یکشنبه 18 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير دفاع: قرارداد خريد اس۳۰۰ هيچ مغايرتی با قوانين و تعهدات بين‌المللی نداشت، فارس

خبرگزاری فارس: وزير دفاع با بيان اينکه قرارداد خريد سامانه S۳۰۰ هيچ مغايرتی با قوانين و تعهدات بين‌المللی طرفين ندارد، گفت: اين نکته به صراحت در متن قرارداد مذکور نيز مورد تأکيد قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبليغات دفاعی وزارت دفاع، سردار احمد وحيدی وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح در گفتگويی با خبرگزاری ترند جمهوری آذربايجان به موضوعاتی از قبيل روابط ايران و آذربايجان، قرار داد خريد S۳۰۰ از روسيه، موقعيت دريای خزر و دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای در خاورميانه اشاره کرد که اين گفتگو در زير می‌آيد:

* شما سطح همکاريهای نظامی ـ امنيتی آذربايجان و ايران را چگونه ارزيابی می کنيد و چشم‌انداز اين همکاريها را چگونه می‌بينيد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ـ ايران و آذربايجان براساس پيوندهای عميق تاريخی، فرهنگی و دينی دارای روابط مناسبی در همه زمينه‌ها هستند، اين روابط در حوزه نظامی و امنيتی از سطح مطلوبی برخوردار است و با توجه به اراده رهبران دو کشور در گسترش، توسعه و تعميق روابط، چشم‌انداز همکاری‌ها روشن و رو به توسعه است.

* آذربايجان و ايران تاکنون سه قرارداد امنيتی امضاء کرده‌اند، يک قرارداد نظامی نيز ميان دو کشور قبلاً به امضاء رسيده است، اين قراردادها تا چه ميزان عملی شده‌اند و چه دستاوردهايی برای دو کشور داشته‌اند؟ در جريان سفر جنابعالی به آذربايجان چه قراردادهايی مذاکره و امضاء خواهد شد؟
ـ براساس توافقات بعمل آمده، قراردادها اجرايی شده و ضمن تأمين رضايت طرفين، دستاوردهای مثبتی را برای دو کشور به همراه داشته است. اجرای اين قراردادها می‌تواند در تحقق صلح، ثبات و امنيت منطقه‌ای نقش تعيين‌کننده داشته باشد.
در سفر آتی نيز مذاکراتی با مقامات بلندپايه سياسی و دفاعی کشور دوست و برادر آذربايجان خواهيم داشت، اميدواريم که اين سفر در شتاب بخشيدن به روند توسعه روابط دو کشور موثر باشد.

* روسيه از تحويل S۳۰۰ به ايران طفره رفته است، ايران می گويد که شبيه همان سيستم پدافندی را می تواند بسازد، آيا در اين خصوص اقدامات عملی نيز انجام شده است و چه پيشرفتهايی داشته‌ايد؟
ـ قرارداد خريد سامانه S۳۰۰ هيچ مغايرتی با قوانين و تعهدات بين المللی طرفين ندارد، اين نکته به صراحت در متن قرارداد مذکور مورد تأکيد قرار گرفته است. از طرفی زمان تحويل سامانه S۳۰۰ مربوط به دو سال قبل از صدور قطعنامه ۱۹۲۹شورای امنيت سازمان ملل است.
ضمن اينکه در همين قطعنامه نيز اشاره‌ای به سامانه‌های پدافند هوايی نشده است و اين نکته‌ای‌ست که مورد تأکيد و تأييد بسياری از شخصيت‌های سياسی آمريکا و روسيه است و در اين خصوص جمهوری اسلامی ايران را محق می‌دانند.
ما اين روند را نتيجه دخالت برخی جريانهای مخل بر توسعه و تحکيم روابط دو کشور در راستای مخدوش کردن تعهدات طرفين می‌دانيم و معتقديم اجرای تعهدات توسط کشورهای منطقه می‌تواند موجب تقويت اعتماد، همدلی، هم‌انديشی و ايجاد پيوند امنيتی مستحکم در راستای حصول به اهداف و منافع مشترک شود.
ما هرگز تمايلی نداريم که اين گونه اقدامات بعنوان نقطه‌ای سياه در حافظه تاريخی ملت ايران ثبت شود. البته همانگونه که قبلاً گفتيم متخصصان و صنعتگران حاذق و توانمند صنايع دفاعی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ايران، موضوع پدافند هوايی برد بلند را در دستور کار خود دارند و همانطوريکه قبلاً به اثبات رسيده، بخش دفاع از توانمندی لازم جهت حصول به خوداتکائی در اين حوزه برخوردار است.

* ديدگاه شما نسبت به نظامی شدن دريای خزر و تأمين امنيت در اين حوزه چيست؟
ـ جمهوری اسلامی ايران دريای خزر را بعنوان دريای صلح و دوستی می‌داند. درک اين تفکر و توسعه اين انديشه با رويکرد به منافع مشترک اقتصادی، بعنوان زيربنای توسعه امنيتی، می‌تواند منجر به تقويت روابط همه جانبه، تحقق صلحی پايدار و تأمين منافع حداکثری کشورهای منطقه شود.
اين امر در گرو همکاری کشورهای ساحلی خزر در چارچوب معاهده‌های دسته جمعی و همکاری در همه حوزه‌ها و تفاهم براساس عدالت، انصاف و تشريک مساعی در موضوعات مهم منطقه‌ای است. بديهی است تحقق اين روند اصلی‌ترين عامل درجلوگيری از هرگونه رشد نظامی‌گری در اين حوزه خواهد بود.

* برخی از مطبوعات و رسانه‌های غربی در مورد توان نظامی ايران و دستاوردهايش تحليلهای منفی را منتشر کرده‌اند، برای نمونه دستاوردهای نظامی ايران را عاملی برای ناامنی خاورميانه و رقابت تسليحاتی عنوان می‌کنند. ديدگاه شما نسبت به اين نگرش چيست؟
ـ غربيها تلاش می‌کنند تا از طريق فرافکنی امنيتی، حضور آشوب‌ساز خود را در منطقه به ساير کشورها منتسب کنند و سياست اسلام ستيزی را از طريق پی‌گيری شيوه‌های اسلام‌هراسی، شيعه هراسی و ايران‌هراسی دنبال کنند و اينگونه اظهار نظرات را نيز می‌توان در راستای اين سياست مورد تحليل قرار داد.
دکترين صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ايران در توليد ابزار دفاعی، بازدارندگی فعال و دفاع مبتکرانه و مؤثر است.
در اين جهت ما توان دفاعی خود را در اتحاد دفاعی با جهان اسلام و در خدمت به صلح و امنيت پايدار منطقه می‌بينيم، تجربه ۳۲ ساله انقلاب نيز نشان داده است که کشور ما نه تنها تهديدی و رقيبی برای هيچ کشوری در منطقه محسوب نمی‌شود، بلکه خود را همدل، همراه و دارای منافع مشترک بلند مدت با آنها می‌بيند.
سياست تبليغاتی غرب را می‌توان در راستای اجرايی سازی استراتژی آمريکا و اسرائيل در ايجاد شرايط وحشت مورد ارزيابی قرار داد، استکبار و رسانه‌های وابسته به آن در راستای اجرايی سازی اين استراتژی و به دنبال آن تأمين و پيشبرد منافع نامشروع و چپاول ذخاير ملت‌ها و دولت‌های منطقه، تلاش دارند تا با اجرای پروژه ايران‌هراسی، ضمن توجيه حضور خود در منطقه و دامن زدن به مسابقه تسليحاتی، کمپانی‌ها و کارخانجات توليد سلاح و مهمات خود را با سرمايه و ثروت ملت‌های منطقه سرپا نگه دارند و با ايجاد شکاف بين کشورهای مسلمان منطقه، تهديد رژيم صهيونيستی که اصلی‌ترين تهديد جهان اسلام است را تحت الشعاع قرار داده و خطر رژيم اشغالگر قدس را کمرنگ نمايند.
لذا کشورهای منطقه بايد هوشيار باشند و در دام فريبکاری و سناريوسازی غرب قرار نگيرند.

* اخيراً قراردادهای کلان نظامی ميان عربستان و آمريکا به ميزان ۶۰ ميليارد دلار مورد مذاکره قرار گرفته است و با بسياری از کشورهای خليج فارس قراردادهای کلان تسليحاتی می بندند و برای کشورهای غربی در اراضی خود پايگاه نظامی تحويل می‌دهند، آيا اين مسئله برای ايران تهديدی حساب می‌شود. راه حل اين مشکل چيست؟
ـ ما تهديدی از سوی کشورهای منطقه خليج فارس برای خود فرض نکرده و نمی‌کنيم. نکته مهم اين است که آمريکا علی‌رغم انعقاد قراردادهای کلان، هرگز اجازه و فرصت ايجاد توازن قدرت به کشورهای اسلامی در مقابل رژيم صهيونيستی را نخواهد داد و از طرفی تلاش می‌کند تا با ايجاد وابستگی تسليحاتی، ميزان توانمندی دفاعی کشورهای منطقه را در اختيار بگيرد.
آمريکا همواره درصدد است تا با حفظ تفوق تسليحاتی غاصبين فلسطين بر کشورهای عرب و مسلمان، از اين رقابت تسليحاتی حداکثر بهره‌برداری و منفعت را برای خود کسب کند.
اين نکته را هم به خاطر داشته باشيم که پيروزی در انتخابات آتی آمريکا نيازمند جلب حمايت صاحبان ثروت و قدرت در آمريکا و اتخاذ ژست موفق در داخل است که بايد از طريق اينگونه جنجال‌های تبليغاتی تأمين شود.
ما معتقديم که کشورهای منطقه قادر به تأمين ثبات و امنيت پايدار منطقه هستند، اما نه از طريق توسعه نظامی‌گری بلکه اين امر نيازمند نقشی فراگير و ثبات ساز است.
بهترين شيوه در تحقق ثبات، امنيت و آرامش ناظر بر همکاری کشورهای منطقه از طريق همگرايی امنيتی و همکاری های اقتصادی است. ما کشورهای منطقه را در مقابل خود نمی‌بينيم بلکه آنها را در يک مجموعه واحد مورد توجه قرار می‌دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016