سه شنبه 4 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لختی تأمل، همن سيدی

۱- " ...مدعای تقلب در انتخابات را مدعائی قابل دفاع و متکی بر شواهد و قرائن به شمار می اورم .
... ولی فقيه و کارگزارانش در انتخابات تقلب نکردند، اساسا رای مردم را نشمردند تا بخواهند ان را کم يا زياد کنند
...راقم اين سطور مدافع وقوع تقلب تاثيرگذار در انتخابات است و احمدی نژاد را برنده انتخابات نمی داند".

همه جملات فوق متعلق به اقای اکبر گنجی است، از مواضع قبلی ايشان هم نيست بلکه دقيقا در همان اخرين نوشته ايشان امده اند که ظاهرا چنين وانمود شده است که در ان، گنجی منکر تقلب در انتخابات شده است. انچه باعث اين همه سوتفاهم و در پی ان، سواستفاده ها شده است، اين که اکبر گنجی وقوع تقلب در انتخابات را - لزوما - با پيروزی مطلق موسوی در انتخابات برابر نمی داند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲- اگر کيهان و تابناک و ساير رسانه های وابسته به ولی فقيه به عمد، به تحريف نوشته اقای گنجی می پردازند، پديده غريبی نيست، اما سبزها که می‌بايد بسيار عقل‌محور و شکاک باشند چرا چنين بی‌تابی می کنند؟ شايد شماری از سر عصبيت نوشته اقای گنجی را تا سر نخوانده اند (در اين چند روزه مطالب بسياری از سوی فعالين جنبش منتشر شد که می پنداشتند اقای گنجی تقلب در انتخابات را زير سوال برده است)، اگر کاملا بی‌طرفانه به انتخابات ٨٨ بنگريم، شواهد بسياری از تقلب را می توانيم بيابيم اما از ديگر سو، تاکنون - چون دسترسی به نتايج واقعی و امکان بررسی دقيق انها وجود نداشته است- دليلی هم بر کسب اکثريت مطلق ارا توسط اقای موسوی هم به دست نيامده است. شايد در اينده با بيشتر شدن شواهد و مدارک يا درز بيشتر اسناد و يا حتی افشاگری کودتاچيان عليه يکديگر، چنين اطمينان کاملی کسب شود، اما اکنون به نفع منطق‌محوری خود جنبش هم است که اين پيروزی را در حد احتمال قوی و نه قطعی بداند.

٣- چند روز پيش، شماری از فعالان حقوق بشر که می ‌خواستند به گونه ای ابتکاری، توجه افکار جهانيان را به پديده قاچاق زنان جلب کنند، نمايشگاهی در اسرائيل برپا کرده بودند که در ان شماری از زنان به شيوه ای نمادين، در ويترين مغازه ها قرار گرفته بودند و اتيکت‌هائی هم بر دست داشتند که مشخصات و قيمت ان‌ها را درج کرده بود، ابتکاری بسيار موثر و جالب. اما جالبتر ان‌که سايت تابناک از شادی هول شده بود و با اب‌و‌تابی کم مانند که گويا در اين نمايشگاه واقعا زنان فروخته می‌شوند، با عنوان "برده فروشی مدرن در رژيم اسرائيل+ عکس" (تابناک ٣۰ مهر، کد خبر ۱۲۶۵۲٨) به افشای تجارت فروش زنان در اين رژيم اشغالگر پرداخته بود!، توهم اعتراف گنجی به سلامت انتخابات هم از همين نوع بايد باشد!

۴- آقای گنجی قبلا تبحر بسيار زيادی در جلب توجه خوانندگان داشت، اما مدتی است به زياده گويی مبتلا شده است، کشدار و دراز بودن نوشته هايش به ضعف بزرگی در تفهيم بيان او و راه رفتنش بر اعصاب کسانی که اعصابشان از بيان او هم ضعيفتر است می انجامد. من هم برای اين که به اين درد مبتلا نشوم در پايان اين نوشته تنها چند سوال کوتاه را از اقای گنجی می پرسم:

اين که در شرايط کنونی مدرکی محکمه پسند بر پيروزی "قطعی" و کسب اکثريت "مطلق" ارا مردم توسط اقای موسوی در دسترس نيست، قبول، اما اکنون که حداقل بدون ترديد وجود "تقلب تاثير گذار" را پذيرفته است هدف از اين "زحمت بزرگ" توسط حاکميت را در چه می‌داند؟ تنها اين که انتخابات به دور دوم کشيده نشود؟ رو کم کنی اقای کروبی که دم از "تغيير" زده بود؟ کسب رکوردی دروغين و بيش از خاتمی؟ تمرينی برای برچيدن همين سيستم انتخابات دست و پا شکسته؟ ايا حاکميت تنها برای چنين اهدافی کوچک دست به چنين ريسکی بزرگ زده بود؟

بدون جواب به اين سوال ها هم شهامت او را در بيان ديدگاه‌ش می ستايم

همن سيدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016