دوشنبه 29 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جمعی از نمايندگان مجلس: نامه جديد علی مطهری دليلی ديگر بر بی بصيرتی اوست، ايرنا

تهران - جمعی از صاحب نظران و نمايندگان مجلس نامه جديد علی مطهری در اعتراض به سخنان رييس جمهور را در آستانه حضور احمدی نژاد در اجلاس مهم سازمان ملل ، نوعی بی بصيرتی توصيف و تاکيد کردند که او نمی تواند مسايل مهم را از مسائل فرعی تشخيص دهد.


در حالی که محمود احمدی نژاد رييس جمهوری برای شرکت در شصت و پنجمين اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک به سر می‌برد، گويا برخی منتقدان وی با بی توجهی به شرايط بين المللی و بيانات رهبری انقلاب، همچنان شمشير آخته خود را به سمت دولت دهم و رييس جمهوری نشانه رفته‌اند.
دستمايه اين انتقادات، مصاحبه زنده تلويزيونی احمدی نژاد است که شامگاه جمعه پيش از عزيمت رييس جمهور به نيويورک انجام و از طريق شبکه خبر پخش شد.
اين بار نيز منتقدان هميشگی دولت خيلی زود و به فاصله چند روز از بيانات رهبر انقلاب در دفاع از دولت و دعوت همه به پرهيز از ايجاد ياس و نوميدی در بين مردم بی محابا به رييس جمهور تاختند.
اين دسته افراد بی آنکه به شرايط بين المللی و تلاش های لابی صهيونيستی برای شکست سفر رييس جمهوری ايران به نيويورک توجه و تلاش کنند تا حامی منتخب ملت باشند، بخشی از سخنان احمدی نژاد را دستمايه‌ای برای انتقاد از دولت قرار دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی تنها چند روز پيش در ديدار نمايندگان مجلس خبرگان مهمترين وظيفه نخبگان و افراد تاثيرگذار جامعه را تقويت روحيه اميد در مردم و پرهيز از دميدن فضای بدبينی به مسوولان و غافل نشدن از طراحی‌های دشمن دانسته بودند و بار ديگر حمايت خود را از دولت اعلام کردند.
'علی مطهری' نماينده تهران يکی از همين افراد بود که بدون توجه به بيانات رهبر انقلاب و همزمان با آغاز سفر رييس جمهور نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی را در پايگاه های خبری منعکس و اظهارات رييس جمهور در برنامه زنده تلويزيونی را متناقض با ديدگاه‌های شخصی خود قلمداد و از آن اينگونه نتيجه گرفت که اين اظهارات با ديدگاه‌های اسلامی همخوانی ندارد!

** واکنش‌ها به انتقادات بی جا از رييس جمهور
اين نامه سرگشاده مطهری خيلی زود از سوی همکارانش در مجلس شورای اسلامی پاسخ داده شد؛ 'سيدمحمد جواد ابطحی ' نماينده خمينی شهر و عضو فراکسيون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمايت رهبر معظم انقلاب از دولت، حمله مطهری به رييس جمهور آن هم در آستانه سفر به نيويورک را ناشی از بغض و کينه شخصی دانست و به او توصيه کرد که از سياه نمايی درباره دولت و رييس جمهور دست بردارد.
وی گفت: بعضی از افراد همانند مطهری با شخص احمدی نژاد عناد دارند لذا نقاط مثبت را ضعف می بينند و سعی می کنند در هر صورت دولت را مورد انتقاد دهند؛ امروز عده‌ای هر چه دولت بگويد تنها انتقاد می کنند و بغضشان آنان را کر و کور کرده است و اين بغض فرصت شناخت بيشتر را از آنان می گيرد.
'محمود احمدی بيغش' نماينده شازند و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی نيز با تاکيد بر اينکه مواضع مطهری از رهبر معظم انقلاب دور شده است، تاکيد کرد که تضعيف دولت، همراهی با دشمنان است.
وی افزود: زمانی که رهبری از دولت حمايت می کنند مطهری چرا بايد در اين زمان حساس اين گونه موضع گيری کند.
نماينده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بيان اين که مواضع علی مطهری با پدرش بسيار فاصله دارد، افزود: شهيد مطهری همواره همراه ولايت حرکت می کرد ولی متاسفانه امروز شاهد هستيم که او از مواضع پدرش دور شده است.
وی اظهار داشت: در اين زمان که رييس جمهور قرار است برای سخنرانی در سازمان ملل حضور يابد مطهری به جای اين که بر اساس منافع نظام حرکت کند و با رييس جمهور برای مقابله با استکبار جلو برود در راستای دشمن و منافع آنان گام برداشته است.

** نامه علی مطهری نشانه بی بصيرتی اوست
مدير کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکيد کرد که نامه علی مطهری نشانه بی بصيرتی و عدم تشخيص او درباره مسائل مهم از مسائل فرعی است.
سيد 'احسان قاضی زاده هاشمی' در گفت وگو خبرنگار سياسی ايرنا اظهار داشت:متاسفانه برخی افراد هستند که داعيه دار اين موضوع هستند که در راستای ارزش های انقلاب و خط امام حرکت می کنند اما رفتار و صحبت هايشان نشان می دهد که از اين خط بسيار فاصله دارند.
وی با بيان اين که اين عده به منافع ملی اهميتی نمی دهند و تنها به خود فکر می کنند اظهار داشت که مسئولان مانند آقای مطهری بايد بدانند که بايد مسائلی را مطرح کنند که به نفع نظام باشد نه اين که بخواهند خلاف خواسته های نظام گام بردارند.
قاضی زاده تاکيد کرد که طرح اين نوع اتهامات و ديدگاه ها هيچ مبنايی ندارد و حتی در ميان عموم مردم نيز جايگاهی ندارد و تنها شان و جايگاه مطهری را زير سوال می برد.
وی اظهار داشت که در شرايطی که رهبر معظم انقلاب از دولت حمايت می کنند صحبت های مطهری نشان دهنده اين مساله است که او از ولايت فاصله گرفته است.

** مصداقی بر بی بصيرتی برخی خواص
هرچند اينگونه انتقاد و سخن پراکنی‌ها عليه رييس جمهور و اطرافيان وی از سوی منتقدان هميشگی دولت دهم و از سوی افرادی چون مطهری مسبوق به سابقه است اما طرح خيرخواهانه اين نظريات درست در زمانی که احمدی نژاد به نمايندگی از ملت ايران به بزرگترين نشست سالانه سران جهان عزيمت می کند، جای تامل دارد و بايد در نيت خير افراد شک کرد.
اين ترديدها زمانی آشکارتر می‌شود که نخبگان و افراد تاثيرگذار جامعه – که نمايندگان مجلس شورای اسلامی هم جزئی از همين گروه مورد خطاب رهبری هستند _ که تنها دو روز از رهنمودهای اخير حضرت آيت الله خامنه‌ای به عنوان ولی فقيه و حاکم اسلامی گذشته باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اين ديدار شناخت صحيح مسايل اصلی و فرعی را مهمترين وظيفه نخبگان حوزوی و دانشگاهی و افراد تاثيرگذار جامعه برشمردند.
ايشان شناخت مسايل اصلی و فرعی را از نکات مهم در عرصه داخلی دانستند و خاطرنشان کردند: بايد با شناخت صحيح مسايل اصلی، موضوعات فرعی را تبديل به مسائل اصلی نکرد البته اين به معنای طرح نشدن مسايل فرعی نيست بلکه اين موضوعات نبايد تبديل به مسايل اصلی، و ملاک مخالفت و موافقت شوند.
حال بايد مطهری پاسخگوی اين سوال باشد که در شرايط کنونی که دنيای استکبار تمام توان خود را برای رويارويی با ' ديپلماسی احمدی نژاد در نيويورک ' بسيج کرده است، آيا انتشار چنين نامه‌های سرگشاده‌ای – که در صورت نيت درست مطهری می بايست به صورت شخصی و محرمانه به رييس جمهور ارسال می شد _ اصلی کردن مسايل فرعی نيست؟
در پايان يادآوری اين بخش از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خالی از لطف نيست که تقويت روحيه داخلی را از جمله وظايف مهم برای مسئولان و روحانيون دانستند و با اشاره به طرح مکرر موضوع وحدت در جامعه، خاطرنشان کردند: وحدت فقط به معنای صحبت کردن درباره آن نيست بلکه اين وحدت بايد به صورت عملی در جامعه محقق شود.
حضرت آيت الله خامنه‌ای افزودند: معنای وحدت اين است که مشترکات را تقويت و در مقابل چشم مردم برجسته کنيم نه اينکه سايه برخی دلخوری های شخصی از برخی افراد بر تمام رفتار انسان حاکم شود و به جای طرح مسائل اصلی و مشترکات، موضوعات فرعی و خلاف مصالح کشور را مطرح کند.
ايشان پيشرفتهای به دست آمده را نتيجه تلاشهای مخلصانه، مؤمنانه و خستگی ناپذير مسئولان دانستند و افزودند: نبايد به خاطر يک عملکرد در گوشه ای، دولت و ساير قوا را در چشم مردم بی اعتبار کرد. مطالبی که برخی افراد می گويند، خلاف حق است و اين همان کاری است که دشمن به دنبال آن است.
حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: بايد متوجه بود تا با دشمن همصدا نشويم، جدول او را پر نکنيم و صدای دشمن را در داخل بازتاب ندهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016