سه شنبه 9 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير اطلاعات: حوزه عملياتی وزارت اطلاعات برخورد با گروه‌های مخاطره‌انداز امنيت مردم است، ايسنا

وزير اطلاعات گفت: حوزه عملياتی کانون توجه وزارت اطلاعات برخورد با مهره‌ها، گروه‌ها و جرياناتی بوده است که به عنوان مزدور بيگانگان، منافع ملت ايران را مورد مخاطره قرار داده بودند که با طراحی مناسب و تهاجم به سرشاخه‌های اصلی و با تدبير و طراحی مدل‌های کارآمد توانسته‌ايم ظرف يک سال گذشته به توفيقات بسيار زيادی برسيم.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دولت، حيدر مصلحی درباره عملکرد يک ساله وزارت اطلاعات در دولت دهم گفت: وظيفه وزارت اطلاعات حراست از امنيت ملی است که شامل امنيت نظام، مردم، صيانت از ارزش‌های حياتی ملت و صيانت از سرمايه‌های انسانی، مادی و معنوی جامعه و مقابله با توطئه‌های دشمنان در همه ابعاد سخت و نرم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: مأموريت وزارت فقط مبارزه با اقدامات مسلحانه و تروريستی ضدانقلاب و ايادی بيگانگان نيست، بلکه تنها بخشی از تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) به اين امر اختصاص دارد.‌ در حوزه پيشگيری تلاش‌های بنيادينی را‌ آغاز کرده‌ايم. يعنی ضمن رصد اهداف و استراتژی‌های دشمنان در حوزه قدرت هوشمند (سخت و نرم)، با طراحی استراتژی‌های مناسب روند اقدامات پيچيده دشمنان را با انسداد مواجه ساخته‌ايم و از پيشبرد اهداف و اقدامات آنها پيشگيری نموده‌ايم. سعی ما اين است که هيچ مسئله و پديده‌ای امنيتی نشود که بعد مجبور شويم علی‌رغم خواست قلبی خود، به راه‌حل‌های امنيتی بينديشيم.

مصلحی خاطرنشان کرد: صيانت از افراد و آحاد جامعه، مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی، اطلاع‌رسانی و هشداردهی به مسئولان و ارائه مشورت‌های اطلاعاتی را در همين راستا انجام می‌دهيم و يا مثلاً جايی ديديم که دشمن برای کسی يا جريانی تله گذاشته يا در حال نزديک شدن است منتظر نمی‌شويم تا فرايند را تکميل کنند، بلافاصله يا راساً ارتباط را به صورت نامحسوس قطع می‌کنيم و يا در صورت لزوم به نحوی محترمانه و با رعايت‌ شأن و منزلت شهروند ايرانی او را آگاه می‌سازيم لذا بسياری از تلاش‌های سربازان گمنام هيچ‌گاه به اطلاع مردم نمی‌رسد چون به خاطر حفظ آبروی آن اشخاص مجاز به اطلاع‌رسانی عام نيستيم وانگهی در موارد بسياری نگذاشتيم جرمی رخ دهد و طبعاً نبايد منعکس شود.

وی افزود: هم‌چنين فراوان است طرح‌های دشمن که همکاران من، دشمن را ناکام می‌گذارند يعنی به عنوان اقدامی پيشگيرانه توطئه را خنثی می‌کنند، ليکن به دلايل مختلف نمی‌توانيم و نبايد آشکار شود مثلاً در موضوع هسته‌ای که به فضل الهی با راهبری‌های رهبر فرزانه و شجاع و مديريت رئيس جمهوری به نتايج بسيار شايسته رسيده است، وزارت اطلاعات طراحی‌های اطلاعاتی متعدد دشمن را چه برای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات، چه با هدف عمليات خرابکاری، خنثی کرده است. اين روش در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سياسی و غيره راهبرد تغييرناپذير ماست.

وزير اطلاعات تصريح کرد: حوزه عملياتی کانون توجه وزارت اطلاعات برخورد با مهره‌ها، گروه‌ها و جرياناتی بوده است که به عنوان مزدور بيگانگان، منافع ملت ايران را مورد مخاطره قرار داده بودند که با طراحی مناسب و تهاجم به سرشاخه‌های اصلی و با تدبير و طراحی مدل‌های کارآمد توانسته‌ايم ظرف يک سال گذشته به توفيقات بسيار زيادی برسيم. مهار فتنه، دستگيری عبدالمالک ريگی، برخورد با اشرار و مقابله با جرياناتی که امنيت اجتماعی جامعه را به مخاطره می‌انداختند، از جمله اقدامات عملياتی بوده که ظرف يک سال گذشته به خوبی مديريت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های راهبردی توجه وزارت طی يک سال گذشته بر بازشناسی، تحليل و طراحی الگوی راهبردی متمرکز بوده است، يعنی در مقابل تهديدات و بحران‌هايی که دشمنان در عرصه‌های گوناگون برای کشور تدارک ديدند، حضور جدی داريم.

وزير اطلاعات افزود: همان طور که می‌دانيد امروزه امنيت اقتصادی بعد مهمی از ابعاد امنيت ملی را تشکيل می‌دهد. در عرصه اقتصادی دو رويکرد را در برخورد با مسائل مد نظر داشته و در حوزه نرم آن بيشتر درصدد برآمد تا با آسيب‌شناسی تهديدات احتمالی و فرصت‌های پيش روی نظام، اطلاع‌رسانی بموقع و کارشناسی شده را به مسئولان تصميم‌ساز و تصميم‌گير نظام داشته باشد تا از بروز مشکلات و احياناً تهديدات احتمالی متصور جلوگيری شود. در کنار اين امر با تهيه گزارش‌های راهبردی درخصوص ديدگاه بازار درباره ماليات سال ۱۳۸۹ و رخدادهای مربوط به آن، قاچاق کالا، بحران مالی غرب، ... اطلاع‌رسانی خوبی به مراکز ذيربط انجام شده است.

وی به پرونده شرکت‌های هرمی اشاره کرد و گفت: يکی از پرونده‌های مهم که در يکسال اخير به خوبی و با موفقيت پيگيری شد، شرکت‌های هرمی بود. اين پرونده با اقتدار اطلاعاتی و با همکاری نهادهای ديگر به پايان رسيد.

مصلحی افزود: النهايه عملکرد وزارت اطلاعات در يک سال گذشته از چند منظر قابل بررسی و ارزيابی است. اعتراف دشمنان جمهوری اسلامی ايران به موفقيت‌های وزارت اطلاعات در مديريت اطلاعاتی جريان فتنه، دستگيری ريگی و آزادی عطارزاده و امثالهم برکسی پوشيده نيست.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقطه قوت وزارت اطلاعات در يک سال اخير اظهار داشت: نقاط قوت وزارت فراوانند. البته مهمترين آنها اتکال به عنايات خداوندی و تفضل فرمانده اصلی ما حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) است. اخلاص، ايمان، شهادت‌طلبی و ايثارگری همکاران ما، عشق به ولايت و هم‌چنين اعتماد رهبر معظم انقلاب به مجموعه از بزرگترين نقاط قوت و سرمايه پايان‌ناپذير ماست، ناگفته نماند انسان‌های روشن، تحصيل‌کرده، تحليلگر، هوشمند، دشمن‌شناس و مبتکر در اين مجموعه فراوانند. در واقع تعهد و تخصص، هر دو در بدنه تشکيلات اطلاعاتی چشمگير است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از شبکه ايران، وزير اطلاعات افزود: نگاه راهبردی به پديدارهای امنيتی، تلفيق نگاه راهبردی و نگاه عملياتی در برخورد با پديدارهای امنيتی، بازنگری بنيادين در مسائل امنيتی و تمرکز بر مسائل و اولويت‌های راهبردی از اقدامات مهم ما در طول يک سال گذشته بوده است، از طرفی در يک سال گذشته هر جا رصد کرديم و ديديم دشمن قصد حضور يافتن دارد و يا نفوذ و يا اقدام تروريستی را برنامه‌ريزی کرده، دست او را قطع کرديم.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ، ادب، هنر، تاريخ، صنعت، تجارت، سياست خارجی، دانشگاه‌ها و مدارس دشمنان طرح دارند و برنامه‌ريزی کرده‌اند. در يک سال اخير هم با قوت و قدرت برنامه‌ها و طرح‌های دشمن را رصد، تحليل و با آنها مقابله کرديم. همکاری و تعامل با اعضای جامعه اطلاعاتی کشور با قوت بيشتر دنبال شد چون قانوناً وزارت اطلاعات نهاد اصلی، حامی و راهبری‌کننده واحدهای اطلاعاتی کشور می‌باشد وظيفه برقراری ارتباط برادرانه به منظور ارائه تحليل، اطلاعات و مباحث توجيهی را برعهده دارد، اين مهم به خوبی مورد پيگيری قرار گرفت.

مصلحی خاطرنشان کرد: از نقطه قوت‌های بزرگ ما حسن اعتماد و حسن نظر رياست جمهوری درباره مجموعه، همکاران و بدنه وزارت است. ايشان بی‌دريغ از مجموعه حمايت کرده‌اند و در رفع موانع و مشکلات مساعدت می‌فرمايند. چنين حمايت همه جانبه‌ای بی‌نظير است.

وزير اطلاعات نقطه قوت ديگر اين وزارتخانه را اقتدار در حوزه فضای مجازی دانست و گفت: در يک سال اخير سربازان گمنام امام زمان (عج) طرح‌های پيچيده و استراتژيک آمريکا و ... را در فضای سايبری خنثی کردند. اين نقطه قوت برجسته‌ای است. صلاح نيست همه طرح‌ها و برنامه‌ها را بگوييم ولی اشاره‌ای کوتاه خواهم نمود.

وی افزود: دشمنان با راه‌اندازی رسانه‌های مختلف ماهواره‌ای و اينترنتی و تشکيل شبکه‌های اجتماعی قصد ايجاد دگرگونی‌های اجتماعی زيربنايی داشتند و با حجم بالای سرمايه‌گذاری‌ها کار را تمام شده می‌دانستند. آنها با امکانات سايبری حيرت‌انگيز خود هم جريان‌سازی می‌کردند، سازماندهی می‌کردند. هم فيدبک می‌گرفتند، هم جمع‌آوری اطلاعات استراتژيک می‌کردند، برای نفوذ در دستگاه‌های مختلف طرح‌های دقيق تدوين کرده بودند و هم اين‌که در جريان فتنه بخش عمده‌ای از مديريت راهبردی و عملياتی را به عهده داشتند. گزارش رسمی اوباما به کنگره را بخوانيد که متأسفانه رسانه‌های ما به راحتی و با اغماض از آن گذشتند. او به کنگره گزارش می‌دهد که چقدر هزينه کردند «شورای مديران پخش» تشکيل دادند تا رسانه‌های ديداری و شنيداری (مجازی و حقيقی) را مديريت کنند. اين اقدامات در حمايت از جريان فتنه و مدعيان اصلاحات صورت گرفت.

مصحلی ادامه داد: اوباما بارها به اين واقعيت اذعان کرده است. البته اين گزارش يکصدم کارهايی که آنها صورت دادند نيست. چه بجاست که رسانه‌های ما مجدداً لااقل گزارش اوباما به کنگره را تحليل و موشکافی کنند. می‌دانيد که جمهوری اسلامی با هدف پيشرفت کشور به گسترش و سرمايه‌گذاری در عرصه اينترنت و زيرساخت‌های IT پرداخت اما دشمنان از اين امکانات سوء استفاده کردند. شبکه‌های اجتماعی بسيار گسترده‌ای برای براندازی فرهنگی و سياسی سازماندهی کردند.

وی فزود: علی‌ ايحال آمريکايی‌ها صدها ميليون دلار فقط در يک سال اخير و فقط در فضای مجازی هزينه کردند. همان گونه که گفتم، جمع‌آوری اطلاعات استراتژيک می‌کردند، شبکه‌سازی‌های وسيعی انجام دادند. اما سربازان امام زمان(عج) با مجاهدت‌های خاموش، هوشمندانه ابتکار و ابداع به خرج دادند و در جنگ هوش پيروز شدند و شبکه‌های آنها را به هم زدند، اقدامات جمع‌آوری آنها را ناکام گذاشته، اقدامات فيدبکی آنان را با ناکامی دچار ساختند، اطلاعات غلط برای آنها فرستادند، عده‌ای از عناصر اين شبکه‌ها را جلب همکاری نمودند و در کل فرآيندهای آنها اختلال اساسی ايجاد کردند. شبکه‌های کليدی آنها را شناسايی کرديم و ضربه زديم.

وی تصريح کرد: شبکه‌هايی که آنها تشکيل داده بودند و به کف خيابان می‌آمدند و اغتشاش می‌کردند را به روش‌های مختلف دچار اضمحلال کرديم و البته با رأفت و عطوفت مثال زدنی اعضای شبکه‌ها را ارشاد، نصيحت و توجيه نموديم که تقريباً همه آنها اظهار ندامت و پشيمانی کردند و عده‌ای از آنها پس از آگاهی يافتن از دام دشمنان حاضر شدند با ما همکاری کنند. اکنون امنيت فضای مجازی مرهون مجاهدت‌های خاموش همکاران اين جانب در وزارت است. حضور مقتدرانه سربازان ولايت به اندازه‌ای حساب شده، مؤثر و عالمانه بود که اعتراف دشمنان علنی شد و سخن از ارتش سايبری نظام به زبان آوردند.

مصلحی تعامل همدلانه و صميمانه با همه قوا و نهادهای کشور را از ديگر نقاط قوت‌ وزارت اطلاعات برشمرد.

وی افزود: تعامل با همه قوا، نهادها و دستگاه‌های تصميم‌ساز و تصميم‌گير نظام در يک سال اخير با رويکردی جديدتر را در دستور کار قرار داديم. اکنون بهترين تعاملات برقرار است. هدف اول ارائه مشورت و کمک به مديران عالی و مساعدت برای سلامت بيشتر دستگاه‌هاست، برای مثال آسيب‌شناسی روابط قوا (مقننه و مجريه) را انجام داديم و به مديران عالی دو قوه ارائه کرديم.

وزير اطلاعات به توانمندی‌های اين وزارتخانه در حوزه امنيت اقتصادی اشاره کرد و گفت: اشراف اطلاعاتی بر کانون‌های حساس و مراکز مهم اقتصادی کشور (تأثيرگذار در امنيت اقتصادی و ملی) به منظور بی اثر و يا کم اثر کردن تحريم از جمله اين موارد است.

وی اظهار داشت: مجدداً تأکيد می‌کنم که از نظر بنده نقطه قوت مهم وزارت اطلاعات، ولايتمداری آن است که با تکيه بر آن و با انعطاف‌پذيری و خودترميمی شايسته و بايسته توانست پس از جريان فتنه ۸۸ متناسب با حجم توطئه‌های دشمنان خارجی و داخلی ملت ايران، خود را بازسازی کرده و با اقتدار کامل و با کمک ساير نهادها و سازمان‌های نظام، آن فتنه را خنثی نمايد. اين توفيقات برای ناظران بهت‌آور است.

وی در پاسخ به اين سوال که شما در اعلام برنامه مهم‌ترين سياست راهبردی خود را تحقق بخشيدن به گفتمان امام راحل و رهبر انقلاب و سند چشم‌انداز - به عنوان منشور و مانيفست وزارت اطلاعات - عنوان کرديد. چه کاری و چه برنامه‌ای برای تحقق اهدافتان انجام داديد؟ اظهار داشت: در هدف‌گذاری‌ها، سياست‌پردازی و برنامه‌نويسی در داخل وزارت به دغدغه‌های رهبر کبير انقلاب (ره) و رهبر معظم انقلاب توجه جدی کرده‌ايم. برای تقويت و ارتقای آگاهی‌های همکاران هم اهتمام اصولی داشته‌ايم. البته معرفت نسبت به امام (ره) و عشق به راه ايشان و اعتقاد به ولايت در بدنه وزارت موج می‌زند. طرح‌های ديگر آموزشی در دست تدوين هست که در صورت لزوم درآينده اعلام خواهد شد.

وی افزود: گفتمان رهبر معظم انقلاب که جانشين برحق امام (ره) هستند، در وزارت اصل و مبنای همه امور است. درواقع همه مسائل، پديده‌ها، روندها و امور مستحدث را با اين معيار سنجيده و براساس آن عمل می‌کنيم. در ساليان اخير وزارت اطلاعات به طور جدی وارد موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی و مالی شده است.

مصلحی خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات در مبارزه با فساد اقتصادی تلاش کرده تا رعايت اصل پيشگيری قبل از وقوع را مد نظر داشته باشد که اين رويکرد دستاوردهای خوبی را برای نظام اقتصادی کشور دربرداشته است. برای مثال اقدامات وزارت در حوزه شرکت‌های هرمی، مبارزه با قاچاق کالا، اصل ۴۴ و ... مثال‌زدنی است.

وی ادامه داد: در ضمن وزارت اطلاعات با سياست‌های درون سازمانی قصد ورود به پرونده‌های کلان فساد اقتصادی را دارد تا با عوامل و عناصر دخيل در امر فساد برخورد نمايد که اين امر ضمن کمک به تأمين فضای امن برای سرمايه‌گذاری و ... فعاليت عناصر ناسالم را در اقتصاد کاهش خواهد داد.

مصلحی در ادامه به ديگر فعاليت‌های وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: شناسايی و اشراف اطلاعاتی بر بسترها و زمينه‌های گسترش فساد در حوزه‌های مرتبط با فساد اقتصادی در تمامی عرصه‌های اقتصادی، تسلط اطلاعاتی بر مراکز و کانون‌های اقتصادی مهم (روند فساد، کانون‌های مستعد فساد، ريشه‌ها و بسترها و آثار و پيامدها و...)، اطلاع‌رسانی به مديران و مسئولان محترم با رويکرد توصيفی و تحليلی، سرنخ‌يابی جريان فتنه در حوزه‌های بروز و ظهور فساد اقتصادی، شناخت بسترها و زمينه‌های تأخير، توقف و اجرای طرح‌ها و تخلفات و سوء‌استفاده مالی و فساد در طرح‌ها و پروژه‌های ملی و استانی، شناسايی خلأ‌ها و مفرهای تشديد فساد اقتصادی کشور و اشراف و تسلط اطلاعاتی بر عوامل و عناصری درصدد نفوذ و اخذ انحصارات و رانت‌ها و امتيازات در کانون‌ها و مراکز مهم اقتصادی دارند.

وزير اطلاعات درباره آسيب‌هايی که فضای کشور را به لحاظ امنيتی تهديد می‌کند و برنامه‌ای که برای تبديل آن به فرصت وجود دارد اظهار داشت: گرچه اهداف ما به گونه‌ای طراحی شده است که آسيب‌ها را قبل از تعميق به درستی بررسی و تدبير نماييم، اما دشمنان اعم از داخلی و خارجی تلاش دارند با طراحی و تحليل برنامه‌های خود، آسيب‌هايی را در عرصه‌های متفاوت به‌وجود آورند.

وی افزود: بزرگترين آسيب‌هايی که هدف دشمنان است در عرصه‌های انديشه، تفکر و مبانی معرفتی و نسبت به نسل‌های جديد تمرکز يافته است. الگوی جنگ نرم اساساً با همين هدف طراحی و اجرا می‌شود تا انسجام و يگانگی در باورها، ارزش‌ها و مبانی فرهنگی و هويتی را مورد تهاجم قرار دهند. می‌خواهند پيوستگی تاريخی، همدلی و تعهد جمعی را به گسستگی و دوگانگی مبدل سازند. روش‌های متفاوتی برای پيشبرد اين اهداف طراحی شده است. شبکه‌های متنوع ماهواره‌ای با رويکردهای مختلف راه‌اندازی کرده‌اند تهاجم به مبانی فرهنگی و دينی جامعه در صدر برنامه‌ها و اهداف اين شبکه‌ها قرار گرفته است. همين وضعيت را در فضای مجازی شاهد هستيم.

مصلحی تصريح کرد: تلاش دارند با شيوه‌های متفاوت و با استعانت از رويکردهای انحرافی، جامعه جوان و پويای کشور را به سوی تفکرات و انديشه‌های انحرافی سوق دهند. انديشه‌هايی که در نقطه مقابل باورهای جامعه قرار دارند، جذب ظرفيت‌های داخلی، تجهيز جريانات واداده و مرعوب در داخل از مهم‌ترين تلاش‌های آنها است، حمايت کامل نظری، مالی، سياسی و بويژه پشتيبانی آموزشی گسترده از اين جريانات را علناً اعلام کرده‌اند. اطلاعات پنهان ما نيز بر همين نکته دلالت دارد. تغيير در روابط، هنجارها و ارتباطات جامعه، از جمله مهمترين ساز‌و‌کارهايی است که دشمنان در عرصه‌های فرهنگی و اخلاقی و ارتباطی آن را تعقيب می‌کنند.

وی افزود: علی‌رغم تمام برنامه‌ها، اهداف و سياست‌گذاری‌های انجام شده، هوشياری جامعه و باورهای عميق نسل‌های جديد به مبانی دينی و ارزش‌های الهی، بسياری از توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده است، اما ما نيازمند برنامه‌ريزی و بويژه هوشياری عميق و گسترده هستيم تا به موقع اهداف و راهبردهای دشمنان را رصد و از غافلگيری احتمالی جداً پيشگيری کنيم.

وزير اطلاعات يکی ديگر از مهم‌ترين آسيب‌های فضای امنيتی کشور را ايجاد اختلافات داخلی ميان مسئولان کشور و بزرگنمايی اختلاف سليقه‌ها دانست و گفت: دشمنان قسم‌خورده خارجی و داخلی تمام همت خود را مصروف راهبرد ايجاد و يا دامن زدن به اختلافات کرده‌اند. همان‌گونه که مقام معظم رهبری اخيراً فرمودند مسئولان کشور با حفظ سلايق و علايق اسلامی و ملی خود با تکيه بر اصول و محکمات نظام برای ناکام گذاردن دشمنان ملت ايران همدلی و همکاری بيشتری از خود نشان دهند، عمل به فرمان رهبر معظم انقلاب برای نظام ايجاد فرصت نموده و تمامی هزينه‌های مادی و جنگ روانی دشمنان را خنثی خواهد نمود. برنامه وزارت اطلاعات ارائه اهداف و اطلاعات دشمنان مبنی بر بزرگنمايی اين موضوع و بيان اهميت هوشياری در مقابله با آن است.

وی افزود: در عرصه‌های مختلف برنامه‌های کارشناسی شده برای تبديل آسيب‌ها به فرصت تنظيم شده که می توان به ورود اطلاعاتی در زمينه‌ها و روزنه‌های احتمالی که اقتصاد ملی را تهديد خواهند کرد، کمک به ايجاد امنيت اقتصادی برای فعالان در عرصه اقتصادی، تنگ کردن عرصه فعاليت برای عوامل و عناصر مرتبط با کشورهای بيگانه (اپوزيسيون و ضد‌انقلاب و جريان فتنه)، اولويت حضور اطلاعاتی در حوزه کانون‌های مهم اقتصادی برای کم‌اثر و بی‌اثر کردن تهديدات اشاره کرد.

وزير اطلاعات درباره وضعيت امنيتی جمهوری اسلامی در سطح ملی و در سطح منطقه‌ای در قياس با سايرين گفت: کشور ما از امنيت مطلوب برخوردار است. در پاسخ به سؤال شما ملحوظ داشتن چند نکته ضرورت دارد. يک، حجم بسيار پردامنه تلاش‌های دشمنان برای ايجاد نا‌امنی عينی و ذهنی در کشور و دوم کينه عميق آنها و بدخواهان داخلی ملت و سوم نا‌امنی‌های حاصل از سه جنگ در اطراف ماست. جنگ عراق و افغانستان (وضعيت اين دو کشور در ۳۰ سال اخير منبع نا‌امنی بوده است) که می‌دانيم يکی از هدف‌های اصلی در اين دو جنگ مهار يا تضعيف و کنترل از نزديک جمهوری اسلامی و جلوگيری از بسط نفوذ فکر امام‌(ره) بوده، هم‌چنين درگيری‌های داخلی پاکستان و طالبان محلی و همين‌طور عمليات‌های مداوم ارتش آمريکا در خاک پاکستان منبع مهمی برای گسترش نا‌امنی در منطقه است.

وی افزود: نکته ديگر گروهک‌های تروريستی مورد حمايت آمريکا و صهيونيست‌ها هستند که عليه نظام دست به هر کاری می‌زنند. در اينجا لازم می‌دانم واقعيتی را متذکر شوم. در حقيقت چندين سال است که درگير يک دفاع مقدس ديگر هستيم. اين جنگ را امريکايی‌ها به ما تحميل کرده‌اند. اما اين جنگ يک جنگ نظامی متعارف نيست، بلکه بسيار پيچيده‌تر و سخت‌تر از آن است. فقط هم درگير جنگ نرم نيستيم. درگير نبردی چندوجهی و ترکيبی شده‌ايم. درست است که عمده آن جنگ در عرصه اطلاعاتی تعريف می‌شود، اما منحصر به اين وجه هم نمی‌باشد. ناظران و کارشناسان منصف خارجی هم به آغاز چنين پيکاری اذعان داشته‌اند.

وزير اطلاعات خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای اطراف ما آمريکايی‌ها حضور نظامی دارند و پايگاه‌های تسليحاتی و اطلاعاتی و تروريست‌پروری آمريکا فعال است، با اين وجود دشمن در ايجاد نا‌امنی ناکام مانده است مگر در برخی موارد در بعضی نقاط مرزی دزدانه و ناجوانمردانه دست به جنايتی می‌زنند، ليکن مجموعاً وضعيت امنيتی قابل قبولی داريم. مهم‌ترين گواه صادق مدعای ما احساس امنيت روانی ملی ما می‌باشد که در سطح عالی قرار دارد. امنيت موجود را تلاش‌های شبانه‌روزی همه نهادها و دستگاه‌های امنيتی، انتظامی و نظامی و بويژه سربازان گمنام امام زمان‌(عج) برای ملت عزيز به ارمغان می‌آورد.

وی به توطئه براندازی نرم اشاره و تصريح کرد: جريان فتنه سال گذشته اجرای آن را به عهده داشت. اين طرح در هر کشوری غير از جمهوری اسلامی اجرا می‌شد، به نتيجه می‌رسيد و اگر بگويم چنين طرحی برای براندازی چند کشور کفايت می‌کرد، اغراق نکرده‌ام اما چه شد پس از چند ماه ناآرامی‌های پراکنده، مهار شد؟ ضروری می‌دانم از قدرت نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی و اسلام عزيز سخن بگويم و از رهبری‌های کم‌نظير مقام معظم رهبری که مهم‌ترين عامل امنيت ملی ماست.

مصلحی افزود: تکيه به توان مردم، ‌اتکا به آگاهی، هوشمندی، دشمن شناسی و اسلام‌خواهی ملت، ايمان، باورها، ارزش‌های دينی، شهادت‌طلبی، عاشورا و زندگی حسينی، اطاعت از رهبری، چسبندگی ولايت امر با امت و بالعکس، رابطه قلبی مردم و رهبری از مؤلفه‌های قدرت نرم نظام است. احساس مالکيت و تعلق مردم در مورد انقلاب، نظام و کشور، برخاستن تمامی مديران و کارکنان قوای سه‌گانه از بطن مردم از عناصر قدرت نرم کشور است، عنايات ويژه حق‌تعالی و تفضلات حضرت بقيه‌الله(عج) از منابع مهم و بنيادين قدرت نرم ماست. شهدای ما، خانواده معظم شهدا و ايثارگران، جانبازان و رزمندگان تاريخ دفاع مقدس و... اينها منابع و مؤلفه قدرت نرم نظام است. مردمی بودن نظام که فتنه‌گران به آن خرده می‌گيرند و آن را پوپوليسم می‌نامند و به قصد ناسزاگويی ما را پوپوليست خطاب می‌کنند، مؤلفه قدرت نرم کشور ماست.

وزير اطلاعات يادآورشد: به هر حال جمهوری اسلامی بر منابع تمام نشدنی قدرت نرم تکيه دارد و دشمنان نخواهند توانست خدشه‌ای و لطمه‌ای به اين شجره طيبه وارد سازند. از همين روست که با وجود همه برنامه‌ريزی‌های دشمنان، امنيت در کشور ما در سطح مطلوبی قرار دارد. شاخصه‌هايی هم می‌توان ذکر کرد؛ مانند اين که سرعت پيشرفت و آبادانی کشور، حجم عمران و طرح‌های در دست اجرا، رشد جهشی علمی، تکنولوژيک، پيشرفت در رشته‌ها و قلمروهای مختلف، شکفتن استعدادهای لايزال جوانان فرهيخته و دانشمند ايران، توليد علوم گوناگون همه و همه در پرتو امنيت مقدور و ممکن شده است.

وزير اطلاعات درباره برنامه‌ای برای نهادينه کردن امنيت در شرق کشور و بويژه سيستان و بلوچستان اظهار داشت: ايجاد امنيت در شرق کشور مستلزم اقدامات گسترده و بويژه همکاری تمامی نهادهای امنيتی است. از سوی ديگر، مقتضی هماهنگی و تعاون ديگر سازمان‌های مسئول است. امنيت در شرق کشور يک مسئله پيچيده و چندسويه است. بايد به طور همزمان به تمامی آنها توجه و طرح دقيقی تعريف و نقشه راه طراحی و ارائه شود. متغيرهای متفاوتی در اين منطقه در روندهای امنيت و ثبات و ايجاد انسجام و پيوندهای عميق بويژه امنيت نرم مداخله دارد که هر نوع بی‌توجهی و عدم دقت به هر يک از اين عوامل و متغيرها می‌تواند روند مهندسی امنيتی اين منطقه را با اختلال و اشکال مواجه سازد. بخشی از امنيت اين منطقه به کشورهای همسايه و ساختار و شرايط امنيتی حاکم بر اين کشورها بستگی دارد. بايد اين نکات در طراحی مهندسی امنيتی اين منطقه مدنظر قرار گيرد.

وی ادامه داد: هدف اوليه نظام، ارتقای شاخص‌های پيشرفت اين منطقه و ايجاد عدالت، برخورداری مردم از شاخص‌های رفاه اجتماعی، اشتغال، رفع بيکاری و... است، منتها اين مهم بدون مشارکت، همراهی و همکاری خود مردم و مقابله جدی با جريانات و کسانی که تحت حمايت بيگانگان درصدد برهم زدن اين اهداف هستند، امکان‌پذير نيست. مردم سيستان و بلوچستان امروزه به خوبی می‌دانند که بخشی از مشکلات اين منطقه ناشی از شرارت گروه‌ها و جرياناتی است که تحت لوای ايدئولوژی‌ها و گرايش‌های منحرفانه، اما با هدايت و سازماندهی بيگانگان حادث گرديده است. استراتژی‌های دقيقی برای ابعاد و سطوح و عرصه‌های متفاوت تعريف شده است که بخشی از آنها در حال اجراست و برخی نيز در آينده‌ای نزديک اجرا خواهد شد تا بتوانيم ان‌شاءالله اين منطقه که برای ما يک منطقه بسيار حساس و حياتی محسوب می‌شود را به سوی پيشرفت، رفاه و امنيت بيشتر و مطلوب‌تر سوق دهيم.

مصلحی درباره رابطه مردم و وزارت اطلاعات و ميزان تماس‌های مردمی گفت: اساس دستگاه اطلاعاتی ايران بر روابط و مشارکت و مداخله مردم در عرصه‌های امنيتی و اطلاعاتی بنيان نهاده شده است. همان طوری که حضرت امام(ره) فرمودند، مردم ايران و جامعه ايران از اطلاعات ۳۶ ميليونی برخوردارند و اساساً بدون مشارکت دقيق مردم در نقش‌ها و مسئوليت‌های متفاوت، امکان تحقق اهداف امنيتی و اطلاعاتی منتفی می‌گردد.

جامعه ايران، جامعه‌ای متعهد با احساس مسئوليت قوی و بويژه مسئول در پيشگاه خداوند و دارای اخلاق فردی و اجتماعی است و نسبت به شرايط نظم و ثبات خود هيچ گاه دچار انفعال و يا عقب‌نشينی و احساس ترديد نمی‌شود. مردم هر جا احساس کنند منافع ملی، امنيت عمومی و ملی و ارزش‌ها و اهداف جمعی و ملی آنها با مخاطره مواجه شده است، خود وارد ميدان می‌شوند. همان طوری که ملاحظه گرديد، در فتنه ۸۸ عينيت داشت.

وی افزود: خود مردم آن گاه که مشاهده کردند دشمنان با حربه‌های جديد وارد شده و با استفاده از تکنيک‌های نوين همان اهداف قبلی را برای ضربه زدن به مبانی جامعه که فرهنگ و ساختار سياسی کشور می‌باشد، تعقيب می‌کند، خود به عرصه ميدان آمده و با شناخت کانون‌های توطئه، توطئه‌گران و راهبردهای آنان، دستگاه اطلاعاتی کشور را ياری داده‌اند. روزانه هزاران تماس تلفنی، نامه، ايميل، پيامک و... ارتباط مردم با وزارت را برقرار می‌سازد. مسائل امنيتی و اطلاعات بسيار دقيقی اعلام می‌کنند. بخش قابل توجهی از موفقيت دستگاه اطلاعاتی کشور مرهون دقت نظر، تعهد و احساس مسئوليت، مشارکت و انتقال اطلاعات آنان به دستگاه‌های امنيتی است. اين روند نه تنها نسبت به گذشته دچار افت و افول نشده است، بلکه بعد از حوادث ۸۸ شدت گسترده‌ای يافته است. کيفيت گزارش‌ها، تحليل‌ها و اخباری که توسط مردم برای دستگاه اطلاعاتی ارسال می‌شود، حکايت از آن دارد که امروزه بخش وسيعی از جامعه حساسيت اطلاعاتی پيدا کرده و خود را در فرآيندهای اطلاعاتی سهيم و شريک می‌دانند.

وزير اطلاعات درپاسخ به سوالی درباه اين که اخيراً از هزينه ۱۷ ميليارد دلاری فتنه‌گران برای براندازی و هم‌چنين سرمايه‌گذاری آنها روی مدارس خبر داديد. در اين باره توضيح بيشتری بدهيد. اين هزينه‌ها از کجا تأمين و در کجا هزينه می‌شد؟ اظهار داشت: فقط بخشی از سرمايه‌گذاری‌های آمريکا در جنگ نرم عليه ايران و براندازی نرم طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۷ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار است. عمده اين ارقام را خود آنها اعلام کرده‌اند. فقط قسمتی از رقم ياد شده در کيس‌های اطلاعاتی به دست آمده است. مبالغی که تحت عنوان جايزه به افراد مختلف داده‌اند را در رقم يادشده لحاظ نکرده‌ايم.ميلياردها دلاری که سرويس‌های اطلاعاتی آنها در اقدامات پنهان هزينه می‌کنند، نياورده‌ايم، کمک‌هايی که به گروهک‌های تروريستی کرده‌اند را نگفته‌ايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016