پنجشنبه 23 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محروميت ۲۰ سال از وکالت نسرين ستوده پس از ۱۱ سال زندان شروع می شود! کمپين بين المللی حقوق بشر

رضا خندان همسر نسرين ستوده وکيل دادگستری که اين هفته خبر حکم ۱۱ سال زندان وی منتشر شد به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت محروميت بيست سال درنظر گرفته شده برای فعاليت های حقوقی و وکالت در حکم همسرش از زمانی که حکم زندان وی به پايان برسد آغاز خواهد شد. به اين ترتيب عملا با توجه به اينکه اين وکيل دادگستری در دهه چهارم زندگی خود به سر می برد اگر چنين حکمی در دادگاه تجديد نظر هم تاييد شود وی عملا برای همه عمرکاری خود از فعاليت وکالت محروم خواهد شد.

وی در مورد دادگاه تجديدنظر گفت :«ما و نسرين روی تجديد نظر حساب زيادی باز نکرديم. برای ما چه فرقی می کند که مثلا چهار سال از حکم را کم کنند؟»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيانيه کمپين: محکوميت غيرعادلانه حقوقدان برجسته ايرانی به ۱۱ سال زندان
آقای خندان به کمپين گفت که دوشنبه با همسرش صحبت کرده اما او از شنيدن حکم متعجب نشده است: « دوشنبه تماس گرفت و من حکمش را اعلام کردم. خيلی برايش غيرمنتظره نبود. از اول هم گفته بودند چنين حکمی خواهند داد. او در مورد محروميت های تکميلی پرسيد که من به او اعلام کردم. نکته ای که جديد بود و وکلايش اين مساله را مطرح کردند اين بود که مجازات های تکميلی وی از امروز شروع نمی شود بلکه از زمانی که زندان تمام شود آغاز می شود.»

همسر اين وکيل و زندانی عقيدتی در خصوص واکنش خانم ستوده پس از شنيدن حکم گفت: « اگر ناراحت بوده و شوکه آور برايش بود اين مرحله را يک ماه پيش گذرانده بود و فقط شک يکی دو درصدی که داشت که شايد حکم کمتر باشد هم برطرف شد. اولين باری که بعد از دادگاه با هم صحبت کرديم گفت که متوجه شده که آنها شمشير را از رو بستند و حکم سبکی نخواهند داد. بعد از دادگاه يک جمله به يادماندنی به من گفت که «گر جهنم می روی مردانه رو». يعنی صحبت هايی که بعد از گفتن مفاد حکم بايد الان می شد را ما قبلا با هم درموردش صحبت کرده بوديم. الان فقط اعلام وصول حکم انجام شده است.»

رضاخندان با اشاره به موارد اتهامی همسرش که چنين حکم سنگينی را برای وی به همراه آورده است به کمپين گفت: «نسرين هيچ کار مجرمانه ای انجام نداده است. در دادگاه مهمترين مساله ای که مطرح بود اين بود که او با رسانه های خارجی زياد صحبت کرده است. اما اينکه در کجای قانون صحبت کردن با رسانه های خارجی جرم است هيچ کس ان را قبول ندارد. حتی رييس قوه قضاييه هم درجلسه ای که با کانون وکلا داشت نگفت که مصاحبه با رسانه های خارجی جرم است و گفت که اين کار موجب وهن وکلاست. در هيچ جای قانون هم پيش بينی نشده است و مقامات جمهوری اسلامی هم دائما با رسانه های خارجی مصاحبه می کنند. فرقش اين است که مقامات از خودشان تعريف می کنند و افراد ديگر ممکن است در مورد کارشان انتقاداتی را مطرح کنند.»

وی افزود: « نسرين ادبيات حقوقی داشت و حرفهای صريح و نجيبانه ای می زد. به نحوی که در دادگاه هم چيزی نداشتند که بکشند بيرون و بگويند شما حرف ناجوری زدی. جالب اين است که بابت اين مصاحبه ها يک بار می گويند تبليغ عليه نظام کردی و يک بار می گويند اقدام عليه امنيت ملی کردی….اگر شما در همين دادگاه انقلاب پرونده را بگيريد و به قضات ديگر بدهيد قطعا تبرئه شان می کنند.»

آقای خندان در خصوص واکنش ها نسبت به حکم ياد شده طی روزهای گذشته به کمپين گفت: « هر کسی حکم را می شنود وا می رود. اينقدر مردم واکنش های احساسی وبا محبت نشان می دهند که برايمان قابل تصور نيست. به هرکسی برمی خوريم می گويند که اصلا برايمان قابل هضم نيست چنين حکم سنگينی.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016