پنجشنبه 25 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حبس تعليقی برای اشغال حياط سفارت ايران در لاهه، راديو زمانه

اشغال‌کنندگان حياط سفارت ايران در لاهه به يک هفته حبس تعليقی محکوم شدند. جرم اصلی اين ده نفر، حمله به سفارت و به خطر انداختن امنيت سفير جمهوری اسلامی بود.

خانم سوس هوپمان، وکيل متهمان، به «راديو زمانه» گفت: «درخواست دادستان اين بود که همه اين ده نفر به شش هفته زندان محکوم شوند که دو هفته از آن به صورت تعليقی باشد. اين به آن معناست که هر يک آنها حتما بايد چهار هفته را در زندان بگذراند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو انجمن وکيلان مدافع بزهکاران جوان در هلند‬ افزود: «دادگاه اين افراد را از اتهام اصلی تبرئه کرده و حکم صادره که يک هفته حبس تعليقی است بسيار ملايم‌تر بوده است. در نتيجه اگر اين افراد در دو سال آينده جرمی مرتکب نشوند اين محکوميت نيز از بين می‌رود.»

در آوريل ۲۰۱۰ گروهی از معترضان ايرانی و هلندی حياط سفارت جمهوری اسلامی ايران در لاهه را اشغال و دليل اين حرکت را اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر از سوی دولت ايران عنوان کردند. در اين حرکت، پرچم جمهوری اسلامی پايين آورده شد و به جای آن پرچمی با تصوير ندا آقاسلطان، جايگزين شد؛ دختر جوانی که در جريان اعتراضات گسترده خيابانی در تهران به ضرب گلوله کشته شد و صحنه جان دادن آن با واکنش جهانی همراه شد.

يکی از اشغال‌کنندگان حياط سفارت ايران در لاهه که مايل به افشای هويت‌اش نيست به راديو زمانه گفت: « ترس بزرگ ما بازگشت دوباره به زندان بود و از بابت حکم دادگاه خوشحال هستيم.». اين شهروند جوان هلندی که در يک خانواده مهاجر ايرانی به دنيا آمده افزود: «جرم اصلی ما حمله به سفارت و به‌ويژه به خطر انداختن سفير ايران بود ولی از آنجايی که اعتراض ما صلح‌آميز بود، قاضی اعلام کرد که اين اتهام اثبات‌ناپذير است.»

برخورد بين دانشجويان و جوانان ايرانی-هلندی با دولت ايران به دهه (۱۳۵۰) ۱۹۷۰ بازمی‌گردد. در سال (۱۳۵۳) ۱۹۷۴گروهی از ايرانيان، سفارت ايران در شهر واسنار را اشغال کردند؛ حرکتی که در تابستان (۱۳۵۷) ۱۹۷۸ نيز تکرار شد.

از تابستان ۱۳۸۸ و آغاز اعترضات گسترده خيابانی در ايران، جامعه ايرانی-هلندی نيز برنامه‌های همبستگی گوناگونی در هلند برگزار کرده است. در بهمن ۱۳۸۸ نيز «کنسرت صلح» که از سوی سفارت جمهوری اسلامی در تالاری در روتردام سازماندهی شد با درگيری شديد ميان عوامل سفارت و معترضان ناتمام ماند. در چند ماه گذشته نيز سفر چند مقام دولتی از ايران به هلند با واکنش اعتراضی ايرانيان مقيم هلند لغو شد.

بيش از سی و يک هزار ايرانی در هلند زندگی می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016