سه شنبه 2 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تعطيلات عيد سعيد فطر در صورت تصويب نهايی به سه روز افزايش می‌يابد، ايلنا

- افرايش تعطيلات عيدفطر در ازای حذف تعطيلات ۱۵ خرداد و ۲۹ اسفند است
- دوفوريت اين طرح رای نياورد و تصويب نهايی آن شامل حال ماه رمضان امسال نمی‌‌شود
- موافقت تابش و مخالفت توکلی با اين طرح اعلام شد.


ايلنا: نمايندگان مجلس به يک فوريت طرحی رای مثبت دادند که در صورت تصويب نهايی آن کاهش تعيين ساعت کار در ماه رمضان از اختيارات دولت خواهد بود و تعطيلات عيد سعيد فطر نيز به سه روز افزايش خواهد يافت و تعطيلات ۲۹ اسفند و ۱۵ خرداد حذف خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، در جلسه علنی امروز دو فوريت طرح ”اختيار دولت برای کاهش ساعات کار در ماه رمضان و افزايش تعطيلی عيد سعيد فطر“ در دستور کار مجلس قرار گرفت که نمايندگان پس از استماع اظهارات مخالفين و موافقين با دو فوريت اين طرح مخالفت کردند اما يک فوريت آن را به تصويب رساندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتنی است اين طرح به امضاء ۵۳ نفر از نمايندگان رسيده است که با توجه به تاکيد پيامبر اکرم (ص) در خطبه شعبانيه مبنی بر اينکه خداوند در محاسبه اعمال افرادی که در ماه رمضان بر مستخدمانشان آسان بگيرند و کار آنها را سبک گردانند آسان می‌گيرد. همچنين با توجه به بند سوم اصل ۴۳ قانون اساسی که تاکيد دارد تنظيم ساعت کار بايد به گونه‌ای باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی فرصت و توان کافی برای خود‌سازی معنوی را داشته باشد، اين طرح تهيه گرديده است.
همچنين به عقيده طراحان، تعطيلات عيد فطر در کشور ما تناسبی با اهميت اين روز نداشته و در عين حال مردم نيز پس از يک ماه روزه داری انتظار فرصت بيشتری را برای تجديد قوا دارند. اما از سوی ديگر در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری شده است، افزايش تعطيلات رسمی توجيهی ندارد. بر اين اساس و در صورت تصويب نهايی اين طرح، هيات وزيران می‌تواند در ماه رمضان ساعات کاری کارکنان دولت را متناسب با فصل و شرايط اقليمی و جغرافيايی مناطق مختلف کشور حداکثر به ميزان ۱۵ ساعت در هفته کاهش دهند.
همچنين تعطيلات عيد سعيد فطر نيز سه روز خواهد بود و روزهای ۱۵ خرداد عزای عمومی و ۲۹ اسفند روز ملی صنعت نفت تعطيل رسمی نخواهد بود.

*تابش: کاهش ساعت کاری در ماه رمضان، کار پسنديده‌ای است که بايد قانونی شود
محمدرضا تابش نماينده اردکان به عنوان طراح اين طرح تاکيد کرد که جامعه بايد واقع‌بين باشد. اقدام دولت در کاهش ساعت کار در ماه رمضان پسنديده بوده است اما از سويی مغاير قوانين موضوعه است که از سوی هيات تطبيق مصوبات دولت با قانون اعلام شده است. اما طرح حاضر اين مشکلات قانونی را رفع می‌کند.
به گفته وی در صورتی که اين طرح به تصويب مجلس نرسد، مديران اجرايی به دليل تخلف قانونی مذکور به ديوان محاسبات احضار خواهند شد.
تابش در بخش ديگری از سخنان خود عيد فطر را عيدی بزرگ عنوان کرد وگفت: متاسفانه تعطيلات عيد فطر با توجه به عظمت آن، تناسبی ندارد و اين درحالی است که بسياری از کشورهای اسلامی تعطيلات عيد فطر را تا ۱۶ روز افزايش داده‌اند.
دبير کل فراکسيون خط امام (ره) مجلس دلايل طراحی اين طرح را همگرايی بيشتر با کشورهای اسلامی و فراهم کردن فرصت برای تجديد قوای مردم عنوان کرد.

*توکلی: در برابر عمل غيرقانونی دولت عقب‌نشينی نکنيد
احمد توکلی نماينده تهران نيز در مخالفت با دو فوريت اين طرح اظهار داشت: آقای تابش اعلام کرد که اين طرح به منظور تفاهم بيشتر بين دو قوه طراحی شده. اين درحالی است که طی سه سال گذشته دولت به شکل غير قانونی ساعات کاری را کاهش می‌دهد که در پی آن رئيس مجلس آيين‌نامه آن را غير قانونی دانسته و خواستار اصلاح رويکرد دولت می‌شود. اما دولت با وجود آنکه براساس اصل ۱۳۸ ملزم به اصلاح آن است، اين موضوع را اصلاح نمی‌کند.
رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس يادآور شد: اگر وحدت به معنای زيرپا گذاشتن وظايف قانونی برای راضی شدن دولت است، اين بدترين نوع تفسير در مورد توصيه رهبری به وحدت است. ما بايد همگی به قانون بازگرديم تا راه وحدت تسهيل شود.
وی افزود: در اين شرايط به دولتی که طی سه سال متوالی به شکل کاملاً غير قانونی اصل ۱۳۸ را نقد کرده است، جواز می‌دهيد و به او می‌گوييد کارش خوب بوده و ما تسليم شده‌ايم.
توکلی تاکيد کرد: حتی اگر در دين اسلام توصيه به سهل‌گيری به کارگران از سوی کارفرمايان شده است، در حال حاضر برای اين کار فرصت بدی است و حتی به ضرر حيثيت قوه مقننه نيز هست و موجب می‌شود که برخی تصور کنند ما برای وحدت در قدم‌های بعدی هم بايد از وظايف خود عقب نشينی کنيم.
وی افزود: مگر ما چقدر در انجام واجبات اسلام کوشا هستيم که حالا به مستحبات روی آورديم؟ و اگر ما در مبارزه با فساد تلاش کنيم دل پيغمبر و مردم را بيشتر شاد کرده‌ايم يا زمانی که به آنان فرصت بيشتری برای استراحت بدهيم؟
اين عضو فراکسيون اصولگرايان گفت: علت پيشرفت کشورهای ديگر دقت است. اما شما می‌خواهيد ساعات کار را از ۴۴ ساعت در هفته به ۳۹ ساعت در هفته کاهش دهيد.
توکلی معتقد است که شرايط کاری کارگران از شرايط کارمندان سخت‌تر است و با تصويب اين طرح، ميان نيروی کار مشمول قانون کار و نيروی کار مشمول قانون خدمات کشوری تبعيض قائل می‌شويد. اين درحالی است که از افتخارات شورای عالی انقلاب، يکسان کردن ساعات کار کارمندان و کارگران بوده است.
به گفته وی، اين طرح به کارمندان دولت منحصر می‌شود و کارگران مجبور خواهند شد که ۴۴ ساعت در هفته در کنار کوره و آفتاب گرم کارکنند.
اين نماينده مجلس اضافه کرد: اين طرح درست نيست و از نظر سياسی نيز عجله کردن به ضرر مجلس است و حتی به ضرر حاکميت قانون نيز خواهد بود. از آنجايی که از نظر اقتصادی بررسی‌های لازم نشده، تصويب اين طرح درست نيست. در نهايت زمين به آسمان نمی‌آيد که مردم در عيد فطر سه روز تعطيل نباشند چرا که کشور ما دارای بيشترين نوع تعطيلی است.

*جلالی: اين يک طرح فراسياسی است
کاظم جلالی نماينده شاهرود نيز در موافقت با دو فوريت طرح اختيار دولت برای تعيين ساعات کار در ماه رمضان و افزايش تعطيلی عيد سعيد فطر اظهار داشت: که اين طرح يک طرح فراسياسی و غير سياسی است و همانطور که می‌بينيد افراد در جناح‌های مختلف اين طرح را امضا کرده‌اند.
سخنگوی کميسيون امنيت‌ملی با اشاره به سخنان رهبری تاکيد کرد: رهبری وحدت بين قوا را فريضه ناميده‌اند. لذا بنای ما بر لجبازی نيست. درست است که کار دولت از لحاظ قانونی کار نادرستی بوده است اما به دليل آنکه کاهش ساعت کاری در ماه رمضان انجام شده است، کار پسنديده‌ای است.
وی ادامه داد: در حال حاضر که دولت پيشقدم اين کار شده است. مانعی ندارد که ما اين طرح را تصويب کنيم. هرچند که بهتر بود دولت برای اين کار لايحه می‌داد تا حرمت قانون حفظ شود. اما بهتر است ما به جای لجبازی اين کار خوب را قانونی کنيم.
جلالی بااشاره به بخشی از اظهارات احمد توکلی به‌عنوان مخالف اين طرح، خاطرنشان کرد: رهبری به ما وحدت را توصيه کردند و در اين صورت اگر هر قوه قصد داشته باشد از حيثيت خود سخن بگويد، اين کش مکش‌ها ادامه می‌يابد.
وی افزود: نمايندگان از امروز تا يکشنبه آينده فرصت ارائه پيشنهادات در اينباره را دارند اما اصل اين ايده، ايده خوبی است و می‌تواند تشويقی برای روزه‌داران باشد.

*صادق: حذف تعطيلات ۲۹ اسفند و ۱۵ خرداد قابل دفاع نيست
سيد مهدی صادق نماينده آستانه اشرفيه نيز در مخالفت با دو فوريت اين طرح تاکيد کرد: حتی اگر جايگاهی برای بررسی اين طرح باشد، به اعتقاد من اين طرح بايد عادی و نه به شکل دو فوريتی بررسی شود.
به گفته وی، اگر اين طرح به تصويب مجلس برسد، تا زمان اعلام نظر شورای نگهبان، مطمئنا اجرای آن به عيد فطر امسال نخواهد رسيد. تعطيلات سه روز عيد فطر ضربه‌ای به اقتصاد کشور است. ضمن آنکه حذف تعطيلات دو روز ملی، همچون ۲۹ اسفند و ۱۵ خرداد قابل دفاع نيست.
هادی قوامی نماينده اسفراين نيز در موافقت دو فوريت اين طرح اظهار داشت: تاييد اين طرح، نمايشی از همايش وحدت بين گروه‌های مختلف است و ما می‌توانيم با تصويب اين طرح نماد وحدت را به ظهور بگذاريم.
وی ادامه داد: بهره‌وری در اين نيست که ساعت کاری لزوما افزايش يابد. بلکه به اعتقاد ما کاهش ساعت کاری در ماه رمضان که موجب خودسازی معنوی می‌شود به افزايش بهره‌وری کمک می‌کند.
وی در پايان خاطرنشان کرد: از مجلس تقاضا دارم که ندای رهبرمعظم انقلاب را لبيک بگويد و رای قاطعی برای تصويب دو فوريت اين طرح بدهد.

*دو تذکر و اخطار قانون اساسی
بهروز جهرمی نماينده سميرم نيز طی اخطاری با استناد به اصل ۲۰ قانون اساسی، گفت: به موجب اين اصل، همه افراد به طور يکسان در حمايت قانون قرار دارند اما اين طرح تبعيض بزرگی بين کارمندان و کارگران ايجاد می‌کند.
لاريجانی نيز در پاسخ به اين اخطار، گفت: اين اخطار وارد نيست و مجلس می‌تواند برای دولت ضابطه وضع کند و بخش خصوصی و کارخانه‌ها چارچوب خود را دارند.
مصطفی کواکبيان نيز نماينده سمنان با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی طی اخطاری اظهار داشت: اينکه سه روز کشور به مناسب عيد فطر تعطيل شود، بار مالی دارد. چرا که کاهش ساعت کار به معنای کاهش ماليات است.
به گفته وی، دولت بايد لايحه‌ای در مورد طرح ساماندهی تعطيلات کل کشور ارائه کند و لازم نيست که نمايندگان برای دولت طرح بنويسند و کار غير قانونی دولت را تصويب کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016