پنجشنبه 27 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جوادی آملی: يونسکو نمی‌گذارد معارف والای فلسفه منتقل شود، اگر نگفته بوديم دين کاری به سياست ندارد، دو جنگ جهانی اتفاق نمی‌افتاد، فارس

خبرگزاری فارس: آيت‌الله جوادی آملی در ديدار با کشيشان آلمانی با اشاره به عدم حضور يونسکو در اجلاس جهانی فلسفه در ايران، تصريح کرد: يونسکو خود را محروم کرده است و نمی‌گذارد اين معارف والای انسان‌ساز به جهان منتقل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء، آيت‌الله عبدالله جوادی آملی، در ديدار هيئتی از کشيشان کشور آلمان در سخنانی با خير مقدم به اين هيئت آلمانی ابراز داشت: عيد قربان که از يادگارهای ابراهيم خليل(ع) و ديگر انبيا ابراهيمی، موسی کليم، عيسی مسيح و پيامبر(ص) است را به شما تبريک عرض می کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: از سؤالات شما بسيار متشکرم و اين سؤالات و پيشنهادات نشانه گرايش شما به الهيات و معارف دينی خداوند است، اديان الهی به ويژه اديان ابراهيمی برای اين آمده‌اند که بشر را به حيات انسانی زنده کنند.
اين استاد برجسته حوزه علميه قم، با بيان اينکه معجزه حضرت مسيح(ع) تنها زنده کردن فيزيکی مردگان نبود بيان داشت: تلاش آن حضرت بر اين بود که جامعه را انسانی کند تا به حيات انسانی برساند.
آيت‌الله جوادی آملی گفت: اين ادعا در قرآن کريم نيز به صورت شفاف بيان شده است؛ خداوند تبارک و تعالی در سوره انفال می فرمايد«ای کسانی که ايمان آورديد، وقتی که پيامبر اسلام شما را برای زنده شدن شما و چيزی که شما را زنده می‌کند، دعوت می‌نمايد، اجابت کنيد، زيرا که داعيه دين اين است که بشر را زنده می‌کند.
وی با بيان اينکه حيات به سه قسم گياهی، حيوانی و انسانی تقسيم می شود ادامه داد: زندگی گياهی اين است که موجودی خوب تغذيه کند، خوب رشد کند و خوب جامه دربر کند، يک درخت بيش از اين سه کار ندارد، کوشش درخت اين است که مواد غذايی را از زمين جذب، بدنه خود را تنومند و بالنده کند و جامه سرسبز و ظريف در برکند و خرم شود بيش از اين سه کار از گياه بر نمی‌آيد.
استاد برجسته سطح عالی حوزه علميه قم اظهار داشت: گروهی از انسان‌ها به ويژه جوانان در حد حيات گياهی به سرمی برند، يک جوان بيش از اين سه کار هدفی ندارد، اگر کسی هدفی بيش از اين نداشت، او يا نوجوان است و يا جوان، گرچه سنش کهنسال باشد و صد سال هم عمر کرده باشد نوجوانی بيش نيست.
ايشان تاکيد کرد: حيات گياهی هيچ گاه رشد نخواهد کرد، زيرا در فلسفه دينی ثابت شد که گياه هيچ گاه ترقی نمی‌کند چون اصل، ريشه و دهانه آن در لجن است و آنچه بالا آمده فروعات آن است و هر آنچه اين گونه است هرگز رشد نمی‌کند.
مفسر برجسته قرآن کريم دسته دوم را يادآور شد و گفت: گروه دوم کسانی هستند که حيات حيوانی دارند، اين گروه گذشته از سه کار قبلی غذا خوردن، بالندگی و جامه دربر کردن، به فکر جاه‌طلبی، برتری بر ديگران، خونريزی، ستمگری، تفوق و امثال اينها هستند.
وی گفت: اينها بر فرض که ترقی کنند، همانند يک شير پيروز جنگل، گرگ درنده بيشه و يا مار و عقرب گزنده در دامنه کوه‌ها هستند نه بيش از آن.
آيت‌الله جوادی آملی تاکيد کرد: حيوان اگر در سايه تربيت يک آموزنده قرار گيرد، بخشی از فضائل را پيدا می‌کند، در فلسفه دينی نيز اين مطلب تثبيت شده است که اگر يک سگ را آموزش دهند، اين سگ شکاری بعد از شکار، با زحمت سنگلاخ‌های فراوان را طی می کند در حالی که گرسنه است و شکار لذيذ را به دندان می‌کشد و امانت را به صاحبش تحويل می‌دهد چون حيوانی تربيت شده است.
وی بيان داشت: اگر انسانی اهل وفا و امانت نبود و در مقابل اهل رشوه و خيانت بود، چنين فردی در فرهنگ دينی از حيوان نيز بدتر است چه آنکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن کريم فرمود: "اولئک کالانعام بل هم اضل. " چون حيوان وقتی تربيت شد، امين است و خيانت نمی‌کند، اما اين گروه با وجود اينکه تربيت به آنها رسيد اما خيانت می کنند.
آيت‌الله جوادی آملی گفت: اينکه حضرت مسيح(ع) فرمود من مرده را زنده می‌کنم و همچنين در قرآن کريم آمد که دين حيات‌بخش است و مرده‌ها را زنده می‌کند، بخش مهم آن اين است.
وی افزود: آنها که دارای حيات گياهی هستند و طرفی از حيات انسانی نبسته‌اند و از آن فيضی را نبرده‌اند، دين برای آنها آمده است که اينها را زنده و جامعه را پويا کند.
اين استاد برجسته حوزه علميه قم ابراز داشت: اکنون که اقسام سه گانه حيات روشن شد، معلوم می‌شود که جامعه بشری نيازمند حيات انسانی است و رسالت مسئولان دين اعم از حوزه‌های دينی در ايران و کليساهای مسيحی در خارج از کشور زنده کردن دين و مردم است و اين مسئله نيز متوقف بر آن است که اعضای کليسا و حوزوی اول به حيات انسانی زنده شوند و اين معارف را به خوبی منتقل کنند تا جامعه بشری طعم زندگانی انسانی را بچشد.
وی بيان داشت: علم در عصر کنونی پيشرفت‌های چشمگيری دارد، اما خونريزی‌هايی که در اين عصر اتفاق می افتد در عصرهای قبل از اين پيشرفت‌ها اين اندازه نبود.
آيت‌الله جوادی آملی خطاب به هيئت آلمانی حاضر در جلسه بيان داشت: شما الان مهمان جمهوری اسلامی ايران هستيد و مشاهده می‌کنيد که در کشورهايی که در شرق و غرب ايران واقع شده‌اند، روزانه شاهد کشتار انسان‌های بيگانه و ظلم‌های بسيار فراوانی هستيم، در بسياری از کشورهای ديگر نيز وضعيت اين گونه است و عده‌ای مظلوم زير ظلم جباران و ستمکاران هستند؛ که بايد توجه داشت اين مسائل از خوی حيوانی و جنگلی نشات می گيرد.
وی افزود: مراکز دينی اعم از حوزه‌های دينی ايران و کليساهای غير ايران موظف هستند که جامعه را از اين خونريزی‌ها نجات دهند.
آيت‌الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود بيان داشت: خداوند تبارک و تعالی برای اينکه گوهر فطرت و عقل در دسترس اهريمن‌های داخلی نباشد، آن را مستور و در وجود ما نهادينه کرد، همانگونه که معدن طلا را در دل خاک مستور کرد.
وی افزودند: عقل که انسان را از حيات گياهی به انسانی می‌رساند، در دسترس نيست، زيرا موجود محسوس، کار محسوس و در دسترس می کند نه ملکوتی و لذا اين مسئله در وجود ما نهادينه شده است.
آيت‌الله جوادی آملی تصريح کرد: خداوند تبارک و تعالی، انبيای الهی که معدن شناس و معدن کاو هستند را فرستاد تا هويت اصلی انسان را به او نشان دهند و به او بگويند ای انسان تو اين گوهر را که در وجود تو است، ارزان از دست مده.
وی اظهار داشت: اما آنهايی که زندگی گياهی دارند اگر به مکتب انبيا بروند و از چراغ وحی کمک بگيرند، از سرمايه درونی خودشان باخبرند و می‌فهمند لذيذتر از حيات گياهی، حيات حيوانی و دقيق‌تر و حساب شده‌تر از آن حيات انسانی است.
وی تاکيد کرد: کسانی که در جاهليت به سر می‌بردند، انبيا الهی به سراغشان رفتند و عده‌ای که حرف انبيا را گوش کردند، از حيات گياهی به حيات انسانی رسيدند و آنهايی که در حيات گياهی به سر می‌برند، چون خودشان را نشناختند در آنجا ايستاده‌اند، انبيا آمده‌اند گفتند اگر آن را بشناسيد خود را ارزان نمی‌فروشيد و ساکت و ايستا نمی‌شويد.
وی افزود: وظيفه ما در برخورد با آنها نهايت ادب و احترام است منتهی جوانان را بايد با هويت برترشان آشنا کنيم و آنهايی که مبتلا به زندگی حيوانی هستند را به زندگی برترشان هدايت کنيم.
مرجع تقليد جهان تشيع در ادامه سخنان خود با بيان اينکه ما بايد از سخن نابجا و سکوت بی جا پرهيز کنيم گفت: آن روزی که عده‌ای از دينداران سخن نابه‌جا گفتند و گفتند دين از سياست جداست، زمينه انزوای خود را فراهم کردند و امروز هم که برخی از سخنان ديگر به نحوی ديگر مطرح می‌شود.
وی تاکيد کرد: انبيا نه آن سخن ناروا را زدند و نه اين سکوت بی‌جا را داشتند، از سخنان جهانی حضرت مسيح اين است که اگر کسی زخم خورده‌ای را ببيند و برای درمان زخم او کوشش نکند، شريک ظلم ظالمانی است که بر پيکره مظلوم تيغ زده‌اند.
آيت‌الله جوادی آملی گفت: اين سخن، سخن همه انبيا است و اگر ما از اول نگفته بوديم دين از سياست جداست و اگر در پايان نگوئيم و نگفته بوديم که به من چه؛ دين کاری به سياست ندارد، نه جنگ جهانی اول نه جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتاد و نه شاهد کشتارهای ظالمانه روزانه بوديم.
وی تاکيد کرد: اين نکته بايد روشن باشد که دولتمردان ستمکار، نه از آسمان آمده‌اند و نه از زمين جوشيده‌اند، آنها نوجوان بودند، جوان شدند و مسؤوليت پذيرفتند، آنها فرزندان همين مرز و بوم هستند، آنها اگر در دوران دبستان، دبيرستان، دانشگاه و ساير مقاطع تحصيلی، معارف انبيا را فرا بگيرند، وقتی به دولت و قدرت رسيدند خون‌آشام نخواهند شد، بلکه کوشش خواهند کرد که خون افراد را حفظ کنند.
اين مرجع تقليد در بخش ديگری از سخنان خود، ابراز داشت: بنده ضمن قدردانی از حضور شما مهمانان مطلبی را لازم است متذکر شوم و آن اينکه روزی در طی سال به نام روز جهانی فلسفه مطرح است و هر سال در يکی از کشورها در آن روز همايش فلسفی برگزار می‌شود.
ايشان گفتند: در اين همايش‌ها انديشمندان فلسفی يا صاحب مقال هستند و يا صاحب مقاله، يا سخنرانی می کنند و يا مقاله‌ای را ارائه می کنند.
آيت‌الله جوادی آملی ادامه داد: امسال اين محفل جهانی در جمهوری اسلامی ايران تشکيل می‌شود و بسياری از انديشمندان ايرانی و غير ايرانی نيز در آن شرکت می‌کنند، يونسکو که بخش فرهنگی سازمان ملل است بنا بود در اين همايش حضور پيدا کند.
وی گفت: يونسکو خود را محروم کرده است و نمی‌گذارد اين معارف والای انسان‌ساز به جهان منتقل شود.
مرجع تقليد جهان تشيع ادامه داد: ما از اينجا اين نصيحت را به عنوان يک گوشزد فرهنگی فلسفی به مسئولان يونسکو اعلام می‌کنيم که خود را از اين فيض و فوض محروم نکنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016