چهارشنبه 24 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران: برخورد با سران فتنه تابع امنيت نظام بوده اما با آنها مصالحه نمی‌کنيم، ايلنا

ـ يکی از اين زندانيان در قوطی شير، دفتر خاطرات ۱۰۰ صفحه‌ای خود را جاسازی کرده بود تا آن را در وقت ملاقات به بيرون از زندان انتقال دهد
ـ در چهار مورد به اتهام توهين به رييس جمهور در محاکم قضايی رسيدگی شده است.


ايلنا: دادستان تهران با تاکيد براينکه تعقيب سران فتنه تابع امنيت نظام است، اما آنها قطعا در محکمه عدل محاکمه خواهند شد، گفت: با سران فتنه مصالحه نکرده و برخورد جدی با ايشان می‌کنيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، عباس جعفری دولت آبادی در جمع خبرنگاران در رابطه با وضعيت پرونده ترور استاد علی محمدی اظهار داشت: اين پرونده کماکان در سيستم قضايی مطرح است و مقامات امنيتی کشور در حال فعاليت بر روی اين پرونده هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در رابطه با اقدام دادستانی برای برخورد قانونی با افرادی که به رئيس‌جمهور توهين می‌کنند، نيز گفت: دادستانی عملکرد گزينشی برای بررسی اين موارد ندارد. اما ما پنج مقام عالی رتبه در کشور داريم که شامل مقام معظم رهبری که رکن رکين نظام است، رئيس مجلس خبرگان رهبری و همچنين روسای سه قوه می‌شود. قانون نيز برعدم اهانت به آنها تصريح کرده است. اگر در رابطه با اين پنج شخصيت، اقدامی صورت گيرد ما با هرگونه اهانتی برخورد می‌کنيم و دادستان در اين رابطه عملکرد گزينشی ندارد. قانون به دادستان اجازه می‌دهد در مورد مسوولانی که شبانه روزی فعاليت می‌کنند، اجازه هيچگونه توهينی ندهد.
جعفری دولت آبادی ادامه داد: در رابطه با رئيس‌جمهور نيز چهار مورد اهانت مطرح شده بود که به دادگاه ارائه شد. به نظر می‌رسد که حکمی نيز برای آنها صادر شده باشد.
دادستان عمومی و انقلاب تهران در رابطه با پرونده سه آمريکايی بازداشت شده در ايران نيز گفت: پرونده‌های اين افراد به دادگاه ارسال شده است و ما توصيه می‌کنيم به دليل آنکه بازجويی درمرحله تحقيقات پرونده اين افراد مدت زيادی به طول انجاميد، بهتر است که محاکمه آنان سريع‌تر برگزار شود و مردم نيز در جريان قرار گيرند.
وی در رابطه با احضار سارا شورد با توجه به خروج اين متهم از کشور، گفت: قانون پيش‌بينی کرده اگر فردی با قرار وثيقه‌ای آزاد و زمان دادگاه او فرا رسد، در حاليکه او از کشور خارج شده باشد، بايد وثيقه‌اش ضبط شود. در مورد سارا شورد نيز همين روند طی می‌شود.
جعفری دولت آبادی همچنين در رابطه با اينکه آيا دادستانی در شش ماه گذشته با افزايش ورود پرونده به دادگاه‌ها مواجه بوده است يا نه؟، گفت: ما متناسب با افزايش جمعيت، انتظار افزايش پرونده‌ها را از ۸ تا ۱۰ درصد داريم. اما در برخی از حوزه‌ها مثل سرقت، با افزايش پرونده نيز مواجه بوديم. بايد با برنامه‌ريزی در زمينه مسائلی که امنيت عمومی را به خطر می‌اندازد، برخورد جدی داشته باشيم. در جلساتی که دادستانی با مسوولين پليس داشت، اين موضوع به صورت جدی مطرح شد که در مورد سرقت و امنيت عمومی پليس حضور داشته باشد.
وی در رابطه با پرسش ديگری مبنی بر اينکه ميانگين رسيدگی به پرونده‌ها توسط قضات به چه ميزان است؟، گفت: هر قاضی ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده را مورد رسيدگی قرار می‌دهد که اين آمار از استاندارد رسيدگی به پرونده‌ها که ۸۰ پرونده به شمار می‌رود، بيشتر است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران خاطرنشان کرد: آمارها بسيار بالاست و يکی از راه‌های پيشگيری، آن است که مردم بايد دعاوی خود را به صورت صحيح مطرح کنند.
وی همچنين در رابطه با خبری مبنی بر اينکه يکی از قضات دستگاه قضايی کشور گفته است پرونده‌ای برای رسيدگی به جرايم سران فتنه مطرح شده‌است، اظهارداشت: ما قبلا گفته‌ايم که در اين رابطه اقدام خواهيم کرد. دادستان کل کشور نيز پيش از اين گفته بود با طوماری که مردم نوشته بودند و برای نمايندگان خود ارسال کرده بودند، اين امر قطعا صورت خواهد گرفت. اما در مصاحبه‌های گذشته نيز اعلام کرديم که تعقيب سران فتنه تابع امنيت نظام است. البته اين امر به معنای آن نيست که آنها در محکمه عدل محاکمه نخواهند شد و بايد منتظر آن باشند.
جعفری دولت آبادی خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کرديم که اين افراد متنبه شوند. اما ‌بعضی‌ها متنبه نشدند و هنوز نيز نمی‌خواهند بپذيرند که مردم جواب رد به آنها داده‌اند. رسيدگی به پرونده سران فتنه يک موضوع عمومی است و مطمئنم در اين زمينه مصالحه نخواهد شد و برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
وی همچنين در رابطه با مصاحبه وکلای برخی از متهمان حوادث سال گذشته با رسانه‌های بيگانه که وضعيت موکلان خود را در زندان‌های ايران اسف‌بار عنوان می‌کنند، گفت: آنها اگر می‌خواهند پاسخگو باشند، ابتدا به وضعيت زندان‌های خود در گوانتامامو و ابوغريب رسيدگی کنند. در هر صورت، زندان محل صدور بيانيه نيست که هر روز شاهد صدور ده‌ها بيانيه و سخنرانی باشيم. ما بارها اعلام کرديم که به حقوق زندانيان احترام می‌گذاريم، اما قرار نيست در زندان و ايام مرخصی همان کار را بکنند که به دليل آن محکوم شدند.
دادستان عمومی وانقلاب تهران خاطرنشان کرد: تا آنجايی که مقررات اجازه داده است، به زندانيان وقت ملاقات و يا مرخصی داده‌ايم. اما جالب است که در يکی از ملاقات‌هايی که ديروز صورت گرفت يکی از اين زندانيان در قوطی شير دفتر خاطرات ۱۰۰ صفحه‌ای خود را جاسازی کرده بود تا آن را در وقت ملاقات به بيرون زندان انتقال دهد.
وی افزود: کسانی که ما را متهم می‌کنند بايد در اين رابطه نيز پاسخگو باشد. ما نمی‌گوييم که نوشتن خاطرات بد است و اشکالی دارد. اما زندان مقرراتی دارد که بايد از آن تبعيت کرد، زندان محل رد و بدل اطلاعات نيست.
جعفری دولت آبادی همچنين در رابطه با بازگشت برخی از زندانيان حوادث پس از انتخابات به زندان نيز گفت: اين افراد در مرخصی به سر می‌برند و بايد به زندان برگردند. آنها محکوم هستند اما مشاهده کرديم در همين ايام مرخصی بيانيه می‌دهند و در ۱۵ صفحه نظام را زير سوال می‌برند.
وی همچنين با بيان اينکه در حال حاضر بيش از ۲۰ نفر از زندانيان از مرخصی استفاده می‌کنند، گفت: اسامی آنها را به دليل امکان بروز برخی مشکلات احتمالی اعلام نمی‌کنيم. اما اگر قرار باشد درمرخصی و يا ملاقات اقداماتشان را به رخ‌مان بکشند، اين چه زندان رفتنی است!
دادستان عمومی وانقلاب تهران گفت: جريان فتنه سعی می‌کند با صدور بيانيه‌هايی فضای جامعه را به سمتی ببرد و بگويند دولت ناکام بوده است. آنها در اردوکشی‌های خيابانی‌شان نيز ناموفق بوده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016