شنبه 8 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازگشت "انتخاب" پس از ۱۳ ماه و رفع فيلتر پس از پنج سال، سرمقاله مصطفی فقيهی مديرمسئول و سردبير اين سايت خبری، انتخاب

... و باز هم "انتخاب"، حق شماست!
خبرگزاری انتخاب: خبرگزاری انتخاب، پس از وقفه ای ۱۳ ماهه آغاز به کار خود را رسماً اعلام می کند. اين سايت خبری در ۱ مهر ماه ۱۳۸۸ به دليل برخی مشکلات و فيلترهای پی در پی، رسماً تعطيلی خود را اعلام کرده بود.
تاريخ انتشار: ۰۱ آبان ماه ۱۳۸۹ ساعت: خبرگزاری انتخاب: خبرگزاری انتخاب، پس از وقفه ای ۱۳ ماهه آغاز به کار خود را رسماً اعلام می کند. اين سايت خبری در ۱ مهر ماه ۱۳۸۸ به دليل برخی مشکلات و فيلترهای پی در پی، رسماً تعطيلی خود را اعلام کرده بود.

آدرس اين سايت خبری Entekhab.ir است که از شهريور ۸۴ فيلتر شد و مدتی است با پيگيری های صورت گرفته، رفع فيلتر شده است.

در نخستين سرمقاله ی اين سايت خبری به قلم مصطفی فقيهی مديرمسئول و سردبير اين پايگاه خبری آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وضع جاری فرهنگ، سياست و اقتصاد کشور به گونه ای است که از يک سوی بستری مناسب برای بالندگی و شکوفايی آرمانها و استعدادهای ملی و دينی است و از ديگر سوی، به دليل پديد آمدن و پيدا شدن انگاره های سياسی ويژه ـ چنان بر حجم و رنگ و وزن مباحثات و منازعات خاص سياسی افزوده شده است که گويی همه مشکلات و پيچيدگی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و نيز همه نگرانی های پيدا و پنهان ملت ايران از مايه ای سياسی برخوردار است؛ چنين انگاره¬ای فضا را برای تأملات دقيق و ژرف نگرانه در مقوله های مهم فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و حتی سياست تنگ و تاريک نموده است.

"انتخاب"، که شايد، رفت و آمدش ميان تعطيلی ، فيلترينگ و بازگشايی هايش در ميان اهالی خبر مشهور باشد، بازمانده ای از مسير روزنامه ی به محاق رفته ی "انتخاب" به مدد پاره ای دوستان سابق و لاحق و با همان رويکرد سابق (که همان اعتقاد واقعی به اسلام ناب و مبارزه با دين حکومتی و تلاش برای تغيير مسير و حرکت در مسير آرمان های واقعی و به حاشيه نشسته ی انقلاب است) و اصرار مجدد بر غيردولتی بودن و عدم انتساب به هيچ جريان و گروهی، مجدداً آغاز خويش را در فضای مجازی اعلام می دارد و البته تاکيد می کند که "انتخاب" تريبون همه ی جريان هايی است که معتقد به باورهای ملی و دينی و اصول حقيقی اسلام و انقلاب هستند.

"انتخاب" حاصل تأمل در چنين احوالاتی است که در ايامی منسوب به علی بن موسی الرضا المرتضی و عيد مهرگان، تولدی دوباره می يابد و خرسند است که آغازين روزهای خود، پاره ای از مبانی و رويکردهای مورد توجه خود را به استحضار مردم شريف ايران برساند:

۱ـ احترام عميق و اعتقاد به باورهای ملی و دينی و ارزشهای عام انسانی، سنت ملی و همچنين وفاداری به آرمانهای بلند انقلاب اسلامی و ارادت نسبت به پيشوای کبيرمان حضرت امام خمينی (س) و نيز رهبر فرزانة انقلاب اسلامی و تأکيد بر اصول و حدود ديانت و التزام و عمل به مقتضای شريعت.

۲ـ اعتنای جدی به مشکلات هر روز مردم و جامعه که گاه در هياهو و ازدحام بازار سياست ديده و شنيده نمی شود و تفکيک ساحت فردی و اجتماعی زندگی ملت از حوزه مسائل سياسی و شکافتن لايه هايی از دردها و رنج های پنهان و آشکار آنها و همچنين تبيين آرزوهای دينی و ملی مردم اين بوم و بر.

۳ـ سعی در تفکيک مشکلات واقعی مردم از معضلات پنداری و نگاه کارشناسانه و اولويت بندانه به مسائل و پيچيدگی¬های زندگی آنها و تعميق نگاههای دين مدارانه و مردم سالارانه و تلاش جمعی در راه ايجاد فضايی سالم، پر نشاط و آکنده از اميد به آينده.

۴ـ احترام و ارج گذاردن به افراد و جريانهای سياسی، فرهنگی و انديشه ای کشور و ترغيب رقابت منطقی و قانونی و اعتقاد به لزوم ايجاد توازن ميان آنها و البته انتقاد متين، مستدل و سازنده از کارنامه و عملکرد هر يک از شخصيتها و جناح ها و احزاب.

۵ـ پرهيز از سياست زدگی و اجتناب از سياست گريزی و بنابراين، شرکت فعال در فضای سياسی کشور در عين پايبندی به تفکيک حوزه ها از يکديگر و حذر از قربانی کردن بخشی از مسائل جامعه در پای بخشی ديگر.

۶ـ توجه به مسائل سياسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ژرف شدن در آن چارچوب حاکميت دينی، وحدت و امنيت ملی، ثبات سياسی و قانون اساسی.

۷ـ اهتمام به گردش و نشر آزاد افکار و انديشه های مردم به ويژه نخبگان و تلاش در نشر ديدگاهها، نقدها و نظرهای آنان در چارچوب حفظ هويت دينی و ملی و حدود قانون و باورهای مردم.

۸ـ توجه به تمدن و فرهنگ ايرانی به مثابه يکی از عناصر هويت در جهان امروز برای رويارويی و مکالمه تمدنی با تمدن معاصر غرب و ديگر مدنيتها و فرهنگ های موسوم و مرسوم.

۹ـ تأکيد بر اصل رسانه ای بودن و تفکيک حوزة تحليل از خبر.

۱۰ـ بهره گيری و تکيه بر زبان رسانه ای و تحليلی، پرهيز از ادبيات لمپن و پايبندی به حدود دينی و اصول عملی و اخلاقی حرفة روزنامه نگاری.

«تلک عشره کامله»

در اين راه دست دوستی به سوی همه مردم و جريان ها و اهل نظر دراز می کنيم؛ از آنان همفکری، همکاری و ياری می طلبيم و در بدايت و نهايت کار توفيق اين انتخاب را از قدير عليم و رحيم دستگير می طلبيم.

راهی پر از بلاست ولی عشق پيشواست
تعليممان دهد که در او برچه سان رويم


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016