پنجشنبه 1 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما توپ بازی صنايع نظامی در آمريکا، گفتگو با سوبراتا گوشروی، يونگه ولت، ترجمه از نادر هدايت

- اگر اوباما بزودی نتواند تغيير خط ندهد، روند فاشيستی اوج ميگيرد

دکتر سوبراتا گوشروی در انستيتو تکنولژی ماسوچست آمريکا در بخش دانش وعلوم تکنولژی و امنيت جهانی کار ميکند .

يونگه ولت ، بيست ودوم سپتامبر دوهزار وده، مصاحبه پيتر ولتر ، ترجمه نادر هدايت

س-در اروپا بسياری اين اميد را داشتند که با تغير وآمدن اوباما بر سرقدرت بعضی چيزها بهتر شود. - با سياست خارجی شروع ميکنيم - در آنجا چه چيز مثبتی بوجود آمده است ؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ج- در اين مورد هيچ تغييری در واقع بين بوش واباما وجود ندارد برعکس در دولت اوباما اوضاع بدتر شده است . برای اوباما بهيچ وجه جنگ در ا فغانستان غير قانونی نيست . او از هواپيماهای جنگی بدون سرنشين در پاکستان به مقدار زياد استفاد ه کرد وآنرا گسترش داد-يک وضعيت فاجعه آميز برای ساکنين آنجا .

س- اودر مبارزه انتخاباتی با شعارهای کاملا متفاوت وقولهای زياد ظاهر شد . ميتواند او کار خود را در مقابل قدرتمداران صنايع نظامی به پيش ببرد؟
ج-
دقيقا او توپ بازی آ نهاست . او بعنوان کانديدای رئيس جمهور توانست کمک مالی زيادی از حاميان خود را بسيج کند -بيش از هر رئيس جمهوری قبلی در آمريکا . اما در پشت آن يک جنبش سياسی وجود نداشت ، اين کمک های مالی برای کسی بود که بطور هدف دار در مقابل بوش باز سازی ميشد - مثلا در باره هوش اوباما سخن ميرفت که او يک سياه پوست است . بعد از انکه او انتخاب شد ، مقدار کمی تغير کرد. او نه تنها مهم ترين مشاورين دوران رياست جمهوری بيل کلينتون را انتخاب کرد ، بلکه حتی مشاورين بوش نيز مورد ا نتخاب او بودند. افراد پيرامون اباما به همان اندازه دولت قبلی به صنعت نظامی گری وابسته ميباشند.

س- در حال حاضر دوباره گفتگو درباره خاورميانه در جريان است - راجع به آن چه فکر ميکنيد؟
ج-
من با ميل اين فرض را ميکنم که اوباما به عنوان شخص درجهت يک راه حل منصفانه برای مساله فلسطين واسرائيل تلاش ميکند. اما اودست بستگی دارد ، چرا که هر کوشش او برای اينکه به اسرائيل فشاروارد شود ، از طرف لابی اسرائيل سد ميشود .

س-يک موضوع ديگر : ايران که عليه آن آمريکا واسرائيل يک سياست متجازانه را به پيش ميبرند. رهبر انقلاب کوبا در اين باره هشدار دا ده است که حمله به ايران باعث جنگ جهانی سوم ميتواند بشود؟
ج-
اين بسيار غلو شده است . آمريکا در حال حاضر عليه ايران طرح يک جنگ را ندارد - رهبران نظامی اين گونه موضع گرفته اند.

س- سياست داخلی . برای کار گران در آمريکا آِيا تحت دولت اوباما وضعشا ن مقداری بهتر شده است؟
ج-
تنها فقط آتمسفر عوض شده است وگرنه هيچ چيز تغيير نکرده است . خوب ، او مانند بوش به سنديکاها و حقوق کارگران حمله نميکند، اما سنديکاها نيز از او حمايت زيادی بدست نمياورند هرچند که در انتخابات از اوحمايت کردند.

س- جمهوری خواهان خود را طوری فرم داده اند که فضای خود را گسترش دهند، اباما حمايت ها را ازدست ميدهد ؟
ج-
او در دو مساله واقعا تغيير ايجاد کرد :او قوانينی را به تصويب رساند که يک بيمه درمانی پايه ای وابتدايی برای چهل وشش ميليون نفر از شهروندان را اطمينان ميدهد. از طرف ديگر او قوانين بانکی را به پيشبرد که انستيتوهای بانکی را يک مقداری محدود ميکند . اما فقط دقيقا اين دو نقطه بود ه است ونه بيشتر، که در اين رابطه نيز جنبش راست به عنوان استدلال مياورد. واغلب همچنين پيش داوريهای راسيستی عليه او بعنوان يک سياه پوست ميباشد. زمانی که اوباما انتخاب شد چهل درصد از سفيد پوستها از او حمايت کردند امروز اين عدد هيجده درصد است . همانطور که گفته شد ، اوباما جنبشی در پشت خود ندارد ، او مرد طبقه حاکم است وکوشش ميکند وسعی ميکند که برای خود از اين هيئت حاکمه گروههايی را برای خود دوست پيدا کند . اما او بيشتر بيشتر تو پوزش ميخورد.
اوباما هنوز دوسال ديگر در مقام خود ميباشد ودر نوامبر انتخابات ميان دوره ای است . اگر دمکراتها ببازند برای کانديداتوری دوباره کار او سخت ميشود.اما شايد او نيز نتيجه انتخابات را علتی ببيند که تاکتيک خودرا تغييردهد. بهر حال در آمريکا در حال حاضر کسی نيست که بتواند نيروهای مترقی وچپ را متحد کند. اگر در شش ماه آ ينده تغيير ی ايجاد نشود، دورنما بسيار تاريک بنظر ميرسد- در آمريکا يک پروسه خطرناک بسوی فاشيسم در جريان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016