شنبه 10 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی اقتصادی دولت: بنزين ۴۰۰ تومانی از آبان ماه، مهر

سخنگوی اقتصادی دولت با بيان اينکه از آبان‌ماه نرخ بنزين با قيمت ۴۰۰ تومان با اصلاح قيمت حامل‌های انرژی انجام خواهد شد گفت: از نيمه مهرماه حساب‌های يارانه‌های نقدی شارژ خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر ، سيدشمس‌الدين حسينی امروز شنبه در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران به سئوالات آنها پاسخ گفت و در خصوص زمان اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها عنوان کرد: اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها آغاز شده زيرا حساب خانوارها در تمام استانهای کشور دريافت شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: ۹۰ درصد از متقاضيان دريافت يارانه‌های نقدی فرم‌های مربوط به دريافت يارانه را پر کرده اند و ۸۶ درصد آنها شماره حساب مربوطه را اعلام کرده‌اند يعنی ۸۰ درصد افراد کشور متقاضی دريافت يارانه نقدی هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی از شارژ حساب‌های افراد متقاضی دريافت يارانه در نيمه دوم مهرماه جاری خبر داد و گفت:‌اما اين مبالغ تا زمان اصلاح قيمت‌ها قابل برداشت نيست. وی تعداد متقاضيان دريافت يارانه نقدی در کشور را ۶۰ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

حسينی در پاسخ به اين سئوال که برخی نمايندگان کميسيون اقتصادی مجلس قيمت بنزين بدون سهميه از آبان ماه امسال با اصلاح قيمت ها را ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند، گفت: به احتمال زياد همين گونه خواهد بود. هر زمان که اصلاح قيمت حامل‌های انرژی اتفاق بيافتد همان زمان نرخها اعلام خواهد شد. ۱۵ سال پيش زمانی که در سازمان برنامه و بودجه وقت حضور داشتم برای افزايش مثلاً ۲۰ درصدی قيمت بنزين يک ساعت قبل از اجرا اعلام می‌شد که هم اکنون نيز همان گونه است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه آيا ستادی برای مبارزه با اجرای قانون هدفمندی يارانه ها تشکيل شده است گفت: در برخی موارد شنيده می‌شود که بخش عمده‌ای از منابع کشور به صورت قاچاق سوخت از کشور خارج می‌شود که حتماً اين موضوع ذينفعان بزرگی دارد همان طور که ما به دنبال حفظ و صيانت از منابع کشور هستيم آنها نيز به دنبال حفظ منافع خود هستند گرچه دولت نسبت به اين موضع بی‌اطلاع نيست بنابراين ستادی با مسئوليت وزير کشور در اين خصوص تشکيل شده که اين نوع تحرکات را مورد توجه قرار می‌دهد.

تاييد صلاحيت مديران بانکی

حسينی در پاسخ به سئوالی در خصوص قانونی يا غيرقانونی بودن ورود بانک مرکزی به بحث تاييد صلاحيت مديران بانکی عنوان کرد: مديريت اقتصادی کشور مستلزم هماهنگی است. اين هماهنگی نيز به همراهی مديران باز می گردد؛ من به عنوان وزير اقتصاد با رئيس کل بانک مرکزی کاملاً هماهنگ هستم و هرکس به اين موضوع ورود کند اين هماهنگی‌ها را تحسين می‌کند.

سهام عدالت

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد آخرين وضعيت سهام عدالت گفت: به رغم سخت‌گيری‌ها در مورد ارزيابی سهام عدالت مجلس به ما نمره قبولی داده و در اين راستا کميسيون اقتصادی، پيشنهادی را مطرح کرده مبنی بر اينکه کانون سرمايه گذاری سهام عدالت راه‌اندازی شود و مديريت آن از طريق کانون که نهادی غيردولتی است انجام خواهد شد تشکيل کانون از مصوبات هيئت وزيران است که با فعال شدن آن سياست‌های مورد نظر مجلس و دولت در اين راستا تامين خواهد شد.

ماليات بر ارزش افزوده

حسينی در پاسخ به اعتراضات صنف طلا و جواهر نسبت به اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده گفت: اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده براساس قانون به صورت مرحله بندی انجام شد که هم اکنون چهارمين مرحله از اجرای آن را می‌ گذرانيم. سه مرحله گذشته کامل اجرايی شده. مرحله چهارم نيز ۱۲ گروه را در بر می‌گيرد که ۱۱ گروه آن ثبت نام کرده‌اند. در مورد صنف طلا و جواهر سياست دولت همان سياست مورد توافق است به نحوی که بايد اين صنف ثبت نام کنند.

وی با اشاره به اينکه در اکثر نقاط کشور ثبت نامها برای اجرای اين مرحله آغاز شده است گفت: اما برخی واحدهای صنفی متمرکز از ثبت نام خودداری کرده‌اند اما دولت مصمم و موظف به اجرای قانون بدون تبعيض است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: شورای عالی اصناف و اتحاديه طلا و جواهر با درک هويت صنفی خود اطلاعيه‌هايی را اعلام کرد که آن دسته از واحدهای صنفی که واحدهای خود را بسته‌اند نسبت به باز کردن آن اقدام کنند در عين حال گفتگوی دولت نيز با درهای باز است نه بسته.

حسينی تاکيد کرد: ‌از تمام ظرفيت‌های قانونی برای اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده استفاده خواهيم کرد. همچنين هم اکنون که سازمان مالياتی با قانون مداری برای اجرای اين قانون ورود پيدا کرده است اين گونه حرف‌ها و مسايل مطرح می‌شود.

بازار ارز و سکه

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه آيا افزايش نرخ ارز در بازار متاثر از تحليل‌ها بوده و يا ارتباطی بين اين اتفاق و اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها وجود دارد يا خير؟ عنوان کرد: برخی تحليل‌گران مطرح می‌کنند که دولت به خاطر تامين منابع مالی نرخ ارز را گران کرده اما اين تحليل‌ها غيرمنطقی است. دليل افزايش قيمت ارز در بازار به افزايش تقاضای نقدی ارز باز می‌گردد در عين حال بانک مرکزی لازم بود که طی روزهای گذشته نسبت به تزريق ارز بازار اقدام کند در عين حال از نظر ما تحريم‌ها تاثيری در افزايش قيمت ارز ندارد و بازار ارز در مديريت بانک مرکزی است.

وی در پاسخ به سئوال ديگری مبنی بر اينکه وزير کار افزايش ۵/۳ درصدی نرخ بيکاری بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به منزله افزايش يک ميليون بيکار عنوان می‌کند و نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی اعلام نرخ بيکاری را قبول ندارد اظهار داشت: آمار مراجع رسمی ملاک عمل است.

حسينی ادامه داد: نمی‌توان گفت افزايش قيمت‌ها و تقاضای نقدی ارز به دليل مديريت بد بانک مرکزی بوده اما سيستم بانکی بايد در اين زمينه هوشيارتر باشد.

وی گفت: محصولات پتروشيميايی در شش ماه اول امسال ۵۶ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.

برنامه پنجم

وی در خصوص توافقات صورت گرفته بين دولت و مجلس برای اجرای قانون برنامه پنجم گفت: دولت و مجلس توافقاتی را در اين خصوص انجام داده‌اند به نحوی که هفته گذشته با حضور دکتر عزيزی توافقاتی در اين خصوص به عمل آمد.

صندوق توسعه ملی

وی گفت: صندوق توسعه ملی هنوز تشکيل نشده است و اين صندوق زمانی تشکيل خواهد شد که اساسنامه آن ابلاغ و ارکان آن پايه ريزی شود اما دولت به تکليف خود مبنی بر واريز ۲۰ درصد از عايدات نفتی از ابتدای سال تا کنون در هر ماه عمل کرده است. موجودی اين صندوق نيز مناسب است اما چون همانند حساب ذخيره ارزی است نمی‌توان رقم آن را اعلام کرد. در هر حال ۲۵۰ درصد کل درآمدهای نفتی در کل کشور رقم بزرگی را شامل می‌شود.

معوقات بانکی

سخنگوی اقتصادی دولت از وصول ۷ هزار ميليارد تومان از مطالبات معوق دولت در شش ماهه ابتدای امسال خبر داد و گفت: وصول اين مطالبات مديريت و هدايت شده است. در عين حال در هر بانک کميته‌ای برای وصول مطالبات تشکيل شده و با مسئوليت وزير اقتصاد و حضور سيستم بانکی کميته‌های ديگری و در سطح سوم با مسئوليت معاون اول رئيس جمهور ستادی برای اين منظور تشکيل شده است. در هر حال شرايط اقتصادی کشور به وصول مطالعات معوق کمک می‌کند.

نرخ سود بانکی

وی در مورد اعتراضاتی که نسبت به بالا بودن نرخ سود دريافتی از سوی بانکها صورت می‌گيرد گفت: بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر در بخش پولی کشور نظارت می‌کند و تخلفات به واحد نظارت بانک مرکزی ارجاع می‌شود.

حسينی با تاکيد بر اينکه تنگناها را به فرصت تبديل کرده‌ايم گفت: کشور از واردات بنزين خودکفا شده به نحوی که چند محموله نيز به خارج از کشور صادر کرده است.

مبادلات بين‌المللی

وی در خصوص به کارگيری پولهای محلی در مبادلات بين‌المللی گفت: با طرح اين سئوالات که چرا بايد در موضع ضعف قرار بگيريم و تصور کنيم که ريال با پول ساير کشورها نمی‌تواند کار کند. امروز به کشورهای بزرگی که سهم بزرگی از اقتصاد دنيا را بر عهده دارند به توافقاتی برای کار کردن با پول‌های محلی نظير کشورهای ترکيه، چين، امارات و عمان رسيده‌ايم و به هر ميزان که مورد نياز تجار باشد می‌تواند از اين پول‌های محلی در مبادلات خود استفاده نمايد.

وی با تاکيد بر اينکه پول کشورمان با پول ساير کشورها هماوردی می‌کند افزود: همان گونه که نوسانات نرخ ارز و دلار پذيرفته می‌شود نوسانات ساير ارزها نيز بايد پذيرفته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016