شنبه 13 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين اخبار از حمله لباس شخصی ها به مسجد قبا و مجروحان حادثه، جرس

جـــرس: بنا بر آخرين گزارش ها و اخبار، روز جمعه ١٢ شهريورماه ۸۹ و بعد از مراسم روز قدس، مسجد قبای شيراز مورد حملۀ لباس شخصی های شبه نظامی – که خود را حامی رهبر جمهوری اسلامی معرفی می کردند- واقع شد، که در نتيجه تعدادی از مردم، طلبه ها و مقلدين آيت‌الله دستغيب، مرجع منتقد دولت، مورد جراحت و خونريزی قرار گرفتند، که خبری از وضعيت آنان در دست نمی باشد.

اين گزارش ها خاطرنشان ساخته بود برخی از لباس شخصی ها با بنزين، آتش به داخل مسجد قبا روانه می ساختند و سنگ و چوب و سلاح سرد در دست داشتند و از سوی ديگر طلاب و نمازگزاران نيز از مسجد دفاع می‌کردند.

همزمان گزارش هايی نيز حکايت از آن دارد که به دنبال اهانت لباس شخصی ها به آيت الله دستغيب و حمله به مسجد قبا، جمعی از مردم شيراز طی تجمعی حمايت قاطع خود را از وی اعلام کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شب گذشته آيت الله دستغيب در تماس تلفنی از طلاب خواسته که شب را در مسجد مانده و از مسجد دفاع کنند. وی تاکيد کرد که در صورت تکرار سنگ پرانی توسط لباس شخصی ها از اقدام متقابل به مثل خود داری کنند.

سايت حديث سرو از بروز اختلافات درون گروهی در ميان تجمع کنندگان خبر داد. اين گزارش می افزايد که منشاء اين اختلاف عدم حمايت استاندار و فرماندار از جمع حاضر می باشد.

موج جديد حملات از کجا آغاز شد
بعد از موج اوليه حملات حاميان حکومت و رهبری عليه آيت الله علی محمد دستغيب – بدليل مواضع وی در حمايت از موضع مردم در جريان اعتراضات بعد از انتخابات رياست جمهوری- طی زمستان گذشته، اين چندمين بار طی هفته های اخير (ماه رمضان) بود که لباس شخصی های حامی حکومت، با حمله به مسجد آيت الله علی محمد دستغيب، طلاب وی و مسجد قبا را مورد ضرب و شتم و آسيب قرار می دهند؛ اما آزار و هتک حرمت به مسجد آتشی ها (محل تجمع طلبه ها)، همچنين بيت و دفتر آن مرجع تقليد، طی ماههای اخير بدون وقفه ادامه داشته است.

دو هفته پيش و در پی انتقادات تند اين مرجع تقليد از "ولايت جائر"، حمله‌های نيروهای طرفدار حاکميت به وی شدت گرفت و سازمان مجدد يافت.
وی در يکی از سخنرانی‌های ماه رمضان خاطرنشان ساخته بود "ولی ‌فقيه بايد به قانون اساسی عمل کند، نه اين که بر آن مسلط باشد...آن شخصی که مدام دم از مَن می‌زند و خود را همه کاره مردم می‌داند و می‌گويد بايد همه از من پيروی کنند، يک همچين شخصی مصداق شجره خبيثه می‌باشد."

در پی اين انتقادات، تحرکات افرادی سازماندهی شده که با حمله، هتک حرمت، دادن شعار و رنگ پاشی بر روی تابلو دفتر اين عضو منتقد مجلس خبرگان و تجمع مقابل مسجد قبای شيراز همراه بود شدت يافت.

دستغيب نسبت به تداوم اين رفتارها به مسئولين برخی نهاد ها و لباس شخصی ها هشدار داده و خاطرنشان ساخته بود "به آقايانی که به نظر خودشان می خواهند با حمله مجدد به مسجد، وضع را اصلاح کنند ولی درصدد فساد هستند سفارش می کنم که مبادا در آن جلسات مخفيانه ای که می گيريد، در صدد حمله کردن به مسجد باشيد و بخواهيد دواره آن وضع را تکرار کنيد که اين به صلاحتان نمی باشد و امتحان خوبی در آن قضايا از جانب شما داده نشد."

هشدار به ظالمان؛ بهانه حملات مجدد
آيت الله دستغيب در سخنرانی روز بيستم ماه رمضان، ضمن هشدار به حاکمان ظالم گفته بود "ظالمان همواره دنبال حکومت خودشان بوده اند نه حکومت خداوند؛ حکومت خودشان را می خواستند، نه حکومت خدايتعالی را و خداوند نيز به آنها مهلت داد، اما هنگامی که هيچ راهی باقی نمی ماند، به عذاب الهی مبتلايشان کرد. اعوان و انصار ظلمه و حاکمان ستمکار هنگاميکه کسی را مخالف خود می يافتند يا مطلع می شدند کسی يا گروهی خلاف ميل آنها رفتار کرده، به سرعت به سوی آنها می شتافتند و با شديدترين مجازات آنها را عقوبت می کردند.

بگذاريد مردم روز قدس آزاد باشند
آيت الله دستغيب همچنين در مراسم شب بيست و سوم و بعد از موج اوليه حملات (هفته قبل) به بيت و مسجد قبا و تصميم شورای تأمين استان فارس برای تعطيلی مجدد آن مسجد، ضمن هشدار به برخی افراد و مسئولان گفته بود "اين کار جز ضرر و عقوبت در دنيا و آخرت هيچ ثمری برای شما ندارد."
وی همچنين به آنان توصيه کرد که اجازه دهيد روز قدس، مردم راحت راهپيمايی خودشان را بکنند و شعارهای خودشان را بدهند بعد هم به خانه‌های خود بروند.

حملات روز قدس؛ با وجود هشدارها
بنا به گزارش پايگاه اينترنتی ســرو (متعلق به حاميان معظم له)، لباس شخصی های مهاجم در روز قدس که بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر گزارش می شد، با حمله به مسجد، داربست ها را شکسته و وارد مسجد شدند و سپس به ضرب و شتم طلبه ها مبادرت ورزيدند.

گزارش مذکور تصريح می کند "پيش از اين مسئولين مسجد قبا با نيروی انتظامی تماس گرفته و به آنان گفته بودند که چنين برنامه ای تدارک ديده شده، اما نيروی انتظامی از اعزام نيرو خودداری کرده و تنها به بستن داربست اقدام نمود.

به گزارش سايت سرو (سايت طرفداران آيت‌الله دستغيب)، پيش از راهپيمايی روز قدس با دستور شورای تامين استان فارس، اطراف اين مسجد حصار کشی شده و نمازگزاران از ورود به اين مسجد منع شده بودند.

همين منبع گزارش داد که روز جمعه غروب، سرانجام نيروهای لباس شخصی توسط اصحاب مسجد و طلاب بيرون رانده‌ شدند و "نمازگزاران با نوای ربنای استاد شجريان به استقبال نماز رفته و افطار نمودند."

جهان نيوز، متعلق به محافل امنيتی و نزديک به عليرضا زاکانی نماينده حامی دولت، در گزارشی متفاوت نوشته است "پس از اظهارات توهين‌آميز دستغيب به ساحت ولايت فقيه جمع کثيری از مردم در مقابل مسجد وی درشهر شيراز تجمع و تحصن کردند که هواداران دستغيب، اين مردم را مورد ضرب و شتم و آسيب قرار دادند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر آيت‌ الله علی محمد دستغيب، در ماه رمضان امسال، از سوی نهادهای جمهوری اسلامی فيلتر شده و برای کاربران داخل ايران غير قابل دسترسی می باشد.

هنوز از سرنوشت مسجد قبا، آسيب ديدگان حوادث ديروز، بازداشت شدگان احتمالی و موارد مشابه، خبری منتشر نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016