چهارشنبه 13 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کويکی Qwiki با يک تير چند نشان می‌زند، همنشين بهار

به زودی دانشنامه سخنگوی کويکی Qwiki که مرزهای فناوری اطلاعات را می‌شکند. بر سر زبانها خواهد افتاد و بيش از گوگل و ياهو و... مورد نياز نويسندگان و پژوهشگران خواهد بود.
ياداشت کوتاه زير که برای ويکيپديا تهيه نموده‌ام، کويکی را (اگرچه نارسا و ناچيز) معرفی می‌کند.

***
يکی از رؤياهای ديرينه بشر رايانه‌ای بود که هر آنچه از آن می‌پرسد برايش پاسخ گفته و با او حرف بزند.
اکنون اين رؤيا محقق شده، يعنی کويکی به صحنه آمده است.
در فيلم ها و داستان های علمی تخيلی ديده ايم کسی از چيزی حرف می‌زند و بعد در مقابلش تصاوير آن را می‌بيند و صدای راوی را هم می‌شنود که در مورد آن تصاوير توضيح می‌دهد. کويکی تحقق همين رؤيا است.
***
اين ماشين جستجوگر در حقيقت آميزش گوگل و ويکی‌پديا است.
کويکی به جای پيدا کردن لينک‌هايی به منابعی که برچسب مورد نظر را در خود دارند، خيلی سريع پاساژهای مشخصی از متن را از ويکی‌پديا، Wikimedia Commons (ويکی انبار و مجموعه‌ای از پرونده‌های آوايی، تصويری و ديگر فايل‌های چند رسانه‌ای) و عکس و ويديو را از يوتيوب و... و...بيرون می‌کشد و با آنها يک اسلايدشو ساخته و به نمايش می‌گذارد. همه اينها در يک چشم بهم زدن صورت می‌گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کافی است مورد جستجو (برای مثال گلپايگان) را در صفحه آن (صفحه کويکی Qwiki) وارد کنيم. نتيجه‌ی جستجو را به شکل توضيح شفاهی با صدا و همراه با عکس و سکانس‌های کوتاه ويديويی در اختيار خواهيم داشت و متن انگليسی اين توضيح را هم می‌توان هم‌زمان بر روی صفحه تماشا کرد.

طرز کار کويکی Qwiki اينطوری است:
ابتدا چکيده داده‌ها (مثلاً همان مطالب مربوط به گلپايگان) را از سايتهای مختلف مانند ويکی‌پديا، فتوپديا، گوگل، لينکدلن (سايتی تخصصی و انحصاراً مخصوص ارتباطات اجتماعی ـ شبکه ای)، تک کرانش CrunchBase و برخی پايگاه‌های ديگر، جمع‌آوری می‌کند و رويهم می‌چيند.
در ادامه متن‌های جمع‌آوری شده را در يک لحظه توسط ماشين به گفتار تبديل نموده و پس از آن در يک فيلم Flash گفتار و عکس‌ها را در کنار هم می‌گذارد و همراه آن‌ها متنی را که گوينده می‌گويد به‌صورت زيرنويس قرار می‌دهد.

متن بسياری از جستجوها توسط اين برنامه، قابليت جمع‌آوری نمودارها و ترکيب آنها با يکديگر را نيز دارد.
بيشتر داده‌ها با سکانس‌های کوتاه فيلم يا اسلايدشو همراه هستند و واژه‌ی مورد نظر را می‌توان به زبان‌های گوناگون (حتی فارسی) وارد کرد، اما نتيجه‌ی نمايش داده شده در اين وب سايت (فعلاً) تنها به زبان انگليسی خواهد بود.

جوانی به نام «داگ ايمبروس» Doug Imbruce و «لوئيس مونير» Loius Monier بنيانگذار آلتاويستا AltaVista کويکی را پايه‌ريزی کرده و با ابزاری فراتر از يک موتور جستجو، طرحی نو درانداخته‌اند. منحصر به دستگاه کامپيوتر نيست و کاربر می‌تواند با موبايل هم به آن سَرک بکشد.
«کويکی» (Qwiki) مرزهای امروز آموزش را خواهد شکست و جهان را تغئير خواهد داد.
ايده «کويکی» در شمار ايده های برتری است که مرزهای امروز فناوری را در می‌نوردند...

ـــــــــــــــ

آدرس سايت کويکی اين است:
http://www.qwiki.com/

منابع:
Qwiki To Connect Facebook, LinkedIn To Personal Info
Qwiki Opens Up to the Public

دانشنامه سخنگو
Web Search That Talks
Qwiki Wins TechCrunch Disrupt: Information Consumption To Be Disrupted (ویدئو)
جویشگر (در باره موتورهای جستجوگر و...) ویکیپدیای فارسی
***
همنشین بهار
hamneshine_bahar@yahoo.com

فیلم کوتاهی در باره کویکی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016