سه شنبه 20 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه جبهه متحد کرد به مناسبت حادثه اخير سنندج، موکريان

آژانس خبری موکريان ـ سرويس اجتماعی ـ در پی تيراندازی افراد ناشناس به خودروی گشت نيروی انتظامی در سنندج که روز پنج شنبه مورخ پانزدهم مهرماه روی داد، جبهه متحد کرد با صدور اطلاعيه ای،ديدگاه خود را در مورد اين حادثه اعلام نمود.
متن کامل اين بيانيه که نسخه ای از آن در اختيار آژانس خبری موکريان قرار گرفته است، بدين شرح می باشد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيانيه" جبهه متحد کرد "درباره حوادث اخير سنندج

هموطنان آگاه و آزاديخواه
روز پنج شنبە پانزدهم مهرماه ۸۹، دو فرد ناشناس با حملە مسلحانە بە نيروهای انتظامی مستقر در ميدان اقبال (آزادی) سنندج، فضای ترور در شهر حاکم می کنند . در اين حادثه و تيراندازی های متعاقب آن تعدادی از هموطنان ما کشته و زخمی شده و افراد مسلح با استفاده از فضای رعب آور ايجاد شده موفق به فرار می شوند .
مردم کردستان از رونق محدود گردشگری و گسترش نسبی آرامش و رشد هرچند ناکافی کسب و کار در چند سال گذشته استقبال کرده اند. رفتار مهربان و مهمان پذير مردم کردستان در قبال موج گردشگرانی که به قصد بهره وری از فضای آرام و دوستانه اين منطقه سفر می کنند، نشانگر اراده و خواست آنها برای ادامه و تثبيت آرامش و فضای دوستی و تعامل بين همه مردمان است .
بی شک کسانی که بی دليل و فارغ از منطق، اين فضای آرامش و دوستی را تهديد می کنند، به هيچوجه با اين فرهنگ و تمايل عمومی مردم کردستان موافق نيستند و به هر ابزاری برای مخـدوش کردن و برهم زدن آن دست می برند.
مردم کردستان در کمال متانت نشان داده اند که در قبال اين نافهمی ها و ناشنوائی ها، گزينه ای جز ابراز نشانه های آرام مخالفت و انتظار از ارگانهای ذيربط برای تأمين امنيت مردم ندارند .
مردم ديگر مناطق ايران نيز ايمان آورده اند که عامه مردم مناطق کردنشين هيچ سنخيتی با سلطه فضای غيرمدنی ندارند. اين مردم ايمان دارند ،کسانی که با ابزار خشونت، امکان استدلال و گفتگوی مدنی را برای بيان نيات و اهداف مصلحانه و سازنده سرکوب می کنند، از ناامنی در مناطق کردنشين سود می برند .
مردم ما و صد البته کسانی که به امنيت در کردستان علاقه ندارند، می دانند که آرامش، فضای رشد سياسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنين بيان مستدل و قانونی خواستها و دخالت مردم در تعيين سرنوشت خود را ممکن تر می سازد.
مردم ما می دانند که آرامش و ثبات به معنای رونق اقتصادی، پيشرفت علمی – فرهنگی، فراهم شدن شرايط توسعه متوازن و پيشرفت دموکراسی است .
مردم کـــردستان معتقداند که اعمال فشار، خشونت و اسلحه، ابزار گفتگوی انسانی و مدنی نيست و به کارگيرندگان آن، يا از اقـناع و گفتگو ناتوان اند و يا منافعـشان با آرامش و تفاهم در تضاد است. لـذا بمبگذاری کور و ضدانسانی مهاباد و نيز تيراندازی نامفهوم سنندج، همچون همه فرافکنی های گذشته دارای يک ماهيت و سرچشمه اند .
متأسفانه امروزه مجال مشارکت مردمی – مدنی هر روز تنگ تر شده، امکان مداخله ، مديريت و روشنگری افکار عمومی از سازمانهای مردم نهاد گرفته شده و عملاً ميدان برای تاخت و تاز گروههای خود سر و اهالی خشونت، باز شده است. پر واضح است که در چنين فضائی تنها حرکاتی نمود می يابند که بر محمل قدرت غيرقانونی و غيردموکراتيک استواراند. حال آنکه در همه جوامع پيشرفته و صد البته قانونمند، بازکردن گره های اجتماعی و مقابله با خودسری ها، از طريق تأثيرگذاری و مشارکت نيروهای مردمی مقدور می گردد .
از نظر ما به عنوان "جبهه متحد کرد " وقايع اخير می تواند نشانه ای آشکار و زنگ خطری برای سلسله حوادثی باشد که مستقيماً منافع و امنيت مردمان منطقه و بالتبع کل ايران را نشانه گرفته است .
پر واضح است که صرف اعلام کشتن مهاجمان، هم در قضيه مهاباد و هم در رويداد اخير سنندج، بدون اطلاع رسانی دقيق در خصوص هويت مهاجمان نه فقط افکار عمومی را قانع نمی سازد، بلکه متأسفانه به ايجاد فضای ابهام و اتهام دامن می زند .
همچنانکه که مردم کردستان در شرايط مختلف نشان داده اند، بايد به صراحت به همه عوامل خشونت و ترور اعلام کرد که مردم کرد و همه مردم ايران از عصبيت کور و بی استدلال بيزار بوده و آن را در شأن خود نمی دانند . مردم ما معتقدند که هيچ هموطن ايرانی تباری آستين برای قتل هموطنان خود بالا نمی زند .
جبهه متحد کرد وظيفه خود می داند، به عنوان شهروندان ذی حق اين سرزمين و صاحبان اين خانه، از هيچ تلاشی برای مشارکت در روشنگری افکار عمومی، هدايت حرکات اجتماعی به مسيری قانونمند و مدنی و تلاش در جهت برقراری امنيت، رفاه و بهروزی مردم ايران زمين فرو گذار نکند.
ما معتقديم که مسئوليت ما نه مشاهده انفعالی رويدادها، بلکه ارائه راهکارها و تأثيرگذاری مثبت و سازنده بر روند حيات اجتماعی است .

جبهه متحد کرد
مهرماه ۱۳۸۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016