دوشنبه 19 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چهارده زندانی سياسی: گروه حقيقت‌ياب ملی تشکيل شود، کلمه

ما به عنوان بخشی از قربانيان بی گناه حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری، پيشنهاد می کنيم يک گروه حقيقت ياب مستقل ملی، متشکل از افرادی معتبر و مورد اعتماد جامعه برای کشف حقايق مربوط به اين انتخابات و حوادث پس از آن تشکيل شود. اين گروه به دقت و بر اساس اسناد موجود جوانب مختلف انتخابات رياست جمهوری و حوادث پس از آن را بررسی و ادعاهای مطرح شده در مورد تخلفات و دخالت های غير قانونی را بررسی کند. عوامل پشت صحنه تخلفات و حوادث را شناسايی کند. افراد متخلف در قوه قضاييه و ديگر نهادها و همچنين نقش ماموران اطلاعاتی، نظامی و امنيتی در اين حوادث و دخالت آنان را در انتخابات روشن و علل و مقاصد واقعی اقدام کنندگان را کشف کند و نهايتاً نتايج کامل تحقيقات خود را در اختيار ملت ايران قرار دهد و عوامل واقعی بحران ساز را به مراجع قضايی معرفی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کلمه:در واکنش به سخنان محمود احمدی نژاد، رييس دولت دهم که در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل پيشنهاد کرده بود يک گروه مستقل حقيقت‌ياب بين المللی حادثه حمله تروريستی يازدهم سپتامبر را بررسی و عاملان واقعی و پنهان اين جنايات را شناسايی و آنان را به دادگاه مستقلی برای محاکمه و مجازات معرفی کند، چهارده زندانی سياسی خواستار تشکيل کميته حقيقت‌ياب مشابه برای کشف حقايق مربوط به انتخابات و حوادث پس از آن شدند.

به گزارش کلمه، چهارده زندانی سياسی بند ۳۵۰ اوين با انتشار بيانيه ای، به همان شيوه مورد اشاره احمدی نژاد پيشنهاد کرده اند که يک گروه حقيقت ياب مستقل ملی، متشکل از افرادی معتبر و مورد اعتماد جامعه برای کشف حقايق مربوط به انتخابات رياست جمهوری و حوادث پس از آن تشکيل شود تا به دقت و بر اساس اسناد موجود جوانب مختلف انتخابات رياست جمهوری و حوادث پس از آن را بررسی و ادعاهای مطرح شده در مورد تخلفات و دخالت های غير قانونی را بررسی و عوامل پشت صحنه تخلفات و حوادث را شناسايی و نتايج کامل تحقيقات خود را در اختيار ملت ايران قرار دهد و عوامل واقعی بحران ساز را به مراجع قضايی معرفی کند.»

چهارده زندانی سياسی اوين به عنوان تعدادی از قربانيان بی گناه حوادث پس از انتخابات در بيانيه خود تاکيد کرده اند که« تشکيل چنين گروه مستقل حقيقت يابی برای بررسی حقايق مربوط به انتخابات رياست جمهوری و حوادث پس از آن و انتشار بی طرفانه نتايج کارگروه، ضمن بازسازی اعتماد جامعه نسبت به امکان برگزاری انتخابات سالم در کشور، برای جامعه جهانی نيز الگو ساز خواهد شد و شبهه رفتار دوگانه با ملت ابران و بيگانگان را نيز برطرف خواهد کرد.»

به گزارش کلمه، متن کامل بيانيه ۱۴ زندانی سياسی حوادث پس از انتخابات به اين شرح است :

به نام خدا

آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن طرح ابهاماتی در مورد حمله تروريستی القاعده به برج های شهر نيويورک در روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادی، پيشنهاد کرد که يک گروه مستقل حقيقت ياب بين المللی اين حادثه را بررسی و عاملان واقعی و پنهان اين جنايات را شناسايی و آنان را به دادگاه مستقلی برای محاکمه و مجازات معرفی کند.

ايشان که به صورت ضمنی مدعی ارتباط پنهان ميان عاملان اين اقدام تروريستی و ماموران دولت آمريکاست، گفت :« آنها با درست کردن يک ماجرای مبهم به افراد بسياری اتهام وارد کردند، به هر کشوری که خواسنتد حمله کردند و با هر کس که خواستند برخورد کردند» (۵/۷/۸۹) و در جای ديگری گفت: «اگر ريگی به کفش آمريکا نباشد طبعاً اين پيشنهاد را می پذيرند.» (۶/۷/۸۹).

هرچند انگيزه مطرح کردن چنين پيشنهادی در شرايط کنونی کشور با وجود فشارهای گسترده بين المللی و اقتصادی برای ما روشن نيست و بيشتر نوعی فرافکنی تبليغاتی تلقی می شود، ولی به هر حال تشکيل يک گروه مستقل حقيقت ياب بين المللی برای تحقيق در مورد رويدادی که عوامل امنيتی و اطلاعاتی يک حکومت متهم به دخالت در آن و وارونه جلوده دادن حقايق آن برای افکار عمومی هستند، می تواند موثر و نتيجه بخش باشد. در عين حال ملت ايران حق دارد که انتظار داشته باشد پيش از هر جای ديگر، در رفتار و چارچوبی مشابه آنچه برای رسيدگی به حادثه تروريستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ پيشنهاد شده، به حادثه ای رسيدگی شود که در ابعادی ملی دارای ويژگی های مشابه ادعاهای مطرح شده در مورد آن حادثه است.

در سال ۱۳۸۸ بروز نشانه های قوی از تخلفات و دخالت های ناسالم غير قانونی در انتخابات رياست جمهوری منجر به اعتراضات مردمی شد. هرچند رسيدگی شفاف، بی طرفانه و اعتماد ساز به اين اعتراضات می توانست باعث کنترل بحران شود و وجهه مردم سالار نظام و اعتماد عمومی نسبت به فرايند انتخابات در کشور را ارتقا دهد. اما با دخالت ماموران امنيتی، اطلاعاتی و نظامی، ترديدها و ابهامات تشديد شد و فضای امنيتی ايجاد شده توسط اين نيروها، اين رويداد را به يک بحران ملی بدل کرد. ماموران اطلاعاتی ، امنيتی و نظامی مداخله کننده در انتخابات، با ساز کردن قصه های تخيلی و روايت های مبهم، به افراد بسياری اتهام وارد و هرکس را که خواستند به اين بهانه دستگير و روانه زندان کردند. برخلاف ادعای مکرر آقای احمدی نژاد در مورد وجود آزادی های سياسی در ايران، اعتراضات مسالمت آميز مردم را به خشونت کشاندند، و صدها فعال سياسی ،مطبوعاتی و شهروندان معترض را تحت فشارهای متعدد و حتی شکنجه قرار دادند و در محاکماتی مغاير با قانون اساسی و قوانين جاری کشور از جمله قانون آيين دادرسی، آنان را به زندان های طويل المدت و محروميت از حقوق مدنی محکوم کردند.

پرونده جنايات کهريزک و سخنرانی منتشر شده يکی از مسئولان اطلاعاتی – نظامی تنها بخش هايی از اين اقدامات خلاف قانون در انتخابات و حوادث پس از آن را آشکار کرده است، هنوز ابهام های زيادی باقی است و بی گناهان زيادی در زندان به سر می برند.

ما به عنوان بخشی از قربانيان بی گناه و در بند اين حوادث که پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ به همان شيوه مورد اشاره آقای احمدی نژاد متهم، دستگير و با احکام ناعادلانه زندانی شده ايم، پيشنهاد می کنيم يک گروه حقيقت ياب مستقل ملی، متشکل از افرادی معتبر و مورد اعتماد جامعه برای کشف حقايق مربوط به اين انتخابات و حوادث پس از آن تشکيل شود. اين گروه به دقت و بر اساس اسناد موجود جوانب مختلف انتخابات رياست جمهوری و حوادث پس از آن را بررسی و ادعاهای مطرح شده در مورد تخلفات و دخالت های غير قانونی را بررسی کند. عوامل پشت صحنه تخلفات و حوادث را شناسايی کند. افراد متخلف در قوه قضاييه و ديگر نهادها و همچنين نقش ماموران اطلاعاتی، نظامی و امنيتی در اين حوادث و دخالت آنان را در انتخابات روشن و علل و مقاصد واقعی اقدام کنندگان را کشف کند و نهايتاً نتايج کامل تحقيقات خود را در اختيار ملت ايران قرار دهد و عوامل واقعی بحران ساز را به مراجع ذی صلاح قضايی معرفی کند.

تشکيل چنين گروه مستقل حقيقت يابی برای بررسی حقايق مربوط به انتخابات رياست جمهوری و حوادث پس از آن و انتشار بی طرفانه نتايج کارگروه، ضمن بازسازی اعتماد جامعه نسبت به امکان برگزاری انتخابات سالم در کشور، برای جامعه جهانی نيز الگو ساز خواهد شد و شبهه رفتار دوگانه با ملت ابران و بيگانگان را نيز برطرف خواهد کرد.

فَاَجنب یَغِرک ما تُحِبُّ یَنفسک و اَکرَه ما تَکرَهُ لَها، و لا تَظلمُ کَما لا تُحِبُّ اَن تَظلَمَ و اَحیِن کَما تُحِبُ اَن یَحسن اِليکَ و استقبحُ مِن نَفسِکَ ما تَستَقبحُ مِن غَيرک( وصيت اميرالمومنين علی (ع) به امام حسن عليه سلام)

«برای ديگری بپسند آنچه برای خود می پسندی و نخواه برای ديگری آنچه برای خود نمی خواهی، و ستم مکن چنانکه نمی خواهی به تو ستم شود و نيکی کن چنانچه دوست داری به تو نيکی شود و زشت دان از خود آنچه را که از ديگری زشت می پنداری.»

اسامی امضا کنندگان :

بهمن احمدی امويی – سيد ميلاد اسدی – محسن امين زاده – علی پرويز – علی تاجر نيا – محمد داوری – مجيد دری – امير خسرو دلير ثانی – محمد فريد طاهری قزوينی – کيوان صميمی – کوهيار گودرزی – علی مليحی – عبدالله مومنی – محسن ميردامادی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016