یکشنبه 3 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش فشار به خانواده های زندانيان سياسی به خاطر برگزاری جلسه قرآن، کلمه

کلمه -گروه اجتماعی:فشار به خانواده های زندانيان سياسی از سوی نيروهای اطلاعاتی در روزها و هفته های اخير شدت بيشتری پيدا کرده است .

به گزارش خبرنگار کلمه، در هفته های اخير تعدادی از همسران زندانيان سياسی به دليل شرکت در جلسه قرآن که به طور هفتگی در خانه يکی از زندانيان سياسی برگزار می شود به دفتر پی گيری وزارت اطلاعات احضار و ساعتها مورد بازجويی قرار می گيرند.

ماموران وزارت اطلاعات در اين بازجويی ها همسران زندانيان سياسی و يا ديگر اعضای خانواده ها را تهديد به بازداشت کرده و از آنها می خواهند از رفتن به اين جلسات خودداری کنند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی است که اين جلسه تنها يک جلسه قرآن است که خانواده ها در آن به خواندن قرآن، دعا و نيايش مشغول می شوند و با اظهار همدردی با يکديگر فقط گذراندن اين روزهای سخت را برای يکديگر آسانتر می کنند .

همچنين تاکنون چند نفر از اعضای اين خانواده ها به دليل شرکت در اين جلسات بازداشت و در زندان اوين به سر می برند . ساجده کيانوش راد و زهرا حاتمی به ترتيب عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت و معلم يکی از مدارس تهران به همين خاطر دستگير و زندانی شده اند . جرم زهرا حاتمی دبيری اين جلسه ها ذکر شده است در حالی که اين جلسه ها، جلسه قران خوانی است و هيچ رييس و مديری هم ندارد که کسی بخواهد به جرم آن بازداشت شود.

پس از انتخابات سال گذشته زمانی که هر روز بر تعداد دستگير شدگان حوادث پس از انتخابات افزوده شد، خانواده های بازداشت شده ها هر هفته با جمع شدن در خانه يکی از زندانيان و با خواندن قرآن و دعا و هم صحبتی با يکديگر تلاش کردند غم های خود را اندکی تسکين بدهند و تسلی بخش يکديگر باشند.

اين جلسات مذهبی به خاطر تداوم دستگيری ها و افزايش تعداد خانواده های زندانيان سياسی از سال گذشته تاکنون ادامه يافته و تداوم برگزاری آن هم فقط به همين خاطر و موج بازداشتهای فعالان مدنی ، اجتماعی و روزنامه نگاران طی سال گذشته تاکنون بوده است .

نيروهای امنيتی که هر از چند گاهی فشار خود را بر خانواده زندانيان سياسی زياد می کنند تا آنها را وادار به سکوت درباره عزيزان زندانی شان کنند،اين بار به بهانه برگزاری جلسات هفتگی خانواده های زندانيان آنها را مورد تهديد و بازجويی قرار می دهند. در اين احضارها همچنين خانواده ها به دليل مصاحبه هايی که با سايتهای خبری يا ديگر رسانه ها دارند تهديد به دستگيری می شوند .بازجوهای وزارت اطلاعات به همسران زندانيان سياسی گفته اند که جلسات هفتگی شما بايد تعطيل شود و در غير اين صورت مجبور به بازداشت شما خواهيم شد. بازجوها در برابر اعتراض خانواده های زندانيان که پرسيده اند مگر برگزاری جلسه قرآن و دعا جرم است که ما را تهديد می کنيد،گفته اند که جلسه های قرآن شما به تدريج تبديل به يک نهاد و تشکل شده است،تشکلی برای خانواده های زندانيان سياسی”

بازجوها در اين بازجويی ها همچنين از خانواده های زندانيان پرسيده اند که در نبود همسران شان زندگی را چگونه می گذرانند؟وقتی با اين پاسخ تعدادی از خانواده ها روبرو شده اند که جمعی از بستگان و دوستان شان که حامی جنبش سبز هستند به آنها کمک مالی می کنند،گفته اند:«اگر کسی به شما کمک کند و يا شما از کمک کسی استفاده کنيد، جرم تلقی می شود و به خاطرش تحت پيگرد قانونی قرار خواهيد گرفت.»

بازجوهای دفتر پيگيری وزارت اطلاعات در برابر اين اعتراض خانواده ها که براساس کدام ماده يا تبصره قانونی کمک به خانواده زندانی سياسی آن هم توسط بستگان و دوستان جرم محسوب می شود، پاسخ قانع کننده ای نداشته اما گفته اند که «جرم است و برخورد می کنيم.»

خانواده زندانيان سياسی بارها تاکيد کرده اند که چون نمی دانند چگونه صدای شان را به مسوولان برسانند مجبورند اين مصاحبه ها را انجام دهند و درباره آخرين وضعيت عزيزان شان اطلاع رسانی کنند . آنها هر بار به دادستانی تهران يا قوه قضاييه مراجعه می کنند تنها با درهای بسته روبرو می شوند و چون نمی دانند چگونه صدای شان را به مسوولان برسانند مصاحبه می کنند .اين خانواده ها همواره به سکوت دعوت می شوند، سکوتی که هيچ يک از خانواده ها سودی از آن نبرده اند و با وجود آن هم کوچکترين تغييری در وضعيت زندانی شان داده نشده است .

خيلی از خانواده ها با بازداشت و يا احضارهای متعدد و حتی صدور حکم بازداشت دعوت به سکوت شده اند .خواهر عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگاری که پس از انتخابات سه بار بازداشت شد و اکنون در مرخصی به سر می برد . زمانی که درباره برادر زندانی اش مصاحبه کرد به يک سال و نيم زندان محکوم شد .

خانواده زندانيان سياسی چندی پيش در نامه ای به صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه با اعتراض به اين روند خواستار توقف برخوردهای اين چنينی با خانواده های بی گناه زندانيان حوادث پس از انتخابات شدند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016