شنبه 27 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران: وضعيت نوری‌زاد خوب است، تحقيقات درباره‌ خبرنگاران بازداشت شده روزنامه شرق ادامه دارد، ايسنا

دادستان عمومی و انقلاب تهران، علت فيلتر شدن سايت خبری مشرق را انتشار نامه‌ای متضمن توهين و نشر اکاذيب اعلام کرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران هم‌چنين دستگيری دو خبرنگار روزنامه شرق به نام‌های طباطبايی و فرجی را تاييد کرد و به ايسنا گفت که تحقيقات از آن‌ها ادامه دارد.

وی با رد برخی ادعاها در مورد محمد نوری‌زاد نيز گفت: وضعيت جسمی وی خوب و مناسب است.

عباس جعفری دولت‌آبادی در ادامه با اشاره به اقدامات عوامل فتنه در عاشورای سال گذشته، اعلام کرد: تعقيب و محاکمه سران فتنه به عنوان يک مطالبه عمومی مورد توجه قوه قضائيه قرار دارد و در زمان مقرر اقدام خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد علت فيلتر شدن سايت مشرق تصريح کرد: با توجه به ماده ۱۸ قانون جرايم رايانه‌ای مصوب ۱۳۸۸، اقدام سايت مشرق جرم محسوب می‌شود و بر همين اساس عليه مدير اين سايت اعلام جرم شد که پرونده متشکله پس از تحقيقات لازم به دادگاه ارسال خواهد شد.

به موجب ماده مذکور هر کس به قصد اضرار به غير يا تشويش اذهان عمومی يا مقامات رسمی به وسيله سامانه رايانه‌ای يا مخابراتی اکاذيبی را منتشر نمايد يا در دسترس ديگران قرار دهد يا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقيقت، راسا يا به عنوان نقل قول، به شخص حقيقی يا حقوقی به طور صريح يا تلويحی نسبت دهد، اعم از اين که از طريق ياد شده به نحوی از انحا ضرر مادی يا معنوی به ديگری وارد شود يا نشود، افزون بر اعاده حيثيت (در صورت امکان) به حبس يا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

دادستان تهران هم‌چنين با استناد به ماده ۲۳ همين قانون گفت: علاوه بر کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه، مقام قضايی رسيدگی کننده به پرونده نيز می‌تواند نسبت به فيلتر يا مسدود کردن سايت‌ها و وبلاگ‌های دارای محتوای مجرمانه اقدام کند.

وی افزود: پس از انتشار نامه مذکور در سايت مشرق و يک وبلاگ که به عنوان منبع اصلی انتشار اين نامه بود، سايت‌ها و وبلاگ‌های ديگر به اقدام مشابه دست زدند که دادستان تهران از کارگروه مذکور خواست نسبت به حذف نامه‌ در سايت‌ها و وبلاگ‌هايی که مبادرت به انتشار متن کامل آن کرده بودند، اقدام شود که برخی انجام دادند و شماری نيز اجرا نکردند.

جعفری با رد برخورد متفاوت و ناعادلانه دادستانی با سايت‌ها اظهار کرد: دستور اوليه مبنی بر اين امر بود که کليه سايت‌ها و وبلاگ‌ها، نامه مذکور را حذف کنند، بنابراين طبيعی است سايت‌هايی که دستور قضايی را اجرا نکردند، فيلتر شدند و برای وبلاگی که منبع اوليه انتشار نامه بود پرونده تشکيل شد و مدير آن احضار شد و در مورد سايت‌هايی که صرفا خبر اين نامه را منتشر کرده بودند تذکر داده شد که نسبت به حذف آن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: هدف دادستانی در تشکيل پرونده و فيلتر کردن برخی سايت‌ها و وبلاگ‌ها، جلوگيری از وقوع جرم، گسترده‌ شدن فضای بداخلاقی، رواج تهمت و افترا در جامعه است و بند ه ماده ۲۶ قانون جرايم رايانه‌ای نيز بر تشديد مجازات در اين گونه موارد دلالت دارد.

دادستان تهران گفت: از نيروهای ارزشی و ولايت‌مدار انتظار می‌رود بيشتر از سايرين از مقررات، قوانين و دستورات قضايی تبعيت کنند.

جعفری با اشاره به سخنان عده‌ای که معتقدند قوه قضائيه بايد ظرفيت و آستانه‌ی تحمل خود را در برابر انتقادها افزايش دهد، گفت: بايد بين توهين و انتقاد تفاوت قائل شد. ماده‌ی ۳ قانون مطبوعات مقرر می‌دارد "مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پيشنهادها، توضيحات مردم و مسوولان را با رعايت موازين اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند". در تبصره‌ی ذيل آن آمده است "انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهيز از توهين، تحقير و تخريب است".

وی با تاکيد بر استقبال دادستانی تهران از انتقاد و بيان مشکلات، از مطبوعات، سايت‌ها و وبلاگ‌ها خواست تا در چارچوب مقررات جاری کشور فعاليت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016