پنجشنبه 11 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: مسايل انتخاباتی داخل آمريکا، دليل آغاز مجدد مذاکرات سازش است، ايلنا

ايلنا: رييس‌جمهور اظهار داشت: اشغالگران صهيونيستی چنين تصور نکنند که اگر در جريان مذاکرات به فرض تفاهمنامه‌ای را به امضاء رساندند، در دنيامشروعيت و مقبوليت پيدا خواهند کرد اين تصور کاملا اشتباهی است و شايد يکی از اهداف آغاز روند مذاکرات سازش تنها به دليل مسايل انتخاباتی داخل آمريکا باشد و با صحنه سازی و تبليغات قصد دارند در بين مردم آمريکا برای خود وجهه‌ای درست کنند.
به گزارش ايلنا، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم در پاسخ به سوالی درباره اهميت روز جهانی قدس، خاطرنشان کرد: امروز مسأله قدس مهمترين مساله جهان است و می‌توان از صف آرايی ، شدت عمل وميزان حساسيتی که کشورها، جريانات و قدرت‌های زورگو نسبت به موضوع قدس نشان می دهند ، به اهميت قدس پی برد.
رييس‌جمهور با بيان اينکه مسئله قدس فقط يک مسئله جغرافيايی، ملی يا فلسطينی نيست، خاطرنشان کرد: اگرچه قدس يک مسئله کاملا اسلامی است اما فقط محدود به مسلمانان نيست امروز مسئله قدس به مسئله بشری تبديل شده است، زيرا رژيم صهيونيستی در برابر چشم ۷ ميليارد جمعيت جهان، سرزمينی را با زور و دروغ اشغال کرده و با تهديد کشورهای منطقه ،حمله به کشورهای همسايه و تخريب خانه‌های مردم، در حقيقت کرامت و شخصيت بشريت امروز را مورد خدشه و تحقير قرار داده است ، بنابراين موضوع فلسطين يک مسئله بشری است ومطمئنا هرکجای دنيا انسان آزاده ای باشد نسبت به موضوع قدس حساس است.
احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه صهيونيسم يک حزب سياسی بسيار پيچيده ،خشن و بی فرهنگ است، گفت: صهيونيست‌ها قصد دارند همه دنيا راتحت سلطه خود قرار دهند و فرهنگ دنيا را متلاشی و براقتصاد و سياست جهان تسلط داشته باشند. آنها به دنبال اين هستند که حتی خودشان تعيين کنند که چه کسی در کجا حاکم باشد، کدام رسانه چه حرفی را مطرح کند، و چه کسی جايزه صلح بگيرد.
وی با بيان اينکه در حال حاضر پايگاه اصلی صهيونيست ها در رژيم صهيونيستی قرار دارد، تصريح کرد:گرچه برخی معتقدند دولت آمريکا هم به نوعی پايگاه رژيم صهيونيستی است اما اينکه دولت آمريکا تحت سلطه رژيم صهيونيستی است يا رژيم صهيونيستی تحت سلطه دولت آمريکا جای بحث دارد اما مهم اين است که امروز صهيونيست‌ها همه جهان را مورد تهديد قرار داده‌اند.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در باره راه حل جمهوری اسلامی ايران برای حل موضوع فلسطين و بازپس گيری حقوق غصب شده فلسطينی ها خاطرنشان کرد: بهترين راه حل برای حل مشکل فلسطين در منشور سازمان ملل متحد پيش بينی شده و آن برخورداری از حق تعيين سرنوشت است. ملت فلسطين دارای تاريخ، سرزمين و هويت مشخصی بوده و يک ملت آواره‌ای نبوده‌اند که امروز رژيم صهيونيستی بخواهد آنها را از روی زمين پاک کند.
رييس‌جمهور تصريح کرد: همان طور که همه ملت‌ها از حق تعيين سرنوشت برخوردار هستند بايد ملت فلسطين هم از اين حق برخوردار باشد. امروز حدود ۱۰ ميليون فلسطينی وجود دارند که می‌توانند در‌رفراندوم آزاد سرنوشت خود را تعيين کنند ملت فلسطين اعم از مسلمان، مسيحی و يهودی می‌توانند با هم تصميم گرفته و آينده فلسطين را رقم بزنند و اين انسانی‌ترين و کم‌هزينه‌ترين راه حلی است که همه بايد به آن تن بدهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره ارزيابی خود از آغاز مجدد مذاکرات سازش، اظهارداشت: بيش از ۳۰ سال است که اين مذاکرات انجام می‌شود و دهها طرح هم ارايه شده است، اما سوال اين است که چرا همه آنها به شکست انجاميده است. اگر به مسائل و ريشه اصلی مشکلات فلسطين توجه نشود، نفس انجام گفت‌وگو و مذاکره مشکلی را حل نخواهد کرد از اين رو بايد ريشه مشکل را شناخت و آن را برطرف کرد.
وی افزود: از سوی ديگر بايد مشخص شود که چه کسی و به نمايندگی از چه کسی می‌خواهد مذاکره کند و نماينده ده ميليون فلسطينی در کجای اين مذاکرات حضور دارد، آيا قرار‌است اشغالگران خود نماينده فلسطينی‌ها را تعيين کند و در حقيقت می‌خواهد با خود گفت‌وگو کند؟ درحال حاضر رسمی‌ترين نماينده فلسطين، دولت حماس است چرا که برخاسته از رأی مردم است، بنابراين اگر واقعا قرار‌است مذاکره‌ای صورت بگيرد بايد نماينده ده ميليون فلسطينی هم در آن حضور داشته باشد.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در روند مذاکرات سازش بايد مشخص باشد که آيا موضوع مذاکرات، تعيين سرنوشت ملت وسرزمين فلسطين ،رفع ظلم، تبعيض و بازگشت اشغالگران به سرزمين‌های خود است يا اينکه صرفا يک عده می‌خواهند با يکديگر تفاهم کنند؟ از سوی ديگر بايد معلوم شود که در چه شرايطی اين تفاهم انجام می‌شود؟ چه کسی ناظر و چه کسی واسطه آن است؟ آيا کسی که واسطه مذاکرات است، خود يک طرف مذاکره نيست؟ تجربه نشان داده است که دولت‌های آمريکا به طور مطلق از جنايات، تجاوزگری ها و اشغالگری های رژيم صهيونيستی حمايت کردند بنابراين آنها چطور می‌توانند واسطه مذاکره باشند؟
احمدی‌نژاد اظهار داشت: اشغالگران صهيونيستی چنين تصور نکنند که اگر در جريان مذاکرات به فرض تفاهمنامه‌ای را به امضاء رساندند، در دنيامشروعيت و مقبوليت پيدا خواهند کرد اين تصور کاملا اشتباهی است زيرا امروز صهيونيست‌ها در بين همه ملت‌های جهان منفور هستند و به جز حزب صهيونيسم که در آمريکا و اروپا چند هزار عضو دارد هيچ کس در دنيا به صهيونيست‌ها علاقه‌ای ندارد. شايد يکی از اهداف آغاز روند مذاکرات سازش تنها به دليل مسايل انتخاباتی داخل آمريکا باشد و با صحنه سازی و تبليغات قصد دارند در بين مردم آمريکا برای خود وجهه ای درست کنند در حالی‌که به نظر می‌رسد نيازی به اينگونه صحنه‌سازی‌ها وجود ندارد زيرا در آمريکا دو حزب بيشتر حاکم نيست و مردم گزينه سومی پيش رو ندارند وبه اجبار بايد حزبی که ضرر کمتری دارد را انتخاب کنند مردم آمريکا فکر می‌کنند جمهوری‌خواهان خشن‌تر و بدتر از ديگران هستند از اين رو نيازی به اينگونه تبليغات و صحنه سازی‌ها وجود ندارد.
احمدی‌نژاد با تأکيد بر اينکه مسئله فلسطين بايد توسط مردم اين کشور و با به رسميت شناختن حقوق اساسی ملت فلسطين حل شود،گفت: حل اين موضوع نيازی به جنگ و لشکرکشی ندارد تنها بايد حق ابتدايی و اوليه مردم فلسطين را به آنها بدهند وضرورتی هم به انجام ده‌ها دور مذاکره و ارائه طرح‌های مختلف وجود ندارد.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمايت دفاعی تهران از کشورهای منطقه، گفت: ايران آمادگی دارد تجربيات دفاعی خود را در اختيار همه کشورهای منطقه قرار دهد دارد البته اين کمک کاملا جنبه دفاعی دارد ضمن اينکه همکاری دفاعی اختصاص به کشور خاصی ندارد و هر کشوری می‌تواند نيازهای دفاعی خود را از ايران تامين کند.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره روابط ايران، مصر و عربستان، اظهار داشت: مناسبات ايران با ساير کشورها بر اساس دوستی، محبت و برادری استوار است به خصوص با کشورهای منطقه و اسلامی انگيزه بيشتری برای همکاری داريم اگر بعضا فاصله‌ای با برخی کشورهای دوست وجود دارد عمدتا تحت تأثير القائات و دخالت‌های دشمنان است. چرا که می‌دانند اگر مصر، عربستان و ايران در کنار هم باشند، ديگر رژيم صهيونيستی جايی برای حضور در منطقه نخواهد داشت ،ملت فلسطين مظلوميت را تجربه نخواهند کرد ، ديگر کسی جرأت نمی‌کند افغانستان و عراق را اشغال و مردم پاکستان را بمباران کنند وهيچ ناامنی و اختلافی در منطقه باقی نخواهد ماند. روابط نزديک اين سه کشور به نفع همه بشريت وجهان اسلام است زيرا خاورميانه چهارراه ارتباطی جهان است و خاورميانه امن و آباد به نفع همه جهان است ايران تلاش خود را برای بهبود اين روابط انجام می دهد اما اين رابطه دشمنانی هم دارد.
رييس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تحريم‌های اقتصادی عليه ملت ايران و تاثير آن در اوضاع داخلی ايران، خاطرنشان کرد: اينگونه تحريم‌ها بيشترين تأثير را درکشورهای اروپايی دارد زيرا آمريکايی‌ها که از گذشته با ايران رابطه اقتصادی نداشتند.آنها در حقيقت عدم همکاری اقتصادی با ايران را به اروپايی‌ها تحميل می کنند، از اين رو اروپايی ها بيشترين زيان را از تحريم متحمل می شوند زيرا ايران توانايی ساخت و يا تهيه کالاهای مورد نياز خود را از سراسر جهان دارد بنابراين نبايد دنبال تأثير تحريم در ايران بود بايد تأثيرات آن را در اروپا جستجو کرد.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: البته اعمال تحريم‌ها از سوی قدرت‌های زورگو بر اقتصاد ايران تاثيرات مثبتی دارد ،امروز ايران با خود اتکايی، نوآوری و شکوفايی از حرکتی رو به جلو برخوردار است وهر تحريک بيرونی به اين حرکت شتاب می‌دهد. ايران در بخش نفت و بنزين قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و تمام مراحل مربوط به ساخت پالايشگاه ،توليد،اکتشاف و صادرات نفت را در داخل انجام می دهد بنابراين تحريم‌ها در اين بخش هيچ تاثيری نخواهد داشت و اقدام قدرت‌های زورگو در اين زمينه مانند آن است که کسی که درياچه آب شيرين در اختيار دارد را به تحريم آب شيرين تهديد کنند.
احمدی‌نژاد درباره خروج نيروهای آمريکايی از عراق، خاطرنشان کرد: اقدام دولت آمريکا به معنای پايان حضور نيروهای آمريکايی در عراق نيست ، البته ايران از نفس کاهش نيروهای نظامی در عراق استقبال می‌کند چرا که معتقديم عراق بايد به دست مردم اين کشور اداره شود خروج نظامی زمانی مناسب است که همراه با اعلام احترام به استقلال دولت و نظام سياسی عراق ، تعهد به عدم دخالت در امور داخلی عراق و عمل به آن باشد.
رييس‌جمهور با اشاره به بی‌نتيجه بودن حضور نظامی آمريکا در عراق، تصريح کرد: امروز برای مردم آمريکا و جهان جای سوال دارد که حضور آمريکا در عراق چه نتيجه‌ای داشت ؟ آيا بر امنيت منطقه افزوده شد؟ آيا تروريسم ريشه‌کن و اقتصاد منطقه بهبود يافت؟ آيا سلاح کشتار جمعی کشف ومعدوم شد و اصولا هدف از اين حمله چه بود.
احمدی‌نژاد با تأکيد برلزوم پاسخگو بودن کسانی که در عراق مرتکب جنايت شدند،گفت:اگر بعد از سقوط صدام، ادامه حضورآمريکايی‌ها در عراق درست بود، پس چرا امروز نيروهای نظامی آمريکا می‌خواهند از اين کشور بيرون بروند؟ چه کسی بايد پاسخ خون‌های ريخته شده و خرابی‌های انجام شده را بدهد؟ به هرحال بايد کسی مسؤوليت اين جنايات را بپذيرد، خسارت بدهد،مجازات شود و تعهد بدهد که ديگر اين اشتباهات تکرار نشود.
رييس‌جمهورافزود: اگر آقای اوباما می‌خواهد واقعا کار مفيدی را انجام دهد، بايد به عدم دخالت در امور داخلی عراق و خروج کامل نيروهای نظامی متعهد شود و مجرم را به يک دادگاه عادل در جهان معرفی کند تا مجازات شود اگر چنين اتفاق بيافتد مطمئنا ناامنی و تروريسم از بين می‌رود ،زيرا بهانه تروريست‌ها حضور آمريکايی‌ها در عراق است.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال مناظره با رييس جمهور آمريکا، اظهار داشت: ملت ايران همواره اهل گفت‌و گو و منطق است. در دوره آقای بوش برای مناظره در برابر رسانه‌ها اعلام آمادگی کرديم امروز هم اين آمادگی وجود دارد باورمان اين است که منطق ملت ايران در همه مجامع جهانی قابل بيان و دفاع است.
رييس‌جمهور در بخش ديگری از اين مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اظهار نگرانی کشورهای اروپايی مبنی براينکه با به راه افتادن نيروگاه اتمی بوشهر اين نيروگاه در منطقه و جهان آلودگی ايجاد خواهد کرد،خاطرنشان کرد: در دنيا ۴۰۰ نيروگاه اتمی وجود دارد چرا ۳۹۹ نيروگاه ديگر ازنگاه اروپايی‌ها استثناء است؟ اگر نيروگاه های ديگر آلودگی ايجاد نمی‌کند نيروگاه اتمی بوشهر هم آلودگی ايجاد نمی‌کند.
احمدی نژاد با بيان اينکه نيروگاه بوشهر زير نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی و طبق استانداردهای بين‌المللی فعاليت می‌کند،گفت: تمام استانداردهای بين المللی در ساخت نيروگاه بوشهر رعايت شده است و احتمال هيچ‌گونه آلودگی وجود ندارد و به نظر می‌رسد برخی اظهارات در اين زمينه از روی ناراحتی بيان می‌شود.
وی تصريح کرد: بايد تمام کشورهای منطقه بتوانند از انرژی صلح آميز هسته‌ای به عنوان انرژی پاک استفاده کنند و دستيابی به آن حق طبيعی همه کشورهاست و کسی نمی‌تواند مانع آن شود.ايران آمادگی دارد تجربيات خود را در زمينه انرژی صلح آميز هسته‌ای به کشورهای منطقه منتقل کند.
رييس‌جمهور افزود:هنوز نيروگاه اتمی بوشهر راه اندازی نشده و تنها سوخت به داخل ساختمان برده شده است تا با قرار گرفتن در جای خود در يک دوره ۲-۳ ماهه راه‌اندازی شود، اما انتقال سوخت اقدام مهمی بود که با اتمام نصب همه تجهيزات و آزمايش آن با تزريق سوخت،فعاليت اين نيروگاه آغاز خواهد شد که اميدوارم طرف روسی هم براساس تعهدات خود اين نيروگاه را در زمان پيش بينی شده راه اندازی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016