یکشنبه 5 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران خبر: محکوميت اعدام برای جاسوس اسرائيلی، نوشتن اطلاعيه عليه نظام و تدارکات مالی، اتهام روزنامه‌نگاران شرق، ايلنا

- انتظار ما از الهام اين است که به اين مسئله توجه کند که پاسخ حقوقی نبايد همراه با اتهام باشد
- پرونده نام رئيس دانا از مدتی قبل در دستور کار بود


دادستان تهران درباره اتهام روزنامه‌نگاران بازداشت شده روزنامه شرق که دادستان کل اتهام آنها را مربوط به روزنامه‌نگاری ندانسته است، گفت: اين افراد مرتکب جرم امنيتی شده‌اند به اين معنا که به دنبال اقداماتی بوده‌اند که با کار روزنامه‌نگاری آنها ارتباطی نداردو آنها به دنبال نوشتن اطلاعيه عليه نظام و تدارکات مالی و نظاير آن بوده‌اند.
به گزارش خبرنگار ايلنا‏، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشيه مراسم توديع و معارفه سرپرست دادسرا بعثت درخصوص سرانجام پرونده ميدان کاج گفت: ديوان عالی کشور صبح امروز طی دادنامه‌ای حکم دادگاه بدوی را تاييد کرد. البته در دو موضوع ايراداتی گرفته شده اما پرونده در مورد قتل به همان کيفيت حکم دادگاه بدوی تاييد شد و در صورتی که اوليای دم درخواست قصاص کنند، حکم را اجرا خواهيم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادستان تهران با بيان اينکه در صورت خواست اوليای دم برای محاکمه اين حکم هفته آينده اجرا خواهد شد‏، ادامه داد: در مورد نحوه اجرا حکم نمی‌توانم چيزی بگويم اما به صورت علنی اجرا خواهد شد.
وی در پاسخ به اين پرسش که آيا اوليای دم نسبت به حکم دادگاه بدوی در مورد متهم رديف دوم اعتراضی کرده‌اند، اظهار کرد: ديوان عالی اين مسئله را قابل طرح در ديوان ندانست و به لحاظ نوع اتهام و نسبت به برخی اتهامات اخلاقی پرونده، نقص گرفته و به شعبه ديگری در دادگاه کيفری استان پرونده ارجاع شده است.
وی درباره زمان اجرای حکم گفت: اجرای حکم به صورت علنی موجباتی دارد. اما اجازه دهيد در زمان لازم نسبت به آن اطلاع‌رسانی کنيم اما بنای ما برای اجرای حکم، هفته آينده است.
جعفری دولت‌آبادی در خصوص اتهامات اعضای سنديکای شرکت واحد گفت: اين افراد پرونده‌های امنيتی دارند که برخی از آنها در سال‌های گذشته بازداشت شده‌اند و اتهامات آنها بيشتر مربوط به جرائم امنيتی است که يک سری از آنها حکم گرفته و يک سری ديگر نيز پرونده‌شان در مرحله تحقيقات است.
دادستان تهران در خصوص علت رسيدگی به پرونده حادثه مريوان در تهران گفت: در در مورد اين پرونده به لحاظ امنيت و درخواستی که شده بود، ديوان عالی با اين مسئله موافقت کرد و اين محاکمه در تهران انجام شد.
دادستان تهران در مورد وضعيت روزنامه هم‌ميهن نيز گفت: در ارتباط با اين پرونده درخواست اعمال ماده ۱۸ شده و اين روزنامه اکنون نمی‌تواند منتشر شود و بايد صبر کرد که رسيدگی به اين پرونده به اتمام برسد.
وی از محاکمه يک نفر به اتهام جاسوسی برای رژيم صهيونيستی خبر داد و گفت: پرونده‌ای به اتهام جاسوسی برای رژيم صهيونيستی در يکی از محاکم دادگاه انقلاب رسيدگی و متهم آن به اعدام محکوم شده است که انشاءالله پس از تاييد حکم از سوی ديوان عالی مشخصات اين متهم اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: پرونده‌های ديگری در ارتباط با جاسوسی وجود دارد که اين موارد با صدور کيفرخواست به دادگاه ارسال شده است. اما به دليل اينکه انتشار اين نوع اخبار برای دشمنان بسيار مهم است و بعضا موجب رصدهای امنيتی می‌شود، اجازه دهيد بيش از اين نکته‌ای را اعلام نکنم.
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعيت پرونده‌هايی که دولت از علی‌مطهری و قاليباف شکايت کرده، اظهار کرد: ما بارها گفته‌ايم که برای دادستانی فرقی نمی‌کند که طرف شکايت چه کسی باشد. البته بعضی از اتهاماتی که به ما زده می‌شود اين است که ما يک سری از پرونده‌ها را رسيدگی کرده و يک سری را پيگيری نمی‌کنيم.
دادستان تهران تصريح کرد: معتقدم عدالت تبعيض بردار نيست و يقينا پرونده هر کسی که در دادسرا مفتوح باشد به آن رسيدگی خواهيم کرد. اين دو مورد نيز هم‌اکنون در حال رسيدگی است و اجازه بدهيد زمانی که به نتيجه رسيد، نتايج آن را اعلام کنيم.
وی در مورد پرونده قتل دکتر سرابی نيز گفت: به زودی اين پرونده با دو اتهام محاربه و قصاص به دادگاه خواهد رفت و کيفرخواست آن نيز در حال صدور است.
دادستان تهران در خصوص وضعيت پرونده معاون اول رئيس‌جمهور و اظهارات اخير توکلی مبنی بر اينکه وی به علاوه چند تن ديگر از نمايندگان در ارتباط با شکايتی که رحيمی از آنها کرده بود، قرار منع تعقيب گرفته‌اند، گفت: اين پرونده نيز مانند ساير پرونده‌ها در دادستانی مطرح است. حلقه اول اين پرونده به دادگاه رفته و تحقيقات از حلقه دوم همچنان ادامه دارد و با توجه به حساسيتی که بر روی اين پرونده ايجاد شده، اطلاع‌رسانی زود هنگام، مشکلاتی را ايجاد خواهد کرد.
وی ادامه داد: اين پرونده در مرحله تحقيقات مقدماتی است و رسانه‌ها اجاز دهند که وقتی کار صورت گرفت، ما نتيجه را اعلام کنيم چرا که دامن زدن به مطالبی که هنوز به نتيجه نرسيده، مشکلاتی را ايجاد می‌کند.
وی با اشاره به عزم جدی قوه قضائيه در ارتباط با مفاسد اجتماعی اظهار کرد: اخيرا برای متهمان يک پرونده تجاوز به عنف حکم اعدام و ۱۵ سال حبس صادر شده است.
جعفری دولت‌آبادی درخصوص متهم به هواپيما ربايی که اخيرا رخ داده بود،گفت: اين متهم به تهران بازگشته و تحقيقات از وی ادامه دارد و زمانی که به نتايج لازم برسيم، در مورد اين پرونده اطلاع‌رسانی خواهيم کرد.
دادستان تهران درباره اتهام روزنامه‌نگاران بازداشت شده روزنامه شرق که دادستان کل اتهام آنها را مربوط به روزنامه‌نگاری ندانسته است، گفت: اين افراد مرتکب جرم امنيتی شده‌اند به اين معنا که به دنبال اقداماتی بوده‌اند که با کار روزنامه‌نگاری آنها ارتباطی ندارد.
دادستان تهران با بيان اينکه اين افراد به دنبال نوشتن اطلاعيه عليه نظام و تدارکات مالی و نظاير آن بوده‌اند، اظهار کرد: اين پرونده در حال بررسی است. اين متهمان شش نفر بوده‌اند که يک سری از آنها توسط يک نهاد تحقيقاتی دستگير و برخی ديگر توسط يک نهاد ديگر دستگير شده‌اند و تا جايی که اطلاع دارم هم‌اکنون پنج نفر از آنها در بازداشت هستند.
همچنين جعفری دولت‌آبادی اتهام نازنين خسروانی را اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام عنوان کرد و گفت: اين پرونده به زودی به دادگاه می‌رود.
وی همچنين درباره بازداشت يکی از اقتصاددانان به نام رئيس دانا گفت: پرونده وی از مدتی قبل در دستور کار بوده و تحقيقاتی نيز انجام شده بود، اما زمانی که اين فرد با يکی از شبکه‌های خارجی مصاحبه کرد، برای دستگيری وی تسريع شد.
دادستان تهران در پاسخ به اين پرسش که آيا در رابطه با موضوع آلودگی هوا و هدفمند کردن يارانه‌ها شکايتی يا بازداشتی صورت گرفته است، گفت: در ارتباط با اين دو مسئله هيچ گزارشی نشده و تاکنون نيز مردم در اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها همکاری خوبی انجام داده‌اند.
وی در پاسخ به اين پرسش که تفاوت اظهارات شما با الهام در چيست، اظهار کرد: در جواب دوم تصريح کردم که اجازه دهيد مجامع حقوقی و حقوقدانان با اين مسئله برخورد کنند. استنباط ما از قانون اين بود که فضای جامعه در حوزه‌های اتهام نسبت به افراد نبايد گسترش پيدا کند و اين به معنای حمايت از فتنه‌گران نيست.
وی با تاکيد بر اينکه انتظار ما از الهام اين است که به اين مسئله توجه کند که پاسخ حقوقی نبايد همراه با اتهام باشد، ادامه داد: هرکسی که دستگاه قضای را نقد کند بلامانع است. ما انتظار نداشتيم که دوستان ما دستگاه قضائی را که اينچنين با عوامل فتنه برخورد کرده و خود مدعی بوده و به ويژه بعد از عاشورای سال گذشته حرکت جدی در برخورد با آنها انجام داده است، با اين هزينه‌ها مواجه کنند.
دادستان تهران در پايان در خصوص نامه فرزند عيسی سحرخيز گفت: نامه وی در سايت‌ها ملاحظه شد و آقای سحرخيز نيز محکوم شده و در حال گذراندن محکوميت خود است و مفاد اين نامه نيز صحت ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016