چهارشنبه 3 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: موج جديد تهديدات، حداقل سه تا پنج سال ادامه دارد، ايسنا

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نتيجه نزديک شدن به شب‌های قدر و حاکم شدن فضای معنوی مانند ابرهای بهشتی بر کشور را نزديکتر شدن رابطه‌ها به خدا دانست و با اشاره به اين که « رمضان در تاريخ ما خاطرات زيادی را به همراه خود دارد» گفت: رمضان ماه تحول است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محسن رضايی در يادداشتی با عنوان « رمضان ، سياست و زندگی » يادآور شد: زمستان سال ۱۳۶۰ بود و خود را برای عمليات فتح‌ا‌لمبين آماده می‌کرديم. اولين جلسه تصميم‌گيری را برگزار کرديم. جلسه درحال پايان بود که به شهيد ردانی‌پور گفتم می‌توانی روضه بخوانی؟ ايشان شروع به خواندن روضه حضرت اباعبدالله(ع) کرد. طلبه مجاهد و رزمنده ای شجاع بود. اشک همه را درآورد. حالت معنوی عجيبی در جان و روح فرماندهان نشست. فرماندهان که به تيپ‌ها و لشگرهای خود برگشتند همين رويه را در لشگرهای خود دنبال کردند. فرماندهان بعد از آن‌ها هم در سطح گردان‌ها و گروهان‌ها همين کار را کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: از آن به بعد فضای جبهه‌ها مملو از معنويت برخاسته از قرآن و دعا و توسل به ائمه اطهار(ع) شد و روی دوم سکه نبرد که فرهنگ و معنويت و روحيه بود، کامل گشت.

وی هم‌چنين به ياد آورد: در سال اول جنگ در جبهه ايران، برنامه‌ها ضعيف بود ولی معنويت و روحيه ضعيف‌تر از آن بود. در سال دوم نبرد، تحولی شکل گرفت که در کنار عقلانيت و علم و مهارت‌ها که يک روی سکه نبرد با دشمن بود، فرهنگ و معنويت هم با توسل به ائمه اطهار (ع) تقويت شد. جالب بود که برادران اهل سنت ما و حتی اقليت‌های مذهبی هم که به جبهه می‌آمدند، در اين رابطه اگر جلوتر از برادران شيعه نبودند، عقب‌تر نمی‌افتادند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که « در طول تاريخی که ملت ايران اسلام را پذيرفت، با توسل به امام حسين(ع) و عاشورا و کربلا، از موانع بزرگی عبور کرده است» خاطرنشان کرد: در نهضت مشروطه و انقلاب ۲۲بهمن، ملت ايران توانست با پيروی از امام حسين(ع) از مرز استبداد بگذرد و آزادی را در آغوش بگيرد و رژيم شاهنشاهی را به موزه تاريخ بسپارد. بعد از آن نيز ملت ما با توطئه جديدی به نام تحريم‌ها مواجه شد که با معنويت، قناعت و همدلی و برادری آن را پشت سر نهاد.

وی با تاکيد بر اين‌که « دعا و قران و عزاداری امام حسين (ع) تنها مربوط به عصر انقلاب و جنگ نبوده است.» گفت: امروز نيز که کشورمان از يک‌طرف با تحريم‌های تحميلی و تهديدات نظامی و از سوی ديگر با تبليغات منفی گسترده مواجه شده، نيازمند توسل به قرآن و امام حسين (ع) است. اين موج جديد تهديدات، حداقل سه تا پنج سال ادامه دارد. ملت ما نيز نياز به يک برنامه‌ريزی پنج ساله و يک مبارزه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی دارد.

وی اظهار کرد: دشمنان ملت ايران اين بار زندگی ملت ايران را هدف قرار داده‌اند. آن‌ها فکر می‌کنند که در اثر بيکاری و گرانی ناشی از تحريم‌ها، مردم از نظام دست می‌کشند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند می‌توان تحريم‌ها را تبديل به يک فرصت کرد، اين تهديدات می‌تواند موجب يک تحول اساسی در اقتصاد ايران شود. شايد تنها راه نجات از اقتصاد دولتی و نفتی ايران، همين تحريم‌های تحميلی بوده باشد.

رضايی اظهار کرد: ولی در کنار همه برنامه‌های اقتصادی و فعاليت‌های ديپلماسی (که طرح‌های خوبی برای آن تهيه شده است) برای عبور از اين موج جديد رويارويی غرب با ايران، که در فرصت‌های آينده به آن می‌پردازيم، نيازمند يک روحيه و فضای جهادی و برادری و همکاری بدون منت در کشورمان هستيم. مشروط بر اين‌که در شبهای ماه رمضان تحولی در خود به وجود آوريم و از خودخواهی‌های خويش فاصله بگيريم. و همت خود را برای يک مبارزه جدی جزم نماييم؛ مبارزه‌ای که از خود شروع شود تا به جهاد با دشمنان اسلام و ايران کشيده شود.

وی گفت: ماه رمضان امسال می‌تواند نقطه‌ای برای بازگشت به خود باشد. همان خودی که انقلاب اسلامی را به ثمر رساند. همان خودی که پنج استان اشغال شده را از دست ارتش عراق بيرون کشيد و آزاد کرد. برای اين‌کار بايد به برادری‌های اول انقلاب برگرديم. به برنده شدن و بازنده شدن نيانديشيم. به همکاری و تلاش برای سربلندی ملت و نظام فکر کنيم. رقابت‌های بی‌حد و مرز سياسی را کنار بگذاريم. منافع حزبی و جناحی را با منافع ملی تطبيق دهيم، اگر معارض بودند، منافع ملی را برتری دهيم. منفعت‌طلبی را از خود دور کنيم. ارزش‌های اخلاقی دهه اول انقلاب را تقويت کنيم. اصول انقلاب را بازسازی کنيم. راه امام راحل و شهدا را ادامه دهيم. از اتوبان امامت و ولايت خارج نشويم. در يک کلام، دوباره دامن امام حسين(ع) را بگيريم که راه نجات ما در دست اوست.

وی تاکيد کرد: قدر شب‌های ماه رمضان را بدانيم. ايستگاهی که خدای متعال در دالان عمر ما تعبيه کرده است که با عبور از آن، خود را بشوييم. در آستان و بارگاه پيامبر اکرم(ص)، علی(ع) و فرزندانش که مظهر همه خوبی‌های عالم هستند، زانو بزنيم و از چشمه جوشان محبت و توجه آن‌ها، خود را سيراب سازيم. از همه شما، التماس دعا.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016