چهارشنبه 13 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درگیری معترضان با لباس‌شخصی‌های حامی حسنی مبارک در قاهره، راديو فردا

بعدازظهر چهارشنبه میدان تحریر (رهایی) قاهره که تاکنون مرکز تجمع معترضان به دولت حسنی مبارک بود به صحنه درگیری خونین مردم معترض با حامیان رئیس جمهور مصر تبدیل شد.

تلویزیون خبری الجزیره می‌گوید گروهی که در برابر معترضان قرار گرفته است وابسته به نیروهای امنیتی حکومت هستند. الجزیره همچنین می‌گوید مردم معترض در جیب حامیان لباس‌شخصی حسنی مبارک که به مردم حمله کرده‌اند کارت هویت پلیس یافته‌اند.

در همین حال شبکه سی‌ان‌ان نیز از قول «سه کارمند شرکت ملی نفت مصر» در میان حامیان حسنی مبارک می‌گوید که این افراد «با زور و اجبار» به تظاهرات «آورده شده‌اند».

درگیری‌ها در حالی آغاز شد که ساعاتی پیشتر وزارت دفاع کشور مصر در بیانیه‌ای از مردم خواسته بود که به خانه‌های خود و «به زندگی عادی» بازگردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان از قاهره، روز چهارشنبه صدای اعتراض حامیان سیاست‌های مبارک رساتر بوده و این افراد با حضور در برابر معترضان رسانه‌ها را «خائن» و «مزدور» می‌خوانده‌اند.

در نهمین روز از اعتراضات سراسری در کشور مصر، مردم قاهره روز چهارشنبه بار دیگر در میدان تحریر (رهایی) این شهر گرد هم آمدند و خواستار کناره‌گیری سریع حسنی مبارک رئیس جمهور از قدرت شدند.

به نظر می‌رسد وعده‌های تازه رئیس جمهور مصر مبنی بر کناره‌گیری که سه‌شنبه شب از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد چندان رضایت مردم کشور را جلب نکرده، تا آنجا که آنها هنوز بر خواسته‌های خود پافشاری کرده و می‌گویند: «ما نمی‌رویم، او می‌رود.»

حسنی مبارک ۸۲ ساله روز سه‌شنبه پس از یک هفته انتظار کوتاه آمد و به مصریان وعده داد که دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد و چند ماه آینده باقی‌مانده تا ماه سپتامبر را که زمان انتخابات فرا می‌رسد در راه انتقال «آرام و صلح‌آمیز» قدرت تلاش خواهد کرد.

با این حال آقای مبارک در پیام خود که از پیش ضبط شده بود خطاب به مردمی که خواستار آن هستند که او کشور را ترک کند گفت: «اینجا کشور من است... و من در این خاک خواهم مرد.»

روز سه‌شنبه شاهد دو اتفاق «سرنوشت‌ساز» برای مصر بود:‌ نخست «راهپیمایی میلیونی» معترضان که بخش اعظم آنها در میدان تحریر قاهره گرد هم آمدند به علاوه شهرهای اسکندریه و سوئز و چند شهر دیگر مصر، و دوم پیام دولت باراک اوباما به متحد دیرینه ایالات متحده، حسنی مبارک، مبنی بر این که مصلحت در این است که آقای مبارک هر چه زودتر خود را برای انتقال قدرت آمده کند.

آقای اوباما سه‌شنبه شب ساعاتی پس از گفت‌وگوی تلفنی با حسنی مبارک تاکید کرد که به رئیس جمهور مصر گفته است که انتقال قدرت «باید هم‌اکنون آغاز شود».

در همین حال گروه‌های اپوزیسیون داخل مصر نیز واکنش چندان مثبتی به وعده تازه آقای مبارک نشان نداده‌اند. محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و از مخالفان اصلی دولت فعلی مصر، اقدام اخیر حسنی مبارک را «حیله و ترفند» خوانده است.

یک روحانی عضو گروه اخوان‌المسلمین که سازمان‌یافته‌ترین گروه اپوزیسیون مصری است نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار نظر کرده است که وعده سه‌شنبه شب حسنی مبارک می‌تواند باعث کشمکش و درگیری در داخل مصر شود.

حسنی مبارک پیشتر و در نخستین واکنش به اعتراضات مردمی مصر با دادن وعده اصلاحات اقتصادی و سیاسی دولت را منحل کرده و پس از ۳۰ سال برای خود معاونی برگزید،‌ اما به اعتقاد تحلیل‌گران راهپیمایی میلیونی روز گذشته پاسخ منفی مردم به این وعده‌ها بود.

این اتفاقات مصر در حالی است که تنها چهار هفته از مرگ محمد بوعزیزی می‌گذرد، جوان تونسی که در اعتراض به فساد در دستگاه دولتی این کشور و بیکاری خود را به آتش کشید. در این مدت حکومت تونس سقوط کرده، حسنی مبارک در حال خداحافظی با قدرت است و کشورهای اردن، یمن، و سودان دستخوش ناآرامی و اعتراضات مردمی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016