حل کنند، شما بايد آن را حل کنيد. اگر دنبال رضای خدا هم هستيد، اين را انجام دهيد.

وی يادآور شد: به عده‌ای که گاهی حرکت‌های سياسی گوناگونی می‌کنند می‌گويم؛ اگر آينده برای خود می‌خواهيد خدمت کنيد. مردم ما هوشيار، قدرشناس، قدردان، آگاه و با بصيرت هستند. اگر روزی رای مردم را خواستيد اين رای از قبل آماده می‌شود، اگر مردم بخواهند به شما رای دهند، اگر نخواهيد بياييد هم به شما التماس می‌کنند. اگر دنبال مسايل ديگر به غير از خدمت هم هستيد، بدانيد که مردم از شما خدمت نمی‌خواهند و به شما اعتماد نخواهند کرد و به شما رای نمی‌دهند و اگر اشتباه کردند و به شما رای دادند آن رای خود را پس می‌گيرند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با تاکيد بر توجه به مسايل اصلی در کشور گفت: در مملکت ما مسايلی ريشه‌ای و بنيادی است و برخی شاخه‌ای و فرعی. به مسايل حاشيه‌ای نه روزنامه و نه صداوسيما و نه دستگاه‌های ديگر نپردازند. ما مسايل اصلی کم نداريم. اين‌ها بايد در برابر چشم‌مان باشد. درد را ببينيم و آن را دوا کنيم. يکی از اين مسايل مهم مساله پيشرفت عدالت در دهه‌ چهارم است که بايد در نظر ما باشد. محور کارها بايد پيشرفت و عدالت و توسعه باشد؛ هرچه در آن اثر دارد را دنبال کنيم و هرچه اثر ندارد را رها کنيم تا بيخود وقت و استعداد خود را بيجا مصرف نکنيم.

وی با تبريک ۲۳ مرداد؛ سالروز پيروزی حزب‌الله نيز گفت: ۲۳ سالروز پيروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه مقاومت، نعمتی است به برکت انقلاب اسلامی اين مردم عزيز و امام و رهبر. مساله تنها لبنان نبود، مساله اسلام بود. آمريکا و اسراييل خطری برای اسلام و بشريت هستند و اين کم چيزی نبود که يک قدرت که خود را چهارمين قدرت دنيا می‌دانست و او را شکست‌ناپذير می‌دانستند و در يک حرکت ضربتی چند کشور عربی را عقب نشاند و به خود مغرور بود، حزب الله ۳۳ روز در برابرش مقاومت و بالاخره اسراييل ذليلانه عقب‌نشينی کرد. ضربه‌ محکمی بود که به سر اسراييل و آمريکا وارد شد و هنوز هم نمی‌توانند سر خود را بالا ببرند.

وی گفت: اسراييل اين شکست را می‌خواهد جبران کند؛ برای جبران، ترور‌ می‌کند، مثلا آشکارا اعلام می‌کند که اگر بتواند نصرالله را ترور خواهد کرد و يکی هم نقشه‌برداری با دوربين از مسيرهايی بود که رفيق حريری می‌خواست از آن عبور کند و توانست با اين نقشه‌ها اتومبيل حريری را رديابی و منفجر کند. اسراييل با استفاده از اين ترور موفق شد سوريه را از لبنان بيرون کند و بعد هم اين ترور را به گردن حزب الله بيندازد. اسراييل می‌خواست با اين کار آبروی حزب الله را ببرد و بعد دادگاه بين‌المللی تشکيل دهد و کسانی در اين دادگاه بنشينند که چيزی حالی‌شان نيست و به جای متهم کردن اسراييل، نوک پيکان را متوجه حزب‌الله کنند.

جنتی افزود: خدا عزت اين نصرالله را زياد کند که افشاگری کرد و در دادگاه زلزله انداخت. اين مرد، مرد ايمان، قدرت و سلطه بر نفس است، اين مرد با مديريت و ارتباط خوبش با اعضای حزب‌الله همه اين زنجيره‌ را مرتبط با هم نگه داشته است. افشاگری کرد و گفت که اين جاسوس‌ها اعترافات کرده‌اند که يکی از آن هم ، اعتراف به کشتن حريری است، اين افشاگری را به حزب‌الله و نصرالله تبريک می‌گويم. خدايا شوکت، قدرت و عزت اين سيد را روزافزون فرما. اسراييل از حزب‌الله احساس خطر می‌کند، چون امروز قدرتش چند برابر شده است

دبير شورای نگهبان در خطبه اول نماز جمعه تهران نيز با تاکيد بر توجه بيشتر به عبادات در ماه رمضان گفت: در اين ماه خدا را با تمام وجود شکر می‌کنيم که به ما عمر و سلامت داد تا وارد اين ماه شويم و روزه بگيريم.

به گزارش ايسنا جنتی با اشاره به خطبه‌ای از حضرت رسول(ص) يادآور شد: يکی از چيزهايی که حضرت در اين خطبه سفارش کرده‌اند، رسيدگی به درد يتيمان و محبت کردن به آنان است تا اگر شما روزی رفتيد و يتيم داشتيد به يتيمان شما محبت کنند. از بهترين اعمال اين ماه رسيدگی به فقرا و به خصوص به ايتام و به خصوص فقرا و ايتام سادات است که بايد به آن‌ها توجه شود .

وی افزود: حضرت امير(ع) می‌فرمايد وقتی خطبه رسول تمام شد من از او پرسيدم که بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ حضرت فرمود؛ پرهيز از آن‌چه خداوند حرام کرده است. ما معمولا متدينين‌مان به مستحبات عمل می‌کنند اما به اين نکته کمتر توجه می‌شود. حضرت در اين خطبه بر مراقبت از زبان تاکيد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما دچار گناه هستيم و يکی از گناهان آن است که از زبان خارج می‌شود؛ غيبت و تهمت و دروغ گناهان کبيره است. بايد حواس خود را جمع کنيم، زخم زبان به کسی نزنيم و توهين نکنيم، هتک حيثيت از اشخاص نکنيم، آبروی مسلمانان محترم است تا جايی که می‌توانيم بايد آبروی اشخاص را حفظ کنيم.

دبير شورای نگهبان تصريح کرد: شنيدن آهنگ‌های نامشروع و تهمت و غيبت يا شنيدن حرف‌هايی که موجب نشر شايعه و اختلاف می‌شود و اذهان را مشوه می‌کند، جايز نيست. حرفی که موجب اختلاف در ميان گروه‌ها و شيعه و سنی و بين خانواده‌ها می‌شود، نبايد زده شود و کسی که اين سخنان را می‌گويد بايد نهی شود و اگر گوش نکرد بايد آن جلسه را ترک کنيم.

وی با نقل قول از چند جمله از حضرت امام(ره) گفت: من ضمن مطالعاتی که داشتم به برخی جملات حضرت امام در کتاب چهل حديث برخوردم به شما و خودم سفارش می‌کنم آثار به خصوص آثار عرفانی و تربيتی و اخلاقی امام(ره) را مرور کنيد.

وی همچنين تصريح کرد: يکی از خواص روزه اين است که اراده انسان را قوی می‌کند. برعکس کسی که روزه را می‌خورد تسليم بی‌ارادگی می‌شود و اراده‌اش ضعيف می‌شود. در روايات آمده است آن‌چه موجب ضعف اراده می‌شود، گوش دادن به موسيقی‌های نامشروع است و اين يکی از فلسفه‌های حرام بودن اين موسيقی‌ها ضعيف شدن اراده است. از خدا بخواهيم که به ما قوت اراده دهد ما بايد تصميم بگيريم و از خدا بخواهيم به اراده‌ ما کمک کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016