شنبه 17 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از وضعيت فشارها بر دانشجويان دانشگاه اميرکبير، دانشجونيوز

سال تحصيلی جديد در دانشگاه‌ها با انواع فشارهای مختلف به دانشجويان و ادامه دربند بودن بيش از ۷۰ دانشجو از دانشگاه های مختلف آغاز شده است. در اين ميان تشکل های مستقل و نيمه مستقل دانشگاه ها يکی پس از ديگری تعطيل شده اند و تعداد زيادی از دانشجويان نيز با محروميت از تحصيل در مقاطع مختلف از دانشگاه ها کنار گذاشته شده اند.


به گزارش دانشجونيوز، دانشگاه اميرکبير (پلی تکنيک تهران) نيز يکی از دانشگاه‌هايی است که همانند ديگر دانشگاه کشور مورد فشارهای هماهنگ مسئولين کشور قرار داشته است به طوريکه در طی ۱۵ ماه گذشته تعداد زيادی از دانشجويان پلی تکنيک از دانشگاه اخراج شده، يا از تحصيل محروم شده و يا طعم تلخ زندان را چشيده اند.

پس از برگزاری مراسم "روز دانشجو" در ۱۶ آذر ۸۸ و سخنرانی مجيد توکلی در پلی تکنيک و برگزاری تجمع اعتراضی در ۲۳ آذر و نيز لغو بسياری از امتحانات پايان ترم در اعتراض به بازداشت برخی از دانشجويان در حوادث پس از انتخابات (به ويژه در روز عاشورا) دور تازه ای از سرکوب و ايجاد فضای ترس و خفقان با احضارهای فله ای و صدور احکام سنگين محروميت از تحصيل، اخراج، تبعيد به ساير دانشگاهها، تهديد های تلفنی و احضار های غير قانونی به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات آغاز شد که تعدادی از دانشجويان پس از مراجعه به دفتر پيگيری بازداشت شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حال حاضر مدت احکام حبس صادر شده برای دانشجويان پلی تکنيک (بدون احتساب ايام بازداشت موقت) به بيش از بيست سال می رسد. اسامی برخی از دانشجويانی که اکنون در زندان به سر می برند يا برايشان حکم حبس صادر شده است به شرح زير می باشد:

مجيد توکلی (۸/۵ سال حبس- زندان رجايی شهر)
عابد توانچه (۱ سال حبس- زندان اراک)
محمد يوسف رشيدی ( ۱ سال حبس - آزاد به قيد وثيقه)
نيما لطيف تجار (۳ سال حبس- آزاد به قيد وثيقه)
محسن غمين (۲ سال حبس- آزاد به قيد وثيقه)
بيتا صميمی زاد (۲ سال حبس تعليقی)
احسان مير سعيدی (جزای نقدی بدل از ۲ سال حبس- آزاد به قيد وثيقه)
پدرام رفعتی (۲ سال حبس- آزاد به قيد وثيقه)

اما فشار ها به همين جا ختم نمی شود. رياست انتصابی دانشگاه دکتر علی رضا رهايی با ايجاد موانع غير قانونی، مانع از فارغ التحصيل شدن بسياری از فعالين دانشجويی پلی تکنيک شده است. عده ای از اين دانشجويان با حکم غير قانونی کميسيون موارد خاص دانشگاه (به رياست دکتر رهايی) از دريافت مدرک کارشناسی محروم شده اند و برای آن ها مدرک معادل کاردانی صادر شده است. عده ای نيز بدون هيچ گونه توضيحی مستقيما از دانشگاه اخراج شده اند. اين اقدامات همگی در پوشش قوانين آموزشی و نه انضباطی صورت می پذيرد. نکته ی جالب اينجاست که رياست دانشگاه در اين قبيل موارد حتی به رای کميسيون موارد خاص وزارت علوم (که بعضا به سود دانشجويان صادر می شود) نيز تمکين نمی کند و در عملی که حتی طبق موازين وزارت علوم دولت فعلی نيز غير قانونی محسوب می شود از ادامه ی تحصيل دانشجويان ممانعت می کند.

فعالين دانشجويی که از سد اين موانع عبور کنند و موفق به اخذ مدرک شوند نيز با مشکلات ديگری درگير خواهند شد. برای نمونه در کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۹، دانشجويانی که حتی سابقه ی احضار به کميته ی انضباطی دانشگاه را نداشته اند نيز ستاره دار شده و از دريافت کارنامه ی کنکور و تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده اند. گفتنی است محروميت از تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد که در سال های گذشته مختص کنکور دانشگاه های سراسری بود، امسال به کنکور دانشگاه آزاد نيز تسری پيدا کرده است.

در زير اسامی برخی از دانشجويان ستاره دار دانشگاه پلی تکنيک آماده است:

آرمان صداقتی (نفت)
امير جهانگيری (متالورژی)
منصور شاکريان (عمران)
حامد غضنفری (صنايع)
خليل الرحمان خليل پور (نساجی)
سمانه نواب (رياضی)
محمد ‌امين شيرزاد (فناوری اطلاعات)

در ۲ ترم گذشته تعداد زيادی از دانشجويان به کميته انضباطی احضار شدند که به دليل حجم بسيار بالای احضارها و احکام صادر شده، جمع آوری اطلاعات دقيق و جامع، کار تقريبا غير ممکنی می نمايد.اما اسامی آن دانشجويانی که در دسترس بود در زير آورده شده است:

- وحيد دولت آبادی - ۲ ترم محروميت از تحصيل
- اردلان صابری - ۲ ترم محروميت از تحصيل
- انوشيروان زاهدی - ۲ ترم محروميت از تحصيل
- مصطفی آقاحسينی - ۲ ترم محروميت از تحصيل
- سعيد امينی - ۲ ترم محروميت از تحصيل
- حسين منصوری - ۲ ترم محروميت از تحصيل
- مهرداد فرنوش - ۲ ترم محروميت از تحصيل (يک ترم به حالت تعليق)
- فريد سيار ايرانی - ۲ ترم محروميت از تحصيل ( يک ترم به حالت تعليق)
- احسان خيرخواه - ۲ ترم محروميت از تحصيل (يک ترم به حالت تعليق)
- زهره خضرايی منش - ۲ ترم محروميت از تحصيل (يک ترم به حالت تعليق)
- حامد فلاحی - ۲ ترم محروميت از تحصيل (به حالت تعليق)
- فرزانه شريفی - ۱ ترم محروميت از تحصيل، لغو دو رشته ای، لغو ارشد مستقيم،
- سامان شاه محمدی - ۱ ترم محروميت از تحصيل
- ليدا محمودی - ۱ ترم محروميت از تحصيل
- آيدا حاجی زاده - ۱ ترم محروميت از تحصيل
- ناديا فتاحی - ۱ ترم محروميت از تحصيل
- سياوش اسداللهی - ۱ ترم محروميت از تحصيل
- احمد عزيزی - ۱ ترم محروميت از تحصيل
- صادق حسينی - ۱ ترم محروميت از تحصيل
- نويد گرگين - ۱ ترم محروميت از تحصيل
- امير حسينی پرور - ۱ ترم محروميت از تحصيل(به حالت تعليق)
- حسين رزاقی - ۱ ترم محروميت از تحصيل (به حالت تعليق)
- علی عمرانی - ۱ ترم محروميت از تحصيل(به حالت تعليق)
- فرشته رفيعيان - ۱ ترم محروميت از تحصيل(به حالت تعليق)
- راحله فيض - ۱ ترم محروميت از تحصيل(به حالت تعليق)
- ميلاد ايران نژاد - ۱ ترم محروميت از تحصيل(به حالت تعليق)
- ساجده پاسبان - ۱ ترم محروميت از تحصيل (به حالت تعليق)

همچنين در تحولات ديگر دانشگاه پلی تکنيک، در ترم جاری و در پی دستور وزير علوم، پايگاه های بسيج دانشکده ای بر خلاف ضوابط و مقررات آيين نامه تشکل های دانشجويی دانشگاه آغاز به کار کرده اند که اين امر در برخی از دانشکده ها با اعتراض دانشجويان و اساتيد مواجه شده است.

هم چنين چندين تن از دختران دانشجو نيز به بهانه بد حجابی، با برخورد بسيار ناشايست و توهين آميز نيروهای انتظامات و حراست دانشگاه مواجه شده اند. اين دانشجويان در مواردی تهديد شده و از ورود به دانشگاه منع شده اند. در چند مورد اين دانشجويان به کميته انضباطی نيز احضار شده اند.

حوادث اخير دانشکده ی کامپيوتر: تلاش برای اعمال محدوديت های جديد

در اقدامی جديد در سايت دانشکده کامپيوتر و فناوری اطلاعات پلی تکنيک عده ای از نيروهای بسيج اداره اين سايت را بر عهده گرفته اند و در اولين اقدام خود، بين ميزهای کامپيوتر شيشه های مات نصب کرده اند. دانشجويان و اساتيد دانشکده ی کامپيوتر اين اقدام را در راستای زمينه سازی برای اعمال تفکيک جنسيتی در دانشگاه ارزيابی می کنند و آن را عملی توهين آميز و غير قابل قبول می دانند. در همين راستا اعضای شورای صنفی اين دانشکده با نگارش نامه ای اعتراض خود را نسبت به اين موضوع اعلام کرده اند و بيش از ۲۰۰ نفر از دانشجويان نيز با امضای اين نامه همراهی خود را با شورای صنفی اعلام نموده اند. همچنين روز سه شنبه ۱۳ مهرماه، در حالی که قرار بود مراسم معارفه ی دانشجويان ورودی جديد دانشکده ی کامپيوتر توسط شورای صنفی اين دانشکده برگزار شود، در آخرين لحظات، معاون دانشجويی و فرهنگی دانشگاه در عملی غير قانونی از برگزاری اين مراسم جلوگيری کرد. بهروز آرزو در نامه ای خطاب به رياست دانشکده، شورای صنفی، انجمن علمی و شخص ايشان را به برخورد انضباطی و برکناری تهديد کرد که اين اقدام توهين آميز و خارج از ضوابط بهروز آرزو، اعتراض شديد دانشجويان را در پی داشت.

در آينده ی نزديک گزارشی از نقش مديران و مسئولين دانشگاه پلی تکنيک در اعمال فشار و تلاش برای ايجاد فضای خفقان در اين دانشگاه منتشر خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016