پنجشنبه 8 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش وزير ارشاد به اتفاقات جشن خانه سينما: اگر کسی بخواهد جنبش مُرده سبز را زنده کند معنی ندارد، مهر

سيدمحمد حسينی گفت: کسی نمی‌تواند ادعا کند در اين دوره نسبت به قبل يک انقباض يا انسدادی در حوزه فرهنگ ايجاد شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز پنجشنبه ۸ مهر در حاشيه نشست خبری نمايشگاه رسانه‌های ديجيتال که در محل اين وزارتخانه برگزار می‌شد در پاسخ به سوالی درباره لغو پروانه ساخت فيلم "جدايی نادر از سيمين" به کارگردانی اصغر فرهادی و واکنش معاون سينمايی ارشاد به اظهارات اين کارگردان در جشن خانه سينما گفت: ما هيچگونه مقابله‌ای با اهالی سينما نداريم و از ابتدا هم بنا بر تعامل و همکاری بوده است.

وی افزود: الان کسی نمی‌تواند ادعا کند در اين دوره نسبت به قبل يک انقباض يا انسدادی در حوزه فرهنگ ايجاد شده است. سال گذشته ديديد که از فيلمهايی که قبلاً توقيف شده بودند رفع توقيف شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سيدمحمد حسينی در عين حال اهالی فرهنگ و هنر و به ويژه سينما را از ورود به مباحث سياسی برحذر داشت و با بيان اينکه "ديده می‌شود بعضی‌ها به نام گروههای صنفی فعاليتهای حزبی می‌کنند" گفت: اينکه بعد از گذشت يکسال و خُرده‌ای از داستان انتخابات يکی بيايد و با دستبند سبز برود بالای سن درست نيست.

وی ادامه داد: سال گذشته که اين اتفاقات در مورد بعضی از هنرمندان افتاد گفتيم اينها به هر حال روح لطيفی دارند و شايد به طور عميق وارد مباحث سياسی نشده‌اند اما الان ديگر اگر کسی بخواهد جنبش مُرده سبز را زنده کند معنی ندارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: البته خود آقای فرهادی هم متوجه شده که حرفهايش در جشن خانه سينما نامناسب بوده است. اينکه کسی آرزو کند که فردی ضد انقلاب مثل محسن مخملباف و خانواده‌اش برگردد به ايران و انتظار هم داشته باشد که ما برايش فرش قرمز پهن کنيم نشان می‌دهد که مسئله ديگر صنفی و سينمايی نيست.

حسينی گفت: اينکه عده‌ای هم بيايند در آن فضا برای اين حرفها سوت و کف بزنند از نظر ما محکوم است و قابل قبول نيست و به جد انتظار داريم که اين روند را اصلاح کنند.

وی با بيان اينکه "ما کاری به سابقه افراد نداريم" ادامه داد: بعضی از کسانی که سر سفره اين نظام نشسته‌اند حالا ادعا می‌کنند که "ما الان در يک محاصره اقتصادی هستيم". ما فعلاً سکوت کرده‌ايم اما اگر لازم باشد تمام موارد و مستندات را در اين زمينه بيان می‌کنيم.

وزير ارشاد گفت: ما با هيچ شخصی از جمله آقای فرهادی و يا ديگرانی که تحت تاثير هيجانات حرفهايی زده‌اند بحثی نداريم حرف ما با حلقه گردانان اين محافل است. قضيه ايشان (فرهادی) مسئله ما نيست مسئله ما کسانی است که به صورت سازماندهی شده دارند ارزشهای اسلامی را زير پا می‌گذارند.

حسينی ادامه داد: در شرايطی که ما روياروی آمريکا ايستاده‌ايم اگر کسی در داخل بخواهد سنگ‌ آنها را به سينه بزند اين پذيرفتنی نيست. می‌بينيم نشريه‌ای که قبلاً لغو مجوز شده بود و الان دوباره انتشار پيدا کرده دوباره دارد همان کارهای قبلی‌ را تکرار می‌کند و بيانيه‌ها و اطلاعيه‌های سران فتنه را منتشر می‌کند. خُب اين چه معنی دارد؟! يا خواننده‌ای که در خارج از کشور هر چيزی عليه نظام خواسته گفته است الان آمده می‌خواهد از تلويزيون مجوز بگيرد که برنامه‌اش پخش شود!

وی با تاکيد بر برخورد قاطع با آنچه "جريان سازماندهی شده در حوزه فرهنگ و هنر" ناميد گفت: چند سال قبل انجمنی بود به نام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که به جای کار صنفی کار سياسی می‌کرد و ديديدم که چه بر سرش آمد. کسانی که در دوره اصلاحات سر کار بودند و به اصطلاح گفتمان ايجاد می‌کردند به جای کار به گفتاردرمانی مردم مشغول بودند حالا رفته‌اند در حوزه فرهنگ و می‌خواهند تحت عنوان فعاليتهای صنفی موضعگيری کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016