شنبه 11 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هيات‌مديره خانه‌سينما: مشکل ما نيست که گروهی کار صنفی را سياسی می‌بينند، ايلنا

توحيدی با بيان اينکه عسگرپور در درون نظام تربيت شده و نظام برای تربيت او هزينه زيادی کرده؛ گفت: مبنای حرکت ما هرگز سياسی نبوده و نيست. او تاکيد کرد: اعضای شورايعالی سينما می‌توانستند قوی‌تر و سرمايه‌های گران‌مايه‌ا‌ی باشند که دو دهه در سينما فعاليت کرده‌اند.


ايلنا: اولين نشست خبری هيات‌‌مديره جديد خانه‌سينما صبح امروز(۱۱ دی) با حضور فرهاد توحيدی(رئيس و سخنگو)، امير اثباتی(نايب‌رئيس) و ابراهيم مختاری(بازرس هيات‌مديره خانه‌سينما) در محل خانه‌سينما برگزار شد.
در اين نشست؛ نتايج مسائل مهمی چون برگزاری مجمع عمومی دوره‌ی دوازدهم، وضعيت بودجه خانه‌سينما، وضعيت حقوقی جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، شکايت خانه‌سينما از فرج‌الله سلحشور و تعامل خانه‌سينما با معاونت سينمايی با نمايندگان رسانه‌های جمعی درميان گذاشته شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، فرهاد توحيدی در ابتدای نشست با تشکر از همکاری مطبوعات در سال‌های گذشته گفت: مطبوعات هميشه نگاه خوبی به ما داشته‌اند و رسانه‌ها؛ چه آنها که عملکرد خانه‌سينما را نقد کرده‌اند و چه آنها که از ما تعريف کرده‌اند؛ فعاليت‌های خانه‌سينما را انعکاس دادند و من هميشه از آنها متشکرم و دل ما هميشه با آنهاست.
توحيدی با اشاره به روند برگزاری مجمع عمومی خانه‌سينما گفت: دليل آنکه خبرنگاران به اين مجمع دعوت نشده بودند؛ اين است که اين مجمع يک جلسه‌ی رسمی و خصوصی است و فقط کسانی می‌توانند در آن شرکت کنند که عضو مجمع باشند و اين رسمی است که در ساير نهادها نيز اجرا می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: ما هيچ راز سر به مهری در اين مجمع نداشته‌ايم زيرا هيچيک از فعاليت‌های ما از نگاه تيزبين مطبوعات پوشيده نيست و به نوعی ما در يک اتاق شيشه‌ای زندگی می‌کنيم اما گروهی معتقد بوده‌اند که قبل از مجمع؛ لابی خاصی صورت گرفته است. بايد بگويم که لابی و رای‌زنی صورت گرفته اما آنچه بوده؛ جز اتحاد صنوف، هدف ديگری را پيگيری نمی‌کرد و آنچه که در مجمع رای آورد، رای به برنامه‌هايی بود که در ۲ سال گذشته اجرا شده است. اين رای نشان داد که صنوف با افراد مختلف عقد اخوت نبسته‌ است بلکه برنامه‌های آنها را مدنظر دارد.
توحيدی ادامه داد: بايد بگويم که يک اراده‌ای خارج از خانه‌سينما به‌دنبال تغيير هيات‌مديره و ارائه‌ی يک ترکيب جديد بود اما در زمان رای‌گيری از بين ۲۷ صنف؛ ۲۵ صنف هم‌نظر بوده‌اند و کف رای‌های ماخوذ ۱۸ و سقف‌ رای‌ها ۲۵ بود و اين امر نشان می‌دهد که به نوعی لابی‌های خارج از سينما جواب نداده است.
رئيس هيات‌مديره خانه‌سينما درباره‌ی برگزاری اولين جلسه شورای عالی سينما گفت: برگزاری جلسه شورای عالی سينما بسيار اتفاق خوب و مبارکی است و اينکه رئيس‌جمهور به اين امر توجه دارند؛ بسيار عالی است اما به نظر من؛ اين جلسه می‌توانست بسيار بهتر برگزار شود. اين جلسه می‌توانست با افراد قوی‌تر و سرمايه‌های گران‌مايه‌ی سينما که ۲ دهه است در سينما فعاليت می‌کنند؛ برگزار شود و می‌توانست وزن افراد حاضر سنگين‌تر از اين باشد. اما اميدوارم باتوجه به برگزاری اين جلسه مشکلات کمتر شود و مسائل بهبود يابد.
توحيدی درباره حضور نيافتن نماينده‌ی خانه‌سينما در جلسه شورای عالی سينما گفت: خانه‌سينما در جريان برگزاری اين جلسه نبود و اينکه نماينده‌ای از اين خانه در اين جلسه حضور پيدا نکرده؛ باعث تاسف است. ما معتقديم همه‌ی سينما؛ در خانه قرار دارد و اگر به اين سرمايه بی‌توجهی شود، زيانش برای همه‌ی اهالی سينماست و شورای عالی نيز بايد به خانه‌سينما توجه کند.
وی درباره اختلافات موجود بين خانه‌سينما و معاونت سينمايی گفت: آنچه که وجود دارد؛ اختلاف بين ۲ ديدگاه است. يک نگاه اصالت را به دولت و سينمای دولتی می‌دهد و نگاه ديگر اين اصالت را به کمتر شدن ديوان‌سالاری و کوچک شدن بخش‌های دولتی می‌دهد.
وی، تعامل با معاونت سينمايی را مهم دانست و گفت: قرار است ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۱۳ دی ماه جلسه‌ای را با معاونت سينمايی برگزار کنيم. دوره‌ی دوازدهم هيات‌مديره خانه‌سينما به‌دنبال تعامل معاونت سينمايی همراه با نقد برنامه‌هاست و به‌دنبال آن هستيم تا زمينه‌های تفاهم شکل بگيرد.
توحيدی با اشاره به اهم برنامه‌های ۲ سال آينده خانه‌سينما گفت: تقويت و سامان‌دهی بنيه‌ی مالی خانه‌سينما با استفاده از کاهش مصرف، تامين منابع درآمدی جديد، اعطای نقش اقتصادی به صنوف، دريافت کمک از علاقمندان سينما، اسپانسرين و امکان بهره‌گيری مناسب از آن را بعنوان اولين برنامه مدنظر داريم.
در بخش دوم باتوجه به لزوم توجه به امنيت شغلی، تواناسازی و ارتقا دانش و مهارت انسانی، شفاف‌سازی چگونگی گردش اطلاعات توزيع و نمايش، پيگيری مراحل قانونی الزام تلويزيون به خريد آثار، پيگيری تاسيس صندوق بيمه بيکاری و بيمه تکميلی، پيگيری تامين حضور نمايندگی جامع اصناف در مجامع تصميم‌گيری، اجرای آيين‌نامه پيمان جمعی کار و تامين ضمانت اجرايی آن، برنامه‌ريزی و ترغيب برای افزايش مخاطبان سينما ازجمله برنامه‌های آينده در حوزه‌ی امنيت شغلی است.
توحيدی، اصلاح ساختار خانه‌سينما را جزو برنامه‌های مهم آينده برشمرد و گفت: پيگيری طرح تغيير ساختاری اساسنامه، پيگيری طرح حمايت از حقوق مادی و معنوی و پيگيری طرح قانون نظام سينمايی ازجمله برنامه‌های خانه‌سينما در حوزه اصلاح ساختار خانه‌سينما است.
وی، درباره ديدار شورای مرکزی کانون کارگردانان با جواد شمقدری گفت: مطابق مصوبه هيات وزيران؛ خانه‌سينما بايد ۲ نماينده در شورای پروانه ساخت داشته باشد که يکی از آنها از کانون کارگردانان و ديگری يکی از تهيه‌کنندگان است. لذا بايد اين ۲ نماينده توسط خانه‌سينما معرفی شوند نه آنکه صنف زيرمجموعه؛ مستقيم نماينده‌ای را معرفی کند.
توحيدی با اشاره به وضعيت بودجه خانه‌سينما گفت: امروز ما بيش از ۵۰۰ ميليون تومان بدهی داريم که ۲۰۰ ميليون از آن مربوط به جشن سينمای ايران است. از سال قبل ۳۰۶ ميليون تومان پرداخت شده و براساس توافق‌نامه نيز بايد معاونت سينمايی امسال ۸۰۰ ميليون تومان پرداخت می‌کرد که ۲۷۵ ميليون آن پرداخت شده است.
وی ادامه داد: اين بدهی؛ ضربه‌ای را در بخش امنيت شغلی و بيمه اهالی سينما وارد می‌کند زيرا بخشی از اين ۵۰۰ ميليون تومان مربوط به بيمه تکميلی اعضای خانه‌سينماست. متاسفانه ما مجبور بوديم با هدف تجميع بيمه اهالی سينما با رشته‌های ديگر قرارداد خود را با شرکت بيمه‌گذار لغو کنيم و برای اين فسخ بيمه نيز ۸۰ ميليون تومان بپردازيم.
سخنگوی هيات‌مديره خانه‌سينما درباره تشکيل صنف واحد تهيه‌کنندگان گفت: يکی از مواردی که در گفتگو با شمقدری پيگيری خواهيم کرد؛ بحث صنف واحد تهيه‌کنندگان است. البته بايد بگويم که مشکل اين صنف به ۵ سال پيش باز می‌گردد و انشقاق به سمتی رفت که ۳ صنف تهيه‌کنندگی هم‌عرض با هم شروع به فعاليت کردند و اين اختلافات به حدی عمق پيدا کرد که هيات‌مديره و مديرعامل ناچار شدند که براساس يک تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه؛ شورای عالی تهيه‌کنندگان با رای مجمع عمومی بعنوان نماينده تهيه‌کنندگان جايگزين اتحاديه تهيه‌کنندگان کند و يک ضرب‌العجل يک ساله نيز برای آن تهيه‌ کند.
وی ادامه داد: لذا تا پايان سال جاری شورای عالی که همچنان براساس رای مجمع نماينده تهيه‌کنندگان است؛ پيگيری تشکيل صنف واحد را برعهده خواهد داشت. اما درمورد صنفی که با همکاری ارشاد درحال تشکيل است؛ بايد بگويم که بايد ديد در مرحله اجرا چنين صنفی می‌تواند همه طرف‌های درگير را زير يک چتر جمع کند يا خير. آنچه که مسلم است اين است که ما از تشکيل يک صنف واحد حمايت می‌کنيم اما همچنان شورای عالی را بعنوان عضو تهيه‌کننده در مجمع به رسميت می‌شناسيم.
توحيدی در پاسخ به سوالی درباره علت انتخاب عسگرپور به مديريت مجدد خانه‌سينما و اختلاف وی با جواد شمقدری گفت: همانگونه که گفتم رايی که به هيات‌مديره داده شد به فرد نبود بلکه به برنامه بود. اين رای در تاريخ خانه‌سينما بی‌نظير بود. البته باعث تاسف است که صنف تهيه‌کنندگان و کارگردانان نماينده‌ای در هيات‌مديره ندارند. البته اين امر نيز به‌دليل مشکل شخصی نبود بلکه اگر رای به کسی داده نشد؛ بدليل نگاه و برنامه وی بوده است. در خانه‌سينما می‌توان با يک يا ۲ صنف لابی کرد اما نمی‌توان با ۲۵ صنف لابی انجام شود. اين رای‌گيری و انتخاب اعضا يک حرکت خودجوش بوده است و همانطور که ديديم به طور مثال مريلا زارعی؛ رای بالايی در انتخابات آورد و نشان داد که از ديدگاه اعضای انجمن بازيگران بسيار مهم است و بايد فرد توانمندی از اين انجمن در انتخابات انتخاب می‌شد.
توحيدی افزود: عسگرپور يک مدير فرهنگی است که در درون نظام تربيت شده و نظام برای تربيت آن هزينه زيادی کرده است. امروز اگر از خانه‌سينما برود در جای ديگری از آن استفاده می‌شود. انتخاب عسگرپور بسيار طبيعی بود و اگر فرد ديگری انتخاب می‌شد؛ بايد تعجب می‌کرديم.
وی ادامه داد: ما نبايد اختلاف خانه‌سينما و معاونت سينمايی را در حد اختلاف ۲ نفر تقليل دهيم بلکه اين اختلاف، اختلاف در رويکرد است و يک اختلاف شخصی نيست بلکه تفاوت ۲ نوع ديدگاه است.
وی ادامه داد: مبنای حرکت ما هرگز سياسی نبوده و نيست اما اينکه گروهی کار صنفی را سياسی می‌بينند؛ مشکل ما نيست.
فرهاد توحيدی در پاسخ به سوالی درباره حکم فرج‌الله سلحشور و شدت آن گفت: بايد هم اينجا از قوه‌قضاييه بابت پيگيری اين پرونده و صدور و رای تشکر کنم. برای ما جدا از کم و کيف ميزان جرم؛ نفس حکم مهم است اينکه شرايط به گونه‌ای نباشد که هر فردی بی‌مسئوليت سخن بگويد و به ديگران اتهام‌زنی کند. اين حکم نشان داد که اظهار نظر نابه‌جا و اتهام زنی به ديگران هميشه محکوم است.
توحيدی درباره برگزاری پانزدهمين جشن خانه‌سينما گفت: بعداز تشکيل هيات‌مديره يک کميته عالی تشکيل شد و تدابير بلندمدت و کوتاه‌مدتی را تعبيه کرديم و راه‌هايی را برای کسب درآمد و بازنگری در هزينه‌ها اتخاذ کرديم. اگر پول کافی وجود داشته باشد؛ جشن را با همان کيفيت سابق برگزار می‌کنيم و اگر کمتر بود کوچکتر برگزار می‌کنيم.
وی ادامه داد: هيات‌مديره با اصلاح ساختار خانه‌سينما به دنبال آن است تا به بخش بازرگانی اهميت بدهد و اين بخش درکنار حوزه ستادی حضور داشته باشد.
وی درباره پيگيری پرونده جعفر پناهی و محمد رسول‌اف گفت: ما معتقديم صدور احکام اين چنين سنگين باعث ناراحتی دلسوزان کشور و نظام می‌شود ضمن آنکه اين حکم تاثيرات خوبی در جهان ندارد. به همين دليل نامه‌ای را با امضای ۱۲ نفر از نامداران سينما امضا و به رئيس محترم قوه‌قضاييه ارسال کرديم و از ايشان تقاضای ملاقات کرديم همچنين با رئيس ستاد حقوق بشر ديدار کرديم. اين ديدار بسيار فو‌ق‌العاده بود و ايشان روز بعد نيز با وکلای پناهی ديدار کردند و پرونده را مطالعه کردند.
وی ادامه داد: همچنين براساس اخباری که شنيده‌ايم؛ معاونت سينمايی نيز در ديدار با رئيس‌جمهور خواستار مساعدت شدند. ما ضمن احترام به استقلال و رای قضات اميدواريم که همه مصالح کشور درنظر گرفته شود و همه مسائل به سمتی برود که رافت اسلامی درباره جعفر پناهی و محمد رسول‌اف انجام شود و ما اين ۲ سينماگر را در آغوش سينما داشته باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016