سه شنبه 9 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی مسئولين کشور از شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران" در روز قدس، دانشجونيوز

دانشجونيوز: طبق سنتی که از يک سال پس از پيروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ آغاز شده است، آخرين جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس ناميده شده و هر سال تظاهراتی در اين روز در حمايت از مردم فلسطين برگزار می شود.


در سال گذشته مراسم روز قدس در ايران متفاوت با دوره های پيشين بود، بطوريکه صدها هزار نفر از مردم تهران در ادامه اعتراضات گسترده بعد از انتخابات، اين بار تصميم گرفتند تا در روز قدس به خيابان‌ها روانه شوند و در اين روز اعتراضات خود را به گوش حکومت برساند. در آن روز مردم به سر دادن شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران" مبادرت کردند که واکنشی به عملکرد دولت در سرازير کردن منابع مالی ايران به کشورهايی همچون فلسطين و لبنان بود. اما اين شعار در همان مقطع سال گذشته با واکنش های بسيار تندی از طرف مسولين کشور مواجه شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امسال نيز در آستانه روز قدس برخی از مسئولين سياسی کشور نسبت به شعارهای سر داده شده در اين روز در سال گذشته واکنش نشان داده و هشدارهايی نسبت بر برگزاری روز قدس امسال بيان کرده اند. دبيرکل حزب موتلفه اسلامی، محمد نبی حبيبی، در اين باره به برنا گفته است: "منافقان جديد سال گذشته با شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران از چهره پليد خود رونمايی کردند و به اعتقادات قبلی خود مبنی بر شعار مرگ بر اسرائيل و شعارهای امام (ره) بنيانگذار جمهوری اسلامی پشت کردند، ما بايد امسال با برگزاری مراسم باشکوه روز قدس پاسخ دندان‌شکنی به صهيونيست‌ها و منافقين قديم و جديد بدهيم."

خبرگزاری فارس در اين باره می نويسد: "چرا آقای هاشمی در برابر گروه اندکی که شعار نه غزه نه لبنان را سردادند سکوت اختيار کرده و اجازه دادند تا همچنان اين افراد خود را وابسته و نزديک به وی معرفی کنند؟" اين خبرگزاری سپس می افزايد: "اصولا جريان فتنه بعنوان يکی از دست اويزهای غرب عليه ايران نميتواند حامی فلسطين و جنبش های اسلامی مبارز شناخته شود، کما اينکه رسما سايتهای اين جريان اخبار سياسی خارجی مساعدی را به نفع اسرائيل تنظيم و بر روی خروجی خود قرار ميدهند."

حميدرضا فولادگر، نماينده مجلس شورای اسلامی نيز در مصاحبه ای گفته است: "اين مسأله يک شعار انحرافی بود که از زبان معترضين به انتخابات مطرح شد. البته بعدها مشخص شد که موضوع آنها اعتراض به انتخابات نبوده، بلکه هدف اصلی آنها زير سؤال بردن ارزش های انقلاب بوده است."

نديمی معاون وزير صنايع نيز طرح شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران" را به معنای تعطيل کردن برخی از آرمان های انقلاب اسلامی دانسته است.

به جز واکنش فعالين سياسی حامی دولت و از طيف اصولگرايان نسبت به شعارهای مطرح شده در روز قدس، محمد خاتمی رئيس جمهوری پيشين نيز به طرح شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران" اعتراض کرده است.

خاتمی روز گذشته در ديدار با کميته سابق دانشجويی حمايت از فلسطين مساله «يا ايران يا فلسطين» را به عنوان "برداشت غلط يا القاء خطرناکی از سوی ديگران" مطرح کرده است.

محمد خاتمی گفته است: "روز قدس به تشخيص و اعلام حضرت امام خمينی(ره) و قبول ملت به عنوان نماد حمايت از حق و مبارزه با ظلم، تجاوز، اشغال، سرکوب و آوارگی در آخرين روز ماه مبارک رمضان (تعيين شده است) و ماه رمضان ماه رهايی و آزادی و ماه نفرت نسبت به ظلم و عشق نسبت به عدالت است."

وی همچنين گفته است: "ديديم که در جريان تهاجم وحشيانه به کاروان آزادی و شهادت آزادی خواهان از ملت های مختلف چه شوری در دنيا عليه اسرائيل و حاميان او برپا شد و به نظر ما شکست معنوی رژيم صيهونيستی پس از اين اقدام جنايتکارانه از شکست هائی که در درگيری های نظامی خورده است سنگين تر بود و روز قدس يعنی خود را در کنار مظلوم ديدن و ظالم را محکوم کردن."

محسن کديور نيز چندی پيش در مصاحبه‌ای با تلويزيون صدای امريکا گفته بود که مردم ايران شعار "هم غزه هم لبنان جانم فدای ايران" را فرياد زده و اين شعار اصلی مردم بوده است. اين تحريف وقايع سال گذشته توسط محسن کديور در مصاحبه اش با انتقاد بسياری از فعالين سياسی و اجتماعی روبرو شد.

اکنون در آستانه روز قدس و پس از انتشار خبرهايی مبنی بر تلاش ميرحسين موسوی و مهدی کروبی برای شرکت اعتراض آميز در روز قدس امسال، نگرانی‌هايی برای حکومت به وجود آمده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016