پنجشنبه 25 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله‌ خامنه‌ای: در ۹ دی و ۲۲ بهمن مشخص شد که فتنه گران، اقليتی معدود هستند، فارس

خبرگزاری فارس: حضرت آيت‌الله‌ خامنه‌ای طی بياناتی با تاکيد بر اينکه امروز کشور صحنه تلاش و سازندگی است؛ تقويت روحيه اميد در مردم ، پرهيز از دميدن فضای بدبينی و اقدام عملی برای ارتقای وحدت ملی و انسجام اسلامی را از مهم‌ترين وظايف نخبگان برشمردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان، با ارائه تحليل جامع و دقيقی از شرايط بين‌المللی و داخلی نظام جمهوری اسلامی، استحکام و قدرت روزافزون جبهه اسلام و انقلاب اسلامی و ضعف، استيصال و دستپاچگی بيش از پيش جبهه نظام استکبار را از نکات برجسته بعد از گذشت سه دهه پرافتخار از نظام اسلامی برشمردند و تأکيد کردند: مهمترين وظايف نخبگان حوزوی و دانشگاهی و افراد تأثيرگذار در جامعه، تقويت روحيه اميد در مردم و پرهيز از دميدن فضای بدبينی به مسئولان، هوشياری و غافل نشدن از طراحی های دشمن، شناخت صحيح مسائل اصلی و فرعی، ناديده نگرفتن روحيه اعتماد به نفس ملی بالا و پيشرفتهای شگفت آور و فضای کار و تلاش کشور، و اقدام عملی و غيرشعاری برای ارتقای وحدت ملی و انسجام اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود را با تشريح شرايط بين‌المللی جبهه نظام اسلامی و تبيين رفتار جبهه استکبار آغاز کردند و افزودند: امروز بارزترين نکته در رفتار جبهه نظام استکبار، وجود بيماری به نام بيش فعالی است که آثار آن تحرک و فعاليت بسيار اما بدون تمرکز و هدف است.

حضرت آيت الله خامنه ای صدور چندين قطعنامه و اعمال تحريم، جوسازی و تهمت زنی بر ضد جمهوری اسلامی، تلاش برای فعال نگه داشتن معارضان داخلی، و استفاده از همه وسايل و امکانات ارتباطی، سياسی، فرهنگی و اقتصادی را مصاديق تحرک گسترده جبهه استکبار بر ضد جبهه نظام اسلامی خواندند و خاطرنشان کردند: تمام اين تحرکات و فعاليتها که با سراسيمگی نيز همراه است، نشان از قدرت، تجربه، و آگاهی روزافزون جبهه اسلام بعد از گذشت ۳۰ سال دارد زيرا اگر اين جبهه، آسيب پذير و ضعيف بود، نيازی به اين همه طراحی و برنامه ريزی وجود نداشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان جايگاه کنونی دنيای غرب در عرصه بين المللی و حتی در کشورهای زير سلطه خود را،‌ ضعيف و متزلزل ارزيابی کردند و افزودند: اين ضعف روزافزون نتيجه گسترش بيداری اسلامی است که باعث شده، برخی کشورهای هم پيمان غرب در منطقه برای رهايی از فشار موج اسلامی و بن بستی که در آن گرفتار شده اند به فکر برخی تجديد نظرها بيفتند که نتيجه هم نداده است، بنابراين جبهه استکبار در چنين موقعيت و جايگاه متزلزلی قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: صدور قطعنامه ضد ايرانی، موضع گيری بر ضد نظام اسلامی، فتنه سال ۸۸ که دست دشمنان کاملاً در آن آشکار بود، و اهانت شرم آور و ننگين به قرآن کريم، اقداماتی است که جبهه استکبار از روی ضعف و استيصال به سراغ انها رفته است و سردمداران استکبار صراحتاً به قدرت جبهه نظام اسلامی اذعان می کنند.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: اگرچه اين اقدامات موجب استحکام بيشتر جبهه نظام اسلامی می شود اما نبايد باعث غفلت، غرور و خواب آلودگی شود.

ايشان تنها راه گرفتار نشدن در غفلت را، اصلاح دائمی برشمردند و تأکيد کردند: پيش نياز اصلاح جامعه و مردم، اصلاح درون خود است و اگر نخبگان و افراد تأثيرگذار رابطه خود با خداوند را اصلاح کنند، زمينه تأثيرپذيری مردم و جوانان بسيار فراوان است زيرا مردم همواره در مقاطع مختلف به وظيفه خود عمل کرده، و می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی تقويت روحيه داخلی را از جمله وظايف مهم برای مسئولان و روحانيون دانستند و با اشاره به طرح مکرر موضوع وحدت در جامعه، خاطرنشان کردند: وحدت فقط به معنای صحبت کردن درباره آن نيست بلکه اين وحدت بايد به صورت عملی در جامعه محقق شود.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: معنای وحدت اين است که مشترکات را تقويت و در مقابل چشم مردم برجسته کنيم نه اينکه سايه برخی دلخوری های شخصی از برخی افراد بر تمام رفتار انسان حاکم شود و به جای طرح مسائل اصلی و مشترکات، موضوعات فرعی و خلاف مصالح کشور را مطرح کند.

ايشان در همين خصوص لزوم شناسايی طراحی ها و شيوه های دشمن در مقابله با جبهه نظام اسلامی را بسيار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: دشمن تمام برنامه ريزی های خود را بر دو محورِ جدا کردن مردم از نظام، و متزلزل کردن اعتقادات دينی مردم بويژه جوانان متمرکز کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی، مردم را پشتوانه اصلی نظام اسلامی خواندند و افزودند: بر همين اساس دشمن به دنبال بی اعتماد کردن مردم به مسئولان است و تلاش می کند در تبليغات خود، هر اقدام خوب و مناسب مسئولان را اقدامی ناصحيح و اشتباه و برخلاف مصالح جلوه دهد.

حضرت آيت الله خامنه ای با يادآوری طراحی های مختلف دشمن برای بی اعتماد کردن مردم به کارگزاران نظام در طول سی سال گذشته و سيره امام خمينی(ره) در مقابله با اين طراحی ها، خاطرنشان کردند: امام خمينی (ره) در طول ده سال رهبری خود، با وجود برخی اعتراض ها به مسئولان آن زمان، همواره از آنها دفاع و سينه خود را سپر می کردند که البته اين موضع گيری هم به معنای دفاع از تمام جزئيات اقدامات مسئولان نبود ولی امام خمينی (ره) اصرار داشتند که به اعتماد مردم به مسئولان خدشه ای وارد نشود.

ايشان تأکيد کردند: در بيست سال گذشته هم رهبری نظام براساس سيره امام خمينی (ره)، از دولتها حمايت کرده است و باز هم دفاع خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی پيشرفتهای به دست آمده را نتيجه تلاشهای مخلصانه، مؤمنانه و خستگی ناپذير مسئولان دانستند و افزودند: نبايد به خاطر يک عملکرد در گوشه ای، دولت و ساير قوا را در چشم مردم بی اعتبار کرد. مطالبی که برخی افراد می گويند، خلاف حق است و اين همان کاری است که دشمن به دنبال آن است.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: بايد متوجه بود تا با دشمن همصدا نشويم، جدول او را پر نکنيم و صدای دشمن را در داخل بازتاب ندهيم.

ايشان در تبيين تلاشهايی که برای فاصله انداختن مردم با اعتقادات دينی و احکام و حدود شرعی می شود، افزودند: بايد در مقابل اينگونه طراحی ها و هنجارشکنی های دينی و اخلاقی با تدبير عمل کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، کار و تلاش در مسائل اعتقادی و دينی را وظيفه همه مسئولان از جمله دولت دانستند و تأکيد کردند: البته در اين بخش، وظيفه روحانيت، حوزه های علميه و نخبگان حوزه و دانشگاه بيش از ديگران است.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: کار عملياتی و محتوايی برای تقويت اعتقادات دينی مردم و مقابله با اقدامات سازمان يافته دشمنان، به عهده زبده گان حوزه و دانشگاه است و امروز جای خالی مجموعه وزين علمی و دينی که هدايت محتوايی را در بخشهای مختلف فرهنگی به عهده داشته باشد، کاملاً مشهود است.

ايشان دستگاههای فرهنگی و هنری را قالب و چارچوب خواندند و خاطرنشان کردند: محتوای اين قالبها بايد در کميته های مختلف فکری که در دانشگاه و حوزه تشکيل می شود، تهيه شود تا زمينه محتوايی ساخت يک اثر هنری فاخر دينی بوجود آيد زيرا در غير اين صورت، قالبها از محتواهای صحيح خالی خواهند شد و برخی اشکالاتِ توليداتِ دستگاههای فرهنگی و هنری نيز به همين دليل است.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دوم سخنان خود به تبيين شرايط داخلی نظام جمهوری اسلامی پرداختند و به موضوع ايستادگی مردم بر ارزشها و اصول اسلامی و انقلابی اشاره کردند و افزودند: در طول سی سال گذشته اقدامات و حملات ساختار شکنانه زيادی برای مقابله با هويت و روح اسلامی و انقلابی نظام انجام شده تا مردم نسبت به اصل انقلاب مسئله دار شوند ولی به لطف خداوند اين تلاشها به نتيجه نرسيده است.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: با وجود همه اين تلاشها، مردم، و مسئولان مؤمنی که در ميان مجموعه عظيم مردم بودند، ايستادند و انقلاب به پيش رفت.

ايشان انتخابات رياست جمهوری سال گذشته را نمونه ای از ايستادگی مردم بر اصول و ارزشهای انقلاب برشمردند و افزودند: مردم در اين انتخابات به شعارها و صحبتهايی که رنگ و بوی غيردينی و غيراسلامی داشت، دل نبستند و به شعارها و برنامه هايی رأی دادند که رنگ و بوی اسلامی و عدالت اجتماعی و ضدتجمل گرايی داشت.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: اظهار علاقه و احترام مردم به ما مسئولان، به دليل علاقه آنها به اسلام است و اگر لحظه ای از مسير اسلام و انقلاب جدا شويم، مردم قطعاً از ما اعلام انزجار خواهند کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: امروز شعارهای انقلاب اسلامی زنده است و سخنان و انديشه های امام خمينی (ره) سکه رايج است، به گونه ای که حتی کسانی که قبلاً به مخالفت با امام تظاهر می کردند و صراحتاً از دفن انقلاب می گفتند، امروز برای جلب نظر مردم، سخنان امام را تکرار می کنند و دم از انقلاب می زنند.

ايشان فتنه سال ۸۸ را نمونه ديگری از ايستادگی مردم بر اصول و ارزشهای اسلام و انقلاب خواندند و افزودند: در آن فتنه حتی کسانی که به فردی غير از فرد منتخب رأی داده بودند، بعد از افتادن نقاب از چهره فتنه گران، آنها هم بر سر اصول و ارزشها ايستادند و ديديم که در ۹ دی و ۲۲ بهمن همه به خيابانها آمدند و مشخص شد که فتنه گران، اقليتی معدود هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در جمع بندی اين بخش از سخنان خود خاطرنشان کردند: امروز روش مقبول در کشور، روش و راه امام خمينی (ره) و ارزشهای اسلام و انقلاب است و اين دستاورد بسيار بزرگی است.

حضرت آيت الله خامنه ای در ادامه تبيين شرايط داخلی، به پيشرفتهای شگفت آور علمی، فناوری وصنعتی اشاره کردند و افزودند: پشت صحنه اين پيشرفتها از اعلام رسانه ای آنها، بسيار افتخارآميزتر و غرورانگيزتر است زيرا اين پيشرفتها نتيجه بيدار شدن روحيه خودباوری ملی در دانشمندان جوان کشور است.

ايشان با يادآوری مجدد ديدارهای متعدد خود با قشرهای مختلف دانشگاهی، دانشجويی، کارآفرين و مسئولان در ماه مبارک رمضان، تبلور روحيه اعتماد به نفس ملی را مهمترين ويژگی اين ديدارها برشمردند و خاطرنشان کردند: روحيه خودباوری دستاورد بزرگی است که بايد آن را حفظ و تقويت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه، اين روحيه خودباوری همان روحيه ای است که امام خمينی (ره) به دنبال زنده کردن آن در مردم و جوانان بودند، افزودند: اين مسائل، نکات بسيار شيرين و افتخارآميزی است و کسانی که دائماً از تلخی ها و ضعف ها می گويند، بايد اين مسائل را هم ببينند.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: موضوع اصلی، موتور پيش برنده کشور است که به لطف خداوند، حرکت کشور، حرکتی رو به جلو و همراه با اميد و جهت و هدف صحيح است.

ايشان افزودند: امروز کشور، صحنه کار، تلاش و سازندگی است و کارهای مهمی نيز انجام گرفته که اين موضوع، بسيار ارزشمند است.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: نتيجه فشارهای دشمن و شرايط سخت در سه دهه گذشته، مقاوم تر شدن مردم و مسئولان بوده و دور جديد فشارها نيز قطعاً نتيجه ای جز مقاوم تر شدن مردم نخواهد داشت.

ايشان اين فشارها را محکوم به شکست دانستند و تأکيد کردند: علاوه بر وعده الهی مبنی بر ياری و نصرت، ياری کنندگان دين خدا، تجربه مقاطع مختلف انقلاب نيز نشان می دهد، اين فشارها با ايستادگی مردم، به شکست خواهد انجاميد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه، اکنون جنگ، جنگ اراده ها و عزم ها است، خاطرنشان کردند: اگر قرار بود نظام اسلامی شکست بخورد، در همان دهه اول که توانايی و تجربه کشور کمتر از امروز بود، اين اتفاق می افتاد اما اکنون قدرت و تجربه انقلاب و کشور بسيار افزون تر از سالهای اول انقلاب است.

حضرت آيت الله خامنه ای روحيه مردم را نيز نسبت به دهه اول انقلاب پرشورتر ارزيابی کردند و افزودند: ايمان و همت نسل جوان کنونی اگر بيشتر از نسل اول انقلاب نباشد، کمتر از آن نسل نيست.

ايشان حضور مردم در صحنه را عامل اصلی پيروزی انقلاب و موفقيتهای نظام در سی سال گذشته دانستند و تأکيد کردند: علت حضور مردم در صحنه، وجود اميد بوده است بنابراين بايد اين اميد را در مردم زنده نگه داشت و از هرگونه سخن و اقدامی که باعث بدبينی و بی اعتمادی مردم شود، پرهيز کرد.

رهبر انقلاب اسلامی شناخت مسائل اصلی و فرعی را يکی ديگر از نکات مهم در عرصه داخلی دانستند و خاطرنشان کردند: بايد با شناخت صحيح مسائل اصلی، موضوعات فرعی را تبديل به مسائل اصلی نکرد البته اين به معنای طرح نشدن مسائل فرعی نيست بلکه اين موضوعات نبايد تبديل به مسائل اصلی، و ملاک مخالفت و موافقت شوند..

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: ملاک، پايبندی بر صراط حق، اسلام، مبانی انقلاب، اهداف امام خمينی(ره)، و مقابله با مستکبران است.
ايشان در بخش ديگری از سخنان خود با تأکيد بر اينکه اهميت مسئله فرهنگ بيشتر از مسائل اقتصادی و سياسی است، خاطرنشان کردند: اگر فرهنگ يک ملت که عبارت از درک، برداشت، اعتقادات، باورها و روحيات انسانها در زندگی است، فرهنگ صحيحی باشد، قطعاً در رفتار و عملکرد جامعه متجلی خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در بيان مصاديق مسائل فرهنگی افزودند: مسئوليت پذيری، ايثارگری، وجدان کاری، انضباط، تعاون اجتماعی، سازگاری اجتماعی، پرهيز از اسراف، اصلاح الگوی مصرف، روحيه قناعت، استحکام در توليد داخلی، درستکاری، زنده نگه داشتن انديشه های امام خمينی (ره) و ارزشهای انقلاب اسلامی، تقويت روحيه انسجام اسلامی، عفاف و حجاب، و ساده زيستی از جمله مصاديق موضوعات فرهنگی هستند که رسانه ها در اين خصوص نقش مهمی دارند.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: البته وظيفه محتوا و مضمون در مسائل فرهنگی به عهده روحانيت و حوزه های علميه است.
در ابتدای اين ديدار آيت الله هاشمی رفسنجانی رئيس مجلس خبرگان با اشاره به نشست دو روزه مجلس خبرگان و موضوعات مطرح شده، اين اجلاس را بسيار خوب و موفق ارزيابی کرد.

آيت الله يزدی نايب رئيس اول مجلس خبرگان نيز در اين ديدار گزارش مبسوطی از مباحث مطرح شده در اجلاس خبرگان ارائه کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016