سه شنبه 9 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ کودتاگرِ ياغی به اولتيماتوم، سيدمجتبی واحدی

سيدمجتبی واحدی
صبح روز سه‌شنبه به وقت ايران در يک گفت‌وگوی مفصل تلفنی از او (مهدی کروبی) پرسيدم که ماجرا چه بوده است. او با آرامشی مثال‌زدنی برای‌ام تعريف کرد که داستان از دو شب قبل و با حضور مشکوک دو يا سه نفر لباس‌شخصی در برابر منزل شروع شد و

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تجمع اراذل و اوباش حکومتی در برابر منزل کروبی، موضوعی نبود که بتوان از کنار آن عبور کرد زيرا از يک سو «آمرانِ»اين تجمعات آن‌قدر در داخل و خارج ايران رسوا هستند که اخبار مرتبط با هر حرکت مزدوران ايشان، بلافاصله به کتاب قطور رسوايی های آنها افزوده می‌شود و از سوی ديگر، رفتار شجاعانه کروبی، توجه اغلب آزادی‌خواهان ايران و جهان را به خود جلب کرده و ده‌ها ميليون نفر در سراسر جهان، با حساسيت ويژه، خبرهای او را تعقيب می‌کنند.

بر همين اساس، تنها دقايقی پس از اوباش‌گری جديد چماق‌داران حکومت در برابر خانه کروبی، بسياری از علاقه‌مندان شيخ شجاع با من تماس گرفتند و جويای حال او بودند. البته با شناختی که از بيست و هشت سال قبل از کروبی داشتم مطمئن بودم که تهديدها وعربده‌کشی‌ها، نه او را مرعوب می‌سازد و نه می‌تواند به اوباشِ حکومتی برای انصراف کروبی از حضور در راه‌پيمايی روز قدس، کمک نمايد. اما اين اطمينان قلبی باعث نشد که از مذاکره تلفنی با شيخ خودداری کنم.

صبح روز سه‌شنبه به وقت ايران در يک گفت‌وگوی مفصل تلفنی از او پرسيدم که ماجرا چه بوده است. او با آرامشی مثال‌زدنی برای‌ام تعريف کرد که داستان از دو شب قبل و با حضور مشکوک دو يا سه نفر لباس‌شخصی در برابر منزل کروبی شروع شده و پس از آن که محافظان کروبی موضوع را به پايگاه نيروی انتظامی خبر داده‌اند از مراکز خاص به آن‌ها اعلام شده که «اين‌ها نيروهای خودی هستند، رهای‌شان کنيد.» کروبی همچنين از ديدار ديروز خود با ميرحسين سخن گفت و تعقيب و گريزهای دزدانه مأموران حکومتی که با تجمع شب گذشته هم ارتباط داشته‌اند.

در مورد حضور پُرشمار اراذل و اوباش، کروبی گفت: «بين ساعت ده و نيم و يازده شب، مشغول مطالعه بودم که صدای صلوات و شعار را در برابر منزل شنيدم که به تدريج به فحاشی تبديل شد.» به گفته شيخ، زنگ تفريح فحاشی‌ها، شعارهايی در باب مظلوميت آقای خامنه‌ای بوده است. به کروبی گفتم: «اين قسمت از شعارها درست بوده، زيرا کسی که طرفداران‌اش اين اراذل و اوباش باشند از مظلوم‌ترين افراد است که البته مظلوميت او خودخواسته می‌باشد!»

کروبی از شعارهايی که عليه خود و همسرش سر داده بودند سخن گفت اما بيش‌تر از هرچيز از اين ناراحت بود که آسايش همسايگان‌اش را بر هم زده‌اند و حتی بعضی از ايشان که در جلوی منازل خود ايستاده بودند را مورد هتاکی قرار داده‌اند و آن‌ها را با عباراتی همچون «مرفهان بی‌درد»، «عرق‌خور» ، بی‌دين و… پذيرايی نموده‌اند.

بخش ديگری از مأموريت اين اوباش در شب‌های قدر، پرتاب گوجه‌فرنگی و تخم مرغ به در و ديوار ساختمانی بوده که افراد بسياری در مالکيت مشاع آن با کروبی شراکت دارند. به گفته شيخ، کسی که ظاهرا فرماندهی گروه را به عهده داشته، چند بار از مأموران خود خواسته است که از پرتاب مواد مختلف به طرف خانه ـ که کروبی فقط يکی از مالکين آن است ـ خودداری کنند اما چون مأموران متدين، از اجرای فرمان سر باز زده‌اند جناب فرمانده عصبانی شده و گفته «‌هر کس گوجه‌فرنگی يا تخم مرغ پرتاب کند ولد الزنا است!» به کروبی گفتم که حدس می‌زنم بعد از اعلام «ولدالزنا»بودن کسانی که گوجه پرتاب می‌کنند بر تعداد ايشان افزوده شده است که پاسخ کروبی، تنها يک خنده بود.
پس از آن که در مورد جزئيات حمله صحبت کرديم از شيخ سؤال کردم که «آيا گمان نمی‌کنيد حمله اخير، توسط عوامل و حاميان احمدی‌نژاد انجام شده تا به آقای خامنه‌ای بگويند اجازه نخواهند داد او به وحدت در داخل، فکر کند؟» البته تحليل خودم در خصوص اظهارات اخير آقای خامنه‌ای را به کروبی گفتم و مجددا تأکيد کردم که رهبر جمهوری اسلامی، اصولا به دنبال وحدت يا نزديکی به اصلاح‌طلبان نيست و تنها هدف او از سخنان اخير، يک اولتيماتوم جدی به احمدی‌نژاد بوده که اگر دست از يکه‌تازی‌های خود بر ندارد ممکن است حاکميت به دنبال وحدت با اصلاح‌طلبان برود و جبهه قوی در برابر دولتِ گردن‌کش او تشکيل دهد. احمدی‌نژاد هم در برابر آن اولتيماتوم رهبری ساکت ننشسته و با بسيج عوامل مزدبگير خود در سپاه و بسيج، به لشگرکشی در برابر يکی از اصلی‌ترين سران جبهه اصلاحات دست زده تا آقای خامنه‌ای بداند رئيس دولت کودتا برای اظهارات رهبری، تره هم خرد نمی‌کند.

کروبی هم با من موافق بود که حمله اخير به خانه او، بيش از آن‌که به بخش‌های ديگر از ستاد کودتا ارتباط داشته باشد مرتبط با دارودسته احمدی‌نژاد است که می‌خواهد در برابر رهبری، قدرت‌نمايی کند. البته احمدی‌نژاد اين بار نتوانست از عربده‌کشی مزدوران خود لذت زيادی ببرد زيرا هم زمان با اوباش‌گری‌ها در برابر خانه کروبی، رئيس دولت مشغول شنيدن سخنان رهبری بود که بی‌سابقه‌ترين انتقادات را نسبت به دولت دهم شامل می‌شد و به صورت خاص، اقدام اخير احمدی‌نژاد در واگذاری بخشی از اختيارات وزير خارجه به مشايی و ياران او را مردود می‌شمرد. به هر صورت، کم‌تر از يک هفته از ابراز علاقه ظاهری رهبر جمهوری اسلامی بر توسعه وحدت داخلی و تأکيد او بر پرهيز از اقدامات دشمنی‌ساز، مزدبگيران احمدی‌نژاد، بدترين فحاشی‌ها را در مقابل منزل شيخ اصلاحات انجام دادند تا آقای خامنه‌ای بداند اولتيماتوم‌های او به رئيس دولت کودتا، نتيجه‌ای به دنبال نخواهد داشت. مقاومت بعدی احمدی‌نژاد در برابر رهبری احتمالا به احکام صادره برای مشايی و مهره‌های او، همچون بقايی مربوط خواهد شد که رهبر جمهوری اسلامی در ملاقات دوشنبه خود با اعضای دولت کودتا از آن انتقاد کرد .

اکنون همه بايد منتظر ادامه اولتيماتوم‌های مستقيم رهبری به احمدی‌نژاد و توسعه حملات به رئيس دولت از تريبون مجلس يا از زبان رئيس قوه قضائيه باشيم که قطعا باز هم با تودهنی عملی يا زبانی رئيس دولت مواجه خواهد شد. البته کسی نبايد گمان کند که بالا گرفتن اختلاف ميان رهبر کودتا و رئيس دولت کودتا، به خاطر پافشاری يکی از طرفين بر يک حق است بلکه اين «اولتيماتوم »ها و«تودهنی‌ها» به خاطر آن است که هر يک از دست‌اندرکاران حاکميت، به دنبال سلب مسئوليت از خود نسبت به نابسامانی‌های فراوان اقتصادی، سياسی و مديريتی کشور است .

پس لازم است که رهبری در سخنرانی عمومی خويش به رئيس دولت اولتيماتوم بدهد و رئيس دولت هم با تودهنی علنی، نشان دهد که از نظر او، موضع داخلی و خارجی رهبری بسيار ضعيف‌تر از آن است که بتواند در برابر رئيس دولت بايستد، زيرا او با بذل و بخشش ده‌ها ميليارد دلار در داخل و خارح از کشور، بخشی از سياست‌مداران و فرماندهان نظامی را به جمع حاميان خود اضافه کرده به طوری که مقابله آقای خامنه‌ای با او، بسيار سخت‌تر از آن چيزی است که قبلا تصور می‌شد.

اصلاح‌طلبان بايد اين فرصت را غنيمت بشمارند و مردم را به آينده نزديکی بشارت دهند که رفتار فرسايشی در داخل حاکميت، همه وابستگان به کودتا را در حضيض قرار خواهد داد و آنان ناچار خواهند شد به خواسته‌های مشروع مردم تن دهند.

سيدمجتبی واحدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016